Tämän mukaan kuluja yritetään tuoda kovasti alas uudessa tehtaassa:
Plug has built more than 100 hydrogen fueling stations including 16 stations this quarter alone.
Tämän mukaan kuluja yritetään tuoda kovasti alas uudessa tehtaassa:
Plug has built more than 100 hydrogen fueling stations including 16 stations this quarter alone.
Vedyn päivittäisen käytön tuotannon nosto vuoden 2020 lopun 40t/päivä-> vuoden 2024 100t/päivä tuo kyllä ison potentiaalin, jota en ehkä itse täysin ole sisäistänyt aikaisemmin. Uusilla kumppanuuksilla tähän pyritään pääsemään, mutta varmasti yksi ongelma tulee olemaan @DayTraderXLmainitsema lyhyen tähtäimen kassavirta.
Ja mitä tulee tämän vuoden 310$ milj ennusteeseen niin tuntuu siltä että 350$ milj olisi lähempänä todellisuutta, mutta Andy pelaa vielä varman päälle tämän kanssa?
12$->13$
Edit @DayTraderXL on sun synkistely iha aiheellista IMO ei sitä käännettä voi loputtomiin odottaa.
Henkkoht en ole huolissani tuosta liikevaihdosta, sitähän generoituu, vaikkei kassavirtaa tulisikaan, jos vastikkeena on jotain hyödykettä, palvelua tms. Mutta lopetan synkistelyn ja tiedostan, että näillä firmoilla ei tulosta vielä synny. Mutta kassavirtaa pitää syntyä ilman kasvavaa velkaantumista. Ehkä Andy on lopulta kova, myi kuitenkin puolet omistuksestaan kesällä?
Mulla on vielä liian tuoreessa muistissa kannabis-firmojen jatkuvat uudet aluevaltaukset, aiesopparit toimituksista, osakeannit jne., joten siinä mielessä hieman samaa pelkoa näiden vetyfirmojen kanssa kun kaikilla on ”kova pöhinä” päällä. Mutta toisaalta, ruohon käyttö ja sen yleistyminen oli räikeästi yliarvioitu, entä vedyn tarve ja käyttö? En usko. Tämä on se ero, minkä uskon olevan vetyfirmojen puolella, koska valtiot on niin täysillä mukana tässä hommassa.
Kannabis-puolella ei tosiaan oltu mukana valtiotasolla, eikä juurikaan big pharma myöskään sekaantunut näihin vaan rahoitusta tuli sijoittajilta. Vety puolella taas alkaa valtioiden miljoona valumaan mukaan kuvioihin, sieltä tasolta tasoitetaan tietä ja isoimmat energiajätit sun muut ovat lähdössä kunnolla mukaan. Omasta mielestäni tämä on ns. tervein hype pitkiin aikoihin, vaikka hype kuitenkin. Toivottavasti Plugilla on järkeä olla venyttämättä lonkeroita heti alussa liian pitkälle, koska nopeasti ne rahat kuitenkin loppuvat. Ja toivottavasti eivät astu liikaa isojen poikien varpaille myöskään
Plugi myös tässä
Ihan kiinnostava video, itse tykkään kun Plug on ruvennut tiedottelemaan paljon enemmän. Ja tälläiset videot juurikin tuo vedyn esille jo “nykyisenä” ratkaisuna vaikka nyt facility tour olikin ostos Tv tyyppinen. Eikä vaan “joskus 10v päästä ehkä joku liikahtaa vedyllä” ajattelumallina mitä monilla on. En usko monen perus jantterin kuitenkaan vielä tietävän juuri mitään vedyn mahdollisuuksista, jos ei ole mukana osakemarkkinoilla tai energia teollisuudessa.
Jos kaikki videolla mainitut tuotantomäärät ja tehdaskapasiteetti todella ovat käytössä, ei voida kyllä puhua PlugPowerin kohdalla enää hypestä vaan ihan todellisesta tuotannosta. Tämä vahvistaa ainakin omaa näkemystä kokonaiskuvasta, joka on erittäin positiivinen koko vedyn käytölle lähitulevaisuudessa.
Vaihteeksi vähän positiivisempaakin kirjoittelua:
“Another company that sees a bright future in green hydrogen is Plug Power (NASDAQ: PLUG).”
Morgan Stanley nosti Plugin tavoitehintaa 10.30 taalasta 14.00 taalaan.
Taitaa nousta kivasti kun premarketissa jo +0.80 dollaria.
Juttu tähän liittyen.
Ei pysty/jaksa jokaista uutislähdettä tilata/rekata, ottiko ne kantaa cashflow:hun?
Ei ottanut. Pari lainausta voinee laittaa
"We now factor in a higher long-term (post-2024) growth rate, driven by our increased bullishness on PLUG’s multiple addressable markets,” Morgan Stanley analysts led by Stephen Byrd said. “We are increasing our projected 2024e PLUG revenue, from ~$1.2 billion to ~$1.3 billion, in part due to our increased confidence that PLUG can grow its vehicle fuel cell business,” he added.
