Pelialan päivän polttavat, uutiset ja yhtiöt

Ubisoft, osake rapsakassa 12%:n nousussa tänään

Aten kommentteja ATVI kaupasta vielä videomuodossa

11 tykkäystä

Tubessa osu kohilleen mielenkiintoinen Jani Penttisen ja Sami Miettisen keskustelu. Katselusuositus :+1:t2:

" Jani Penttinen on yksi Suomen kovimpia pelinkehittäjiä ja erityisesti tietokonegrafiikan uranuurtajia. Hän istuu #neuvottelija -vieraana Slush-viikolla puhumaan pelinkehityksestä ja peliyhteisöistä. Jaksossa käydään läpi kuinka tietokonegrafiikka on kehittynyt Atari ST:n Utopos-pelistä ensimmäisiin PC:llä grafiikkapiirejä käyttäneeseen Supreme Snowboardingiin, Command and Conquerin Renegadeen ja Janin projektiin tehdä Guntech 2:stä "the way Utopos was ment to be".

Jani pohtii myös peliyhteisöjen dynamiikkaa, NFT:iden roolia pelien taloudessa (in game economics) ja peliyhteisöjen ja niiden kehittäjien suhdetta. Lopussa hän kertoo Slush-viikon ohjelmastaan, johon kuuluu omien Chaos-juhlien lisäksi yksityisiä tapaamisia."

8 tykkäystä

E-urheilun puolellakin on toteutumassa miljardikauppa. Savvy Gaming Group on ostamassa turnausjärjestäjät ESL Gaming ja FACEIT ja sitten yhdistämässä nämä ESL FACEIT Group -nimen alle. Kauppahinnoiksi on raportoitu miljardi dollaria ESL:n ja 500 miljoonaa dollaria FACEITin osalta. SSG:n omistaa kokonaan Saudi Arabian hallinnon Public Investment Fund -rahasto. SSG:n CEO on Activision Blizzardilta siirtynyt Brian Ward.

8 tykkäystä

Tuli tällainen kuva vastaan, ei varsinaisesti mitään uutta tietoa mutta ihan kiva tiivistys:

38 tykkäystä

27 tykkäystä

konsolidaatio jatkuu…
https://www.cnbc.com/2022/01/31/sony-to-buy-video-game-maker-bungie-in-3point6-billion-deal.html

Sonyn kaupankäynti keskeytetty…

38 tykkäystä

Huh huh… Microsoftilta itsenäiseksi, muutama vuosi ja seuraavaksi Sonyn talliin. Actiblizzardiin verrattuna tietenkin aivan nappikauppa, mutta kumminkin.

Tässä on kyllä vähitellen meno sellaista että meillä on jäljellä pelibisneksessä 5-6 megacorporaatiota ja kasa indieitä ja kaikki vähänkään menestyvät ostetaan megajättien suojiin.

43 tykkäystä

Nappikauppaa juu kun rahamäärää katsoo, mutta symbolinen merkitys tällä on iso. Halo mahdollisti koko Xboxin ja nyt on mahdollista että tulevaisuudessa ei niitä alustalla nähdä. Lisäksi myös huomioitavaa, että tämä paikkaa hyvin mahdollista CoDin jättämää aukkoa pleikkarin peli valikoimassa.

Väärin. Halon omistaa Microsoft ja nykypelejä tekee toinen studio (343 Industries) joten tämä ei tarkoita että Halo tulee nyt pleikalle. Se siirtyi pois Bungielta jo aikoja sitten kun eivät halunneet jatkaa Halo-tehtaana ikuisuuteen joten MS osti IPn. Halo: Reach oli viimeinen Bungie-Halo ja siitä on 12 vuotta aikaa.

Destiny / Destiny 2 on sitten Bungieta. Ja saattaa olla että studio kykenee myös uuteen IP:hen joka lienee Sonyn maali tässä.

9 tykkäystä

Juu tiedän että nykyään 343 niitä Haloja tekee, mutta en ollut perehtynyt asiaan että onko Halon IP myyty vai lisensoitu. Ei poista sitä, että symbolinen merkitys on kaupalla iso. Eikä sitä että Sony varmistaa tällä ammuskelupelien löytymistä omalta konsoliltaan. Tilanne verrattavissa jossain määrin vuosikymmenten takaiseen, kun Battlefield ja Call of Duty jakoivat pelaajat kahteen leiriin. Nyt jako ei ole studioiden välillä vaan konsolien. CoD on Xbox exclusive ja jotain tarvittiin tilalle Sonylle. Battlefieldit tulevat oletettavasti jatkossakin molemmille, mutta hyvä liike Sonyltä anyway.

