Kempower - Liikkuminen sähköistyy latureilla

Hienoja avauksia. Kuuden vuoden kuluttua Norjassa myydään vain sähköisiä kuorma-autoja. Norjalla on varaa rakentaa kattava ja tarpeeksi tiheä latausverkko. Ja sen ne epäilemättä tulevat tekemään. Kempower tekee laadukkaita laitteistoja nimenomaan raskaaseen käyttöön. Laadukkaita niiden on oltavakin, kun miettii Norjan olosuhteita. Jos ne siellä toimivat ja kestävät, tehnevät ne saman vaivatta muuallakin.

9 tykkäystä

Kyllä finalla on ollut näkemysta ja luvut olemassa, mutta tulosvaroitukset laatii ja ulostuo hallitus. Fina tuottaa luvut ja hallitus tulkitsee saamiaan raportteja.

Tuo nyt on toisaalta uudelta hpj:lta höpsispuhetta, että hallituksen kokouksen aikaa pitää aikaistaa, ettei tule klo 18.15 tulosvaroituksia. Kyllä hallitus kokoontuu vaikka yöllä, jos sille tarvetta on. Käsittääkseni puhelin on keksitty ja ceo ja hpj voi käydä keskustelua myös ko. laitteen avustuksella.

15 tykkäystä

Aloittaisivat 15 minuuttia myöhemmin, niin tulosvaroitus voidaan antaa pörssien sulkeutumisen jälkeen eikä 18:15… :blush:

4 tykkäystä

“Alpitronic to cut back hypercharger production
Alpitronic will soon scale”

19 tykkäystä

Keskittymisiä tapahtuu, kun heikot sortuu elon tiellä

Nyt Exicom pääsee myös USAn markkinoille kun tehdas Tenneseessä.

13 tykkäystä

Mielenkiintoista on nyt odotella ja seurailla tekeekö Kempower ns Harviat ja lähtee uuteen nousuun kun tämä sähköautobuumin jälkeinen krapula on selätetty. Sinällään vähän sama tilanne, koronan jäljiltä kotoilu ja saunominen nosti Harviaa rajusti ja sitten palattiin normaaliin. Sama tuli eteen Kempowerilla sähköautobuumin ja siten latureiden kautta.

Mutta silti se liikenteen sähköistyminen tulee jatkumaan ja osa Kempowein kilpailijoista on lyönyt jo hankast tiskiin. Tietenkin kaikki voi mennä aivan pieleenkin, mutta ehkä tämä on taas klassinen esimerkki kahdesta asiasta. Sijoittajan pitää olla kärsivällinen ja ei pidä lähteä hypeen liiaksi mukaan jos ei sitten osaa (yrittää ainakin) irtaantua ajoissa.

16 tykkäystä

Melkoisen eri tilanne sinänsä, että Harvia kykeni pitämään hyvät marginaalit ja pysyi koko tuon alhon ajan kannattavana. Samaa ei voi sanoa Kempowerista.

16 tykkäystä

Eilen lisäsin Kempoweria.
Luotan raskaan kaluston sähköistymisen alkamiseen voimalla ja sen myötä tarvittaviin järjestelmiin. Uskon myös näissä olevan kassavirtamyönteiset katteet. Heillä on jo sopimuksia isojen toimijoiden kanssa. Norja voi olla tässä avainsana. Nyt on jo selvitetty luotettavasti se, että raskaat yhdistelmät hoitavat tehtävänsä sähköllä. Kun se toimii Suomessa, miksei se toimisi Keski-Euroopassa. Hidasteita varmasti on, joten kärsivällisyyttä tarvitaan. Lisäksi uskon, etteivät kaikki laturivalmistajat lähde raskaita järjestelmiä valmistamaan. Jollain oudolla tavalla luotan Kempin suvun osaamiseen, johtuneeko hitsauslaite osaamisesta, ehkäpä.

Johdon täytyy terävöityä. Ajattelen, ettei samoja virheitä voi eikä saa kahteen kertaan tehdä. Markkinointiin ja näkyvyyteen pitää panostaa. Sijoitustavoitetuottohorisonttini asetin jo aikaisemmin viiden vuoden päähän, jopa pidemmälle. Nyt olen kyydissä ja katselen.

