Ajattelin avata ketjun vain Philip Morrisille, mutta röökifirmoille tuskin tarvitaan useampaa lankaa, joten tänne voinee keskittää kaikki keskustelu alasta ja sen yrityksistä.
Tiedän, että Swedish Match oli aikoinaan jossain määrin Suomisijoittajien suosiossa. Vuonna 2022 Philip Morrishan jätti tuosta ostotarjouksen, ja nyt Ruotsifirma on virallisesti osa Big Tobaccoa. Philip Morrisille tämä ostos vaikutti todella mehukkaalle. Firma sai osaksi itseään maailman suosituimman nikotiinipussi Zynin, joka täydentää Philip Morrisin Smoke-Free tuoteportfoliota.
Pidemmittä puheitta aletaan käymään Philip Morrisia läpi sijoituskohteena.
Philip Morris International (PMI)
Sijoittajalle PMI:ssä tärkeimmät nikotiinikategoriat ovat perinteisen tupakan lisäksi, Smoke-Free tuotteista heated tobacco ja nikotiinipussit.
Lähdetään purkamaan yritystä kategoria kerrallaan:
1. Combustibles
Osuus liikevaihdosta: 63,5% (2023)
Perinteinen rööki vastaa edelleen leijonanosan PMI:n liikevaihdosta. PMI:n tunnettuja brändejä ovat mm. Marlboro, L&M ja Chesterfield. Firman markkinana toimii aikalailla koko maailma miinus Kiina ja USA. Vuonna 2008 PMI irtaantui Altriasta, jolloin koko USA-bisnes jätettiin vanhaan yritykseen ja uudelle PMI:lle jäi ulkomaan toiminnat.
PMI:llä on aika valtava vallihauta tupakkabisneksessä. Alalle uusia kilpailijoita ei ole tulossa (kuka perustaisi röökifirman vuonna 2024?) ja tupakoitsijat ovat yllättävänkin brändiuskollisia. Askien hintaan kohdistetaan vuosittain hinnankorotuksia, eikä se juurikaan vaikuta markkinaosuuksiin. Tällä alalla markkinaosuudet ovat nyt jaettu ja ne pysynevät samoilla tasoilla hamaan tappiin saakka.
Tupakka on tunnetusti kuoleva (ja kuolemaa aiheuttava) ala, jota sijoittajat karttavat. Tupakka-valmistajien P/E kertoimet pyörii yleensä 7-9 paikkeilla, toimiala on hyvin vihattu, eikä ESG sijoittamisen trendi ainakaan myötätuulta anna. Bisnesmielessä ala ei kuitenkaan ole ehkä niin huono, mitä alkuun voisi olettaa. Philip Morrisin Combustibles liikevaihto oli 22,3 miljardia vuonna 2023 ja kasvua viime vuoteen saatiin 3,5%. Firma myös ohjeistaa tämän kategorian liikevaihdon pysyvän vakaana. Tupakkamarkkinan laskua hillitään isosti hinnankorotuksilla; PMI nosti tupakkatuotteidensa hintoja 8,9%:lla vuonna 2023, eivätkä markkinaosuudet laskeneet. Hinnoitteluvoimaa siis löytyy.
Lisäksi väestönkasvu on saanut aikaan sen, että vaikka tupakoitsijat per capita laskee, on itse tupakoitsijen määrä tarkastelujaksolla 1990-2019 itse asiassa noussut. PMI:llä ei myöskään ole liiketoimintaa Jenkeissä, joka on suuri markkina, missä tupakoitseminen laskee rajusti.
Varmasti muutkin alueet lopulta seuraavat länsimaiden kehitystä, mutta nämä trendit kääntyvät luultavasti aika hitaasti. Joidenkin kehittyvien maiden per capita luvutkin ovat jopa kasvussa, johtuen käytettävien tulojen lisääntymisestä.
