Pitääkö olla huolissaan?

Nordean tutkimuksessa 18-25 vuotiaista 53% on Firettäjiä (financial independence, retire early), pitääkö olla huolissaa vai innoissaan.

Itse tunnustan alkaneeni tavoitella moista 26 vuotiaana. nyt vähän alle 40 v. ollaan jo aika lähellä, vaikka ei tämä kyllä sijoittamalla ole tullut, vaan yrittämällä. Mutta on välttämätöntä sijoittaa sitten rahoja kyllä, jotta ei syö kuormaa tyhjäksi.

4 tykkäystä

Viljo hyvä: On hienoa, että olet saanut yrittämällä rahan lisäksi aikaan paljon muutakin - toivottavasti sellaista, josta voi olla ylpeä vanhempanakin. Jos vain esim. osakesijoittaa, niin käteen jää vain se raha. Siksi setä on aina nähnyt, että pitää tehdä työtä ja yrittää ja “sijoittaminen on viihdettä, mistä pitää välillä ihan maksaakin”.

Masse-setä, työtä, yrittämistä ja sijoitusviihdettä jo vuosikymmeniä

1 tykkäys

No sanotaan nyt niin, että en aio olla työelämässä viralliseen eläkeikään saakka, ainakaan samalla tavalla kuin nyt.
Rahalla saa turvaa ja vapaa-aikaa ja aikaa perheen kanssa ja voi ehkä vaikka vaimo tehdä vähän lyhyempää viikkoa?

Meillä yksittäisillä ihmisillä on yleensä isossa kuvassa aika pienei merkitys (maapallon tai maailman kaikkeuden mittakaavassa), siksi on ehkä paras saavuttaa se hyvä välillisesti, vapaa-ajalla ja rakkaudella.

1 tykkäys

… mutta yksilön mittakaavassa yksi ihminen voi työuransa aikana saada paljonkin aikaiseksi (rahan lisäksi): Masse eräs kovin arvostama vanha tuttu oli ammatiltaan pitkän linjan kirvesmies ja joskus elämänsä ehtoopuolella tokaisi: “en tiiää onko sitä rahhoo niin kovasti kertynnä, mutta jotain 100 omakotitaloa olen tänne Suomenniemelle laittanna pystyyn - ihan ite ja alusta loppuun”. Niinpä.

Ihailija-Masse, peukku aavistuken enemmän keskellä kämmentä

1 tykkäys

Joo kyllä tällä periaatteella olen voinut vaikuttaa oman alani kehittymiseen Suomessa. Jos haluat fanittaa :wink: .
työllistän nyt yhden ja 1-2 vuoden päästä toisen. Sillä tavalla tietysti voi myös vaikuttaa positiivisesti. Toki aina kun myyn niin tehtaalla on töitä isommalla porukalla. Toisaalta se on tällä minun alalla joltain toiselta kyllä pois.

2 tykkäystä

En tiedä, itse aloitin sijoittamisen 22v , ja tällähetkellä " sijoitus harrastelua " on 1½v takana :slight_smile:
En ole miettinyt, mihin ne rahat tulevaisuudessa käytän, mutta kiitän varmasti itse itseäni myöhemmällä iällä, mutta nyt, Diktatuurisessa (yksinäisessä) taloudessani ei ole kiire mihinkään :+1: Suurin huolenaihe voi olla tulevaisuudessa perus kateelliset suomalaiset, jotka eivät “arvosta” sijoittamisella vaurastumista :thinking:

2 tykkäystä

Sanot muille vaan, että voitit lotossa. Arvostus on taattu :grinning:

8 tykkäystä

Team Whack varastaa identiteettisi (YLE AREENA)

Tulipahan tästä esimerkistä mieleeni… jos rikollinen toimija haluaa hyötyä taloudellisesti, voi tällaisen räätälöidyn hyökkäyksen kohdentaa helposti vaikka 150 suomalaiseen pörssiyhtiön CFO:hon.

Kuinkahan moni menee läpi? Ihminen on yleensä heikoin lenkki.

Pelkkä työsähköpostin salasana voi riittää, että pääsee käsiksi taloustietoihin, esim osavuosikatsaukset silent periodin aikana? Tämän tiedon avulla voi aika helposti tehdä rahaa?

Pitääkö Astonin olla huolissaan?

1 tykkäys

Sori Sauli kun varastin mutta pitääkö olla huolissaan?

2 tykkäystä

Pitäisikö olla huolissaan maailmantalouden tilasta ja tulevaisuudesta?
Kuinka huolissaan pitäisi olla kaikesta ylipäätään?

2 tykkäystä

Jos muistaa Massen sijoitusmaailman 3. käskyn “Sijoittaminen on viihdettä, mistä pitää …(seurakunta osaa loput)”, niin EI PIDÄ OLLA HUOLISSAAN MISTÄÄN!

