Pelialan päivän polttavat, uutiset ja yhtiöt

Ymmärtääkseni mukana oli myös vahvasti ahneutta. Isot messut, niin kuin E3 ovat pahasti hinnoitelleet itsensä ulos maailmassa jossa voi järjestää online-esityksiä jotka saavat moninkertaisesti katsojia murto-osalla kustannuksista…

Tämä oli jo ongelma ennen koronasoppaa, ja kun koronatauon vuoksi kaikki firmat ihan käytännössä huomasivat että maailma ei loppunut vaikka E3 jäi väliin ja säästettiin hurjasti rahaa kun ei maksettu messuorganisaatiolle ja ylihinnoiteltuille “pakko käyttää meitä”-toimittajille messuosastojutuista, E3 ei pystynyt enää saamaan oikein ketään kiinnostumaan - hinta/hyötysuhde oli vain niin pahasti poskellaan.

10 tykkäystä

Aivan järkyttävä tietomurto. Roadmapit, kaikkien tulevien pelien budjetit ja myyntiennusteet, lisenssisopimuksia…

Tsemppiä Insomniacille. Valitettavasti nämä murrot ei tulevaisuudessa ainakaan vähene.

13 tykkäystä

On se tiukkaa vähän kaikkialla. Studio lakkautettu.

Pelit mm:
Stoic’s The Banner Saga trilogy
Obsidian Entertainment’s Pillars of Eternity II: Deadfire

1 tykkäys

Eikö toi ole julkaisija? Tietääkseni toi ei kehitä pelejä

1 tykkäys

Julkaisija joo ja huono sellainen.

Sekä Banner Sagan, että Pillars of Eternityn myynti tipahti aivan valtavasti jatko-osien osalta, kun Versus Evil otti julkaisijan roolin. Versus Evil ei osannut markkinoida pelejä käytännössä lainkaan ja esim Deadfire meni monelta ykkösen fanilta täysin ohi.

Laitan tämän Kallen viestin myös tänne, koska kiinnostanee myös tässäkin ketjussa. :slight_smile:

9 tykkäystä

Tämä sujahtaa varmaan tähän ketjuun sopuisasti, jopa kaltaiseni boomeri on aikanaan pelannut Tetristä, toki ei ihan loppuun asti :slight_smile: Jutttu on lyhyt eli voisi kuvitella olevan luettavissa: https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000010096779.html

“Jos pelaaja päihittää pelin, peli kaatuu. Tämä johtuu ohjelmoinnin rajoituksista. Gibsonin pelin lopussa palikat eivät enää valu alaspäin näytöllä, vaan peli jumittuu.”

9 tykkäystä

Steamissa ennätykset paukkuu

13 tykkäystä

Unity potkaisee jälleen lisää väkeä pihalle…

7 tykkäystä

Palworld mania jatkuu. Tämä on julkaistu myös Game Passissa. Onhan näissä eri volyymit kuin sofistikoiduissa ”setäpeleissä” tyyliin AW ym ….

Ja uusin tieto:

Kertoo lähinnä että pelipuolella kysyntää on vaikka kuinka, mutta kuluttajat ovat tulleet entistä nirsommiksi. Tämän Palworldin osalta tosin on vielä vaikea arvioida onko kyseessä hetken hypejuna vai pidempi suosio. Tekijät ainakin saivat jo rahansa, joten vaikka hautautuisi unholaan muutamassa kuukaudessa niin eipä kaada maailmaa enää. Ja toisin päin, pitäisi olla yhtäkkiä rahaa millä jatkokehittää ja kenties takoa rahaa pidempäänkin.

Myynti- ja pelaajamäärät kertovat että kun kaikki napsahtaa kohdalleen, pelaajilla on hauskaa ja puskaradio viestii eteenpäin, myyntimäärät ovat nopeasti huikeat.

Itsekin jo hipelöin ostonappia mutta toistaiseksi jäi kauppaan kun ei juuri nyt ollut aikaa uppoutua uuteen peliin ja hieman arveluttaa tällainen seikkailu-rakentelu-keräily -survival jossa ei ole generoitua maailmaa vaan kiinteä kartta. Historiallisesti tämmöiset eivät tahdo kiinnostaa paria kierrosta pidempään kun kartta on kerran nähty ja optimaaliset paikat tukikohdalle ja resurssienkeräilylle on haettu. Siinä mielessä esim. Valheim tarjoaa jonkin verran enemmän uudelleenpeluuarvoa kun kartta on proseduraalisesti luotu.