Ala on tietysti vahvasti regulaation piirissä ja tupakkaveron nosto on poliittisesti hyvin helppoa. Tupakointi on kuitenkin niin suosittua, ettei sitä voida kokonaan kieltää, ilman että tilalle syntyisi valtavat pimeät markkinat.
2. Smoke-Free tuotteet
Osuus liikevaihdosta: ~36,5% (2023)
PMI:n kasvuaihiona ovat heidän Smoke-Free tuotteensa. Firman tavoite on kasvattaa tämä osa vastaamaan yrityksen liikevaihdosta 2/3 vuoteen 2030 mennessä. PMI:llä on 2 valtavan suosittua kategoriajohtaja-tuotetta: IQOS ja Zyn. Näillä tuotteilla PMI pyrkii valtaamaan suurimmat Smoke-Free kategoriat, jotka ovat heated tobacco ja nikotiinipussit. Toistaiseksi IQOS:sta tuleva liikevaihto on luokkaa 10x Zyniin verrattuna. Zyn on kuitenkin vahvassa nosteessa, ja nikotiinipussien odotetaan kasvavan kaikista nikotiinituotteista ylivoimaisesti nopeiten.
- Heated Tobacco Products
HTP on kategoria, missä tupakan polttamisen sijaan se lämmitetään. Idea on siinä, että tupakan haittoja pystytään vähentämään, kun kaavasta otetaan pois sen aiheuttama savu. PMI:n omat tutkimukset ovat näistä haittojen vähentämisistä vakuuttaneet ainakin itsensä, mutta on tärkeää huomioida että, ratkaisevia todisteita antavia, kolmannen osapuolen tutkimuksia HTP:n hyödyistä ei ole käsittääkseni tehty. Varmaa on kuitenkin se, että myös HTP:n käyttäjät altistavat itsensä tupakan vaarallisille kemikaaleille. Kysymys onkin, onko se silti terveellisempää kuin tupakka.
Niin tai näin, mutta kuluttajille tämä kategoria ainakin uppoaa, sillä PMI:lle tämä oli 10 miljardin bisnes viime vuonna. HTP:n hyötynä mainittakoon, että (kuulemma) tupakkaan verrattuna se ei löyhkää yhtä paljoa, eikä haju tartu yhtä helposti vaatteisiin. Lisäksi myös passiivinen tupakointi on miedompaa.
IQOS on HTP kategorian ylivoimainen ykkönen 29 miljoonalla käyttäjällään. Viime vuonna se ylitti liikevaihdossa Marlboron, ja on nyt PMI:n eniten tuottava brändi. IQOS on alun perin lanseerattu vuonna 2014 Japanin ja Italian markkinoille, josta se on levinnyt nyt jo 70 maahan. Viime vuonna PMI osti Altrialta oikeudet myös USAn markkinaan. Hintalappu tälle oli 2,7 miljardia, ja huhtikuun 20. päivä PMI sai alkaa myymään tuotetta myös Jenkeissä. USA:ssa onnistuminen olisi PMI:n osakkeenomistajille hyvin tuottoisaa, sillä, tosin kuin muissa markkinoissa, USA:ssa IQOSin menestys ei kannibalisoisi lainkaan PMI:n Combustibles liiketoimintaa.
IQOSin laajenemisstrategia on aika mielenkiintoinen. PMI kohdentaa tuotettansa vain tiettyihin avainkaupunkeihin, joista se on onnistuneesti saanut muun maan markkinaosuudet vastaamaan avainkaupunkien tasoa 3 vuoden viiveellä.
Omasta mielestä IQOS tuntuu oudolta väliinputoaja-nikotiinituotteelta. Se käyttää edelleen tupakkaa, jonka suosio on länsimaissa romahduspisteessä, ja jonka terveyshaitat tiedetään. Itselle on vaikea perustella miksi joku haluaisi vaihtaa tupakkariippuvuuden IQOS-riippuvuudeksi, kun vaihtoehtoina olisi selvästi terveellisempiäkin nikotiinituotteita. Toki en itse ole tupakoitsija, ja luvut puhuvat tässä puolestaan. IQOS on ollut älytön menestys PMI:ltä.