Foorumit täynnä tästä järkyttyneitä faneja ja meemejä aiheesta. Pienellä kaupalla sama ellei jopa isompi pöhinä kuin ActivisionBlizzardin kaupalla. Että 5%:n hinnalla tässä suhteessa “yhtä iso” kauppa. Mutta kuten mainitsin, niin rahalla mitattuna toki nappikauppa. Kommenttini tarkoitus oli lähinnä osoittaa että kauppa oli “good value for money”, mutta koska tämä on internet niin tietenkin yhteen yksityiskohtaan takerrutaan ja itse jutun pointti menee woosh.

4 tykkäystä

Tänne voi varmaan laittaa välikevennyksiä, kun ei ole yhtiökohtainen ketju :wink:

Credit: Twitter @ZawAndy

28 tykkäystä

Tämä ei itseasiassa näytä toteutuvan vaan Microsoft on kertonut että peli jatkaisi multiplattana.

Eikä tämä ole täysin ilman ennakkotapauksia. Microsoft osti Minecraftin ja sen jälkeen kuitenkin julkaisi Minecraft Dungeonsin joka oli täysin uusi peli niin PlayStationille kuin Switchille Xboxin ja PCn lisäksi.

Ehkä olemme vähitellen siirtymässä maailmaan jossa AAA-pelit ovat niin kallita devata että ne pitää julkaista multiplattana ja IPn omistus lähinnä on tae että oma platta saa pelin varmasti heti ja on tehty mahdollisimman hyväksi ko. alustalle, mutta raha kelpaa myös muiden alustojen käyttäjiltä koska suurin osa duunista on kuitenkin jo tehty ja itse porttaus on nykypäivänä varsin helppoa.

Jonkin verran excluja varmaan edelleen tulee joilla pyritään myymään alustaa, mutta tosiasia on että suuri osa asiakkaista ei halua omistaa useampaa konsolia, joten rahaa jää pöydälle jos liian iso osa tavarasta on sidottu yhteen plattaan.

Tosin skeptikko saattaisi epäillä että tässä yritetään ennakkoon saada FTC tyytyväiseksi antitrust-puolen osalta että diili saadaan maaliin. Luvataan että ei tässä olla viemässä pelejä Xbox-onlyksi.

4 tykkäystä

Eikä tuo CoD:n julkaisu pelkästään Xboxille taida enää kovinkaan paljoa vaikuttaa nykyisen konsolisukupolven myyntiin. Nyt vain rahat pois mahdollisimman suurelta porukalta ja miettii seuraavan konsolisukupolven kohdalla sitten lisää näitä yksinoikeuksia.

Talk is cheap. Näitä luvataan ja sanotaan, että pelaajat ei pahoita mieltään ja sitten kun ne unohtaa asian, niin sitten tehdään mitä huvittaa. Ehkä olen pessimisti, mutta en siis jaksa uskoa tuohon vain tuon vakuuttelun vuoksi. Siitä huolimatta, on täysin mahdollista että se on Microsoftin etujen mukaista, että peli on kaikilla alustoilla. Kuitenkin 100%:n varmuudella firma tekee vain ja ainoastaan sen mikä on sen etujen mukaista. Jos se on platform exclusivity, jotta vaikkapa uutta Xboxia saadaan myytyä, niin sitten se on just se mitä tehdään. Toki brändikin tässä vaa’assa jotain painaa ja jos exclusivity liikaa järkyttäisi pelaajakunnan tunteita niin voi olla että tuo on tosiaan realismia. Pelaajia ei saa kuitenkaan liikaa järkyttää, muuten näkyy kukkarossa. Tähän juuri myös pohjaan tuon Bungie kaupan “bang for buck” onnistumisen. Sama Haloo pikkusummalla.

Tällä hetkellä markkina on siitä erikoinen että konsoliyksinoikeus lähinnä tarkoittaa suoraa rahanmenetystä. Miksi? Koska sekä Xloota series X että PS5 on täysin loppuunmyyty ja ollut sitä julkaisusta lähtien. Eli yksinoikeuspeli ei ole voinut myydä ainoatakaan ylimääräistä konsolia, koska ne kaikki menivät joka tapauksessa…

Eli menetät myynnin jota et saanut kun kilpailevan lootan omistajat eivät peliä voi ostaa, mutta et myy sen enempää rautaa. Ehkä kannattaa siis panostaa muualle jos haluaa tehdä enemmän sitä EPSiä. Kuten esim. enemmän pelinkehitystä (piirien puute ei estä tuloja näistä) ja mahdollisimman suurelle yleisölle.

