Parhaiten tuottava säästötili

Ilahduttavasti Nordea on lupauksensa mukaisesti herännyt korkokisaan. Nyt 6kk määräaikaiselle saa jo 3,2% koron. Aiemmin oli 2,7%. Ja sitä lyhyemmille (1kk - 5kk) saa 2,3% koron. Nämä ovat jo ihan kilpailukykyisiä korkoja kun vertaa muihin. Ei parhaita, mutta jo niin hyviä, ettei välttämättä tarvitse korkojen takia vaihtaa pankkia.

8 tykkäystä

kyl toi on pakko olla 12kk määräaikainen 3,2%.

Ei, kyllä se on 6kk.

Just kävin testaamassa Nordean nettipankissa, ja:

  • 6kk määräaikaistalletukselle 3,20% korko
  • 12kk määräaikaistalletukselle 3,30% korko
3 tykkäystä

Yleensä en keksi asioita päästäni, vaan tarkistan tai testaan ne itse. Nämä testasin Nordea-sovelluksella. Ja pakkokin testata kun korot voivat vaihdella jopa päivittäin. Tällä hetkellä 6kk korko on 3,2% Nordealla.

5 tykkäystä

no en nyt keksimistä takoittanut. yllättävän pieni ero 6kk 12kk

1 tykkäys

Joskus 12kk:n korko on ollut muistaakseni jopa matalampi kuin 6kk:n korko. Ja Nordealla korko aina tipahtanut isosti kun määräaikaisen kesto on alle 6kk. Nyt tuo matalampikin korko on kuitenkin noussut aika merkittävästi 2,3 %:iin. Aiemmin oli muistaakseni 1,3%.

1 tykkäys

Eikös Nordealla ole mahdollisuus nostaa tililtä, mutta korko lasketaan sitten pienimmän saldon mukaan?

Riippuu tilistä. Minä puhuin määräaikaisesta tilistä (“Määräaikainen sijoitustili” Nodean kielellä). Siltä ei voi tehdä nostoja, mutta ehtojen mukaan voi purkaa. Siitä tulee kuluja. Eli ei nostoja, mutta korko on 6kk:lle tuo 3,2%.

Sitten niillä on ainakin JoustoTalletus, josta voi nostaa, mutta korko lasketaan koko 12kk jakson alimmalle saldolle. Mielestäni ihan älytön tuote.

Sitten on EtuTili, jolle lasketaan korko päivittäin ja jolta voi tehdä vapaasti nostoja, mutta itse korkoprosentti on surkea.

Varmaan on muitakin.

1 tykkäys

Alisa Pankki nosti säästötilinsä koron 3,3 prosenttiin

6 tykkäystä

Tytär täytti 18 ja ensi viikolle on Nordeaan sovittu aika joustotalletuksen aloittamiseen. Nuukana ja vielä vanhempien luona asuvana hänelle on kertynyt mukavasti säästöjä.

Yritän pikkuhiljaa lobata häntä sijoittamaan noita säästöjä jos tuotto sitten ehkä ylittäisi inflaation tai olisi edes samaa tasoa. Aluksi ajattelin ehdottaa häntä ostamaan Nordeasta esim. S&P 500 ETF:ää pari kappaletta niin pääsee alkuun. Nordnetin World ETF:ään olen hänelle jo muutaman vuoden kuukausisäästänyt ja jatkan siellä edelleen.

Aluksi ajattelin ehdottaa että laittaa säästöt puoliksi joustotalletukseen ja loput pikkuhiljaa ETF:iin tai rahastoihin. Mutta kun joustotalletuksen korko menee pienimmän 12 kk talletusjakson mukaan, niin kannattanee kuitenkin laittaa melkein kaikki sinne ja nostaa vasta sitten pois jos keksii paremmin tuottavia kohteita?

1 tykkäys

Tuo joustotalletuksen “ominaisuus” jonka mukaan korko lasketaan tosiaan 12kk alimman saldon mukaan on omasta mielestäni niin susisurkea, ettei sinne kannata laittaa yhtään mitään. Tämä toki vain minun mielipiteeni, kukin tehköön niinkuin parhaaksi näkee.

Esim Alisa Pankilta saa tällä hetkellä 3,3% p.a. korkoa joka lasketaan päivittäin kunkin päivän saldon perusteella, ja tilin perustaminen käy suorastaan hämmentävän helposti netissä. Eikä tileistä tule mitään kuluja.

Mielestäni ei kannata luoda kannustinta makuuttaa rahaa tilillä seuraavia 12kk, kuten tuo joustotalletus käytännössä tekee. Kynnys nostaa rahat pois kasvaa päivä päivältä, kun tilille kertyy korkoa jonka menettää jos rahat nostaa muualle hyötykäyttöön.

19 tykkäystä

Suosittelisin katsomaan OP:n tuottotalletustiliä, jos varoja on riittävästi tai bank Norwegian tms. Nordean tilin ehdot ovat surkeat ja voi jäädä ilman korkoa kokonaan, jos nostaa talletuksia kesken. Muistaakseni siinä ei saanut myöskään lisätalletuksille korkoa? Hyvä, että kannustat ja neuvot säästöhommissa!

4 tykkäystä

Kuten edelliset niin valitettavasti tuossa Nordean joustotalletuksessa ei ole mitään muuta joustavaa kuin sen tarjoajan omatunto. Käytännössä määräaikaistalletus 12kk - korko 3,00%.

Parhaimmat vaihtoehdot lienevät:

Alisa Pankki ja Säästötili korko 3,30% ja max 6 nostoa vuodessa - lähdeverollinen. Kuluton. Ilmainen Visa.

