Plug Power ($PLUG)

Tämä oli hyvä kirjoitus Henrik Alexilta, kannattaa lukea myös samaisen hepun aikaisemmat kirjoitukset. Toki kaikki SA:sta löytyy myös toisenlaisia näkökulmia ja oma analyysi on syytä tehdä yrityksistä itse.

Haasteet on edelleen valtavat ja tuloksen tekeminen on kaukana tulevaisuudessa. Kassaa on ihan hyvin ja sitä saatiin anneilla kohtalaisen poskettomin valuaatioin, mutta tällä vauhdilla se loppuu kyllä yllättävän nopeasti. Uusiutuvien hintojen nousu jenkkilässä tuo kyllä uuden lisähaasteen jo valmiiksi haastavaan kokonaisuuteen.

Suora linkki vielä 10-q: Inline XBRL Viewer Nämä kannattaa aina lukea myös firman omien tiedotteiden lisäksi.

14 tykkäystä

Hmm. SA:n kirjoittajien motiivit ja rahoitus kannattaa miettiä ennen kuin uskoo sanaakaan. Clickbait-kamaa…

9 tykkäystä

Andy pitchaa EU:lle

15 tykkäystä

Niin, kriittinen kannattaa olla mutta mielestäni artikkeli keskittyi aikalailla liian lyhyen aikavälin kritisointiin. Edelleen niitä markkinoita vasta raivataan ja tämä koskee varsinkin sille asiakkaalle toimitettavan vedyn hintaa.

Artikkelissa myös väitetään että uusiutuvien sähkönhinta on nousussa. Se ei yksiselitteisesti pidä paikkaansa. Samalla fossiilisten hinta on noussut niin paljon, että myöskin maalitolpat ovat siirtyneet:

Siitä olen samaa mieltä kirjoittajan kanssa että tilikirjat ja avoimuus pitää olla kunnossa. Luottamus.

No semmosta. Asiasta toiseen, Renault odottaa että kohta tulee ensimmäiset kaupalliset tilaukset heidän vetypakettiautoista:

Tästä se alkaa :clap:t6:

26 tykkäystä

BlackRock ostanut merkittävästi lisää Plugin ja FuelCellin osakkeita.

28 tykkäystä

Tässä Hyvian päällikkö kertoo, miten edetään:

Eli BEVit ei pääosin kelpaa asiakkaille. Liikkeelle lähdetään alkuun 3 maassa: Ranska, Saksa, Hollanti 3:lla Rellu Master mallilla: van, citybussi ja kylmäkuljetus.

Paljon kiinnostusta, ekat toimitukset H2 ja massatoimitukset 1-2 v kuluttua.

27 tykkäystä

Joo, kiitos hyvästä videosta. Hyvian edustaja on erinomainen esiintyjä ja yrityksen strategia on mielestäni huolellisesti mietitty ja toimiva. Onhan tuo melkoinen bull case vetyvoimalinjaisille hyötyajoneuvoille, jos kerta Master asiakkaista vain 15-20% pärjäisi akkuvoimalinjalla. Se on todella pieni luku.

Lopuksi Andyn ajatuksia liikevaihdon kasvusta…

16 tykkäystä

Ja kuinkahan moni Class 8 -asiakkaista pärjää akuilla … täytyy kyllä ihmetellä Muskin jääräpäisyyttä SemiTruckin kanssa.

10 tykkäystä

Andy on vetyvelho.

Alkaa tosin jo meikäläistäkin hirvittämään näiden projektien määrä. Tämänkin olin jo unohtanut:

''Meanwhile, Acciona has signed a 50-50 joint venture with hydrogen fuel cell specialist Plug Power, forming AccionaPlug.

The company plans to invest more than 2 billion euros (US $ 2.41 billion) to develop, operate and maintain green hydrogen projects throughout Spain and Portugal. It will provide storage, transport and delivery services to its customers, initially targeting the industry and mobility business segments.

AccionaPlug targets hydrogen production facilities co-located directly with industrial customers as well as stand-alone factories that produce hydrogen for regional distribution. He expects the first of these to go live in 2023.

