Pelialan päivän polttavat, uutiset ja yhtiöt

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-01-16/cyberpunk-2077-what-caused-the-video-game-s-disastrous-rollout

Bloomberg julkaissut hyvän artikkelin Cyberpunkin farssaamisen syistä. Haastateltu entisiä työntekijöitä, ja kuulostaa tuo yrityskulttuuri kyllä aika hirvittävältä.

2 tykkäystä

Onhan tuo aika älytön valuaatio, kun viime vuonna arvotettiin rahoituskierroksella 4 miljardin luokkaan, mutta tällaista tämä sekoilu ja ahneus nyt on.

Tähänkään IPOn ei vissiin pysty osallistumaan kotimaan välittäjien kautta? Luvassa kuitenkin 50-100% pomppu alussa hintaan.

1 tykkäys

En Bloomberggiä pelialan uutisointiin liittyen minään kummoisena auktoriteettina ole pitänyt, mutta tämän jutun on kirjoittanut Jason Schreier. Hän oli aiemmin Kotakussa ja on kirjoittanut useita erittäin tunnettuja ja alaa ravistelleita artikkeleita. Yleensä juurikin siitä näkökulmasta, että mikä meni firmassa tai projektissa keturalleen. Kaveri on omasta mielestäni alan parhaita journalisteja ja yksi harvoista tutkivista journalisteista pelimediassa.

Suosittelen lukemaan tän jutun, vaikka ei CD Projektia omistaisikaan.

6 tykkäystä

Eikö tuo ole direct listing? Silloin ei pitäisi olla estettä osallistua ja myös pompun pitäisi olla maltillinen.

https://www.bloomberg.com/amp/news/articles/2021-01-18/coding-prodigy-behind-hit-game-pubg-eyes-ipo-worth-billions?__twitter_impression=true
" Coding Prodigy Behind Hit Game PUBG Eyes IPO Worth Billions"

1 tykkäys

Niin kuin @Verneri_Pulkkinen totesi uusimassa Melkein Minuutissa jaksossa, Microsoftin pelisegmentti tehnyt hyvää tulosta. Antaa mielestäni hyvin osviittaa mihin suuntaan pelifirmojen tulokset menevät. Lisää tuloksia tulossa pian muilta pelilafkoilta:

[yhtiö] - - - - - - - - - - [pvm]
Nintendo - - - - - - - - - 1.2
Electronic Arts - - - - - 2.2
Activision Blizzard - - 4.2
Ubisoft - - - - - - - - - - 9.2
Remedy - - - - - - - - - 12.2
Next Games - - - - - - 19.2
Paradox - - - - - - - - - 21.2
Tencent - - - - - - - - - 24.3

11 tykkäystä

Ei anna kyllä yhtään mitään osviittaa. Microsoft julkaisi uuden konsolin, joten on ihan itsestään selvää, että kasvuprosentit lentävät katosta läpi. On se Gamepass toki myös kasvanut, mutta eipä sitäkään verrokkia ole noilla “kilpailijoilla”.

1 tykkäys

Jos asia on näin, niin hyvä että korjaat! :+1:t3:

2 tykkäystä

Ei sitä ettenkö uskoisi, että tulokset kasvavat. Mielestäni Microsoft on kuitenkin mahdollisimman huono verrokki alalta, jotta suoraan sitä kautta voisi tehdä päätelmiä. Eiköhän Sonyn pelipuolikin näytä melkoista kasvua seuraavassa raportissaan.

1 tykkäys

Microsoftin kanssa on hyvä huomioida xbox game pass. Ohessa kiteytetty twitter threadi konffa puhelusta. Viime kvartaalissa oli 15 miljoonaa käyttäjää.

2 tykkäystä

https://www.epicgames.com/store/en-US/news/epic-games-store-2020-year-in-review

Käyttäjämäärät ja samalla pelitunnit nousussa:

There are now over 160 (108) million Epic Games Store PC users. Daily active users are up 192% to 31.3 million daily active players, with a peak CCU 13 million concurrent players this year (up from 7M in 2019). Monthly active users in December rose from 32 million in 2019 to 56 million.

