Peliyhtiö Next Games

Tässä meidän ennakkokommentti perjantain H1-tuloksesta:

7 tykkäystä

Kiitos arvioista, itselle ainakin positiivinen yllätys tuo liikevaihdon pysyminen viimevuoden tasolla, uutta pääomitustarvetta ei tässä vaiheessa ole. Mutta samaa mieltä, Stranger things kommentointi ratkaisee perjantain kurssisuunnan.

Lanseeraus on tähän asti edennyt odotettua hitaammin, ja siksi tietysti kurssi alamaissa. Edelleen tuo Kanada vaikuttaa sen verran lupaavalta jenkkilanseeraamisen kanssa, että ihmettelisin jos ei tässä loppuvuonna saada täyttä lanseerausta ja mikä tärkeintä, myös markkinoida sitä uutta peliä.

E: Inderesin ennusteesta vielä, H1povataan liikevaihtoa 14,9, ja käyttökatetta 0,7, mutta H2 25,2 ja käyttökatetta 0,6.

Tuntuu aika pieneltä tuo jälkimmäinen käyttökate, arvioidaanko pelimarkkinointiin tungettavan yhtä paljon rahaa kuin liikevaihtoa tulisi? Tietysti vanhat pelit hieman laskenevat, mutta toistaiseksi lasku on ollut olematonta, joten kyllä tuota katetta pitäisi tuolla liikevaihdolla enemmän tulla… No, kuriositeettina vain.

4 tykkäystä

IDG Ventures USA III, L.P. on kesä- ja heinäkuun aikana vähentänyt isolla kädellä omistustaan Next Games | Osake ja osakkeenomistajat. Myynnit ovat erittäin merkittävä osa kesä- ja heinäkuun kokonaisvaihdosta. Tämä selittää kurssin valumista, kun uutiset ovat puuttuneet.

  • 6/2021 IDG myi 92 929, vaihto 527 289. IDG:n osuus 17,6%
  • 7/2021 IDG myi 272 410, vaihto 623 042. IDG:n osuus 43,7%

Muistutuksena vielä, että Next Games on poikkeuksellisen suurelta osin kotitalouksien omistama (78,25%). Tässä on mukana moni suuri sijoittaja kotitaloutena, esim. Ovaskainen.

3 tykkäystä

Tuohon liikevaihtoon tämä huomiona kommentista “Ennusteemme sisältää noin 2,0 MEUR liikevaihtoa uusista peleistä (Blade Runner ja Stranger Things), mutta tältä osin ennuste voi osoittautua liian optimistiseksi.”

Eli hyvinkin mahdollista, että liikevaihto on laskenut vertailukaudesta. Tuloksen kannalta tällä ei kuitenkaan olisi kovinkaan suurta vaikutusta, sillä tyypillisesti uusien pelien kasvuvaiheessa liikevaihto tulee sisään nollatuloksella tai negatiivisella marginaalilla käyttäjähankintapanostuksista johtuen.

3 tykkäystä

Tämä on aika yleinen käytäntö alalla uusien pelien kohdalla. Niiden tuotot kun tulee sitten 12kk päästä, niin on järkevää pistää heti niin paljon panostuksia sisään kuin suinkin pystyy. Tämähän myös oli se mikä kusahti Our Worldin kohdalla pahemman kerran, kun pelissä oli monta viikkoa pahoja teknisiä ongelmia ja juuri kalliilla ostetut pelaajat läksivät pois.

2 tykkäystä

Markkinointi näemmä alkanut :ok_hand:t2:

10 tykkäystä

Löytyy Apple Storesta ja Play kaupasta.

7 tykkäystä

Katselin pelin videon YouTubesta, ihan en ymmärrä mikä pelistä tekee niin erinomaisen että ihmiset maksaisi siitä? Kuitenkin noita samanlaisia pelejä on play kauppa pullollaan. Itsekin olen pelannut vastaavaa peliä, niin ihan kivoja on. Mutta en nyt ymmärrä miten tuo peli voisi tuottaa isoja summia…

4 tykkäystä

Huomasin just saman! Testiin menee. Kirjottelen jossain vaiheessa arvioo.