AccionaPlug is targeting a substantial market share of the green hydrogen sector in Spain and Portugal by 2030, with medium-term plans to produce more than 100 tonnes of green hydrogen per day. It is also seeking to develop several factories, including several plants producing green hydrogen of 15 tonnes per day to reliably meet the demand for industrial and emerging mobility.

“By working together under the name of AccionaPlug, we will build a robust green hydrogen ecosystem that will help Europe achieve its sustainability goals, positioning Spain and Portugal as the main global hydrogen hubs” , said Andy Marsh, CEO of Plug Power.‘’

Nythän noita gigafactoryita on tulossa kuin sieniä sateella ainakin USAan, Koreaan, Australiaan, Eurooppaanx2??. Intiassa on jo konttori ja Afrikkaan tehty elektrolyyserikauppaa…

Tää Afrikkakeissi on mielenkiintoinen, kuten tästä Andyn haastattelusta voi lukea:

Siis Italia-Tunisia välillä on jo putkiyhteydet, joita voidaan käyttää heti, kun tuotanto ja kulutus saadaan kohtaamaan. Vety on muutenkin tulossa pikkuhiljaa maakaasuverkostoon lähes kaikkialla, ensin sekoitteena.

Veikkaan, että lähiaikoina ilmoitetaan massiivisista elektrolyysipanostuksista Pohjois-Afrikkaan ja Etelä-Eurooppaan osana Euroopan irtautumista Venäjän fossiileista. Esim Scatec jo tilasi Plugilta elektrolyyserin Marokon aurinkovoimakentälle. Scatec nyt vaan yksi toimija mutta voi laajentaa kovastikin pisneksiään Afrikassa, kun Eqinor on suuri omistaja ja sillähän rahaa riittää.

Plugi on siis mukana monissa miljardihankkeissa ja voi vaan toivoa, että ovat osanneet valita kumppaninsa oikein niin, että rahoitusta riittää, vaikka kaikki ei menisikään niin kuin Strömsössä. Tässä ollaan kuitenkin rakentamassa aivan uutta globaalia energiajärjestelmää.

Omasta puolestani on toisarvoista pohtia jonkin kvartaalin epsiä, kun ollaan rakentamassa maailmanlaajuista vetytaloutta vuosikymmenten tähtäimellä. Näillä näkymillä markkina siis kasvaa erittäin nopeasti kymmeniä vuosia ja mielestäni Plugi on tehnyt juuri oikeita asioita. Nyt ei missään nimessä kannata metsästää hiiriä ja kasvaa kannattavasti. Nyt otetaan koko maailma haltuun ja skaalataan koko arvoketju, jolloin päästään myös alhaisiin yksikkökustannuksiin. Mitä tulee Andy Marshiin, niin minusta hän on erinomainen vetylähettiläs ja kaikkiaan Plugi on hänen johdollaan ylittänyt odotukseni ja edennyt paljon nopeammin kuin osasin kuvitella vielä jokunen vuosi sitten, kun jännitettiin lähinnä sitä, tuleeko DHLn pakuihin Plugin kennot. Tuolloin elektrolyysereistä, SKsta, Fortescuesta, Accionasta, Snamista, Renaultista jne jne ei ollut haisuakaan…

35 tykkäystä

LATHAM, N.Y., May 17, 2022 (GLOBE NEWSWIRE) – Plug Power Inc. (NASDAQ: PLUG), a leading provider of turnkey hydrogen solutions for the global green hydrogen economy, has been awarded an order to deliver a one gigawatt (GW) electrolyzer to hydrogen company H2 Energy Europe. Planned for a green hydrogen production complex in Denmark, this is the largest capacity electrolyzer installation in the world to da

35 tykkäystä

Ja hinta tälle välillä 500M-1000M $? Jotenkin tuo 3B tavoite alkaa tuntua pieneltä ottaen huomioon pelkästään elektrolyysereiden myynti…

24 tykkäystä

Vetyala kasvaa ennakoitua nopeammin ja Plugi on yksi vetyalan suurista nimistä. Mielestäni tavoitteet ovat konservatiiviset ja uskon yhtiön ylittävän ne, vaikka kaikkinensa nyt on hankalat ajat kasvuyhtiöille.

