Games Workshop
Mitä Games Workshop tekee?
Lyhyesti, Games Workshop on brittiläinen firma, joka on tunnetuimpia ja menestyneimpiä miniatyyrivalmistajia maailmassa. Yhtiön pääasiallinen brändi on scifimaailma Warhammer 40,000, jonka ympärille on rakennettu miniatyyreillä pelattava “pöytätaistelupeli” ja kaikki siihen liittyvä. Vaikka Games Workshopin pääasiallinen liiketoiminta on nimen omaan näiden figuurien myynti, liittyy harrastukseen vahvasti pienoismallien kokoaminen, maalaus ja niillä pelaaminen. Warhammer IP:tä kehitetään myös jatkuvasti erilaisilla alustoilla, esimerkiksi tarinauniversumia laajennetaan jatkuvasti kirjoilla, sekä Games Workshop myy myös lisenssiä universumin käyttöön esimerkiksi peliteollisuuteen. Warhammer on myös mukana Amazonin tulevassa “Secret Level” sarjassa, ja Henry Cavill on ilmeisesti kehittämässä Amazonin kanssa Warhammer-universumiin sijoittuvaa sarjaa.
Lyhyesti Warhammer 40,000 universumi on siis vuoteen 40000 sijoittuva scifiuniversumi, jossa linnunradan galaksiin levinnyt ihmiskunnan imperiumi on tuhon partaalla. Ihmiskunta on taantunut fanaattiseksi taikauskoiseksi uskonlahkoksi joka on sodassa galaksin jokaisella puolella vihamielisten avaruusolioiden kanssa, sisäisesti imperiumia uhkaavat petturit ja “harhaoppiset”. Tämän lisäksi ihmiskuntaa uhkaa myös toisesta ulottuvuudesta hyökkäävät demonit. Universumin kenties tunnetuimpia hahmoja ovat “Space marine”:t, eli geneettisesti manipuloidut supersotilaat jotka puolustavat ihmiskunnan imperiumia ilman minkäänlaista armoa.
Yhtiö suunnittelee sekä valmistaa tuotteensa päämajassaan Nottingham:ssa. Warhammer Studio luo IP:n sekä siihen liittyvät miniatyyrit, taiteen, pelit ja julkaisut. Games Workshopilla on ~550 omaa myymäläänsä, mutta tämän lisäksi myyntiä tapahtuu kolmannen osapuolen kauppojen kautta (Suomessa esim. Puolenkuun Pelit), sekä verkkokaupan kautta. Tämän lisäksi yllämainittu lisenssimyynti valikoiduille partnereille.
Miksi sijoittaa Games Workshopiin?
Otetaan alkuun muutama käännös (käännökset tehty tekoälyn avustuksella) yhtiön viimeisemmästä tilinpäätöksestä, yhtiön strategiaan, kunnianhimoon ja omistaja-arvon luontiin liittyen.
Kunnianhimo:
- Valmistaa maailman parhaat fantasiafiguurit, inspiroida ja sitouttaa asiakkaitamme sekä myydä tuotteitamme maailmanlaajuisesti voitolla. Tavoitteenamme on tehdä tätä ikuisesti. Päätöksemme keskittyvät pitkän aikavälin menestykseen, eivät lyhyen aikavälin hyötyihin.
Strategia:
- Ensimmäinen osa-alue on, että valmistamme korkealaatuisia miniatyyrejä. Ymmärrämme, että tuotteemme eivät välttämättä miellytä kaikkia, joten asiakkaiden houkuttelemiseksi ja säilyttämiseksi keskitymme ehdottomasti siihen, että mallimme ovat maailman parhaita. Jotta voimme jatkaa tätä ikuisesti ja tarjota omistajillemme kunnollisen tuoton, myymme miniatyyrejämme hinnalla, joka mielestämme heijastaa niiden laatuun tehtyä panostusta.
- Toinen osa-alue on, että valmistamme fantasia-miniatyyrejä, jotka perustuvat loputtomiin, mielikuvituksellisiin maailmoihimme. Tämä antaa meille täyden hallinnan käyttämistämme kuvastoista ja tyyleistä sekä omistajuuden aineettomasta omaisuudestamme (IP). Pääliiketoimintamme lisäksi pyrimme jatkuvasti kasvattamaan lisensointitulojamme hyödyntämällä IP:tämme muilla markkinoilla.