1 tykkäys

Pitihän se kokeilla miten toimii kun on näinkin pitkään korjattu bugeja. 10min peliä ja siihen jäi. Tiedä sitten onko vika siinä kun on tälläinen halppis Honor 8A :sweat_smile:. Aina jää tähän samaan kohtaan, ei auta vaikka lääppii koko näytön läpi. Nyt ei ihan vakuuta tämä. Yritetäänkö tässä hätäseen saada kurssia ylös ennen perjantain katsausta?

1 tykkäys

Ensivaikutelma:

Kyynisesti ajattelen, että lisenssipeli on resepti siihen, ettei tarvitse keksiä 4x pyörää uudestaan. Mobiilipelimarkkinoilla jälkimmäinen supervaikeaa, ja sen voi kopioida (toki saa yrittää).

Hahmot ja meininki aukeaa hyvin tällaiselle sarjan kerran katsoneelle. Värikäs piirrettymäinen ilme on kevyt ja tuntuu itsestä kököltä, mikä oli hyvä signaali esim. Fortniten kohdalla.

Muutama väri ja alle kymmeneen laskeminen on hyvä hahmolakien mukainen helposti hahmotettava pohja koukuttavalle taktiselle mekaniikalle. Strong/weak -värijako ja perinteinen rpg-taistelu on yllättävän viihdyttävää kääntely-puzzleen yhdistettynä, koska mekaniikkaan voi hyvällä suunnittelulla luoda vaikeustasoja. Tämä vaatii hyvän game balancen, mutta onnistuessaan luo tunteen onnistumisesta ja että omilla valinnoilla on vaikutus. (Lompakkoa raottamalla näitä tunteita voi sitten nopeuttaa)

Olin kyyninen ja odotin pientä pettymystä. Ensivaikutelma oli kuitenkin positiivinen. Jos bugit jäävät jatkossa marginaaliin ja vaikeustason balanssi saadaan koukuttamaan, kelpo peli.

Kun tässä nyt sarjan neloskausi näyttää puristuneen koronan läpi, on joku kiintopistekin hypen kannalta. En osaa sanoa onko puolisen vuotta etumatkaa pelille haitta vai mahdollisuus esittäytyä/testata maksimikoe-eläinmäärällä.

Yhteenveto: Hyvä ensivaikutelma kaiken NG epätietoisuuden keskellä.

9 tykkäystä

En yleensä pelaa mobiilipelejä, joten en nyt varsinaisesti kuulu kohderyhmään vaikkakin nautin suuresti Netflix sarjasta. Pelistä ei ole oikein muuta sanottavaa, kuin että en jaksanut järjestellä palikoita edes tutorialin loppuun saakka. En nyt näe tässä oikein mitään markkinasta poikkeavaa ja tuo lisenssin hyödyntäminen on nyt vähän mitä on. Näitä “match three” pelejä on markkinoilla miljoonia, joten helppoa ei tule olemaan. Mielestäni ST lisenssi hukattu mahdollisuus tehdä jotain oikeasti uutta ja innovatiivista.

1 tykkäys

Jännä kun täällä on paljon nätä kommentteja että “en nyt itse pelaa, mutta tämä on ihan surkea”.

Katsokaa arvosteluja, niiltä jotka pelaavat, 4.5 on todella kova suoritus, ja se lupaa hyvää. Vielä on aikaista sanoa kuinka iso hitti tai kassakone tästä tulee mutta ehditte mollaamaan sitten jos aihetta on.

Tuosta genrestä kommenttina, auto- ja ammuntapelejä on varmaan miljoona erilaista, osa aivan huippuja, osa jätettä. Jokaisessa genressä voi onnistua ja tämän kokoiselly yhtiölle valittu segmentti on varmasti tarpeeksi iso.

Tällä hetkellä kurssi on DDB myyntien takia hieman alamaissa. tämä syksy on tärkeä yhtiön kannalta, silloin nähdään mikä ST:n potentiaali on.

