Pelialan päivän polttavat, uutiset ja yhtiöt

Unityn tulos Nysen sulkemisen jälkeen, oletettavasti pian 23 jälkeen koska puolilta öin jo webcast.

Q3 tuloksessa oli jopa lyhyt ohjeistus Q4:sta:

"Our fiscal year 2020 revenue outlook is a range of $752 million to $756 million. We expect fourth quarter revenue of $200 million to $204 million. We also anticipate an improvement in our full year 2020 non-GAAP operating margin to (9)%.”

2 tykkäystä

Kova kasvu luonnollisesti jatkui, kirkkaasti yli ohjeistuksen :thinking: Pitää lukea ajatuksella läpi…

Edit:

  • 793 asiakasta joilla laskutus yli 100k$ (Q3-20 739 ja Q3-19 553)
  • 71% Top1000 peleistä tehdään Unityllä
  • Covid vaikutti arviolta +25M$ liikevaihtoon koko vuoden aikana
  • varovainen ohjeistaja? Q4 piti olla 200-204 M$, oli 220,3M$, Q1 ohjeistus 210-220 M$ eli vähemmän kuin Q4

Tässä vielä koko ohjeistus

10 tykkäystä

Ilmeisesti oli kuitenkin hienoinen pettymys joillekkin kun odotettiin parempaa kasvuohjeistusta.

https://www.cnbc.com/2021/02/04/unity-software-u-earnings-q4-2020.html

Saattaa mennä liikaa spekulaation puolelle, mutta Epic Games on nähtävästi palkannut Investor Relations henkilön, jotkut tekivät sen johtopäätöksen että Epic aikoisi listautua pörssiin. https://twitter.com/firstadopter/status/1357683320977584130

2 tykkäystä

Vihdoin sain kuunneltua tuon Q4 webcastin ja samalla kuuntelin Q3 webcastin uudestaan.

Täytyy sanoa, että yhtiön johdosta on jäänyt todella positiivinen kuva (sekä CEO Riccitiello että CFO Jabal). Ylipäänsä en juuri keksi muuta huonoa yhtiöstä kuin arvostuksen, joka on, miten sen nyt sanoisi, “haastava”. Firmaa johdetaan nimenomaan pitkällä tähtäimellä. Eräskin kommentti meni jotenkin näin, että voisivat tuplata hintansa vaikka samantien menettäen vain pari prosenttia asiakkaista. Mutta eivät sitä tee, koska se ei ole hyväksi pitkän ajan kasvulle. Johdon suhteen ainoa “heikkous” on julkisen track recordin puute lyhyen pörssihistorian takia.

Yhtiön pitkän ajan tavoite on yli 30% vuosittainen kasvu. Webcastissa tuli ilmi, että myös tälle vuodelle odottavat yli 30% oikaistua kasvua (“underlying growth 30% +”).

Virallinen ohjeistus tämän vuoden liikevaihdolle on 950-970 m$ eli 23-26% kasvu (viime vuonna kasvua 43%). Jos tämän vuoden liikevaihdosta oikaistaan 30 mUSD negatiivinen Applen IDFA vaikutus (arvioivat että ei olisi pysyvä vaikutus) ja viime vuoden luvusta 25 mUSD positiivinen “Covid tailwind”, tämän vuoden oikaistu lv kasvu tulisikin olemaan 31-34%. Lisäksi samalla oikaisulla viime vuoden kasvu ei olisikaan 43% vaan 38%. Eli ei puhuta niin dramaattisesta kasvun hidastumisesta. Korostan tässä vielä sitä, että kasvu hinnalla millä tahansa ei ole käsittääkseni se itseisarvo vaan perustan rakentaminen huolella.

Sana tuloksesta. Puhuivat “path to profitability in 2023”. Ja jos liikevaihto kasvaa enemmän kuin budjetoivat, kaikki ylimääräinen raha (=vähemmän ennakoitua tappiota) menee kasvuinvestointeihin eikä siis tavoitella yhtään nopeampaa voitollisuutta.

Unityn liiketoiminta risteää monen tälläkin palstalla keskustellun firman kanssa, joten mainitsen vielä lopuksi, että webcasteissa oli eri kysymysten yhteydessä viittauksia esimerkiksi Automotive Industryn osalta Continentaliin, Elektrobitiin (Infotainment systems) ja Volkswageniin (e-commerce) sekä pelialalta Cyberpunkiin ja tietty konsolivalmistajiin.

7 tykkäystä

ARK Invest ennustaa pelialan tuplaantuvan seuraavan 5 vuoden aikana. Samalla pelinsisäinen kulutus nousisi yli 90%:iin alan liikevaihdosta, samalla kun “premium” ostamisen lasku jatkuisi.

image

Viimeisen 10 vuoden aikana ARK laskee pelinsisäisen kulutuksen syöneen valtaosan pelialan liikevaihdosta. Iso tekijä taustalla on varmasti mobiilipelaamisen kasvu, kun alahan toimii lähes kokonaan free-to-play mallilla. ARK:n määritelmä on kuitenkin hyvä tiedostaa, he määrittelevät mm. pelien lisäosat pelinsisäiseksi kulutukseksi.