- Kolmas osa-alue on asiakaskeskeisyys. Pyrimme viestimään avoimella ja hauskalla tavalla. Ketä ja missä asiakkaamme ovatkaan ja millä tahansa tavalla he haluavat olla vuorovaikutuksessa Warhammerin kanssa, teemme parhaamme tukeaksemme heitä.
- Neljäs osa-alue on liiketoimintamme globaali luonne. Asiakkaamme voivat olla missä tahansa, ja etsimme heitä kaikkialta maailmasta. He ovat intohimoinen joukko, kiinnostuneita tieteiskirjallisuudesta ja fantasiasta. He ovat keräilijöitä, maalareita, pienoismallien rakentajia, pelaajia, kirjojen ystäviä ja paljon muuta. Vaikka kukaan asiakas ei ole vuorovaikutuksessa Warhammerin kanssa täysin samalla tavalla, he kaikki ovat syvästi sitoutuneita IP:mme rikkaisiin hahmoihin ja maailmoihin.
- Viides osa-alue on keskittyminen kassavirtaan. Tuottamalla hyvän kassavirran joka vuosi voimme jatkaa innovointia, yllättää ja ilahduttaa uskollisia nykyasiakkaitamme ja uusia asiakkaitamme upeilla tuotteilla. Jotta voimme olla olemassa ikuisesti, meidän täytyy myös joka vuosi investoida sekä pitkäaikaisiin pääomahankkeisiin että lyhytaikaisiin ylläpitoprojekteihin, maksaa henkilöstöllemme heidän ansaitsemansa palkka heidän tuottamansa arvon perusteella ja jakaa ylijäämärahastoa osakkeenomistajillemme. Omistautumisemme ja keskittymisemme varmistavat, että suoriudumme ajoissa ja sovituissa kassavirtarajoissa.
Omistaja-arvon luonti:
- Uskomme, että osakkeenomistajien arvo syntyy ensisijaisesti välttämällä sen tuhoamista. Meillä ei ole aikomusta hankkia muita yrityksiä eikä luopua mistään omistamistamme yrityksistä. Palautamme ylijäämäkassamme omistajillemme ja pyrimme tekemään sen yhä suuremmissa määrin. Ennen kuin määritämme, kuinka paljon käteisestä on todella ylijäämää osinkojen julistamista varten, olemme varanneet kolmen kuukauden käyttöpääoman tarpeen (tällä hetkellä 80 miljoonaa puntaa), kolmen kuukauden veromaksut sekä kaikki suuret suunnitellut pääomainvestoinnit tai yli miljoonan punnan suuruiset konsernin voitonjako-/bonusmaksut.
Itse ainakin pidän ylläolevasta aivan suunnattomasti. Ymmärretään selkeästi oma asiakaskunta ja yritetään palvella heitä mahdollisimman hyvin. Toki foorumikeskusteluita lukemalla Games Workshopista saa fanien keskuudessa hyvin erilaisen kuvan, oma näkemys on että tässä on eräänlainen viha-rakkaus-suhde. Negatiivisesti ajatellen ylläoleva on vain sanahelinää, positiivisesti ajatellen parannettavaa löytyy. Yhtiön tavasta ajatella omistaja-arvonluontia pidän todella paljon. Keskitytään pitkän aikavälin menestykseen, kannattavuuteen, ja ylijäämä kassavirrasta jaetaan osakkeenomistajille.
Yhtiön kasvu ja kannattavuus
- Yhtiön viimeisimmän tilinpäätöksen return on capital employed (ROCE) eli sijoitetun pääoman tuotto oli päätähuimaavat 176%.
- Yhtiön bruttomarginaali oli myös erittäin korkea 69.4%.
