Parhaiten tuottava säästötili

Näyttäisi olevan tiukemmat ehdot ja kulut kuin muilla pankeilla.

Kyllä toi toimii, ei siinä mitää rajoituksia ole. Itse Bank norwegianin sekä svean kesäkuussa sulkenut → avannut uudestaan. Noin viikko menee prosedyyrissä, kun ottaa rahojen siirtymisen huomioon. Norskilta koko summan maksoivat ja svealta pidättivät veron…

5 tykkäystä

Jos tilin sulkemisen ja uudelleen avaamisen takia menettää noin 1 viikon korkotulot niin äkkiseltään laskettuna saamatta jäänyt korko on selkeästi suurempi kuin puolen vuoden korolle puolessa vuodessa kertyvä korko.

1 tykkäys

Kyllä! En tätä tehnykkään korkoa-korolle ajatus mielessä, vaan rahat oli tarkoitus käyttää muuhun. Siinä sitten suunitelmat taas muuttuivat ja tilit piti aukaista.

1 tykkäys

Alisa Pankin vuoro korottaa.

Määräaikaistalletusten korot:

  • 3 kuukauden talletus, 3,05 % vuodessa
  • 6 kuukauden talletus, 3,15 % vuodessa
  • 12 kuukauden talletus, 3,25 % vuodessa
  • 24 kuukauden talletus, 3,30 % vuodessa
8 tykkäystä

Rahojen nostaminen TF Bankin säästötililtä on tehty todella vaikeaksi. Nosto pitää tehdä lähettämällä paperilomake kirjepostissa!

Ei jatkoon. Svea edelleen ykkönen (korkea korko ja käytön helppous).

15 tykkäystä

Itse juuri pohdin, että olisin Osuuspankkiin avannut Kasvutuottotilin puskurirahastoa varten. Verkkosivuilla lukee, että 300 000 olisi maksimimäärä. (…rajoituksena tosin neljä nostoa vuodessa, mutta itselläni puskurihommiin se varmaan ihan riittävä.)

Suurin osa käyttää täällä säästötiliä, mutta itse liputan rahamarkkinarahaston puolesta. Seligsonin rahamarkkinarahaston tuotto-odotus (joo, odotus, ei välttämättä eksaktisti toteutuva tulos) on 3,4 % tällä hetkellä. Käytännössä tuotto kuitenkin seuraa 3 kk euriboria 0,18 % kuluilla vähennettynä. Raha liikkuu sisään ja ulos jopa saman päivän aikana. Lisäksi tuotto verotetaan pääomatuloina, joista saa verovähennyksiä toisin kuin lähdeverosta.

11 tykkäystä

Itselläni on molempia. Rahamarkkinarahastolta odotan korkeampaa tuottoa kuin säästötililtä, koska rahaston sijoituksilla ei ole talletussuojaa lainkaan. Ajoittain juoksevan tuoton ja parhaan tilikoron ero on niin pieni, että se ei minulle riitä korvaukseksi riskistä. Näin oli erityisesti viime vuonna ja tämän vuoden alkupuolella, tällä hetkellä ero on myös aika pieni.

Normaalioloissa molemmat ovat yhtä turvallisia, mutta pankin kaatuessa rahamarkkinarahasto saattaa menettää arvoaan (jos se on sijoittanut kyseisen pankin rahamarkkinapaperiin) kun taas talletus saadaan pienellä viiveellä 100.000 euroon asti kertyneine korkoineen takaisin.

10 tykkäystä

OP:n kanssa on muutama asia, joita kutsutaan rajoiksi. :smiley:

  • 50k on minimitalletus sille, että saa sen paremman koron (tähän Denny mielestäni viittasi)
  • 300k on yksittäisen tilin maksimisumma (mutta tässäkin keskustelussa on ollut mainintoja, että on saanut useammankin tilin auki ainakin aiemmin)
  • 100k on se pankkikohtainen talletussuoja, joista riskitietoisemmat välittävät
  • Ilmaisia nostoja 4 krt / vuosi
4 tykkäystä

Aivan, ymmärsinkin vissiin tuon Dennyn viittauksen väärin.

