Philip Morris ja muut nikotiinifirmat

Ajattelin avata ketjun vain Philip Morrisille, mutta röökifirmoille tuskin tarvitaan useampaa lankaa, joten tänne voinee keskittää kaikki keskustelu alasta ja sen yrityksistä.

Tiedän, että Swedish Match oli aikoinaan jossain määrin Suomisijoittajien suosiossa. Vuonna 2022 Philip Morrishan jätti tuosta ostotarjouksen, ja nyt Ruotsifirma on virallisesti osa Big Tobaccoa. Philip Morrisille tämä ostos vaikutti todella mehukkaalle. Firma sai osaksi itseään maailman suosituimman nikotiinipussi Zynin, joka täydentää Philip Morrisin Smoke-Free tuoteportfoliota.

Pidemmittä puheitta aletaan käymään Philip Morrisia läpi sijoituskohteena.

Philip Morris International (PMI)

Sijoittajalle PMI:ssä tärkeimmät nikotiinikategoriat ovat perinteisen tupakan lisäksi, Smoke-Free tuotteista heated tobacco ja nikotiinipussit.

Lähdetään purkamaan yritystä kategoria kerrallaan:

1. Combustibles
Osuus liikevaihdosta: 63,5% (2023)

Perinteinen rööki vastaa edelleen leijonanosan PMI:n liikevaihdosta. PMI:n tunnettuja brändejä ovat mm. Marlboro, L&M ja Chesterfield. Firman markkinana toimii aikalailla koko maailma miinus Kiina ja USA. Vuonna 2008 PMI irtaantui Altriasta, jolloin koko USA-bisnes jätettiin vanhaan yritykseen ja uudelle PMI:lle jäi ulkomaan toiminnat.

PMI:llä on aika valtava vallihauta tupakkabisneksessä. Alalle uusia kilpailijoita ei ole tulossa (kuka perustaisi röökifirman vuonna 2024?) ja tupakoitsijat ovat yllättävänkin brändiuskollisia. Askien hintaan kohdistetaan vuosittain hinnankorotuksia, eikä se juurikaan vaikuta markkinaosuuksiin. Tällä alalla markkinaosuudet ovat nyt jaettu ja ne pysynevät samoilla tasoilla hamaan tappiin saakka.

Tupakka on tunnetusti kuoleva (ja kuolemaa aiheuttava) ala, jota sijoittajat karttavat. Tupakka-valmistajien P/E kertoimet pyörii yleensä 7-9 paikkeilla, toimiala on hyvin vihattu, eikä ESG sijoittamisen trendi ainakaan myötätuulta anna. Bisnesmielessä ala ei kuitenkaan ole ehkä niin huono, mitä alkuun voisi olettaa. Philip Morrisin Combustibles liikevaihto oli 22,3 miljardia vuonna 2023 ja kasvua viime vuoteen saatiin 3,5%. Firma myös ohjeistaa tämän kategorian liikevaihdon pysyvän vakaana. Tupakkamarkkinan laskua hillitään isosti hinnankorotuksilla; PMI nosti tupakkatuotteidensa hintoja 8,9%:lla vuonna 2023, eivätkä markkinaosuudet laskeneet. Hinnoitteluvoimaa siis löytyy.

Lisäksi väestönkasvu on saanut aikaan sen, että vaikka tupakoitsijat per capita laskee, on itse tupakoitsijen määrä tarkastelujaksolla 1990-2019 itse asiassa noussut. PMI:llä ei myöskään ole liiketoimintaa Jenkeissä, joka on suuri markkina, missä tupakoitseminen laskee rajusti.

Varmasti muutkin alueet lopulta seuraavat länsimaiden kehitystä, mutta nämä trendit kääntyvät luultavasti aika hitaasti. Joidenkin kehittyvien maiden per capita luvutkin ovat jopa kasvussa, johtuen käytettävien tulojen lisääntymisestä.

Ala on tietysti vahvasti regulaation piirissä ja tupakkaveron nosto on poliittisesti hyvin helppoa. Tupakointi on kuitenkin niin suosittua, ettei sitä voida kokonaan kieltää, ilman että tilalle syntyisi valtavat pimeät markkinat.

