Pelaillut nyt muutaman päivän Stranger Things Puzzle Talesia. Tässä ajatuksia pelistä.
En ole katsonut jaksoakaan kyseistä sarjaa, joten tämä analyysi on siinä mielessä ehkä poikkeava kohderyhmästä. Olen kuitenkin pelannut useamman vuoden Super Cellin pelejä erittäin aktiivisesti, joten mobiilipelit ovat tuttuja. Super Cellin peleihin käytän nykyisin rahaakin, vaikka alkuun olin täysin sitä vastaan.
Kyseessä on hyvin nopeasti koukuttava puzzlepeli. Peli on yksinkertainen ja kuka vain pääsee peliin sisään viimeistään tutorialin avulla. Tutorialiin kaipasin “skippaus”-mahdollisuutta joihinkin kohtiin, mutta onneksi se ei kauaa kestänyt. Yhtään varsinaista bugia ei ole vielä tullut vastaan. Kerran animaatioiden uusinta on tullut tietyssä kohdassa, jos on sulkenut pelin ja käynnistää sen uudelleen - eli ei käytännön haittaa.
Grafiikat pelissä ovat erittäin tyylikkäät. En tiedä miten vastaavat itse Netflix-sarjan maailmaa, mutta näin ulkopuolisena ovat kyllä viidyttäviä.
Pelissä on samantyyppinen hahmojen keräily- ja kehitystapa, kuin Blade Runnerissa, mutta se on tehty paljon sujuvammaksi ja mieluisamman tuntuiseksi. Kaipaisin hahmojen kehittämiseen kuitenkin vielä enemmän valinnan varaa. Esim. abilityjen kautta, niin että voisi valita minkä abilityn ottaa käyttöön. Tai että niihin voisi ostaa kaupasta vaihtoehtoja tai päivityksiä.
Sitten se bisneksen kannalta tärkein asia eli ostot. Rahankäytöön houkuttelu tehty ovelasti tavalla, jota en ole vielä mobiilipeleissä aiemmin huomannut: Saat lahjan ensimmäisestä ostosta. Voit ostaa esim. 1 eurolla ja saat lahjan, joka sisältää hahmon, joka kaupasta ostettuna maksaisi 110 euroa. Pelaajan mielestä “hyvä diili”, jolla aktivoidaan rahankäyttö hyvin varhaisessa vaiheessa. Kaupassa olisi kuitenkin hyvä olla myös ilmasia ostoksia, sekä pelin rahalla ostettavia ostoksia. Jos näkyy vain eurot kun kaupassa käy, se ei arempia ostajia (eli esim. minua) houkuttele edes käymään kaupan puolella. Super Cellin pelit esimerkiksi houkuttelevat joka päivä ilmaisilla ostoilla kaupan puolelle ja samalla pelaajan silmille vilahtaa muutakin houkuttelevaa, jonka saattaa sitten jossain vaiheessa ostaa. Kauppaan kehittelisin siis lisää tuotteita. Hahmojen skinit ovat suosittuja monissa peleissä ja tässäkin niitä pääsisi hienosti hyödyntämään.
Pelillisesti yksi kyseenalainen elementti on se, että pelin voi laittaa “automaatille”. Eli peli pelaa itsestään. Pelin pitäisi olla mielestäni niin viihdyttävä ja myös haastava, että sitä haluaa aina pelata itse. Jos katselee vain kun värit välkkyy ja peli pelaa yksinään, en tiedä kuinka kauan sitä jaksaa pelata. Pelin alussa kokee ehkä liian vähän epäonnistumisen tunteita ja peli tuntuu aika helpolta. Kakkos chapterissa on kuitenkin jo haastetta, joten ehkä se tästä vielä muuttuu vähän enemmän taitopeliksi. Tämä automaatti ja helppous voi kuitenkin jollekin olla se miksi jää pelaamaan, joten vaikea sanoa onko se huono asia.
Klubit ovat erittäin hieno lisä. Sosiaalisuus on peleissä nykyään hyvin tärkeää ja klubipuolta kannattaa kehittää entisestäänkin. Nyt klubin kanssa voi taistella isoja mörköjä vastaan yhdessä. Se tuntuu olevan hyvin rakennettu. Jotain rankingia itse kaipailisin. Klubivertailua, jossa mitataan missä on parhaat bossien kaatajat.
Kokonaisuutena minulle peli oli se mitä odotin. Hyvä peli, 8-9 arvosanalla, mutta ei täydellinen. Stranger Things fanille peli voi olla jo nyt täydellinen. Arvioin, että menestys tällaisena on erittäin hyvä, mutta ei jackpot. Pienellä viilauksella on ainekset todella hyvään peliin, joka tuottaa hyvin ja pitkään.