23 tykkäystä
24 tykkäystä

Aika helmeä kommenttia asiakkaalta.

“Plug Power’s unique knowledge and market position within the green hydrogen ecosystem made our choice of collaboration very easy. We have the same ambitions to reduce CO2 emissions and create a world where hydrogen is the future of energy,” said Rolf Huber, Founder and CEO, H2 Energy.

20 tykkäystä

Hauskaa muuten tuo Morgan Stanley matikka. $16 → $65 == 61% upside. No ei ihan riitä.

6 tykkäystä

Oisko tossa ollut joku näpivirhe vaan, ja tarkoitus oli ilmoittaa, että 61%:n upside tämän hetkisestä PT:sta? :thinking: No, sinäänsä ei asialla väliä, PT on oikeaan suuntaan :sunglasses:

1 tykkäys

Jackpot! Aivan helkkarin hieno tilaus - ja iso. Piti oikein hieraista silmiä. Siis vastaa molempien Loviisan ydinvoimareaktorien tehoa. Tähän saakka lyysivalmistajat ovat paukutelleet henkseleitä 20 MW tilauksista, ja pienemmistäkin. Tämä siis 50-kertaa suurempi.

Toisaalta juuri näitä on odotettu, kun jo tovin on laadittu toinen toistaan suurempia aiesopimuksia. Nyt tämä vihdoinkin realisoituu ja näitä tarvitaan kymmeniä, satoja…kaikkialle.

Sekin tässä on hyvää, että päästiin Euroopan ytimeen jo ennen kuin Euroopan repowering ohjelma huomenna julkistetaan.

PS Oli muuten outo ulostus tänään Cell Impactissa. Näkyi olevan ulkolaiset myyntilaidalla ja iso saksalainen oksennus. Syitä voi vain arvailla. Tämän tilauksen jäkeen näyttää kuitenkin entistä paremmalta myös CIn kannalta.

31 tykkäystä

Tämä 1GW elektrolyyseri kauppa oli kyllä hieno voitto Plugille. Omalle kohdalle jopa hieman yllättävä, että Plug sai näin suuren elektrolyyserikaupan, omassa mielessä ei ole profiloitunut tälle alueelle. Vahva suoritus kyllä, kun eurooppaan ja Tanskaan saa solmittua tällaisen kaupan. Lähempänäkin, vaikka Norjassa, olisi ollut juuri elektrolyysiin erikoistunut firma…

Trafiguralla on aika monta vetyyn liityvää hanketta suunnitelmissa, joten mahdollisuuksia on.

Näitä yhteistyöhankkeita on kyllä Plugilla aika paljon. Esimerkiksi Fortesquen kanssa oleva tulee mieleen. Vetyala menee koko ajan eteenpäin pienen heilunnan siivittämänä.

18 tykkäystä

Tässä referenssiä tälle päivälle:

https://www.rechargenews.com/energy-transition/hydrogen-electrolyser-market-booms-with-1-000-fold-growth-in-frame-by-2040-aurora/2-1-1009199

Juttu on tasan vuoden vanha ja siellä rohjettiin ennustaa jopa 500 MW elektrolyysereitä muutaman vuoden päähän. Sekin tuntui isolta tuolloin. Putkessa oli reilut 200 GW ja siitäkin todettiin:

“If all of this capacity were to come online, it could produce up to 32 million tonnes of hydrogen per year, already half of today’s hydrogen demand.”

Tosta voi sitten päätellä, mikä on vihreän vedyn tarve, kun sitä aletaan käyttämään liikenteessä, teollisuudessa, yleisesti maakaasun korvaajana jne.

Ja sitten lopussa mainittiin tuo EUn tavoite 40 GW 2030 loppuun. Kaikkiaan se oli muistaakseni 40 Eurooppa + 40 GW muut maat, joista vetyä tullaan kuskaamaan (P Afrikka, E Amerikka…). Tänään noita lukuja mahdollisesti nostetaan ja/tai aikatauluja kiristetään.

18 tykkäystä

Ei varmaan ole vaikea päätellä, kenen laariin tämäkin sataa.

21 tykkäystä