2. Smoke-Free tuotteet
Osuus liikevaihdosta: ~36,5% (2023)

PMI:n kasvuaihiona ovat heidän Smoke-Free tuotteensa. Firman tavoite on kasvattaa tämä osa vastaamaan yrityksen liikevaihdosta 2/3 vuoteen 2030 mennessä. PMI:llä on 2 valtavan suosittua kategoriajohtaja-tuotetta: IQOS ja Zyn. Näillä tuotteilla PMI pyrkii valtaamaan suurimmat Smoke-Free kategoriat, jotka ovat heated tobacco ja nikotiinipussit. Toistaiseksi IQOS:sta tuleva liikevaihto on luokkaa 10x Zyniin verrattuna. Zyn on kuitenkin vahvassa nosteessa, ja nikotiinipussien odotetaan kasvavan kaikista nikotiinituotteista ylivoimaisesti nopeiten.

- Heated Tobacco Products

HTP on kategoria, missä tupakan polttamisen sijaan se lämmitetään. Idea on siinä, että tupakan haittoja pystytään vähentämään, kun kaavasta otetaan pois sen aiheuttama savu. PMI:n omat tutkimukset ovat näistä haittojen vähentämisistä vakuuttaneet ainakin itsensä, mutta on tärkeää huomioida että, ratkaisevia todisteita antavia, kolmannen osapuolen tutkimuksia HTP:n hyödyistä ei ole käsittääkseni tehty. Varmaa on kuitenkin se, että myös HTP:n käyttäjät altistavat itsensä tupakan vaarallisille kemikaaleille. Kysymys onkin, onko se silti terveellisempää kuin tupakka.

Niin tai näin, mutta kuluttajille tämä kategoria ainakin uppoaa, sillä PMI:lle tämä oli 10 miljardin bisnes viime vuonna. HTP:n hyötynä mainittakoon, että (kuulemma) tupakkaan verrattuna se ei löyhkää yhtä paljoa, eikä haju tartu yhtä helposti vaatteisiin. Lisäksi myös passiivinen tupakointi on miedompaa.

kuva

IQOS on HTP kategorian ylivoimainen ykkönen 29 miljoonalla käyttäjällään. Viime vuonna se ylitti liikevaihdossa Marlboron, ja on nyt PMI:n eniten tuottava brändi. IQOS on alun perin lanseerattu vuonna 2014 Japanin ja Italian markkinoille, josta se on levinnyt nyt jo 70 maahan. Viime vuonna PMI osti Altrialta oikeudet myös USAn markkinaan. Hintalappu tälle oli 2,7 miljardia, ja huhtikuun 20. päivä PMI sai alkaa myymään tuotetta myös Jenkeissä. USA:ssa onnistuminen olisi PMI:n osakkeenomistajille hyvin tuottoisaa, sillä, tosin kuin muissa markkinoissa, USA:ssa IQOSin menestys ei kannibalisoisi lainkaan PMI:n Combustibles liiketoimintaa.

IQOSin laajenemisstrategia on aika mielenkiintoinen. PMI kohdentaa tuotettansa vain tiettyihin avainkaupunkeihin, joista se on onnistuneesti saanut muun maan markkinaosuudet vastaamaan avainkaupunkien tasoa 3 vuoden viiveellä.

Omasta mielestä IQOS tuntuu oudolta väliinputoaja-nikotiinituotteelta. Se käyttää edelleen tupakkaa, jonka suosio on länsimaissa romahduspisteessä, ja jonka terveyshaitat tiedetään. Itselle on vaikea perustella miksi joku haluaisi vaihtaa tupakkariippuvuuden IQOS-riippuvuudeksi, kun vaihtoehtoina olisi selvästi terveellisempiäkin nikotiinituotteita. Toki en itse ole tupakoitsija, ja luvut puhuvat tässä puolestaan. IQOS on ollut älytön menestys PMI:ltä.

- Nikotiinipussit

Vaikka nikotiinipussit ovat PMI:n muuhun liiketoimintaan verrattuna vielä melko marginaalista, on tämä kategoria lähivuosien kovin kasvaja. Nikotiinipussi-kategorian odotetaan kasvavan jopa ~35% vuosivauhtia, ja mikäli on somekulttuuria seurannut, ei tämä ole yllättävää.