Paitsi: Jos Massen pähkinöihin ei ole itse keksinyt ratkaisua, niin silloin voisi olla vähän huolissaan siitä mihin oma huumoriajattelu on oikein kadonnut::slight_smile:

Huoleton-Masse, FA

1 tykkäys

Mnä jo aamulla ihmettelin kun vain yksi osake oli salkusta punaisella, mutta tilanne kyllä korjautui. mm. Nixu oli ensin jotain 6% plussalla ja nyt melkein 5% miinuksella. Heinoa päivä vaihtelua…

Pitääkö olla huolissaan kun Karo Hämäläinen esitti pelottavan paljon foorumin lentävää lausetta muistuttavan kommentin indeksisijoittajan satunnaisista osakepoiminnoista? Meni jotenkin näin:

”Indeksisijoittajakin voi poimia salkkuunsa yksittäisiä osakkeita, ja näihin osakepoimintoihin tulisi suhtautua viihteen näkökulmasta. Eli tämän kuten muunkin viihteen kulutuksen kanssa pitää vain henkisesti varautua tilanteeseen jossa siitä joutuu joskus jopa maksamaan.”

@Masse, muista pyytää Karolta rojaltit pois kuleksimasta :sunglasses:

11 tykkäystä

Taitaa käydä Norwegianille kehnosti, kun tuli tuo Boeing koneiden käytöstä poisto toistaiseksi… Niillä oli 18 kpl ja taitaa olla muutoin taloudellisesti haastavassa tilanteessa. Eipä taida auttaa.

1 tykkäys

Tuskin käyttökielto kestää kauan, Boing julkistaa pikaisesti jonkun ratkaisun, jolla koneet saadaan takaisin ilmaan. Muuten BA voi joutua maksamaan korvauksia ja menettää tilauksiaan.

  • kysehän on todennäköisesti softaviasta
  • viimeisin onnettomuus voi johtua ihan muustakin asiasta, eihän siitä ole mitään tutkimustuloksia

Itse näen tämän mahdollisena ostomahdollisuutena.

Boeing in vai norskin.

Ei jumakauta! Joku nobody KH varastaa Masse-sedän lentävät lauseet omaan käyttönsä, vaikka Massella on niihin täys patenttisuoja. Ei muuta kun Massen lakimiesarmeijaa liikkeelle. Kyllä jokaisen pitäis keksiä omat huumorinsa ihan itse!

Vituuttunut-Masse, sijoittamisen viihde-sanan patentin haltija

4 tykkäystä

Pitääkö olla huolissaan Teslojen laadusta? @Masse?
https://twitter.com/skabooshka/status/1106625733508513792?s=21

Onko kyseessä edes varsinainen softavika? Suurin ongelmahan oli ilmeisesti siinä, ettei lentäjät tieneet MCAS:n ominaisuuksista tai osanneet kytkeä niitä pois päältä.

BA:n kurssi noussut kolminkertaseks 2,5 vuoden aikana. Joulukuussakin sai tänhetkistä hintaa yli 20% halvemmalla. Liikevaihto pyöreesti 100mrd, markkina-arvo 200 mrd ja p/e reilu 20. Pidemmällä aikavälillä tarvitaan reipasta liikevaihdon kasvua, jotta kurssi voisi jatkaa ylöspäin.

Eihän sitä kukaan todennäköisesti voi tietää. Paras tieto lienee BA:n sisällä joka tapauksessa ja jostain luin aikaisemmin, että BA olisi jo ensimmäisen onnettomuuden jälkeen ryhtynyt koodaamaan softaan korjausta. Eli sen perusteella todennäköisin syy olisi se, eikä joku sensori tai muu mekaaninen ongelma.

  • sehän voi olla, ettei kyse ole edes varsinaisesti viasta, vaan että softa reagoi yliherkästi koneen lentoasentoon
  • kyseisten lentäjien ammattitaitoa lienee ulkopuolisten vaikea arvioida. Varmasti MCAS:ista on ollut pakolliset luennot, mutta onko se ollut riittävää ja onko sen kaikki kokemattomimmat ymmärtäneet oikein? Ja onko mahdollisesti simulaattorikoulutus jäänyt osalta väliin? Spekulaatioita varmaan riittää.

Sinulla on varmasti paremmat fundamentaaliset tiedot yhtiöstä kuin minulla. Minulle riittää price action ja tämän hetkisen uutisoinnin detaljit siihen, että vaikuttaisi selvältä ylireagoinnilta. Koneita on maailmalla kaikkiaan ilmeisesti vain 400.

Finviz:istä kolme viimeisintä target price suositusta:
Mar-12-19|Downgrade|Edward Jones|Buy → Hold|
Feb-28-19|Reiterated|UBS|Buy|$500 → $525|
Feb-05-19|Reiterated|Bernstein|Outperform|$435 → $459|

Odds:it hintakorjaukseen >=400$ on minusta ihan hyvät. Yhtiön tilauskirja myyty täyteen seuraavaksi 10 vuodeksi. Aika vahva suoritus miltä tahansa yhtiöltä. Tietysti mikä tahansa voi pitkällä aikajänteellä muuttua, minulle riittää toistaiseksi yhden viikon näkymät.

1 tykkäys