Last year, the Epic Games Store community played 70% more hours with a total playtime of 5.70 billion hours in 2020 compared to 3.35 billion hours in 2019.

Mutta kauppa ei käy? Ilmaiset pelit siis taitavat vetää käyttäjiä alustalle, mutta heitä ei saada muutettua maksaviksi asiakkaiksi.

In 2020, PC customers on the Epic Games Store spent over $700M ($680M) of which third party games represented 37% at $265M (251M).

2019 tiedot poimittu: https://www.epicgames.com/store/en-US/news/epic-games-store-weekly-free-games-in-2020

4 tykkäystä

Microsoft huhujen mukaan tähyämässä Zenimaxin kokoista kauppaa.

MSFT teki pelkästään viime kvartaalilla yli 8 $ miljardia dollaria vapaata kassavirtaan eli pätäkästä ei ole kiinni kun se kilpailee osaamisesta ja IP:stä ostaessaan studioita.

8 tykkäystä

Voisin kysäistä yleisen kyssärin foorumilta että rajoitetaanko noiden teknojättien (Sony, MSFT ja muut isoimmat peleihin liittyvät emoyhtiöt) ostotoimintaa mitenkään? Vai onko alalla vieläkin niin monta isoa erillistä toimijaa että kilpailuviranomaiset katsovat kaikki kaupat läpi sormien? Välillä naurattaa seurata sivusta esim MSFT:n toimintaa mikä Berkshiren tavoin imuroi kaikki lähellä olevat muruset omaan pussiin :smiley:

1 tykkäys

Mielenkiintoista että myynti on polkenut paikallaan. Olisiko “covid-korjattuna” siis käytännössä tullut laskua? Pelistudioyrityksiin sijoittavana tämä tuntuu negatiiviselta, koska alustamonopolit vievät ison osan kakusta.

2 tykkäystä

Luin blummalta mielenkiintoisen artikkelin Amazonin pelidivisioonasta. Artikkeli alleviivasi, miten pelkällä rahalla ei voi valloittaa ja menestyä pelialalla.

-Amazonin pelikehitystä vetää henkilö (vetänyt jo vuosia), jolla ei ole lainkaan aiempaa kokemusta peleistä vaan hän tulee yhtiön kirjapuolelta.

-Sen sijaan, että opittaisiin toimialan parhailta, Amazon on yrittänyt pelistudion tekemään asioita kuten Amazon yleensäkin, “the Amazon way”: tähdätään vain miljardiluokan onnistumisiin, isoja riskejä ja ambitioita. Jokaisen pelin pitäisi samaan aikaan olla moninpeli ja yksinpeli. Jonkinlainen COD steroideilla siis.

-Huolimatta näistä ambitioista, projekteja alimiehitetään.

-Amazon maksaa joka tuplat palkkaa alaan yleensä nähden, sitten jengi pyörittelee peukkuja sekasorrossa studiolla.

-Usein haastateltujen naistyöntekijöiden mukaan seksistisin pelistudio “bro-kulttuurilla”.

-Tähän asti julkaistut pelit isoja floppeja, pelien kehitykseen menee noin 500 miljoonaa dollaria vuodessa.

-Amazon on internetbisnes, eli kaiken ytimessä on kaiken mittaaminen. Mutta pelit ovat osin taidetta, viihdettä ja sattumaa! Ei sellaista voi etukäteen mitata. :smiley:

-Työntekijöillä ei bonuksia tai insentiivejä saada oikeastaan mitään peliä ulos, kuten pelistudioilla yleensä on.

-Amazonille pelit on vain yksi väline buffata Primea, joka kohtaa lisääntyvää kilpailua sieltä täältä kun kotiinkuljetus yms. yleistyy ja Amazonin ainutlaatuisuus hissukseen normalisoituu.

-Pelistudiossa yritettiin kyhäillä omia työkaluja, sen sijaan että käytettäisiin jo valmiita pelimoottoreita ja työkaluja.

-Toki Amazonilla on pelialalle loistava sillanpääasema kiitos Twitchin sekä mahdollisesti tulevaisuudessa Lunan.