Erehdyit luulemaan mua massipäälliköksi :smile:

4 tykkäystä

OP kasvutuottotilin voi lopettaa ja tehdä samantein uudelleen, sikäli mikäli 4 ilmaisen noston jälkeinen extrakulu hirvittää.

1 tykkäys

Jos kasvutuottotilin lopettaa, maksetaanko korko heti lopettaessa vai vasta tammikuussa, kuten muille vastaaville tileille?

1 tykkäys

Korko maksetaan “heti”, samoin kuin pääoma OPn tilille. Viimeksi kesäkuun loppupuolella säädin.

Ps. Nyt en tarkkaan muista oliko heti vai muutaman pankkipäivän sisällä, mutta vuoden loppuun ei todellakaan tarvinnut odotella.

4 tykkäystä

OP siis antaa bonusta niille, jotka perustavat useita tilejä yhtä aikaa tai peräkkäin, sillä jokaisesta lopetetusta ja uudelleen perustetusta tilistä saa korkoa korolle. Mielenkiintoista. Onkin jo neljä nostoa tullut tehtyä ja tili nollilla. Eivät suostuneet OP:ssa lopettamaan tiliä täällä jossain muualla Suomessa, vaan pitäisi hoitaa omassa konttorissa. Joskus syksyllä sitten.

Ei nyt pida liioitella nostokulujen merkitysta, se viides nosto Kasvutuottotililta maksaa 10eur eli kymppitonnistakin vain promille

7 tykkäystä

Muistan käyttäneeni TF Bankkia ehkä n. 6-7 vuotta sitten ja silloin oli aika yleistä myös muilla vastaavilla toimijoilla, että nostot tehtiin kirjeitse. Nykyään moinen tuntuu kyllä melkoisen aataminaikaiselta. Kerran minulle kävi niin TF Bankin kanssa, että kun lähetin kirjeitse nostopyynnön, eivät sitä hyväksyneet, koska allekirjoitus ei täysin täsmännyt sitä mikä oli ajokortissani. Ero ei varmasti ollut iso, mutta ilmeisesti kyyläävät nuo melko tarkasti läpi. Taisivat kyllä soittaa perään, mutta en ehtinyt vastaamaan: piti siis lähettää uusi nostopyyntö ja kopio passista samalla. Siihen loppui minulla TF Bankin käyttö. Itselläni allekirjoitukset eivät kyllä useinkaan täsmää täysin toisiaan niinkuin ei allekirjoituksen välttämättä tarvitsekaan: pientä eroa niissä aina vähän on. Melkoinen reliikki koko käsin tehty allekirjoitus nykyään muutenkin, vähän sama kuin henkilötunnuksen kysyminen: kumpaakaan ei mielestäni pitäisi käyttää ollenkaan henkilön tunnistamiseen nykyään, mutta silti moni niin tekee. Pankkitunnukset, mobiilivarmenne jne. sähköinen tunnistautuminen on se mitä pitäisi sen sijasta käyttää.

18 tykkäystä

Sama täällä…

Jos lainaan rahaa Nordealle määräaikaistalletuksena, saan 1,6% kolmelle kuulle…
Jos lainaututan rahaa Nordealle(kin) rahamarkkinarahaston kautta, saan >3% yän yli-korkoa.

Tuplatuotto riittää mulle ihan hyvin menstruaatioksi siitä ettei sitä sitä talletusturvaa…

Kuvassa siis ihain oikeanpuoleisimmassa karsinassa vuotuistettu tuotto…

2 tykkäystä

Tuo taulukko ei kyllä anna kovin maireaa kuvaa rahamarkkinarahastoista, kun ei tuo näytä antavan oikein mitään ylituottoa riskittömään Svean 3,25 %:n korkotuottoon nähden.

4 tykkäystä