Nikotiinipussit ovat uusi puhtaampi ja tyylikkäämpi tapa koukuttaa itsensä nikotiiniin. Zyn on lyönyt läpi etenkin USA:ssa, jossa näitä purkkeja revitään kauppojen hyllyiltä.

kuva

Kasvu on ollut todella vahvaa, eikä sen odoteta hidastuvan. Vähän samalla tavalla, kuin IQOS:ssa avainkaupungit näyttivät suuntaa loppumarkkinalle, näyttää Länsi-USA olevan Zynificaatiossa muutaman vuoden edellä muuta Amerikkaa. Vielä on siis Amerikan sisälläkin paljon uusia kasvualueita. Mikäli Jenkkeihin rantautuisi pohjoismainen nikotiinikulttuuri, korvaisi pussit valtavissa määrin muita nikotiinituotteita. Tämä kehitys kävisi PMI:lle varsin hyvin, sillä täytyy edelleen muistaa, että Jenkeissä PMI ei myy tupakkaa. Smoke-Free tuotteiden kasvaminen ei siis kannibalisoisi PMI:n omia tuotteita.

kuva
(LANU=Legal age nicotine user)

Zynin toisena kasvuaihiona on tietenkin laajeneminen uusiin maihin. Tällä hetkellä Zyniä myydään vain muutamassa maassa, joten tilaa kasvulle löytyy kyllä. Tässä laajentumisessa PMI käyttää apunaan IQOS:ssa käytettyä infraa, eli pyrkii siis ristiinmyymään IQOS-kauppiaille myös Zyn-purkkeja.

kuva

Philip Morrisin arvostus

EV/EBITDA on tämän vuoden ennusteilla ~13,5. Arvostuksesta voi vetää monia johtopäätöksiä. Jos vertaat keskimääräiseen S&P500 firmaan, niin halvaltahan tuo kuulostaa. Jos taas vertaat muiden tupakkafirmojen arvostuksiin, niin tuossa on melkein puolet varaa tulla alaspäin. Itse näen, että jos PMI pystyy takomaan 10% tuloskasvua, ei näissä kertoimissa hirveästi olisi laskuvaraa, mutta ei röökifrmalle myöskään mitään tekkikertoimia kannata odottaa.

Omat tupakka-askilaskelmat odottavat arvostuksen pysyvän ennallaan, ja sijoittajan tuotto-odotuksen koostuvan tulevien vuosien 10% tuloskasvusta ja >5% osingosta. Ei tästä mitään kurssirakettia varmaan tule mutta hyvään tuottoon tuollakin jo pääsee.

Nikotiiniala on hyvin paljon kiinni trendeistä, jotka voivat muuttua nopeastikin. Regulaatio voi myös yllättää, ja muuttaa koko markkinaa yön yli. Muutama vuosi sitten Vapen käyttö oli valtavaa, ja etenkin Juulin suosion pysäytti CDC, joka kielsi suosituimmat maut kokonaan. Nikotiinituotteet siis muuttaa muotoaan, mutta tarve tuskin ikinä katoaa. Noin joka viides meistä tämän pallon päällä kävelevistä käyttää nikotiinia, ja jokin pakottava tarve ihmisillä tähän aineeseen on. Sijoituscasen kannalta kriittistä on, että PMI pärjää jatkossakin tärkeimmissä nikotiinikategorioissa, mitä ne ikinä ovatkaan.

63 tykkäystä

Olipas mukava lukea huolella tehtyä aloitusta. Iso peukku siitä :+1:

Itse olen myös jälleen tätä nykyä mukana nikotiinilaivan kannella, tosin päädyin valitsemaan yhtiökseni British American Tobaccon. Vuosia aiemmin omistin Altriaa, mutta hyppäsin siitä pois, kun yhtiön sijoitukset Juuliin alkoivat vajota.