Bank Norwegian on edullinen, jos ei korkotuloilla ole merkittävää vaikutusta opinto- ja asumistukiin. Korko 3,25%, ei nostorajoituksia, ei lähdeveroa. Kuluton. Ilmainen Visa.

7 tykkäystä

Nordean osakkeenomistajana joustotalletuksen ehdot kuulostaa hyviltä. :wink:

Itse makuutan tällä hetkellä eniten käteistä Bank norwegianin tilillä minne saa tosiaan sen 3,25% laskettuna päiväkohtaisen saldon perusteella. Rahansiirrotkin kun toimii nopeasti ja kun nostorajoja ole niin sinne voi matalalla kynnyksellä siirtää aina kaiken mitä ei usko tarvitsevansa esim. ennen seuraavaa tilipäivää. Norskipankin Visaa käytän ensisijaisena luottokorttina, kortti on maksuton eikä korttivelan hurjasta korkoprosentista ole haittaa kun maksaa laskun ajallaan kokonaan pois. Kaikki kortilla tehdyt ostokset kerryttää joko lentopisteitä tai vaihtoehtoisesti rahaa (saa itse valita).

Norskipankin lisäksi minulla on määräaikaistalletuksia S-pankissa, Alisassa ja Bigbankissa. Tällä hetkellä määräaikaistalletusten korot samaa luokkaa kuin monien pankkien säästötileillä.

Op kasvutili tuli antaa mulle tällä hetkellä 3,578% koron, minimi summa 50k€ ja 4 nostoa vuodessa(Useampi nosto 10€/nosto).

Näitähän voi aina laskeskella, korkoportailla ja niiden ylityksellä on vaikutuksia koko tuottoon, tällä tilillä 50k sijoituksen ylitys nostaa korkoa 0.3%:lla.
Mulla oli tilillä 38k ja sijoituksen nostaminen 50Keuroon nosti korkoa 0.3%:lla koko summalle, eli tuotti lisä korkoa 114euroa vanhalle pääomalle. 114e korkolisäys tarkoittaa että tuolle 12 000€ lisäsijoitukselle tulee siitä 0,95% lisäkorko, eli saan 12 000€ lisäsijoitukselle 4,528% vuosittaisen koron. Toki kokonaistuotto riippuu viime kädessä pitkässä juoksussa korkokehityksestä, mutta tämän päivän luvuilla.
Alkaa mietityttämään kun Hex lappuja katsoo että mikä on järkevää paikka rahalle ja mikä ei.

1 tykkäys

0,4 on nousu :slight_smile:

3 tykkäystä

Ei ole ihan noin korkea korko. Yli 50k€ talletus tuottaa 3kk euribor - 0.5% eli perjantain korolla 3.378%

7 tykkäystä

Millaisista summista on kyse? Satasista, tonneista, kymppitonneista, sadoista tonneista?

Joustotalletus on todella häijy tuon säänön takia, että korko lasketaan koko 12kk minimille. Nordea ryöstää siis koko koron vaikka saldo käväisee pienemmällä. Eli en kyllä tuonne laittaisi senttiäkään. Vaihtoehtoja:

  • muiden pankkien säästötilit tai määräaikaiset, joita tänne on listattu. Saa nostaa N kertaa ilmaiseksi. Svea esim. on ollut suosittu. Tai tuo OP:n kasvutuotto.
  • Nordean normaalit määräaikaiset talletukset. Vähintään 6kk talletukselle saa 3,2% koron. 1kk talletukselle 2,3%. Määräaikaisen saa purkaa, mutta siitä menee joku kulu.
  • Rahamarkkinarahasto, esim. Seligson. Pieni riski. Tuotto-odotus nyt 3,5%, mutta elää korkojen mukana.

Joustotalletus on niin huono ehtojen osalta, että ihan periaatteesta boikotoin sitä.

9 tykkäystä

Hyvä pointti. Mutta jos tuohon joustotalletukseen kuitenkin lähtee niin ei ainakaan kannata laittaa aluksi pikku summaa sillä se lukitsee heti koron tuohon. Mutta kun alkuun laittaa isomman summan niin siitä voi sijoitella ehkä paremmin tuottaviin kohteisiin seuraavan vuoden aikana.

Itselläni on ollut Norwegianin talletus ja luottokortti muutaman vuoden. Mutta en usko että saan tätä untuvikkoa vielä hajoittamaan huomiotansa enempää kuin yhteen pankkiin. Nyt niitä kun on jo Nordean lisäksi siis jo Nordnetin kuukausisäästö ETF:t minne lisäilen sijoituksia nyt sokkona ja ehkä myös hieman takapenkiltä huudellen kun se ei enää minun tunnuksillani näy.

Nordean joustotalletusta moititaan kovasti. Itse en olisi niin jyrkkä, olen jopa harkinnut avausta sinne. Ja miksi? Se on kohtuullisen hyvä vastine määräaikaistileille, IMHO. Niillähän on usein sanktion kaltaisia palkkioita, jos rahaa nostaa ennen määräaikaisuuden päättymistä, sikäli voisi haukkua määräaikaistilit pystyyn myös?

Tällä hetkellä n. ylimääräisten käteisvarojen “parkkitili” on minulla Sveassa, 3,25%. Huono puoli Svean kanssa on, että he luultavasti reagoivat kohtuullisen vikkelästi alentamalla säästötilinsä korkoa, kun markkinakoroissa tapahtuu liikettä alaspäin (siinä missä ovat olleet nostokilpailussa viime aikoina hyvin mukana). Korkokehityksen taittuessa määräaikaiset talletukset ja Nordean joustotalletuskin saattaisi pestä Sveat, Norwegianit ym. mennen tullen, säästöjouston korkohan ei laskisi?