Pilkunviilaus-, kielenhuolto- ja oikeinkirjoitusketju

Sehän tässä ärsyttääkin, että me fiksuttelijat käytämme kirjakieltä, koska olemme kykenemättömiä ymmärtämään ja vielä vähemmän sisäistämään kielen rikkautta, jota arkikieli tarjoaa. Muista Aleksis Kivi ja koko suomenkielisen kirjallisuuden perintö!

Me tiukkapipot olemme jämähtäneitä teknikkoja, emmekä luovia, alati kehittyvän kielen arvostajia - emmekä varsinkaan käyttäjiä. Me olemme niin huonoja.

Olemme urautuneita kouluopetuksen hapatukseen ja henkilökohtaiseen kyvyttömyyteemme omaan luovaan kielenkäyttöön sekä ymmärtämään kieltä, jota tarvitsemme keskinäiseen ymmärtämykseen muiden ihmisten, edes lähimmäisten, kanssa. Voi meitä.

Aivan erityisesti Juurikkia surettaa ‘niinku’-sanan (liksom, like) pikkuhiljainen katoaminen kirjoitetussa viestinnässä, kuten täällä Inderesin foorumilla.

1 tykkäys

Totta.

A: no miten menee? B: no hätä.

Siis oliko B:llä lausuttuna uhkaava hätä ‘no hätä’ eli ‘siis hätä’), vai ei hätä olleskaan: ‘no hätä’ kirjoitettaen lausumuksen mukaan ‘nou hätä’.

Juurikki täten määrää, että näissä eri kielten muuten niin hellässä ja rakastavassa yhtymisessä toisiinsa tulee näkemyseroja jatkossakin. Se on vaan niin nähty. Törmäävissä merkityseroissa vallan saa (vuosien saatossa) se merkitys, jonka markkinointiin on eniten rahaa? Toimii muualla, muttei meillä Suomessa, kun on propagandan näkökulmasta liian koulutettu ja fiksu väki.

1 tykkäys

Kielenhuollon ammattilaiset kyllä ymmärtävät, että eri tilanteita ja foorumeita varten on olemassa erilaista kielenkäyttöä. Uskon että myös meistä “fiksuttelijoista” (sanokaamme kauniimmin harrastajakielenhuoltajista tai kielenhuoltoa arvostavista) suurin osa tietää tämän.

Ei tietenkään ole mielekästä vaatia esim. tämän keskustelupalstan kaikilta viesteiltä samoja ominaisuuksia (asiatyyliä). Onko joku tehnyt niin?

Tämä ketju on kuitenkin perustettu ja olemassa juuri näitä kielenhuoltoasioita varten. Ei tätä ole kenenkään pakko lukea.

Minusta on hienoa, että täällä halutaan pitää kielestä huolta! Hyvin kirjoitettu teksti välittää viestin tarkasti ja säästää lukijan aikaa – myös keskustelupalstalla.

10 tykkäystä

Nimenomaan tässä tapauksessa pointtia oli todella vaikea ymmärtää.
A) kiinnostavien tekstien ohi ei voi skrollata
B) ei-kiinnostavien tekstien ohi voi skrollata

Eli voiko vai eikö voi?

5 tykkäystä

Investoinnit ei tarvitse olla uhkarohkeita.

Näin yhä yleisemmin nykyään sanotaan ja kirjoitetaan. Omaan kielikorvaani tämä hieman sattuu.

Sanoisin mieluummin: investointien ei tarvitse olla uhkarohkeita.

Toisaalta ainakaan vielä ei kai kukaan (suomalainen) sano:

“Sinä täytyy yrittää kovemmin.”

Vai sanooko? :thinking:

Kyllä voi sanoa jos ei ole esim. suomi äidinkielenään.
Se ei käsittääkseni estä olemasta suomalainen.

“Sinä ymmärtää tämä myöskin”

3 tykkäystä

Olet oikeassa. Tarkoitin suomalaisella tässä suomea äidinkielenään puhuvaa, vaikka eri asioitahan ne tietysti ovat, jos tarkkoja ollaan.

Tässä ketjussa viilataan pilkun viilaajienkin pilkkua.

11 tykkäystä

Eikös se ole “pilkunviilaajien” :smiley:

16 tykkäystä

Tietenkin on😁. Viilaamista piisaa.

7 tykkäystä

Nominatiivin eli perusmuodon käyttö nesessiivisissä lauseissa on itse asiassa kielihistoriallisesti erittäin vanha ilmiö. Nykyään yleiskielessä genetiivisubjekti on toki hyvin vakiintunut nesessiivilauseen subjektiksi, mutta edelleen erityisesti murteissa ja puhutussa kielessä myös nominatiivi on mahdollinen silloin, kun subjektin tarkoite ei ole elollinen tai muuten kontrolloi tekemisiään. Siten tuo ensimmäinen esimerkki on ihan tyypillinen normittamattomassa kielenkäytössä, myös historiallisesti, mutta jälkimmäiseen esimerkkiin ei nominatiivisubjekti tästä syystä istu puhutussakaan kielessä. Toisaalta joissakin murteissa nesessiiviverbejä taivutetaan persoonissa, eikä esimerkiksi ilmaus Minä täydyn mennä olisi täten lainkaan tavaton.

6 tykkäystä

Pahoittelen epäselvyyttä. Äidinkieleni on 6 ja minulla on keskivaikea lukihäiriö, mikä hankaloittaa ilmaisua. Oikea vastaus on B.
Ps. Ajoin ylläolevan teksin chatGPT:n läpi että tulisin ymmärretyksi.

12 tykkäystä

Tämä lukihäiriöisen vaikeus kuulla ja kirjoittaa on veikeää. Minulla vaikeutta eroittaa sanoja puheesta ja kirjoittaessa juutun miettimään oikeinkirjoitusta.
Onneksi maailma muuttuu Eskoseni. Kouluaikaan joka perjantai koulun jälkeen jäin jälkiistuntoon, nykyisin autetaan.
Kysely lukihäiriöisten määrästä kiinnostaa: osaisiko joku laatia kyselyn. Kyllä: minulle pilkunviilaus käy työstä.

13 tykkäystä

http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/haku/nesessiivi/luokka/2118/ohje/579

1 tykkäys

Olin perjantaina tosi päissään.

Näytit eilen olevasi huolissaan.

Tietysti päissäni, huolissasi. Monet, havaintojeni mukaan ehkä useammin nuoret, eivät taivuta mainitunkaltaisia sanoja. Joko eivät ihan oikeasti tiedä tai osaa, tai voikohan joku tehdä tuon tarkoituksella, jos taivuttamisen myötä kuulostaa liian huolitellulta kieleltä puhekieleksi?

1 tykkäys

Osataan sitä isommissakin ympyröissä: ”Minun Telia”.

Varmaan puhekielisyyden tavoittelusta kyse, mutta omaan korvaan kuulostaa kuin lapselle puhuisi, jollei possessiivisuffiksia käytä.

4 tykkäystä

Todella yleinen kirjoitusvirhe:
Taloyhtiö. Ei talonyhtiö. Taloyhtiö.

3 tykkäystä

https://news.cision.com/fi/metso-oyj/r/metsolle-merkittava-murskain–ja-kuljetintilaus-kaivosasiakkaalle-amerikoihin,c3778402

Voiko tuollaista Amerikoihin sanaa kuin Etelä-Pohjanmaalla?

Jos kaivosasiakas toimii sekä Pohjois- että Etelä-Amerikassa, niin miksei?

Se on “Amerikoohin” ei “Amerikoihin” siellä Etelä-Pohjanmaalla.
Mun miälest.

1 tykkäys