Mutta palataan tähän British American Tobaccoon. Kuten Philip Morriksella (PM), niin myös British American Tobaccolla (BAT) valtaosa tuloksesta tulee edelleen perinteisistä savukkeista. (BAT:n globaalisti tunnettuja savukemerkkejä ovat mm. Dunhill, Kent, Lucky Strike, Pall Mall ja Rothmans. Yhdysvalloissa tunnetuimpina merkkeinä puolestaan Newport, Camel ja Natural American Spirit. Perinteisten savukkeiden myynti on ollut aika jyrkässäkin laskussa. BAT myi vuonna 2018 vielä yli 700mrd savuketta, kun viime vuonna myyntiä oli enää 555 mrd savuketta. Laskua siis reilu 20% ihan vain viidessä vuodessa, joka lukuna on kyllä varsin hälyyttävä, mutta hintojen nostoilla ja muilla kikkakolmosilla, joita kaikki tupakkayhtiöt joutuvat harrastamaan, on tulos saatu kuitenkin pysymään lievällä kasvu-uralla. Nopealla googlettelulla löysin PM:n vastaavat luvut. PM näyttää myyneen vuonna 2018 740mrd savuketta ja viime vuonna 613 mrd savuketta, joten laskua sielläkin karvan yli 17% viimeiden viiden vuoden aikana.

Näissä “uuden sukupolven” tuotteissa BAT tulee PM:a jäljessä ja niiden osuus liikevaihdosta oli viime vuonna 16,5%. Siinä missä PM:lla on ZYN, on BAT:lla vastaavana tuotteena VELO, joka on myös tupakkaa sisältämätön nikotiinipussi, jolla globaalit kasvulukemat ovat myös hurjia. ZYN on tällä saralla aivan ylivoimainen markkinajohtaja Yhdysvalloissa, kun VELOn markkinaosuus on jossain 12% paremmalla puolella. Nyt kun PM:lla on ongelmia vastata uudella mantereella valtaisaan ZYNin kysyntään, niin toivotaan että nikkiksissä olevat kuluttajat löytävät hyllystä myös kasvavissa määrin kilpailevan VELO:n :grin: Mutta huomattava kuitenkin, että VELO:n nikotiinipusseja myydään jo globaalisti, joten kasvua tulee joka puolelta. Kuten Ipelius tosiaan tuossa aloituksessa totesi, niin nikotiinipussien myynti kasvaa globaalisti yli 35% vuosivauhtia ja siinä missä sen myynti oli pari vuotta sitten globaalisti parin miljardin luokkaa, niin vuoteen 2030 sen ennustetaan olevan jo reilusti yli 20 miljardia dollaria. Siinä riittää markkinaa jaettavaksi, mutta näkisin että markkinat jaetaan pääosin parin-kolmen suurimman kesken.

Sähkösavukkeissa BAT:n brändituotteena toimii VUSE. Se on Yhdysvaltojen markkinajohtaja 38,5% osuudella ja globaalisti sen osuus markkinoista on nopealla googlauksella katsottuna hieman alta 36%. Erityisesti Yhdysvalloista odotan VUSE:lle edelleen roimaa kasvua. Liittovaltio pyrkii nyt tosissaan raivaamaan myynnistä pois laittomia tuotteita, jolloin näille FDA:n hyväksymille tuotteille on tulossa lisää kasvutilaa.

PM:n IQOS:in kilpailijana BAT:lla on puolestaan GLO, joissa molemmissa periaate on sama, tupakkaa lämmitetään, muttei polteta. Kenties hieman tupakkaa terveellisempi tai ehkä ennemmin vähemmän haitallinen tuote, ehkä… GLO:lla käyttäjiä vajaa 9 miljoonaa eli luokkaa kolmannes, mitä kilpailijan IQOS:lla.

BAT:n viime vuoden tulos näyttää äkkiseltään katsottuna rumalta, mutta se johtuu siitä, että BAT teki kirjanpidollisen alaskirjauksen Yhdysvaltojen perinteisen tupakan liiketoimintaan. Yhtiö ilmoitti, että sen tupakkabrändit muuttuvat siellä arvottomiksi seuraavien 30 vuoden aikana ja näiden arvoja tullaan kirjailemaan alas.

https://www.reuters.com/business/retail-consumer/bat-takes-315-bln-charge-us-cigarette-brands-2023-12-06/

BAT:n tavoitteena on, että ei perinteisten tupakkatuotteiden osuus liikevaihdosta olisi 50% vuonna 2035. Toisaalta nämä uudet liiketoiminnat nousivat voitollisiksi jo viime vuonna, kaksi vuotta ennakoitua aiemmin, joten tavoite voidaan suotuisassa ympäristössä saavuttaa kenties jo paljon aiemmin.

