Plug Power ($PLUG)

Bensiiniä (en tiedä onko diesel mukana) kulutettiin 11 500 miljardia litraa v.2018. En sano että vedyn kulutusmäärä tulee olemaan sama, mutta jo 10% tekisi luokkaa 1000 miljardia litraa (tai kiloissako määrä mitataan). Tämä suuruusluokan hamottamiseksi. Pelkästään polttoainebisnes voi siis olla merkittävän kokoinen. Jos “vetylitrasta” jäisi valmistajalle esim 10 senttiä, miljardi “vetylitraa” tuottaisi sen 100 Meur.

Täyttä ravistelua toki, vedyn valmistuskustannuksiin voisikin perehtyä hieman tarkemmin, ja arvioida katepotentiaalia sieltä.

Jos unohdetaan kaikki yhtälöä monimutkaistavat välivaiheet, niin kilo vetyä sisältää n. kolminkertaisen määrän energiaa bensiinin verrattuna. Mutta… Koko ketjun energiatalous/-tehokkuus onkin sitten hieman monimutkaisempi asia :wink:

Tämä siis ihan sillä, ettei noita kannata verrata litra/litra.

3 tykkäystä

Joo siis lähinnä vedin propellihattua päähän noiden trukkien osalta (joista kai merkittävä (suurin?) osa Plugin myynnistä toistaiseksi tulee, sillä mielellä, että teknologinen disruptio voi syödä ne tyystin. Esim. Amazon voi mielestäni ihan hyvin tehdä trukittoman varaston jossain kohtaa!

Sähköistyspuolella taas ajattelin sitäkin, että tuolla toisessa ketjussa mässäillään Amazonin mahdollisesti ostelevan tuhansia ja tuhansia sähkörekkoja ja niihin liittyy ehkä akkutoimituksia Sveitsistä… Tosin hubien välinen trafiikki/satama-varastot väli saattaa kaivata vähän erilaista kalustoa.

Tälläkin tulee olemaan todellakin järisyttäviä vaikutuksia, kun nykyinen valta ja merkitys murenee joiltakin liki totaalisesti. Useita hiilivetytalouksia kuitenkin löytyy, ihan tästä läheltäkin, joilla ei taida olla yhtään mitään annettavaa muuten…

Edellä mainitun lisäksi itseäni mietityttää vedyn safety/security- puoli. En tiedä montako kiloa vetyä tulee olemaan täydessä tankissa olevassa rekassa, mutta kyllä siitä melkoisen pommin jo siinä kohtaa saa ja aivan liian helposti. Fukushimassa koko reaktorihallin katto siirtyi parisataa metriä yläilmaa kohden joillain sadoilla kiloilla vetyä… Vahinkojakin voi sattua, mutta ei ole mielestäni kaukaa haettua, että sellainen tahallinenkin detonaatio nähdään aikanaan ja kunhan tähän herätään niin hidastetta voi olla legislaation puolelta.

Ohkaisen aasinsillan kautta safetystä päästään tuohon standardisiointiin. Ennen laajamittaista roll-outtia tullaan varmaan vääntämään liittimistä ja painetasoista yms, mutta näinköhän kukaan yksittäinen toimija pääsee hirveästi sanelemaan? Siinä voi käydä hassustikin, jos nurkkaat itsesi omaan standardiin ilman että pääset siihen Apple/Android-tason ekosysteemiin?

1 tykkäys

Tuli eilen siirryttyä käytännössä katsomoon Plugin kanssa vähän yli vuoden matkan jälkeen. Jätin itselleni alun perin hankkimastani osakemäärästä n. 6% siivun, joiden kanssa edelleen erittäin kiinnostavan yhtiön seuraaminen pysyy helppona. Euroissa mitattuna panos on suurin piirtein sama kuin vuosi sitten.

Kiitän kaikkia tämän ketjun sisällöntuottajia hienosta matkaseurasta Plugin kyydissä.

8 tykkäystä

Vähän hieman sivuraiteille, mutta Amazon on VAN:a tilannut Rivianialta 100 000kpl, kts https://www.forbes.com/sites/alanohnsman/2019/09/19/amazons-multibillion-dollar-bet-on-electric-delivery-vans-is-game-changer-for-startup-rivian/

Mitä tulee raskaampaan kalustoon Class6 ja Claes8 niin olen hieman skeptinen akkujen suhteen. Akkujen paino on ongelma sekä latausaika ja sen tila/infra. Akut nykyteknologian painaa melko paljon ja tuo on suoraan pois rekan kapasiteetista. €$/kg uskoisin olevan melko tärkeä, mitä rahtiin tulee.

Verkon haasteet ovat myös ihan merkittävät 20210202_215709

Toki teknologia kehittyy :blush:

Molempia tarvitaan, mutta uskoisin, että raskaammassa päässä polttokennon ovat vahvoilla sekä myös kevyemmässä päässä, mikäli käyttä on oltava aktiivista ja latausaika on pois tehokkaasta ajasta. Kun taas vaikkapa oma hlökohtainen auton käyttö sujuisi mallikkaasti pelkällä sähköautolla.