19 tykkäystä

:partying_face:

26 tykkäystä

Kirjoitin tuonne toiseen ketjuun pitkän viestin siitä, miksi olisin tällä hetkellä enemmin shorttina Kempoweria kuin longina.

Nykyiset haasteet ovat jo tiputtaneet tuloksen tappiolle, mutta näen lisähaasteena hintakilpailun alkavan rapauttamaan bruttomarginaaleja. Markkinatilanne on muuttunut täysin siitä, mikä se oli ennen vuotta 2023. Luvassa voi olla vielä kolmas tulosvaroitus tälle vuodelle sekä tappiollisten kvartaalien jatkuminen ensi vuoden puolelle:

63 tykkäystä
21 tykkäystä

Ihan kiva, mutta edelleen puuttuu ne shellien ja walmartien kanssa sovitut pitkän aikavälin strategiset yhteistyökumppanuudet. Tämä uutinen on kokoluokkaa keskisuuri yhtiö.

3 tykkäystä

Minusta lehdistötiedotteesta puuttuu muutenkin sisältö. Nykyinen asiakas on jatkossakin asiakas ei ole minusta oikein lehdistötiedotteen arvoinen uutinen. Toki hienoa jos jokin puitesoppari on allekirjoitettu, mutta sisältö uupuu.

5 tykkäystä

Suhteellisen hiljaiselta on kyllä vaikuttanut viestintä. Mutta linkediniä kun kaivaa, niin aika laajalla rintamalla Kempowerin latureita laitetaan. Huomioitavaa on myös, että markkina ostaa tällä hetkellä megawattiluokan asemia. Tästä esimerkkejä: Zunder Ranskassa 25 paikkaa heti uudelle asemalleen, Q8 Belgiassa ja Suomessakin Kesko, ST1 ja Neste tekee suht laajoja kokonaisuuksia. Eli sen aika, että laitetaan yksi kaksi tolppaa sinne tänne alkaa olla ohi. Eli ostojen koko tuntuu kasvavan. Voipi olla, kun rahoitusmarkkinaan tulee näkymää eteenpäin tulee ketsuppipullo efekti, kuten pari vuotta sitten.

16 tykkäystä

Ilmeisesti niin pieni diili että ei tarvitse pörssitiedotetta tehdä

13 tykkäystä

@joni.yletyinen No pikkaisen ne bev markkinat ovat aneemiset Euroopassakin. Vaikuttanee Kempowerin asiakkaiden investointeihin.

3 tykkäystä

Kiitos @Jukka_Lepikko mainiosta shortti pitchauksesta. :handshake:

Muutama kysymys tuli tästä itselleni mieleen, joten tiputtelen ne tähän alkuun. Olisi mahtavaa jos Jukka, @Pauli_Lohi ja muut Kempower-asiantuntijat ehtisivät tehdä pientä pohdiskelua näihin liittyen.

Mistä tämä tieto on peräisin ja miten tämä ilmenee? Voittaako kilpailijat kauppaa Kempoweria edullisemmilla hinnoilla sekä paremmilla ominaisuuksilla ja jos näin on, niin millaisista hintaeroista tai ominaisuuseroista puhutaan?

Johto taisi Q2-tilaisuudessa kommentoida, että Kempower olisi pitänyt oman hinnoittelunsa kutakuinkin muuttumattomana.

Mitä ajattelette kiinalaisten ratkaisujen kilpailukyvystä länsimarkkinoilla? Tuntuu, että melkein alalla kuin alalla vältellään Kiina-riippuvuutta ja latausinfra on vieläpä aika “huoltovarmuus-kriittistä” infrastruktuuria.

Onko muuten kilpailijoiden 2024 tilanteesta jotakin luotettavaa tietoa? Onko muutkin ajautuneet asiakasvarastojen armoille vai onko siellä liikevaihdot kasvaneet ja bisnekset kääntyneet kannattavaksi (muistaakseni useimmat Kempowerin kilpailijat ovat kamppailleet keskeinkertaisten ja surkeiden marginaalien välimaastossa)?

Onko tämä asian pysyvä laita vai väliaikainen tilanne?