Syy miksi päädyin sijoittamaan tupakkayhtiöistä juuri BAT:iin, enkä esimerkiksi Altriaan tai PM:n on mm. toiminta globaalisti. Altria ei toimi USA:n ulkopuolella eikä PM puolestaan USAssa perinteisessä tupakkaliiketoiminnassa. Toinen syy on viimeisen parin vuoden aikana 30% romahtanut kurssi. Kurssiromahdus ei itsessään ole se syy, vaan se, että näen kurssilaskun ylilyöntinä. Perinteisen tupakan myynti laskee kaikilla yhtiöillä lähes käsikädessä, mutta nämä uudet tuotteet kasvavat sellaista vauhtia, että uskon niiden vielä aikanaan korvaavan hyvinkin laskevan tupakan myynnin. Kolmas ja ehkä yksi kutkuttavimmista syistä valita BAT oli osinko. Osinkotuotto on tällä hetkellä ~9,5%, joka on todella hurja luku. Yhtiön payout ratio on kuitenkin reilusti alle 60%, kun muuten tupakkayhtiöissä liikutaan tukevasti reilussa 80% ellei korkeammallakin, joten en näe yhtiötä suoranaisena osinkoansana, kun tuloskin on edelleen pysynyt pienessä kasvussa ja uudet tuotteet tuovat hurjaa vauhtia lisää rahaa kassaan.

Edit: Korjattu näin tuoreemmilla silmillä luettuna tekstistä parit asiavirheet

Aika näyttää valitsinko oikein, mutta aion jatkaa vielä ostolaidalla.

Tässäpä näitä omia aivoituksiani näin yön pimeinä tunteina. Nyt unta palloon ja aamulla töihin…

33 tykkäystä

Osallistutaan itsekkin aiheeseen. Alan epäseksikksyys ja kontraaminen kiinnostavat aina. Vielä en ole entryä tehnyt, mutta väijynyt kyllä jo edellä mainittuja firmojakin. Myös pohjoismaista (Tanskasta) löytyy yksi peluri.

Scandinavian Tobacco Group (STG)

Marketcap: 8 591 MDKK
Number of Shares: 86,000,000
Last share price: 99,90DKK
Top 5 shareholders as of 15 March 2024:

Chr. Augustinus Fabrikker Aktieselskab >25%
C.W.Obel A/S >10%
Capital Group Companies, Inc >5%
Parvus Asset Management Europe >5%

Free float (excl. treasury shares): 58%
Lähde: Shareholder information - Scandinavian Tobacco Group

Yhtiön tulokset tuottavat seuraavat kategoriat:

  1. Handmade cigars (Eli siis sikareita: Cao, Cohiba, La gloria cubana, Macanudo, Partagas ja Petit)
  2. Machine rolled cigarettes and Smoking Tobacco (Eli siis sätkä-ja piipputupakkaa, sekä ihan perinteistä askitupakkaa, merkkejä on monia: Our Brands - Scandinavian Tobacco Group)
  3. Next Generation Oral (Nikotiinipussit, Ström ja XQS
  4. Other (Kivijalkakauppoja yhdysvalloissa. Tässä kategoriassa lienee myös jotain uusia päänavauksia, mutta nopealla pläräämisellä ei niistä mitään merkittävää vielä löytynyt.)

    Lähde: Q1 2024 https://www.st-group.com/media/rmybwg3x/stg-q1-2024.pdf

Q1 Tulokset:


Kysymys lienee, miten firma kasvaa/pärjää tulevaisuudessa. Itse Q1 esityksessä ohjeistavat seuraavaa:

