SCI – Service Corporation International (NYSE: SCI)
Tätä kilpailua varten mietin pitkään seuraavia asioita:
Mistä löytyisi yhtiö, jonka liiketoiminta on vakaalla pohjalla, jonka keskiössä on kestävä kysyntä, ja joka tuottaa hyvää pääoman tuottoa? Itseasiassa en ole alasta lukenut täällä foorumilla ollessani kertaakaan
Tämä yhtiö toimii kuluttajille suunnatulla alalla, joka tuskin koskaan kiinnostaa intohimoisesti isoa joukkoa kuluttajia, sijoittajia tai olisi altis suurille kuplaantumisille sijoittajien euforian takia. Yritys on alallaan keskittynyt etenkin vakavaraisempien kuluttajien ja etenkin heidän perheidensä palvelemiseen, ja se todennäköisesti hyötyy vanhenevasta väestöstä, sekä yhdysvaltalaisesta vauraasta suuresta ikäluokasta, joka on siirtynyt elämässään vaiheeseen, jossa yrityksen palvelut ovat todennäköisesti ennen pitkää tarpeellisia. Jos häät ovat elämän ensimmäinen juhla, jossa kuluttaja kulkee elämys ja laatu edellä, ovat hautajaiset toinen.
Service Corporation International
Liiketoiminta
Service Corporation International (NYSE: SCI) on vuonna 1962 perustettu Yhdysvaltojen suurin (alan liikevaihdosta noin 17%) hautaus-, muisto- ja hautuumaapalveluiden tarjoaja. Yrityksen liikevaihto vuonna 2023 oli noin 4 miljardia dollaria, sekä nettotulos 537,32 miljoonaa dollaria.
Yhtiö tarjoaa noin 24 000 työntekijän voimin palveluitaan 1,483 (31/12/2023) hautaujaispisteessä (Funeral Service Location) ja 489 hautausmaassa, jotka sijoittuvat 44 osavaltion, 8 Kanadan provinssin, Kolumbian ja Puerto Ricon alueille. Ylivoimaisesti suurin keskittymä on Yhdysvalloissa 1,306 Funeral service lokaatiolla ja 476 hautausmaalla. Näissä kohteissa järjestettiin noin 690.000 hautaus, polttohautaus tai muistotilaisuutta vuonna 2023.
10-K -Raportin mukaisesti noin 90% yhtiön kaikista toimipisteistä ja maa-alueista on sen omistamia, ja loput vuokrattuja kohteita.
Yhtiön tunnettuja brändejä on Dignity Memorial, National Cremation Society ja Neptune Society.
SCI:n palvelu- ja tuotevalikoimaan kuuluu yksilöidyt hautajaistilausuudet, eletyn elämän juhlistamiseen tarkoitetut palvelut (Catering, juhlatilat, muistolaatat, kukat jne.), sekä hautuu- tai tuhkaustuotteet, kuten arkut, mausolemit, uurnat ja niin edelleen.
Yhtiö on erityisesti keskittynyt varakkaampien ihmisten palvelemiseen, eikä sen valikoimasta löydy nk. Budjettituotteita. Yhtiön 2023 tulospuhelun mukaisesti yhtiö näkee keskittymisen varakkaampaan väestönosaan keinona suojautua inflaatiolta (varakkaat ihmiset ostavat kalliimpia hautajaisia, eikä näissä tilaisuuksissa usein muutenkaan osteta sitä halvinta). Lisäksi yhtiö toteaa hintapisteen olevan sellaisessa kohdassa, ettei yhtiö ole huomannut esimerkiksi Walmartiin ja Costcoon tulleiden budjettiarkkujen ymv. Vaikuttavan sen marginaaleihin ollenkaan.
Vuodesta 1962 yhtiön liikeidea on ollut kutakuinkin sama.” Our original business plan was based on efficiencies of scale, specifically reducing overhead costs by sharing
resources such as preparation services, back-office administration support, transportation, and personnel among funeral service locations in a business “cluster.”