Jos verrataan vaikkapa EMS-toimialaan, teolliseen rakennussektoriin tms., niin nythän on ollut paljon tilanteita, joissa kapasiteettia on jäänyt vajaakäytölle. Tällöin toki hintakilpailu olennaisesti kiristyy, kun ainakin joidenkin toimijoiden on saatava kehitystä “hinnalla millä hyvänsä.” Toisaalta sitten kun kasvu taas kiihtyy, ollaan monilla sektoreilla usein tilanteessa, jossa kapasiteetista alkaa olla pulaa ja asiakkaat alkavat maksaa preemiota siitä, että heidän tilauksensa saadaan tuotantoputkeen.

Markkinahan on ollut houkutteleva ainakin sen kasvun ja kasvupotentiaalin vuoksi, mutta toisaalta harva yhtiö on tainnut pystyä vielä näyttämään sellaista kannattavuutta, että se houkuttelisi kaikki potentiaaliset yhtiöt kokeilemaan omia siipiään.

How do you see the price and quality competitiveness of your products in the coming year?

We have differentiated our product portfolio to avoid intense price competition. In a smaller market, price competition naturally intensifies, impacting the entire charging industry, including manufacturers.

However, our strong reputation as a reliable supplier, known for dependable deliveries and high product performance, positions us well to navigate these challenges.

Yllä ristimäen kommentti, jonka perusteella hän taitaa ainakin vielä olla suhteellisen luottavainen siihen, että kovin hintakilpailu olisi väliaikaista.

Onko tästä suurten asiakkaiden siirtymisestä kilpailijalle jotakin konkreettista näyttöä?

Ei viitsisi liikaa muistella menneitä, mutta tämä on kyllä minunkin mielestä ihmeellistä.

Johto kommentoi, että ChargeEye-datan perusteella nähdään, että siellä on 100 M€ edestä asentamatonta laturia asiakkaiden halleissa. Samaan aikaan tilauskertymä polkee ensin paikallaan ja sitten kääntyy laskuun. Mutta silti porukkaa rekrytään lisää todella isolla volyymilla ja lopulta ollaan yllättyneitä, että kaikille ei ole hommia.

Onko johto sitten ajatellut, että tuollainen varaston pullistelu on vielä ihan normaalia ja siellä on joku ketsuppipullo-efekti jossain vaiheessa tulossa?

Sijoittajana voi vain ihailla, miten nopeasti vaikkapa Incapin henkilöstömäärä joustaa ja kannattavuus säilyy vakaana kysynnän romahtaessa (tapaus Incap saattaa muuten olla jossain määrin vertailukelpoinen tämän Kempowerin tilanteen kanssa, vaikka lieneekin helpompaa laittaa väkeä lomille Intiassa kuin Lahdessa).

On helppo huudella täältä omasta grillikatoksesta, mutta onhan yhtiön oltava jatkossa kertaluokkaa jämäkämpi sopeutustoimissaan.

Mielenkiintoista.

Onko tarjolla jotakin selkeää USA:n DC-markkinakatsausta tms., jota tällainen perussijoittajakin pääsisi selaamaan?

Johto (ja kun nyt viittaan paljon Kempowerin johdon kommentteihin, niin muistutan, että suhtautukaan aina johtajien puheisiin erityisen kriittisesti) pitää edelleen USA:n markkinaa hyvin houkuttelevana ja kommentoi sen olevan todella tärkeä osa Kempowerin tulevaa kasvua. Voiko tosiaan olla niin, että sinne oltaisiin menty (perisuomalaisella) “toivotaan toivotaan”-strategialla ja lopulta paljastuisi, että markkinalle on erittäin vaikea tai jopa mahdoton päästä?

Minäkin odotan, että varastojen purku kestää kauemmin kuin nyt odotetaan. En ole viime vuosina törmännyt kaiketi yhteenkään “varastonpurku” -tilanteeseen, joka olisi edennyt ensin arvellussa aikataulussa.

Et ottanut Jukka tuossa kantaa, että mikä on ajatuksesi Kempowerin kehityksestä pidemmällä aikajänteellä. Johtavatko listaamasi ongelmat pidempäänkin anemiaan vai pystytkö kuvittelemaan Kempowerille minkäänlaista positiivista pidemmän aikavälin skenaariota?