OUTLOOK
18
• Core categories to deliver flat low single digit annual net sales growth
• Growth enablers to deliver double digit annual net sales growth
• Acquisitions remain a key pillar of our strategy
• We adapt to fast changing consumer behaviour and create a ONE COMMERCIAL ORGANISATION
• Increasing investments to deliver stronger sustainable net sales growth will impact margins near-term
• At the end of strategy period, we expect EBITDA margin to revert towards 24%
• Updating our strategy plan beyond 2025 during the first half of 2025
• Beyond “Rolling towards 2025” we expect to continue to deliver annual net sales growth and like-for-like
annual margin enhancements driven by investments in the Growth Enablers and continuous cost efficiencies

Vasta pintapuolisesti tutustunut alan yhtiöihin, mutta jos tuo STG kiinnostaa, niin kantsii lukea 24 Q1 raportti, vain 23 sivua!

edit: yhtiö myös ollut ostoksilla kesäkuun loppupuolella:
Scandinavian Tobacco Group A/S to acquire Mac Baren Tobacco Company A/S

8 tykkäystä

Hieno avaus ja siihen liittyvät vastaukset heti alkuun! Näitä tarvitaan.

Omat kaksisenttiseni:

HTP:n hyötynä mainittakoon, että (kuulemma) tupakkaan verrattuna se ei löyhkää yhtä paljoa, eikä haju tartu yhtä helposti vaatteisiin. Lisäksi myös passiivinen tupakointi on miedompaa.

Nikotiinipussit ovat uusi puhtaampi ja tyylikkäämpi tapa koukuttaa itsensä nikotiiniin.

Uusien tuotteiden voittokulku tulee terveyshyötyjen lisäksi perustumaan pitkälti juuri tähän tupakoinnin stigmasta eroon pääsemiseen. Tupakoitsijat häädetään aina pois paikalta paheensa kanssa, kun taas nikotiinipussin (miksei myös nuuskan) käyttö ei aina edes näy päälle päin. IQOS on näkyvämpää ja perinteistä tupakointia lähempänä oleva ratkaisu, mutta sekin vähemmän vihattu (ja tietysti turvallisempi) vaihtoehto. PM:n etu on toki se, ettei uusien tuotteiden kasvu kannibalisoi tupakkamyyntiä ihan niin vahvasti kuin kilpailijoilla, mutta on helppo arvioida, että suuri osa tupakoitsijoista tulee vaihtamaan uuteen - siinä punnitaan uusien tuotteiden vahvuus, myit niitä sitten missä tahansa.

Zyn on lyönyt läpi etenkin USA:ssa, jossa näitä purkkeja revitään kauppojen hyllyiltä.

Onko liian kärkästä sanoa, että koko sijoituscase on tämän kortin varassa? Kukin voi miettiä, miten erinomainen tuote tupakka on ollut kaikilta ominaisuuksiltaan - korkeat marginaalit, hyvä asiakaspysyvyys, helppo jaeltava, rajoitettu kilpailu, halpa JA hinnoitteluvoimainen. Nyt Marlboron rinnalle tulee Zyn, joka on vähemmän haitallisen lisäksi kaikkea edellä mainittua. Sille on kehittymässä myös vahva brändi, jota on osaltaan auttanut median raportointi Zynin saatavuusongelmista (erittäin hyödyllistä silloin, kun markkinointia on lailla rajoitettu). Kaiken lisäksi tuote on myös marginaaleiltaan perinteisiä vaihtoehtoja kannattavampi:

image

Zyn oli jo Swedish Matchin portfoliossa ollessaan selvästi yli 40% EBIT-marginaalin tuote. Kasvunvara ei ole rajaton, ja jossain vaiheessa verottajat pitkin maailmaa tulevat ottamaan omansa ja rajoittamaan siten myyntiä ja skaalautumista, mutta 50+ prosentin EBIT-% lienee realismia. Siitä voi kukin itse laskea, että millainen kassakone tässä on käsissä, kun purkkien myynti saavuttanee lähivuosina miljardin kappaleen rajan.

PMI-sijoittaja joutuu luonnollisesti hyväksymään sen, ettei institutionaalinen raha hipaisekaan yhtiöön, vaikka firma panostaa merkittävästi vastuullisuuden illuusioon. Siksi sijoittajana on hyvä muistaa, että jos uuden sukupolven tuotteiden kanssa tulee ongelmia, ovat ne sitten regulaatioon tai terveysriskeihin liittyviä, niin ainakin PMI:n arvostuksilta lähtee silloin pohja todella nopeasti pois. Jos näkymät säilyvät nykyisenlaisina, niin tämä on kieltämättä erinomainen osinkoyhtiö erinomaisen ennustettavilla kasvunäkymillä. Sijoitussuositus? No ei tietenkään.