We set out to apply this operating strategy through the acquisition of deathcare businesses in other markets over the next three decades. Beginning in 1993, we
expanded beyond North America, acquiring major deathcare companies internationally." Suomeksi tiivistettynä yhtiön liikeideana on siis strategiset yritysostot fragmentoituneen markkinan konsolidointia varten. Yhdistämällä monia pieniä tai keskisuuria yrityksiä saman katon alle yhtiö pääsee nauttimaan mittakaavaeduista esimerkiksi keskitetyillä taloushallinto- ja myyntiorganisaatioilla.
Kuten aiemmassa kappaleessa sanoin, yhtiö pyrkii konsolidoimaan monen pienen toimijan kesken hajautunutta alaa, ja onkin tässä onnistunut. SCI:illä itsellään on noin 17% markkinaosuus liikevaihdolla mitattuna, ja se operoi pinta-alaltaan 30% Yhdysvaltain hautausmaiden pinta-alasta. Muilla suuremilla toimijoilla markkinaosuudet ovat yhteensä laskettuna noin 5%. Loput 77% on jakautunut pienien, usein paikallisten, toimijoiden kesken.
Yhtiön liiketoiminta jakautuu karkeasti kahteen segmenttiin - Atneed ja Preneed:
AT NEED: Tarkoittaa kuoleman hetkellä tarjottuja palveluita, kuten hautausta/tuhkausta, hautajaisia, kukkia ja hautapaikan ylläpitoa.
PRE NEED: Pre need tarkoittaa ihmisille etukäteen myytäviä palveluita – asiakas voi halutessaan ostaa etukäteismaksua vastaan itselleen/puolisolleen/naapurilleen hautapaikan, hautakivet, hautakukat tai muita palveluita. Preneed tuotoista yhtiö saa vakuutusyhtiön tavoin liikevaihtoa ja sijoitettavaa varallisuutta ENNEN kuin sen tarvitsee asiakkaalle suorittaa yhtään palvelua. Suurin osa tästä liikevaihdosta realisoituu vasta kuoleman hetkellä kun palvelu tarjotaan, mutta sopimuksiin kuuluu usein esimerkiksi 10% etukäteismaksu.
Yhtiö ei pyri kasvattamaan markkinaosuuttaan suoraan yritysostoilla, vaan kattavalla tarjonnalla personalisoituja muistoesineitä ja muistotilaisuuksia asiakkaan toiveiden mukaisesti. Viimeisten vuosien aikana alaa on vallinnut polttohautauksen trendi, mitä varten yhtiö on investoinnut mittavasti asianmukaisiin palvelumalleihin ja tuotetarjontaan.
Kasvu ja kannattavuus
Yhtiön julkilausuma tavoite on 8% - 12% vuosittainen tuotto osakkeenomistajille. Tämä jakautuu yhtiön mukaisesti seuraavasti: 5% - 7% orgaaniseen liikevaihdon kasvuun, ja loput pääoman palauttamiselle. Q2 tulospuhelussa toimitusjohtaja mainitsi yhtiön näkyvät seuraavan kolmen vuoden tulokselle olevan haarukan ylälaidassa, eli noin 10 – 12%. Tulospuhelussa myös toistettiin yhtiön edelleen pyrkivän jakaa omistajilleen kasvavaa osinkoa ja jatkavansa osakeosto-ohjelmaansa.
Seuraavaksi katsotaan, miten yhtiö on tavoitteisaan lähihistoriassa onnistunut:
Yhtiön liikevaihto oli vuonna 2017 3,1 miljardia dollaria ja vuonna 2023 4,1 miljardia dollaria. Nettotulos samalla ajanjaksolla per osake on parantunut 2.91 (vuonna 2017 kasvua yli 200%!) vuoden 2023 3.57 dollariin. Kaikkien aikojen tuloshuippunsa yhtiö teki koronakuolemien vuoksi vuonna 2021 – 4.57 dollaria osakkeelta. Vuodesta 2005 yhtiön osakekohtainen tulos on noussut 28 sentistä 3.57 dollariin, vastaten 15.19% CAGR – kasvuvauhtia! Vuosien 2012 – 2022 vuosituotto oli 693% osingot mukaan lukien. Yhtiön kokonaistuottoa selittää kaksi asiaa: 1) kasvava osinko 2) omien osakkeiden ostot maltillisilla arvostuksilla. Yhtiö onkin ostanut yli puolet osakefloatista markkinoilta ja mitätöinyt ne.