5 tykkäystä

Palword ja The Finals todistavat, että kysyntä ei ole mihinkään kadonnut, mutta pelaajat kaipaavat nyt jotain uutta ja yllättävää tutun ja turvallisen sijaan. Sosiaalisen median hypellä ja yhteisöllisyydellä tuntuu olevan yhä suuri merkitys myyntiin. Mielenkiintoista nähdä miten tuleva Suicide Squad: Kill the Justice League otetaan vastaan. Tunnettu brändi suositulta kehittäjältä, mutta trailerien palaute ja muu pöhinä pelin ympärillä on ollut kaikkea muuta kuin positiivista.

Otsikko kertonee kaiken oleellisen:

5 tykkäystä

Potkuja on jaeltu taas , tällä kertaa vuorossa Riot (League of Legends/ Valorant) - An Important Update about Riot’s Future | Riot Games

Today, I’m sharing a decision we hoped we would never have to make at Riot. We’re changing some of the bets we’ve made and shifting how we work across the company to create focus and move us toward a more sustainable future. This decision means we’re eliminating about 530 roles globally, which represents around 11% of our workforce, with the biggest impact to teams outside of core development. This also sadly means we’ll be saying goodbye to many talented colleagues and friends across all areas of Riot.

6 tykkäystä

Pokemon yhtiön tiedote muissa peleissä käytetyistä hahmoista, jotka mahdollisesti rikkovat sen oikeuksia. Viittaa kaiketi Palworldin peliin.

Inquiries Regarding Other Companies’ Games

We have received many inquiries regarding another company’s game released in January 2024. We have not granted any permission for the use of Pokémon intellectual property or assets in that game. We intend to investigate and take appropriate measures to address any acts that infringe on intellectual property rights related to the Pokémon. We will continue to cherish and nurture each and every Pokémon and its world, and work to bring the world together through Pokémon in the future.

The Pokémon Company

6 tykkäystä

Aika ei-oikeastaan-vastaus porukoiden kyselyihin. Teknisesti kaikki on totta ja kirjoitettu malliin joka voi antaa kuvan että oikeusjuttua tiedossa, mutta todellisuudessa vain todetaan että “emme ole antaneet lupia mihinkään ja tutkimme jos oikeuksiamme on rikottu”. Nyt tästä sitten vähemmän laadukas media tulee vetämään nipun otsikoita joissa annetaan ymmärtää että oikeusjuttu olisi jo tulilla.

1 tykkäys

Hurjaa menoa ja vauhti vain kiihtyy, tammikuussa irtisanottu jo yli 5000.
Tänään vuorossa mm. Microsoft/Activision, People Can Fly ja Black Forest (Embracer).

Microsoft is laying off 1,900 employees at Activision Blizzard and Xbox this week. While Microsoft is primarily laying off roles at Activision Blizzard, some Xbox and ZeniMax employees will also be impacted by the cuts.

The cuts work out to roughly 8 percent of the overall Microsoft Gaming division that stands at around 22,000 employees in total.

7 tykkäystä

Tuo Microsoftin pelipuolen parturointi oli aika lailla odotuksien mukaisesti tulossa. Aina kun on näin iso fuusio niin alkusekoilun jälkeen parturoidaan päällekkäisyyksiä.

Isompi ikävä uutinen on että myös tappoivat Odysseyn (“Survival-MMO”) joka oli Blizzardilla työn alla.

1 tykkäys

$TTWO


image

Ostin huhun GTA6:sta ja tiesin et nousee hulluna, eipä just sillon ollu massia. Vähän yllätti kyllä miten toi on tasasesti jaksanut nousta.:thinking: tuo pikku pomppu tais olla traileri leak.

1 tykkäys

GFBpzjmWQAAhDeq

3 tykkäystä

Näitä irtisanomis uutisia tulee kuin sieniä sateella, mutta Starbreeze AB se tuntuu vain rekryävän lisää väkeä. Kuinkakohan hyvä mahdollisuus heillä on nyt kerätä rusinat pullasta ja kääntää oman laivansa suunta?

https://www.starbreeze.com/careers/#careers

1 tykkäys