Osakesijoittaminen

Perinnönjako, henkilökohtainen talous ym

Sattuipa käymään niin, että sukulaismies oli testamentannut allekirjoittaneelle ja velipojalle metsää, jonkin verran osakkeita ym. Sattuuko täällä olemaan palstalaisia, jotka ovat jo järjestelleet asiat?

Kiinteistöyhtymä löytyy jo entuudestaan, jonka kautta kesämökin omistus on puoliksi. Soppa sekoittuu entisestään mikäli saman katon alle saisi metsien hoidon, mahdollisen osakesalkun ym. Tarkoitus kuitenkin olisi yhdessä hoitaa asiat, eikä lähteä pilkkomaan kaikkea mahdollista omiin nimiin. Näin siis erityisesti metsien osalta

Verottaja ja lakimiehet varmasti osaavat jotain sanoa, mutta jospa palstalaisilla olisi antaa neuvoja

1 tykkäys

Vuosia sitten olen hieman saman tyyppisessä tilanteessa ollut ja on tullut huomattua, ettei olisi kannattanut tai tarvinnut “yhdessä hoitaa asioita” vaan suosiolla jakaa kaikille omat osansa tai ostaa muut pihalle. Vuodet vierivät ja tilanteet muuttuvat. Aina tämä ei kuitenkaan ole mahdollista ja kai jokainen tapaus on omanlaisensa.

2 tykkäystä

Perintöasiat saavat pahimmat puolet esiin ihmisistä. Kannattaa oikeasti lähteä sillä ajatuksella eteenpäin, että asioista tulee kiistaa. Eli hoitakaa asiat siten, että ei ole mitään yhteisiä omistuksia yms.

Nimimerkillä olen nähnyt perintöriitojen tuhoavan sukulaissuhteet.

3 tykkäystä

Mitä käy kun aika sinun aikasi päättyy ja lapsesi ja velipojan lapset perivät teidät? Sen tarkemmin sinua tuntematta vaikuttaa ihan kuin teidän tavoitteena olisi luoda lisää isoja sukuriitoja maailmaan :smiley:

1 tykkäys

Ymmärrän kyllä huolen. Itse asiassa tiedän oikein hyvin mistä puhutte

Tässähän tapauksessa ei varsinaisesti ole mitään mistä kinastella. Mikäli etukäteen jo päätetty kuka saa ja mitä niin hommahan on tavallaan hyvin yksinkertainen. Lähinnä käytännön toteutusta miettinyt miten järjestellä asiat byrokratian kannalta. Kyllähän näitä asioita penkomalla saa selville ja selviää ajan kanssa, mutta ensikäden tieto helpottaa aina urakkaa

1 tykkäys

Omasta (suku/ystävät) kokemuksesta: Perinnönjaot kannatta antaa AINA tehdä ammattilaisen välityksellä. Riskit välien polttoon näissä asioissa liian suuret. Yhteisenä toki voi olla esimerkiksi kesämökki, mutta suuremmat omaisuudet tulisi jakaa ajoissa, jos vain mahdollista. Kannattaa käydä tämä tietysti läpi velipojan kanssa. Olen tehnyt itselleni samanlaisen lupauksen hyvissä ajoin ennen vanhempien perinnönjakoa.
Lisäys: ehdit jo vastatakin :smile:

2 tykkäystä

En ole oikein koskaan jättänyt arvailun varaa näihin. Minulla oli testamentti jo parissakymmenissä, kun näytti jotain varallisuutta kertyneen. Nyt kun mukulaa löytyy niin pidän luonnollisena kapulan siirtämistä heille.

Veljelle ei luultavasti tule omia lapsia. Hänelle on ollut tärkeä, että mahdollinen varallisuus siirtyy allekirjoittaneelle ja/tai minun lapsille. Tässähän on selvitettävää vaikuttaako yhtymä tähän mitenkään. Tuskinpa

1 tykkäys

Okei, entäs sitten kun veljen osuudesta menee osa tasinkona puolisolle? Entäs jos vanhemmiten päädytte riitoihin ja hän testamenttaakin omaisuuden jollekkin muulle? Tai ylipäätään löytyy joku vanhemmiten tehty mysteeritestamentti, joka on mielestäsi veljesi ilmaisun tahdon vastainen, mutta muuten vaikuttaa oikeuskelpoiselta. Käytännössä todennäköisin polku johtaa käräjille, koska yhteisomaisuudesta ei kovinkaan helposti pääse eroon ja on tuhat eri tapaa miten tuo voi mennä pieleen.

Ylipäätään jos on joku ränsistynyt mummonmökki niin suurin lahja minkä voi perillisille tehdä on polttaa se maan tasalle enne kuolemaansa. Ne oikeuskulut ja riidat eivät ole juuri koskaan sen arvoisia, mitä seuraa jos sen jättää ‘suosikkilapselle’ tai pilkkoo osiin ‘yhteisomaisuudeksi

1 tykkäys

Ei ole puolisoa, tuskinpa tulee edes. Testamentissa oli erikseen klausuuli, joka sulkisi puolisot jaon ulkopuolelle mahdollisessa erotilanteessa. Sama itse asiassa oli tuon mökin suhteen, josta taisin mainita aikaisemmin

Nuohan ovat niitä ääritilanteita, joita toki tulee aina silloin tällöin. Hyvähän noita on aina miettiä

Itselle kohtapuoliin tulossa läjä paperiosakkeita perintönä, mitä asioita pitäisi ottaa huomioon?

Voiko ne muuttaa digitaaliseen muotoon esim. Nordnettiin, kannattaako pistää heti lihoiksi vai jäädä osinkoja nostelemaan?

Näiden arvo vissiin määräytyy kuolinpäivän kurssin mukaan? Myynnin kannalta ilmeisesti eri vaihtoehtoja hankintameno-olettama tms?

Antaako lakimies mahdollisesti perunkirjoituksessa oman mielipiteensä, mitä kannattaisi tehdä vai kysyykö vaan että mitäs tehdään?

Metsän omistuksessa on yksi vaihtoehto yhteismetsän muodostaminen. Silloin ei perinnönjako tuota ongelmia. Osuuksia voi jakaa, mutta metsää ei tarvitse pilkkoa.

2 tykkäystä