Taidatte olla nukkumassa, mutta kirjoittelen silti 
Vastailen Kelkan @kelkka kysymykseen suojautumisesta. Brexitin lokakuun tilanteeseen en ota tässä kantaa. Onko jo hinnoiteltuna markkinaan vai ei, siinäpä kysymys.
Itse olen nähnyt monta pudotusta, joita voi romahduksiksi kutsua: 1980-luvulta lähtien niitä on tullut useita. Ehkä 2000-luvun ns. teknokuplan puhkeaminen oli niitä pahimpia. Siitä toipuminen kesti monta vuotta. Eli kokemusta on, mutta olenko sen viisaampi asian suhteen. Ehkä - ehkä en.
Ongelma on se, että markkinaromahduksia ennustetaan joka vuosi, moneen otteeseen, ei ehkä päivittäin, mutta lähes viikottain. Suurin osa niistä ennustaa joko täysin väärin tai pieniä dippejä, jotka eivät ole oikeita isoja romahduksia. Jos yrität varautua niihin kaikkiin, niin sitten voit sanoa tuotoillesi good bye. Itse olen sitä mieltä, että sitten kannattaa tehdä niinkuin Juippi @Juippi sanoi ja pysyä poissa markkinoilta kun se tulee tai pysyä sijoitustoiminnasta pois kokonaan. Jos tekee lyhytaikaisia sijoituksia, niin tämä voi jotenkin toimia, mutta pitkäaikaisia sijoituksia tekevät (niinkuin minä) eivät sieltä markkinoilta pois tule ilman isoja verotuksellisia seuraamuksia. Jos sitten luultavasti tulisin väärään aikaan, niin miksi tulisin pois ollenkaan.
Jos teet lyhyttä kauppaa, niin seuraa näitä omia graafejasi sekä @DayTraderXL, @Johannes_Sippola et al neuvoja, liittyen TA-kurveihin, stop losseihin jne. Myös jonkun aiempi ohje oli hyvä, oliko Dayltä, että jos hyvä nousu takana, niin myy osa ja pidä osa. Jotkut varmistavat tilanteen niin, että ottavat pääomansa pois ja jättävät voitot kasvamaan. Käteiskassan sopivalla säädöllä pystyt ottamaan dipeistä enemmän irti.
Jos taas teet pitkäaikaisia sijoituksia, niin pidä pää kylmänä.
Tsekkaa salkun tilanne aina silloin tällöin, osta lisää kun hyvä tilanne ostaa eli markkinoilla pelkoa ja myy huonot tai mielestäsi jo huippunsa saavuttaneet (osaksi) pois. Sijoita osingot edelleen, koska korkoa korolle on kunkku. Mutta turha lähteä arvioimaan koska rysähtää, koska et sitä tiedä ennenkuin se tapahtuu. Jos et tarvitse rahaa, jota sijoitat, on sinulla varaa odottaa parempia aikoja. Ainakin tähän asti markkinat ovat aina lopulta palkinneet.