Jotta yhtiö pääsee tavoitteeseensa tulee seuraavissa asioissa onnistua:
- Yhtiön tulee pysyä markkinajohtajana niin markkinaosuuksilla, kuin asiakastyytyväisyydellä mitattuna. Tässä yhtiötä auttaa personoidut brändit, joista mainittiin aikaisemmin, sekä panostukset henkilöstöön. Lisää henkilöstöstä seuraavassa kappaleessa.
- Yhtiön on onnistuttava allokoimaan pääomia tuottavasti. Yhtiöllä ei ole varaa konsolidoida markkinaa pelkästään kasvun vuoksi, vaan sen on painotettava omistaja-arvoa jatkossakin.
- Preneed myynnistä saatavia tuottoja tulee sijoittaa riski-tuotto profiililtaan onnistuneisiin kohteisiin, ja Preneed liikevaihdon tulee jatkua odotetun kaltaisena. Koska Preneed – asiakkaista saatavat tuotot eivät vaadi yhtiöltä suurempia toimia saati kustannuksia, on tämä segmentti yrityksen tulevaisuuden tuotoille ja investointimahdollisuuksille merkittävä. Yhtiön preneed backlog 31/12/2023 oli 14,8 miljardia dollaria.
- Yhtiö tähtää noin 3,5x – 4x lainoitusasteeseen. Täten makroympäristö ja raha- ja rahoitusmarkkinoiden kireys vaikuttaa suoraan yrityksen tulokseen. Yhtiön tämän hetkinen keskikorko on 4,35% ja TTM sijoitetun pääoman tuotto noin 8,3%. Vaikka lainoista suurin osa on kiinteäkorkoisia tällä hetkellä, ei se tarkoita sitä, että tulevaisuudessa yhtiön on yhtä helppoa allokoida lainarahaa tuottavasti kuin historiassa.
Henkilöstö
SCI:n toimiala on lopulta hyvin henkilökeskeistä ja asiakkaan kokemus on todella paljon kiinni siitä, miten häntä palvellaan alusta loppuun saakka – onhan kyseessä usein hyvin raskas ja erittäin henkilökohtainen tapahtuma. Koska yhtiön tavoitteena on palvella mahdollisimman laajalti varakkaimpia yhdysvaltalaisia kotitalouksia, tulee sen myös ottaa rodulliset asiat huomioon niin palkkauksessa, kuin palvelutarjonnassa. Yhtiö onkin panostanut DEI – asioihin huomattavasti viime vuosina. Yhdenvertaisuuspanostukset ovat mahdollisesti merkittävässä roolissa myös liiketoiminnan tuloksen osalta, sillä yhtiön ja sen työntekijöiden tulee osata tarjota uskontokunnasta ja alkuperästä riipummatta laadukasta ja henkilökohtaista palvelua asiakkailleen.
Yhtiö siis työllistää noin 24 000 henkilöä. Näistä henkilöistä 17 600 on kokoaikaista. Viimeisten vuosien aikana kokoaikaisten työntekijöiden osuus on laskenut divestointien ja organisaatiorakennemuutosten takia noin 24 000 kokoaikaisesta työntekijästä nykyiseen 17 600 (noin -27%). Henkilökunnan alkuperän jakauma on yllättävän lähellä Yhdysvaltain väestön jakaumaa.
Yhtiö kertoo sivuillaan tarjoavansa työntekijöillensa kilpailukykyistä palkkaa, kattavan koulutuksen työhön ja stipendejä korkeakoulutukseen, erittäin kattavan terveydenhuoltosuunnitelman, sekä sijoittajan kannalta tärkein tieto: Yhtiö haluaa täyttää lähes jokaisen avoimen työpaikan sisäisellä hakijalla. Näin taataan yhtiön tavoitteiden ja tietotaidon pitkäaikainen hiominen, sekä tietenkin pyritään mahdollisimman hyvään asiakaskokemukseen yli ajan. Yhtiön vuoden 2023 henkilöstön vaihtuvuus oli noin 26%, mikä saattaa kuulostaa hurjalta, mutta Breau of Labor Statisticsin mukaan retail ja hospitality toimialoilla henkilöstön vaihtuvuus voi ylittää jopa 60%!