Onko sinulla mahdollisuus avata tämän puhelun muistiinpanoja?


Kun nyt itse kuuntelin Q2-tallenteen, lueskelin raportit ja vilkuilin numeroita, niin en ole nykyhinnalla mitenkään erityisen pessimistinen Kempowerin osalta 3-5 vuoden suhteen.

Markkina kasvaa, tuote on kunnossa ja kapasiteettia löytyy (liikaakin). Edellisinä vuosina on ehditty antaa hyviä näyttöjä, joita voidaan nyt hyödyntää uusasiakashankinnassa. Boomissa todistettiin, että kannattavuus voi nousta jopa paljon odotettua nopeammin, joten jos kysyntä elpyisi ja Kempower pääsisi takaisin kasvuun, niin kulutietoisemmalla tekemisellä hyvä kannattavuus lienee jatkossakin mahdollista.

Hölmöiltykin on. Ei tuo uuden teknologian julkistus tainnut ihan nappiin osua. Vanhojen tuotteiden varasto happanee käsiin ja samaan aikaan asiakkaat odottavat, että milloin uuden sukupolven ratkaisuja tulee hihnalta. Jatkossa on aivan pakko olla paremmin pulssilla myös asiakkaiden varastotasojen suhteen. Markkina tuskin tulee kasvamaan lineaarisesti jatkossakaan, jolloin on pakko myös olla nykyistä nopealiikkeisempi muuttuvien kulujen suhteen. Ei voi reagoida kvartaalikaupalla myöhässä ja näyttää näin pahoja graafeja tulosjulkkareissa:

On muuten mielenkiintoista katsoa, että jos 2023 kurssi olisi ollut tämän päivän 12,2 €, niin kertoimet olisivat olleet P/E 20, EV/S 2,1 ja EV/EBIT 14,8. Jos uskoo, että tuollainen 2023 kaltainen vuosi pystytään lähitulevaisuudessa tekemään, niin näistä luvuista saa vähän “selkänojaa” omaan laskentaan.

2026-2028 tavoitteet ovat kyllä hurjat. Jos sinne päästäisiin, niin 2028e (750 M€ liikevaihto + 15 % EBIT) kertoimet olisivat P/E 7,5, EV/S 0,8 ja EV/EBIT 5,5. En sinänsä tuota kannattavuutta pidä mahdottomana, koska tekeehän parhaat EMS-toimittajatkin yli 10 prosentin liikevoittoa. Liikevaihtotavoite sen sijaan taitaa edellyttää ihmettä, kun vuosikasvun pitäisi olla 2025-2028 luokkaa 35-40 prosenttia.

38 tykkäystä

Hyviä kysymyksiä! Laitan tässä oman korteni kekoon nyt muutaman teeman osalta. Jatkan vielä myöhemmin muista mainitsemistasi aiheista, kuten USA:n markkinan kehityksestä.

Länsimainen kilpailu
Markkinoilta löytyy vahvoja kilpailioita. En ole havainnut uusien start-upien nousevan merkittäviksi haastajiksi, vaan kyse on samoista toimijoista jotka ovat olleet markkinalla jo vuosia. Erityisesti Alpitronic on noussut vahvaksi toimijaksi (vuotuinen liikevaihto lähellä miljardia euroa). ABB:lla on ollut haasteita ja Tritium meni konkkaan. ~50-100MEUR liikevaihdon tuntumassa olevia kilpailijoita on enemmän, mutta nämä eivät tyypillisesti vaikuta kovin kilpailukykyisiltä.

Kempowerin teknologinen erottautumiskulma on ollut satelliittipohjainen järjestelmä, jossa yksi tehoyksikkö palvelee yhtäaikaisesti jopa 8 autoa. Tällainen järjestelmä on kustannustehokas kahdellakin tapaa 1) vähemmän tarvetta asentaa rautaa ja 2) matalampi maksimiteho säästää myös sähköliittymän kustannuksia. Useimmat kilpailijat ovat tuoneet dynaamisia järjestelmiä joissa yksi tehoyksikkö palvelee pienempää määrää autoja (yleensä 2). Lisäksi puolalainen Eko Energetyka lanseerasi vastikään vahvasti samannäköisen ratkaisun kuin Kempowerilla (tehonjako 6 autolle).