33 tykkäystä
1 tykkäys

https://www.google.fi/amp/s/www.theverge.com/platform/amp/2021/2/1/22260803/google-stadia-game-development-studio-shut-down-jade-raymond

12 tykkäystä

Näistä huomaa miten pelien tekeminen on vaikeasti hankittava taito: ihmiset, resurssit, välineet, kulttuuri jne. pitää toimia. Googlen ja Amazonin resursseilla jos ei onnistu niin se kertoo paljon. :sweat_smile:

Luonnollisesti tämä nostaa entisestään jo toimivien, itsenäisten studioiden arvoa.

17 tykkäystä

Stadia oli aika half-assed yritys. Ei mitään exclusiivia pelejä ja myyntivalttina ainoastaan pelien streamaus. Ei vakuuttanut ennen launchia ja launchin yhteydessä kävi ilmi että teknologiakin oli vähintään muutaman vuoden aikaansa edellä. Ehkä tämän kanssa käy ajan kanssa niinkuin 3D elokuvien, että sen aika koittaa myöhemmin, mutta ei mielestäni mitenkään yllättävää että floppasi nyt. Toki näitä on aina helppo sivusta huudella ja toisaalta myös hankala tarkkailla objektiivisesti firman sisältä. Kuitenkin jos esimerkiksi vertaa aikanaan ensimmäisen XBOXin markkinoille tuloon niin on helppo nähdä että nämä launchit ovat kuin yö ja päivä. Muistan vieläkin yön mustan ja liskon vihreän X:n sekä uskomattoman ensimmäisen Halon. Stadian mainostaminen oli teknologia geekeille tähdättyä ja myyntipuheena oli että tällä voi ehkä pelata samoja pelejä kuin muillakin konsoleilla. Kuka hiiskatti tällaisen odottaa menestyvän?

4 tykkäystä

Taustana kommentille, minut voi lukea PCMR-joukkoon. Tunnustan toki sen, että konsolit tarjoavat parempaa hinta-laatusuhdetta ainakin näin juuri heti uuden sukupolven julkaisun jälkeen. PlayStationilta löytyy myös hyviä yksinoikeuspelejä, onneksi Sony on alkanut tuomaan niitä PC:lle.

Sattuneista syistä olen kokeillut Stadiaa sekä GeForce NOW:ta tässä syksyllä kun odottelin uutta näytönohjainta. Tekniseseltä toteutukseltaan Stadia oli ihan mukiinmenevä yritys. Kuten sanoit, niin yksinoikeuspelien puute oli selvä sudenkuoppa julkaisussa. Miksi kukaan ostaisi pelin Stadialle, kun se a) maksaa vähintään yhtä paljon kuin muualta ja b) ei ole mitään takeita, että Google ei tapa palvelua parin vuoden sisällä.

GeForce NOW taas vaikuttaa paljon fiksummalta lähestymistavalta, sillä käytät palvelussa jo valmiiksi omistamiasi pelejä (Steam, Epic, Ubisoft Connect, Origin jne.). Tällöin et ole lukittu järjestelmään sisälle, vaan voit käyttää sitä korvaavana/väliaikaisena alustana. GeForce NOW:n ainoa selkeä heikkous on 1080p-tuki, sitä suurempia resoluutioita ei ole saatavilla. Alustalla saa pelata ilmaiseksi tunnin ajan, eikä vuoden jäsenyyskoodikaan maksa kuin 5-10€ (niitä tulee jokaisen 30XX-näytönohjaimen mukana). Lisäksi ratkaisu ei ole täysin plug & play, sillä käytännössä palvelussa otetaan etäyhteys Nvidian virtuaalikoneelle, mistä avataan Steam (tai muu vastaava) ja asennetaan peli (tapahtuu välittömästi).

Joka tapauksessa kumpikin palvelu toimi teknisesti ihan hyvin (ei liian pitkä latenssi, sopii tarinapeleihin), mutta kummastakin löytyi selkeät sudenkuopat miksi en käyttäisi niitä jatkossa.

3 tykkäystä