Työntekijöiden ja johdon omistautuneisuudesta kertoo jotakin myös seuraava kuva:
Kuvasta näemme, että lähes jokainen johtokunnan jäsen on ollut johtokunnassa yli vuosikymmenen! Nykyinen toimitusjohtaja Thomas L. Ryan on ollut yhtäjaksoissessa työsuhteessa vuodesta 1996. Johtokunnassa vähiten aikaa istunut henkilö, Lori Spilde, liittyi yhtiön palvelukseen jo vuonna 2000. Sijoittajat voivat siis ainakin huoletta olettaa johdon olevan pitkällä tähtäimellä yhtiön kehityksessä mukana myös vastaisuudessa.
Arvostus ja sijoitusteesi
Kuvassa eniten oikealla oleva sarake on viimeiset 12kk ja vasemmalla vuosi 2017.
Pikavilkaisulla arvostuksesta voidaan sanoa sen verran, että yhtiön oma pääoma on tällä hetkellä arvostettu lähihistoriaan nähden varsin korkealle P/E:n olevan noin 22. Kuitenkin yhtiön operatiivista tuloksenteko kykyä mittaavan EV/EBITDA – tunnusluku on lähihistoriaan verrattuna varsin maltillisella tasolla. Yhtiön korkean velkataakan vuoksi katsoisin itse mieluiten tätä, myös velat huomioonottavaa tunnuslukua. Kannattavuus mittareista voimme todeta yhtiön onnistuneen varsin hyvin säilyttämään marginaalit niin koronassa, kuin viimeisien vuosien koronnosto- ja inflaatiosyklissä – juurikin defensiivisen toimialansa ja asiakassegmentinsä vuoksi! Ennätystulokset tehtiin toki koronavuosina, joka yhtiön mukaan johtui ylimääräisten kuolemien sysäyksestä, joka ennenaikaista kysyntää monen perheen kohdalla. Analyytikkoennusteiden mukaan yhtiön tuloskunto säilyy kasvavana, ja kasvaa noin 4,3 dollariin osakkeelta vuonna 2026. Liikevaihtoa yhtiön ennustetaan tekevän noin 4,5 miljardia ja EBITDA% olevan noin 30%
Tämän toteutuessa olisi yhtiön PE vuoden 2026 tuloksella 17,8 ja EV/EBITDA 11,6.
Yhtiön tuloksentekokykyyn voi mielestäni olla myös tulevaisuudessa luottavin mielin, etenkin yhdysvaltain väestöpyramidin takia. Yhdysvaltalaisen väestöpyramidin oletetaan kehittyvän siten, että vuoden 2020 23,3 miljoonaa yli 75 – vuotiasta muuttuu vuonna 2040 jopa 45 miljoonaksi, vastaten 93% noususta tässä ikäluokassa! Todennäköisesti maahanmuutto myös pitää Yhdysvaltain väestökehityksen vähintäänkin kohtuullisena tästä tulevaisuuteen. On myös hyvä muistaa, että vuonna 2070 tapahtuvat kassavirrat saavat diskonttolaskelmissa häviävän pienen arvon (dollari liikevaihto tänään on arvokkaampi kuin dollari liikevaihtoa huomenna – saati 46 vuoden päästä!). Paitsi, että SCI toimii ikääntyvien ihmisten parissa, suurin osa sen toiminnasta tapahtuu seuraavissa osavaltoissa: California, Texas, Florida. Näiden osavaltioiden väestöpyramidin kehitys taas näyttää seuraavalta:
Lopuksi tietenkin sana osingoista:
Kuten aiemmin todettu, yhtiön osinko on kasvanut 17% CAGR vuosina 2005 – 2021. Yhtiö jakaa silti edelleen vain noin 30% tuloksestaan osinkoina ulos, ja tähtää 30 – 40% jakoväliin. Näin ollen yhtiöllä on erittäin hyvät mahdollisuudet jatkaa osinkopuolueen miellyttämistä myös tulevaisuudessa. On myös hyvä huomata, että lähes kaikki “osinkoaristokraatit” jakavat noin kolmanneksen tuloksestaan ulos, jotta kasvuvaraa on myös tuleville vuosille. Jako-osuus antaa tietysti myös tilaa mahdollisille omien osakkeiden ostoille myös tulevaisuudessa.