1 tykkäys

Vähän asian vierestä tuo rekkalataus 10 minuutissa. Ei minkään rekan tarvitse ladata noin nopeasti koska pakolliset lepoajat…

Siinä olet oikeassa että painava akusto on ongelma, mutta ei mielestäni ylitsepääsemätön vs. vety. Ja kyllä, rekoissa vety/polttokenno on ehdottomasti potentiaalinen ratkaisu. Joku vaan vielä väsäisi valmista massatuotetta…

Joo olen samaa mieltä ja tuolla toisissa ketjuissa kirjoittelinkin, että varmasti raskaassa liikenteessä ja pitemmillä välimatkoilla kennorekka lienee voittaja. Mutta kuinka pitkillä ja millaisilla kuormilla vs BAT (best available techonology) kalusto + BAT infra? Ah siinä oikein maukas optimointitehtävä pyöriteltäväksi ees taas seuraavina vuosikymmeninä!

1 tykkäys

Mun mielipide tällä hetkellä hyvin yksinkertaistettuna on, että akkukalusto tällä hetkellä on hyvä vaohtoehto lyhyillä matkoilla ja infran lähettyvillä. Ts. kaupunkialueet ja tiheästi asutut maat/seudut, kuten kiina/Intia/osittain amerikan seudut jne (euroopan tiheät osat). Raskas kalustohan käsittää aika paljon, esim myös bussit/linja-autot jne. Niissä myös akkukalusto on hyvin varteenotettava tekijä varsinkin tällä hetkellä.

Vety tulee mielestäni näillä näkymin olemaan isossa roolissa kun liikenne sähköistyy ja “vihreytyy” muutenkin. Aluksi näkisin juuri pidemmän välimatkan ja heikomman sähköinfran maantieteelliset alueet. Lisäksi en posissulkisi akuston ja kennoston yhdistelmäpuolta…

Ja mitä tulee muutoin kuin liikenteeseen, niin siellä vety JA akustot tulee molemmat olemaan isossa roolissa ainakin näillä näkymin.

3 tykkäystä

Jos rekkoihin tulee jotain 500-1000kwh akustoja niin siitä voi alkaa laskemaan millaista tehoa tarvitsee niiden lataamiseen, rekat on kuitenkin monesti yötä päivää ajossa.

Eli class8 luokassa akut on aika nogo ratkaisu, pienemmissä voi jopa onnistua.

6 tykkäystä

Salkunrakentajassa muuten tänään osakeanalyysi Plugista:

12 tykkäystä

Ballard rakentamassa vetylaivaa. Kyllä tässä ollaan tosiaan diesel korvaamassa joka alueella. Onko Plugilla muuten mitään vetämässä laivapuolella, onko tietoa?

Plug ylhäällä 4% ilman uutisia.

5 tykkäystä

https://www.bizjournals.com/buffalo/news/2021/02/04/plug-power-to-genesee-county-stamps-first-tenant.html


image
image

10 tykkäystä
8 tykkäystä

Carrefouri olisi kiva pedestal customer Euroopasta, asiakkaana kun jo on valmiiksi. Saapi nähdä saadaanko tiedotetta vai jääkö tämä pienimuotoisemmaksi asiakkuudeksi.

Edit @Hereford_Picnic Carrefour on Plugin asiakas, mutta ei vielä “pedestal” tasoinen kuten Walmart tai Amazon

6 tykkäystä

Vieläkö noissa on molemmissa trukeissa (STILL ja Linde) Plugin GenDrivet?

3 tykkäystä

Olipas makea Mad Moneyn lopetus tänään. Cramer tituleerasi Plugia seuraavaksi Teslaksi. Sama tarina löytyy myös tästä blogipostauksesta:

21 tykkäystä

En ole ihan varma asiasta mutta jos olikein olen asian ymmärtänyt niin Stillin trukeissa on Plugin tekniikka. Linde käyttää taas BMW polttista. Fuel cell technology from Linde Tuossa linkissä hyviä videoita aiheesta.

6 tykkäystä

Ok. Aikaisemmin Lindellä on ollut Plugin kenno, ainakin joskus 10 vuotta sitten, ja jossain videossa Bemarilla oli tehtaassaan Linden tankkauspisteet ja trukeissa Plugin kennot, niin tässä just miettii, että mikä nykytilanne on…

1 tykkäys

Sekavahkoa minusta

"For this purpose, hydrogen-powered forklift trucks were used in the body shop of BMW-i vehicles in Leipzig – for over 20,000 operating hours. "

BMW:n Leipzigissä on juurikin Plugin vehkeet tällä hetkellä käytössä. Tuo Saksankielinen video oli justiinsa Leipzigistä?

E: Laitetaan vielä tähän Robert Zalinski on LinkedIn: Fuel Cell driven Material Handling Fleet powered by Plug Power!

3 tykkäystä

Home Depot has also been focused on sustainability, pledging to [reduce scope 1 and 2 emissions] 40% by 2030, compared to a 2011 baseline.The zero-emission, hydrogen-powered forklifts in several of its warehouses further that goal.

“We plan on installing it in all of our local market delivery centers going forward, including locations in Houston, Baltimore and Tampa,” the spokesperson said, referring to hydrogen charging.

Tässä SK mukana:

10 tykkäystä