Oliko ylläoleva vain yksittäisen vuoden rykäyksestä kyse? Miltä yhtiön marginaalit ja kasvu näyttää historiallisesti? Katsotaan viimeistä 10 vuotta:
Sijoitetun pääoman tuotto:
Liikevaihto:
Kassavirta:
Bruttomarginaali:
Liikevoittomarginaali:
Kuten ylläolevasta näkee on yhtiö kasvanut erittäin kannattavasti viimeiset 10 vuotta. Tämän lisäksi yhtiö nosti ohjeistustaan perjantaina meneillään olevalle puolivuotiskaudelle, ja osake nousi perjantaina 17%. Mutta miten ihmeessä yhtiö pystyy tähän?
Oman näkemykseni mukaan Warhammer fanit ovat valmiita syystä tai toisesta maksamaan poskettomia summia omasta harrastuksestaan. Selkeää syytä en tälle tiedä, sillä itse en tätä pöytäpeliä harrasta, mutta käsitykseni mukaan fanit ovat valmiita maksamaan laadusta ja vitsailevat että harrastus ei ole “heikkolompakkoisille”. Selkeä uhka liiketoiminnalle on 3D-tulostaminen, mutta käsitykseni mukaan tämä ei ole saavuttanut suurta suosiota fanien keskuudessa. Ilmeisesti fanit arvostavat autenttisia figuureja, joka tukee Games Workshopin hinnoitteluvoimaa. Olen saanut ymmärtää että esimerkiksi kisoissa ja pelipaikoilla ei katsota hyvällä jos paikalle saapuu itse 3D-tulostettujen figuurien kanssa pelaamaan.
Miniatyyrien hintoja voi käydä katsomassa sivulta: https://www.warhammer.com/en-WW/shop/warhammer-40000
Tässä yksi räikeimpiä esimerkkejä miniatyyrien hinnoittelusta:
Ylläoleva figuuri on ilmeisesti ~10cm korkea. Toki Roboute Guilliman on yksi universumin tämän hetken merkittävimmistä hahmoista, joten tälle figuurille voi laittaa kyllä hintaa suhteessa tavalliseen rivisotilasfiguuriin. Mutta tämä lähinnä esimerkkinä firman hinnoitteluvoimasta.
Nykyarvostus ja tulevaisuus
Yhtiön P/E luku raportoiduilla LTM lukemilla on noin ~30. Eteenpäin katsovaa P/E lukua en ole vielä päivittänyt ohjeistuksen noston jäljiltä. LTM kassavirtatuotto on ~4%. Mielestäni firma on erinomainen ostos nykyhetkelläkin vaikka kurssi on kaikkien aikojen huipuissa, kun ottaa huomioon yhtiön historiallisen kasvun ja tulevaisuuden kasvupotentiaalin. Warhammer-universumi kasvattaa jatkuvasti suosiotaan, ja en usko että IP:n täyttä potentiaalia ja asiakaskuntaa on vielä lähellekään saavutettu. Toisaalta ihmisillä on myös jostain syystä halu maksaa luksuksesta ja statussymboleista, eikä tämä rajoitu vain muotiin, vaan kyllä tätä varusteurheilua näkee jokaisessa harrastuksessa.
Tämän hetken kasvuajuri on esimerkiksi hyvin menestynyt Space Marine 2 peli, jonka suosio on mielestäni perjantaisen ohjeistuksennoston / positiivisen tulosvaroituksen taustalla:
Space Marine 2 on todennäköisesti tuonut lisää uusia faneja Warhammer-universumin pariin. Lähitulevaisuuden kasvuajureita ovat esimerkiksi alussa mainitsemani Amazon-sarjat. Toki tuohon Henry Cavill:n sarjaan ei kannata kauheasti odotuksia ladata. Huhujen mukaan Cavill on Amazonin kanssa “riidoissa” sen takia että Cavill haluaisi sarjasta mahdollisimman “lore-accurate” eli universumin historian mukaisen, mutta Amazonin tuottajat kai haluavat tuoda sarjaan DEI näkökulmaa Rings of Power tyylisesti. Mikä sitten on totuus, ja julkaistaanko sarjaa ikinä? En osaa vastata mutta jätän tämän silti mahdolliseksi positiiviseksi ajuriksi. Joka tapauksessa uskon että Games Workshop pystyy kasvamattamaan liikevaihtoaan vielä ainakin seuraavat 10 vuotta historiallisella kasvutahdilla (+15% CAGR), pitäen kiinni nykyisistä erittäin korkeista marginaaleistaan.