Alla lähde ja Moneywalkerin viesti josta tutkimuksen löysin:

10 tykkäystä

Näkisin juuri “ilmaisten” verkkomoninpelien siis ottavan valtaosan markkinasta. Pelien sisäiset ostothan ovat yleensä kosmetiikkaa ja sitä täytyy päästä esittelemään muille. Kuka haluaisi ostaa skinin yksinpelihahmolleen?

Lisää vastatuulta CD projektille…

8 tykkäystä

Terrarian Stadia-julkaisu peruttiin eilen, koska Google oli jäädyttänyt kehittäjän Google-tilin ilman syytä.

Asia on kestänyt kolme viikkoa, eikä Googlella oikeastaan ole asiakaspalvelua minkä kautta virheen saisi korjattua.

image

6 tykkäystä

Mielenkiintoinen haastis pilvestä ja peleistä. Cloud on mahdollistanut överisti nopeammin skaalautuvia pelejä ja tasoittaa pelikenttää ”autotallipelikehittäjille”. Hauska ilmaisu myös puhua pelistä, ei palveluna (ennen tuote) vaan yhteisönä.

1 tykkäys

Osallistuin Playtikan IPO Freedomin kautta ja huikeat 1kpl tuli kuten näissä jenkki-IPOissa ko. välittäjältä yleensäkin. Aika maltillisesti kurssi on kehittynyt IPO:n jälkeen - yritys ei tunnu kiinnostavan. Nappasin täten Nordnetin kautta jokusen kymmentä lisää. Valuaatio ei tunnu ollenkaan mahdottomalta.

Haulla yritin etsiä mutta ei löytynyt mitään tuloksia Gravitystä joten kirjoitetaan nyt tästäkin tänne. Ostin tätä vuosi sitten ja aika euforinen kehitys ollut. En osaa yhtään sanoa luvuista ja firma on korealainen. Ostin jonkun jenkkifoorumin suosituksen perusteella muutamalla sadalla, mutta nyt viisbägännyt jo eli voisi selvitellä enemmän että mitä sitä onkaan salkussa :slight_smile:

2 tykkäystä

Ruotsissa kyllä osataan. G5 Entertainment vuorossa tänään:

**** Revenue for the period was SEK 335.3 M (328.1), an increase of 2 percent compared to the same period in 2019. In USD terms, growth was 16%.***
**** Gross margin increased to 59 percent (56 percent), as a larger share of revenue is coming from own games.***
**** EBIT for the period was SEK 52.3 M (-4.1).***
**** Net result for the period was SEK 47.6 M (-4.4).***
**** Earnings per share for the period, before dilution, was SEK 5.30 (-0.48).**

“Both our operating profit as well as our operating margin for the full year set new records. We are entering 2021 with strong growth momentum, coupled with proven cost control, trends that I expect to continue during the year. ”*

Strategiaan isoja muutoksia vuoden aikana, ja tulosta tullut. Tätäkin lappua sai koronapohjilta ~70sek hintaan, EPSiä nyt 2020 19sek.

3 tykkäystä

Supercellin vaisusta viime vuosien kehityksestä Hesarissa.

image

Itse en ole peliyhtiöihin rohjennut mukaan, kun en pelaa, enkä peleistä ymmärrä.
Tuntuu, että peliyhtiöitä hinnoitellaan nykyään kuin SAAS-firmoja.
Mutta omalla mutulla pelien asiakaspito ei ole yhtä varmalla pohjalla… 1 huono peli ja käänne alkaa.

Ihan mielenkiintoinen Gamesbeatin haastattelu Unityn CFO Kim Jabalin kanssa. Aiheita: kilpailukenttä, mainostulot, monetisointi, 2020 tulos jne

Yksi kysymys koski liikevaihdon ohjeistusta tälle vuodelle, joka jää yhtiön virallisen tavoitteen alle (30%). Selitin tämän itselleni aiemmin niin, että viime vuoden Covid myötätuuli ja tämän vuoden IDFA vastatuuli oikaistuna kasvu on itseasiassa yli 30%. Tätä ei suoraan raportissa sanottu, mutta pystyi kyllä päättelemään.

Tämä tulkinta sai yhtiön vahvistuksen, joten itse en ole huolissani kasvusta tai sen ohjeistuksesta.

“The piece that caused some confusion is, how can you grow at 30 percent and then report guidance in the higher 20s? The answer to that is, we had a one-time tailwind from COVID in 2020, so our growth rate in 2020 was higher than we might have normally expected. In 2021, we have this one-time impact from IDFA that we’re estimating at $30 million, which is impacting the overall year-over-year growth rate. That’s why we still feel confident that our underlying growth rate is in the 30 percent range.”