7 tykkäystä

Toimi kyllä mulla heti eikä oo tökänny missään vaiheessa

2 tykkäystä

Olen nyt kaksi päivää pelannut Stranger Thingsiä vanhemmalla iPhonella ja tässä omat ensituntumat:

  • Peli toimii erittäin hyvin eikä mitään teknisiä ongelmia ole ilmennyt
  • Peli on nätin näköinen ja UI siisti
  • Pelimekaaniikat ovat tuttuja Empires and Puzzles hittipelistä. Lisäksi NG on ottanut Bladerunnerista parhaan ominaisuuden eli “rogue like” runit jossa mennään usempi taistelu perä perään ja välissä rosteri saa parannuksia ja upgradeja sekä mahdollisesti lisää jäseniä. Tuo mukavaa vaihtelua itse storyn taisteluihin
  • Perustin oman clubin ja se tuli heti täyteen. Tosin toistaiseksi en tiedä mikä tuon klubin merkitys on
  • Itse pelin pelaaminen on mukavaa ja palkitsevan tuntuista. Tämä on ihan eri planeetalta kuin Blade runner, josta loppui järkevä pelattava 2-3 tunnin jälkeen ja se muuttui epäpalkitsevaksi grindaamiseksi. Blade runnerissakin perustin oman killan joka tuli heti täyteen, mutta tätä nykyä se on täysin kuollut ja melkein kukaan jäsenistä ei ole kirjautunut peliin kahteen kuukauteen. Toivottavasti tässä ei käy samoin

Kaiken kaikkiaan ensivaikutelma Stranger Thingsistä on todella positiivinen ja päätin tuplata jo valmiiksi turhan ison positioni ottaen huomioon NG:n riskiprofiilin.

Koska NG:n kassa ei kestä isoja markkinointipanostuksia, niin Netflix yhteistyö voi olla todella merkittävässä asemassa. Toivottavasti NG ja Netflix on tehnyt jonkun näköisen revenue split sopimuksen, jossa Netflix saa kiinnostavan siivun, mutta sitoutuu samalla markkinoimaan peliä. Olisi hienoa nähdä tämän pelin lyhyt mainos Stranger Things season 4 yhteydessä.

14 tykkäystä

Google Play Ranking: The Top Free Role Playing Games in Canada sijalla 7. nousua eilisestä kaksi pykälää. Ilmeisesti ainakin pelaajat löytäneet pelin.

Suomessa sama ranking 2.

5 tykkäystä

8 tykkäystä

Täytyy myöntää että Next Games onnistui tekemään kelvollisen pelin mitä olen palannut useamman kerran pelaamaan. Riittävän yksinkertainen pelimekaniikka, miellyttävä ulkoasu ja laadukas vaikutelma. Sopivasti tehtäviä ja toimintoja. Tarinamoodi vetää puoleensa: toistuvilla puzzleilla on jokin merkitys. Äänimaailmaa voisi ehkä parantaa. Olen sarjan jonkinasteinen fani ja pelin kohderyhmää. Rovio nappasi Next Gamesin nenän edestä Muumit, mutta ei voi mitään. Yhtiöltä vaaditaan nyt niin timanttista onnistumista etten ole valmis lähtemään heti betsaamaan tämän asian puolesta. Toivottavasti käyttäjähankinta onnistuu :+1:

8 tykkäystä

Pelaillut nyt muutaman päivän Stranger Things Puzzle Talesia. Tässä ajatuksia pelistä.

En ole katsonut jaksoakaan kyseistä sarjaa, joten tämä analyysi on siinä mielessä ehkä poikkeava kohderyhmästä. Olen kuitenkin pelannut useamman vuoden Super Cellin pelejä erittäin aktiivisesti, joten mobiilipelit ovat tuttuja. Super Cellin peleihin käytän nykyisin rahaakin, vaikka alkuun olin täysin sitä vastaan.

Kyseessä on hyvin nopeasti koukuttava puzzlepeli. Peli on yksinkertainen ja kuka vain pääsee peliin sisään viimeistään tutorialin avulla. Tutorialiin kaipasin “skippaus”-mahdollisuutta joihinkin kohtiin, mutta onneksi se ei kauaa kestänyt. Yhtään varsinaista bugia ei ole vielä tullut vastaan. Kerran animaatioiden uusinta on tullut tietyssä kohdassa, jos on sulkenut pelin ja käynnistää sen uudelleen - eli ei käytännön haittaa.