6 tykkäystä

Firmojen ostossahan onkin kyse juuri siitä, miltä tilanne laatikoiden saatavuuden osalta on helmikuussa 2021. Ehkä niissä firmoissa on kuitenkin järkeä ajatella asioita vähän pidemmällä tähtäimellä.

Hassua miten joku oikeasti kuvittelee, että CoD tulisi jatkossakin pleikkarille. Ei tietenkään tule sen jälkeen kun nykyiset sopimukset loppuvat. Mikkis ostaa firmoja parantaakseen omaa markkina-asemaansa.

1 tykkäys

Ei se ollut se pointti, vaan se että kerran bisneksiä ei saa laajennettua itse raudan myynnin puolella, pelimerkkejä laitetaan enemmän sinne pelinkehityspuolelle. Ja jos vanhakantainen tiettyyn alustaan rajoitettu yksinoikeus tuo vähemmän rahaa viivan alle kuin multiplatform, ja raudan vääntäminen ei ole hirveä rahasampo siihen verrattuna, miksi ei julkaisisi pelejä kaikille alustoille? Tämä on luonnollisesti muutos aiempaan, mutta ainakin Microsoftin osalta selvä päätavoite on Game Pass kaikille kaikkialla aina ja ikuisesti. Maksa kuukausimaksu Microsoftille, saat tonneittain pelejä.

Seuraava looginen askel itseasiassa olisi Game Pass PS5:lle… ensireaktio on “mutta eihän se voi olla mahdollista”, mutta toisaalta esim. EA Playn taipuminen joka alustalle periaatteessa on ennakkotapaus toiseen suuntaan.

Pidemmällä aikavälillä jos MS saa kaikki maksamaan Game Passista ja rahaa tulee ovista ja ikkunoista, tämä puolestaan tukee MSn tulevia rautajulkaisuja jos tämä platform (Game Pass) on supersuosittu. Ajatellaan 10v+ tulevaisuudeen, kaikki tilaavat Game Passia mutta uusi XBox Series 360 X turbo second edition tarjoaa isoimman pelivalikoiman tuon tilauksen alta. Saa olla aikamoiset exclut Sonyllä että jengi ostaisi PS6n jos siille Game Passin valikoima on puolet pienempi. Ja matkalla tuohon maailmaan voidaan ihan hyvin olla multiplatform siinä vaiheessa kun kilpailija johtaa laitepuolella määrissä. Tai sitten vain ollaan multiplatform rautahommista huolimatta. Itse laite on nollakatetoimintaa, raha tehdään peleistä. Jos pelaajat maksavat Microsoftille niin aika sama millä raudalla pelaavat.

Tässä on tuo pelien netflix -kuvio vahvasti etenemässä ja ollaan selvästi siirtymässä pois siitä että tilauspalvelu sidotaan tiettyyn plattaan (XBox Live, PSN) ja sen sijaan halutaan muodostaa pitkäaikainen alustoista riippumaton suhde kuluttajiin - maksa meille, saat pelejä, loppu on näpertelyä ja säätöä.

Isot rauta-alustariippumattomat tarjoajat (EA, Ubi, Take 2 jne) ovat tässä murroksessa myös kovilla - joko pitää lähteä kisaamaan Microsoftin järkälettä vastaan omalla tilauspalvelulla tai ottaa riski että jää tekemään pelejä muiden tilauspalveluun.

9 tykkäystä

Toki niin on ollut että konsolien myynti on ollut tappiollista sekä Sonyltä että Microsoftille vuosikymmenen, mutta komponenttipula ja inflaatio saattaa pistää tämän järjestelmän uusiksi kun seuraavaa sukupolvea (tai konsoliversiota) tuodaan markkinoille. Jos hintoja pitää nostaa, niin sama ne on nostaa sille tasolle että jotain jää käteenkin. Toki tämä on sellaista nuoralla tanssimista, että ei käy kateeksi. PS3 jäi monelta hyllyyn kun hintaa oli tuplat X360:iin verrattuna. Nosto painetta kuitenkin varmasti on, huomaa sen jo siitäkin että PS5:n peleihin on tullut kymppi lisää ja yllätys yllätys nurinaa aiheuttanut tämä päätös pelaajien keskuudessa.

PS5 osalta näin ei ainakaan ole.

2 tykkäystä