Muita Philip Morris -huomioita, jotka avauksesta puuttuvat:

  • Firma pyörittää pientä pharma-segmenttiä, johon kuuluu kolme lääkekehitysyhtiötä. Näiden bisnes ei ole yhtiölle merkittävä, ja parilla miljardilla tehtyjä hankintoja on jo alaskirjailtu parin vuoden sisään hankintahetkestä. Bisnes on tappiollinen, ja yhtiö on pyrkinyt myymään osaa yksiköstään: Philip Morris considers selling stake in pharmaceuticals unit to boost health-care division. Ei ihme, että ei ole oikein lähtenyt: luottaisitko sinä tupakkavalmistajan edistävän omaa terveyttäsi?

  • Vaikka sijoituscase pyörii savuttomuuden ympärillä, niin turha kuvitella, että firma investoisi pelkästään nikotiinipusseihin. Pari kuukautta sitten Philip Morris hankki vähemmistöosuuden Egyptin tupakkajätti Easternista, jonka kanssa yhteistyötä on tehty jo pidempään. Päätyyköhän tämä vastuullisuusraportin kansilehdelle? https://www.reuters.com/markets/deals/philip-morris-buys-147-stake-egypts-eastern-company-2024-05-22/

  • PMI:n jokainen tulosraportti sisältää pitkät iltasadut valuuttakurssien tuomasta vastatuulesta. Vahva jenkkidollari ja globaali bisnes eivät ole aina se paras mahdollinen yhdistelmä. ZYNin ja IQOSin kasvu tulee auttamaan tällä saralla.

Saataisiinko tänne vielä jonkun Altria-omistajan kirjoituksia? :slight_smile:

5 tykkäystä

Tässä on kaikki kohdillaan, mutta en kyllä yhtään perusta nykyisestä velkataakasta. Tai velkahan ei ole ongelma liiketoiminnan ollessa suht vakaata, mutta korkea osingonjakosuhde hidastaa huomattavasti velanmaksua ja liikkumavaraa omien osakkeiden oston ym. suhteen. Yhtiön johdolla on tavoitteena nopeasti saada velkasuhdetta alas, mutta tämä lepää lähinnä tulosparannuksen varassa.

10-11 miljardia kassavirtaa - osinko 8 miljardia - capex noin 1,5 miljardia ei kovin paljon lyhennä mitään 45 miljardin pitkäaikaisista veloista. Edellä mainittu lukema luultavammin kasvusuunnassa riippumatta valuuttaliikkeistä, joten liikkumavaran pitäisi kasvaa ilman merkittävää velanmaksuakaan. Mutta hinnassahan tämä on huomioitu. Kunhan muiden segmenttien kuin röökin osuus vielä kasvaa niin myyntiluvut kasvavat pian ihan komeasti konsernitasolla

Pikavilkaisulla ohjeistus tuntuu kaikin puolin hyvin konservatiiviselta ainakin ensimmäisen kvartaalin jälkeen. Kokonaisvolyymin yksikkötasolla odotetaan olevan 0-1 prosenttia kasvua, kun ensimmäisen kvartaalin jälkeen oltiin 3,5 prosenttia plussalla. Pientä miinusta odotetaan EU:n regulaatiotoimista, mutta kokonaisuutta katsoen hyvin pieni vaikutus. En ihmettelisi mikäli ohjeistusta taas nostettaisiin. Ainakin tarkastella edeltävän strategiajakson tavoitteita ne ylitettiin, joten ennusteet oletettavasti konservatiivisia

Ei ole pitkään aikaan tullut vilkaistua firmaa, mutta käänne pois röökistä ollut hyvin voimakas viime vuosina. Ehkäpä kaikista tylsimmätkin firmat osaavat uudistua pakon edessä. Herättää ostohaluja tällaisessa osinkouskovaisessa :slightly_smiling_face:

6 tykkäystä

Nimenomaan ZYNin kapasiteettia lisää

4 tykkäystä