Grafiikat pelissä ovat erittäin tyylikkäät. En tiedä miten vastaavat itse Netflix-sarjan maailmaa, mutta näin ulkopuolisena ovat kyllä viidyttäviä.

Pelissä on samantyyppinen hahmojen keräily- ja kehitystapa, kuin Blade Runnerissa, mutta se on tehty paljon sujuvammaksi ja mieluisamman tuntuiseksi. Kaipaisin hahmojen kehittämiseen kuitenkin vielä enemmän valinnan varaa. Esim. abilityjen kautta, niin että voisi valita minkä abilityn ottaa käyttöön. Tai että niihin voisi ostaa kaupasta vaihtoehtoja tai päivityksiä.

Sitten se bisneksen kannalta tärkein asia eli ostot. Rahankäytöön houkuttelu tehty ovelasti tavalla, jota en ole vielä mobiilipeleissä aiemmin huomannut: Saat lahjan ensimmäisestä ostosta. Voit ostaa esim. 1 eurolla ja saat lahjan, joka sisältää hahmon, joka kaupasta ostettuna maksaisi 110 euroa. Pelaajan mielestä “hyvä diili”, jolla aktivoidaan rahankäyttö hyvin varhaisessa vaiheessa. Kaupassa olisi kuitenkin hyvä olla myös ilmasia ostoksia, sekä pelin rahalla ostettavia ostoksia. Jos näkyy vain eurot kun kaupassa käy, se ei arempia ostajia (eli esim. minua) houkuttele edes käymään kaupan puolella. Super Cellin pelit esimerkiksi houkuttelevat joka päivä ilmaisilla ostoilla kaupan puolelle ja samalla pelaajan silmille vilahtaa muutakin houkuttelevaa, jonka saattaa sitten jossain vaiheessa ostaa. Kauppaan kehittelisin siis lisää tuotteita. Hahmojen skinit ovat suosittuja monissa peleissä ja tässäkin niitä pääsisi hienosti hyödyntämään.

Pelillisesti yksi kyseenalainen elementti on se, että pelin voi laittaa “automaatille”. Eli peli pelaa itsestään. Pelin pitäisi olla mielestäni niin viihdyttävä ja myös haastava, että sitä haluaa aina pelata itse. Jos katselee vain kun värit välkkyy ja peli pelaa yksinään, en tiedä kuinka kauan sitä jaksaa pelata. Pelin alussa kokee ehkä liian vähän epäonnistumisen tunteita ja peli tuntuu aika helpolta. Kakkos chapterissa on kuitenkin jo haastetta, joten ehkä se tästä vielä muuttuu vähän enemmän taitopeliksi. Tämä automaatti ja helppous voi kuitenkin jollekin olla se miksi jää pelaamaan, joten vaikea sanoa onko se huono asia.

Klubit ovat erittäin hieno lisä. Sosiaalisuus on peleissä nykyään hyvin tärkeää ja klubipuolta kannattaa kehittää entisestäänkin. Nyt klubin kanssa voi taistella isoja mörköjä vastaan yhdessä. Se tuntuu olevan hyvin rakennettu. Jotain rankingia itse kaipailisin. Klubivertailua, jossa mitataan missä on parhaat bossien kaatajat.

Kokonaisuutena minulle peli oli se mitä odotin. Hyvä peli, 8-9 arvosanalla, mutta ei täydellinen. Stranger Things fanille peli voi olla jo nyt täydellinen. Arvioin, että menestys tällaisena on erittäin hyvä, mutta ei jackpot. Pienellä viilauksella on ainekset todella hyvään peliin, joka tuottaa hyvin ja pitkään.

16 tykkäystä

Ihan mukavasti on myöskin alkanut ST tuottamaan rahaa kirstuun. Tänään 162. tuottavin Android-peli RPG-genressä Kanadassa.

10 tykkäystä