Alpitronic on noussut markkinan vahvimmaksi toimijaksi perinteisissä 2 piuhan latauspöntöissä, mutta satelliittimallisissa järjestelmissä Kempower on toistaiseksi arvioni mukaan suurin yhtiö, jos ajatellaan että Tesla on laittanut oman latausverkostonsa kasvun jäähylle.

Kiinalainen kilpailu
Kempowerin kanssa käymissäni keskusteluissa vuosien aikana olen kuullut, että kiinalaisia toimittajia on Euroopassa jonkin verran, mutta heidän ratkaisut eivät ole sen edullisempia tai kilpailukykyisempiä kuin muiden vastaavat. Viime aikoina kiinalaiset autonvalmistajat ovat tulleet aktiivisesti Euroopan markkinoille ja voisi kuvitella, että samalla voisi tulla myös latausratkaisuja. Kuulin että mm. Norjassa alan messuilla alkuvuodesta kiinalaiset olisivat olleet isosti esillä, mutta en ole vielä nähnyt että näitä asennettaisiin merkittävästi.

Hinnoittelu
Toistaiseksi hinnoittelu on pysynyt vakaana, mutta todennäköisesti kysynnän lasku ja ylitarjonta tulevat painamaan hintoja. Muistetaan kuitenkin, että Kempowerilla on toimialan parhaat katteet, joten sikäli hintasodassa asema olisi todennäköisesti parempi kuin monilla muilla. En tiedä Alpitronicin katteita ja heillä on toki skaalaetu ison liikevaihdon myötä.

Markkinaosuudet
Kempower itse sanoi että markkinaosuudet ovat olleet tänä vuonna karkeasti viime vuoden tasolla. Epäilen kyllä, että markkinaosuuksissa on voinut olla jopa laskuakin. Alpitronicin liikevaihto on yhtiön arvion mukaan kasvamassa hieman edellisvuodesta (tai todennäköisesti ei ainakaan laske merkittävästi). Markkinaosuuksien vertailua voi tosin vaikeuttaa Kempowerin asiakkaiden varastotilanne - asennettujen ratkaisujen määrää katsottuna Kempowerin markkinaosuus voi olla parempi kuin liikevaihtoon katsottuna.

Myynti
Kempowerilla oli suuria asiakkuuksia vuosina 2022-23, jotka imivät merkittävästi tuotantokapasiteettia ja “tukkivat tilauskirjat” (mm. Osprey, Power Dot, S-Ryhmä). On mahdollista, että tässä tilanteessa uusmyyntiä ei ole tehty niin aggressiivisesti, mistä on sitten 2024 H1:llä kärsitty kun vanhojen asiakkaiden tilausmäärät ovat laskeneet. Uusmyynnin painotus on tullut esiin yhtiön raporteissa erityisesti tämän vuoden Q1 ja Q2 -katsauksissa, joten oletan että tähän on nyt laitettu enemmän paukkuja, mikä voisi jälleen kääntää tilaukset kasvuun esimerkiksi loppuvuonna.

25 tykkäystä

En jaksa uskoa, että latauslaitemarkkinaan tulee mitään suurta estettä kiinalaisten vyörylle.

Munchenin Power2Drive-messuilla oli toistasataa kiinalaisten valmistajien ständiä ja suuri osa oli latauslaitevalmistajia. Otetaan yksi esimerkki SunGrow charging. SunGrow on johtava PV-invertteri valmistaja ja varastointiratkaisuja on myös tarjolla. Power2Drive:ssa esiteltiin heidän IDC480E DC-latausratkaisu, joka kykenee 480kW tehoon (modulaarinen 30kW stepeissä, standardit ja OTAt löytyy).

Kyllä nuo laitteet kiinnostaa markkinaa, kunhan hinta on kohdallaan. Tuolta Power2Drive-sivustolta löytyy myös Kempower, muutaman sadan kilpailijan joukosta.

https://www.powertodrive.de/home

11 tykkäystä