Onkos Gaussin pitkään ollut yhteistyökumppani? En ainakaan muista mitään tiedotetta asiaan liittyen tms.
Gaussinilla on tällainen tapahtuma 6.10, jossa esitellään kaiketi jotain hydrogenvehjettä?
Enemmän kun asiaa pohtii niin kyllähän sataman logistiikkahommissa voisi olla vetyvehkeille käyttöä?
Ainakaan ei tarvitsisi laajaa tankkausasemaverkostoa. Samaa tankkausinfraa voisi mahdollisesti käyttää varastojen vetytrukkienkin tankkaamiseen.
Toisaalta jos ajoneuvot eivät jatkuvassa käytössä satamissa voisi toimia hienosti sähköautotkin.
Noniin, tietääpä mitä illalla tekee
9:51 kohdassa Andyltä ehkä tärkein Plugin valtti vetyyn liittyvässä hommassa. Heillä on jo asiakkaat, jotka tarvitsevat vetyä.
Ihan puolen tunnin perusteella voisi jo sanoa että ei tuo 2024 tavote riitä mihinkään. Se tullaan kyllä lyömään/korottamaan
Ensi vuonna tullaan toimittamaan large scale backup toimituksia. Heillä on jo diilejä datacentereiden osalta.
Joint Ventureita tullaan näkemään, näitähän on jo vetypuolella jonkin verran.
Gaussinin kanssa on tosiaan yhteistyötä, vehicle about to be deployed
Rekkojen/bussien osalta tämän vuoden aikana "on the road niin Euroopassa kuin NA
Euroopassa lyysit+vihreä h2. Portugali, espania ranska hollanti saksa
Bloombergin Nathaniel Bullardin esitys on loistava. Tämä kannattaa katsoa, vaikka ei Plugia salkussa olisikaan, mutta jos uusiutuvia tai vetyjä salkusta läytyy niin vahva suositus.
Eiköhän nämä riitä symposiumista. Pääasiat on mainittukkin tuossa presiksessä, ja eri puheenvuorot täydentävät asioita syvällisemmin, mikäli mielenkiintoa riittää.
Erinomaiset esitykset ja oli todella mielenkiintoista kuunnella koko setti läpi. Vahvistaa käsitystä Plugista ja luottavaisin mielin kohti tulevaa! Erityisesti olen vakuuttunut lyysipuolen osaamisesta enemmän, Giner tuntui hieman tuntemattomalta, mutta nyt on kyllä uskoa huomattavasti enemmän tuohonkin puoleen.
Äh, tämä on vielä pakko laittaa. Jotenkin vasta nyt havahduin ,että plug on mukana tässä DUWAAL projectissa.
Hector Maza jutteli tästä (tämä heppu siis ex-giner, nyk Plugin VP electrolyzer sales), että tämän vuoden aikana pääsevät 3$/kg hintaan vedyn kanssa. DUWAAL:ssa siis on tuo lyysilaitteisto integroitu jo myllyyn (selittää muuten projektin idean hyvin meille taviksillekkin n. 1:32-> eteenpäin) Lyysilaitteiston koko muuten oli 2MW tuon projektisivun mukaan.
Alkaa tuntumaan myös siltä, että Plugilla on jopa isommat lonkerot kun NEL:llä. Eivät vain julkaise jokaista projektia missä ovat mukana (mikä on ihan loogista, kun material handling on kuitenkin suht isoa hommaa)
CFO sanoi muuten 2024 tavotteiden osalta, että olemme slightly ahead.
Lisätään vielä VP Engineering sällin Q&A vastaus. Kysyttiin Teslan batterydaystä ja niiden kehityksestä niin vastasi vain, että kennot ovat käytännössä samassa tilanteessa kuin akut 10v sitten, tosin kennoilla on jo siellä raskaassa päässä etu akkuihin nähden.
Olen ajatellut saman tapaisesti. Nyt (tai ainakin näyttää siltä) että polttokennoihin alkaa virtaamaan enemmän pääomia ja varmasti kasvavat investoinnit tuovat hurjasti resurssia R&D:hen. Tähän asti näiden kehittrly on ollut aika pienen piirin juttua. Saa nähdä mikä on kennojen tehokkuus 10v päästä!
Väitän, että Eurooppa/NA ei tule tekemään kennojen ja lyysivehkeiden osalta samaa virhettä mitä tekivät akkujen ja aurinkopaneelien osalta, eli myivät osaamisensa Kiinaan/Aasiaan.
https://ir.chartindustries.com/file/Index?KeyFile=405438232
“On September 30, 2020, Chart and Plug Power Inc. (NASDAQ: PLUG) executed a master supply agreement for Chart to supply liquid hydrogen storage and transport equipment to Plug and its subsidiaries. We are excited about this agreement between two strong and experienced companies in the hydrogen value chain. In conjunction with the agreement, Chart received $7.8 million of equipment orders from Plug that are booked in the third quarter of 2020.”