4 tykkäystä

Pelien myöhästyessä/siirtyessä korona yms. haasteiden takia voi vuodesta 2021 tulla hyvä vuosi vanhemmillekin peleille.

6 tykkäystä

Roblox on listaamassa osakkeensa NYSE:n 10.3. Roblox Sets Date to Go Public Through a Direct Listing | Barron's Yhtiöhän meinasi listautua IPO:n kautta viime vuonna, mutta korkeat ensimmäisen päivän IPO-pomput (tai IPO-alihinnoittelut) saivat Robloxin pyörtämään tämän päätöksen. Nyt Roblox on menossa direct listing -metodilla, eli ei tarjoa osakkeita myytäväksi ennen listautumista. Tammikuussa yhtiö keräsi rahoitusta 29.5 miljardin dollarin valuaatiolla, kun IPO:n aikaan puhuttiin 8 miljardista, joten ylös on tultu aika reippaasti :smiley:

Yhtiössä sijoittajia kiinnostaa ainakin taikasanat “platform” ja “metaverse”, sekä sen huima kasvu etenkin viime vuonna. Yhtiö raportoi liikevaihdon kasvua “vain” 82%, mutta itse katsoisin sijoittajan näkökulmasta pikemminkin booking-lukua, mikä kertoo käytetyn rahan määrästä, ja jonka kasvu oli 171% (liikevaihdossa peliin käytetyt rahat jaksotetaan pidemmälle ajalle). Päivitetystä listautumisesitteestä löytyy rutkasti tietoa sitä janoaville https://sec.report/Document/0001193125-21-049767/d87104ds1a.htm

Tein hieman analyysiä mistä yhtiön valtava booking-dollareiden kasvu on johtunut, ja yllätyksekseni se ei tullut niinkään korkeammista pelitunneista, vaan kasvaneesta pelaajamäärästä (pelatut tunnit/DAU kasvanut maltillisesti). Toki tässä yhteydessä pelaajamäärän määritelmänä toimiva DAU ei ole täydellinen mittari, koska yksittäinen pelaaja voi olla useampina päivinä pelatessaan näkyä suurempana DAU-lukuna. Lisäksi booking-dollarit per DAU on lähes tuplaantunut vuodesta 2019.

Kokeilin sijoitustutkimusmielessä myös pelata Robloxin platformilla. Robloxin pelithän ovat käytännössä kaikki ulkoisten kehittäjien tekemiä, joista he saavat tietyn osan pelaajien käyttämästä pelinsisäisestä valuutasta “robuxista”, jota kehittäjät voivat vaihtaa dollareiksi. Yllätyin kuinka “palikkamaisia” pelit olivatkaan, ja kuinka vähän laajasta valikoimasta tuntui löytyvän hyvin viimeisteltyjä pelejä. En pitäisi tätä kuitenkaan heikkoutena, sillä Roblox on menestynyt tästä huolimatta. Ja palikkamaisuus ei ole estänyt mm. Minecraftin tai viime viikkojen Steam-ilmiö Valheimin suosiota. Lisäksi uskon että kasvanut käyttäjämäärä tulee houkuttelemaan Robloxiin lisää pelinkehittäjiä, ja yhtiön saama rahoitus mahdollistaa aiempaa korkeammat kehitysinvestoinnit pelinkehittäjien työkaluihin, joten laadukkaiden pelien määrän voi odottaa kasvavan.

6 tykkäystä

Kärttyisä vassariproffa Galloway on odottanut Robloxin IPO:a tai listautumista jo kauan. Tekisi mieli ostaa avauksesta, mutta ei ole rahaa.

TLDR:

3 tykkäystä

Turussa on pieni peliyhtiö Appstylist Oy. Yhtiö keskittyy naisille ja tytöille suunniteltuihin peleihin kuten ”fashionsuperstardressup” ja ” stylist heaven”. Onko tietoa mistä löytyisi yhteistyökumppani ko. pelien
kehittämiseen?

GOOGLE ACCOUNT/STADIA UPDATE
As you may have noticed, we had a ton of issues to kick off the year stemming from the locking-down of Redigit’s entire Google account in early January. After a month of pushing (and with the immense support of our fans), Google finally reached out and was able to provide a lot of transparency around the situation and to restore access to all of our accounts. Due to the hard work the Stadia team has put in - as well as our partners at 505 Games - we have decided that we will allow the upcoming launch Terraria on Google Stadia to proceed. The Terraria Stadia build is based on the DR Studios 1.4.0.5 (latest) build, and is currently at Google for certification review.

Raha puhuu. Harmi, olisin ihan mielelläni nähnyt Googlen kärsivän, mutta ymmärrän kehittäjän päätöksen.

5 tykkäystä