- Nikotiinipussit
Vaikka nikotiinipussit ovat PMI:n muuhun liiketoimintaan verrattuna vielä melko marginaalista, on tämä kategoria lähivuosien kovin kasvaja. Nikotiinipussi-kategorian odotetaan kasvavan jopa ~35% vuosivauhtia, ja mikäli on somekulttuuria seurannut, ei tämä ole yllättävää.
Nikotiinipussit ovat uusi puhtaampi ja tyylikkäämpi tapa koukuttaa itsensä nikotiiniin. Zyn on lyönyt läpi etenkin USA:ssa, jossa näitä purkkeja revitään kauppojen hyllyiltä.
Kasvu on ollut todella vahvaa, eikä sen odoteta hidastuvan. Vähän samalla tavalla, kuin IQOS:ssa avainkaupungit näyttivät suuntaa loppumarkkinalle, näyttää Länsi-USA olevan Zynificaatiossa muutaman vuoden edellä muuta Amerikkaa. Vielä on siis Amerikan sisälläkin paljon uusia kasvualueita. Mikäli Jenkkeihin rantautuisi pohjoismainen nikotiinikulttuuri, korvaisi pussit valtavissa määrin muita nikotiinituotteita. Tämä kehitys kävisi PMI:lle varsin hyvin, sillä täytyy edelleen muistaa, että Jenkeissä PMI ei myy tupakkaa. Smoke-Free tuotteiden kasvaminen ei siis kannibalisoisi PMI:n omia tuotteita.
(LANU=Legal age nicotine user)
Zynin toisena kasvuaihiona on tietenkin laajeneminen uusiin maihin. Tällä hetkellä Zyniä myydään vain muutamassa maassa, joten tilaa kasvulle löytyy kyllä. Tässä laajentumisessa PMI käyttää apunaan IQOS:ssa käytettyä infraa, eli pyrkii siis ristiinmyymään IQOS-kauppiaille myös Zyn-purkkeja.
Philip Morrisin arvostus
EV/EBITDA on tämän vuoden ennusteilla ~13,5. Arvostuksesta voi vetää monia johtopäätöksiä. Jos vertaat keskimääräiseen S&P500 firmaan, niin halvaltahan tuo kuulostaa. Jos taas vertaat muiden tupakkafirmojen arvostuksiin, niin tuossa on melkein puolet varaa tulla alaspäin. Itse näen, että jos PMI pystyy takomaan 10% tuloskasvua, ei näissä kertoimissa hirveästi olisi laskuvaraa, mutta ei röökifrmalle myöskään mitään tekkikertoimia kannata odottaa.
Omat tupakka-askilaskelmat odottavat arvostuksen pysyvän ennallaan, ja sijoittajan tuotto-odotuksen koostuvan tulevien vuosien 10% tuloskasvusta ja >5% osingosta. Ei tästä mitään kurssirakettia varmaan tule mutta hyvään tuottoon tuollakin jo pääsee.
Nikotiiniala on hyvin paljon kiinni trendeistä, jotka voivat muuttua nopeastikin. Regulaatio voi myös yllättää, ja muuttaa koko markkinaa yön yli. Muutama vuosi sitten Vapen käyttö oli valtavaa, ja etenkin Juulin suosion pysäytti CDC, joka kielsi suosituimmat maut kokonaan. Nikotiinituotteet siis muuttaa muotoaan, mutta tarve tuskin ikinä katoaa. Noin joka viides meistä tämän pallon päällä kävelevistä käyttää nikotiinia, ja jokin pakottava tarve ihmisillä tähän aineeseen on. Sijoituscasen kannalta kriittistä on, että PMI pärjää jatkossakin tärkeimmissä nikotiinikategorioissa, mitä ne ikinä ovatkaan.