Plug Power ($PLUG)

En tiedä onko tällä mitään positiivisten uutisten kaikupohjaa tilastoihin vedoten, mutta itse pidän siitä että firma ilmoittaa tulokset aamulla eikä pörssipäivän sulkeuduttua.

1 tykkäys

Pahoittelut off-topicista, mutta mikä tässä toiminnassa on hyvää? Itse en mitenkään ymmärrä pörssin aukioloaikojen puitteissa tehtyjä ilmoituksia, ne kun suoraan sorsivat piensijoittajia. Ainoita voittajia ovat botit.

Siinä ajassa kun olet ehtinyt avata tulokset, niin kaupat on jo käyty.

3 tykkäystä

Voihan se olla näinkin. Itse en ole tehnyt koskaan kauppaa pre-marketissa.

1 tykkäys

Gigafactoryn suhteen tapahtuu

7 tykkäystä

Just tuonne energia-ketjuun kommentoi tuota FSR/SPAQ muunnosta. Ja premarketin puuttumista OMXH:ssa, kuitenkin ollaan osa Nasdaq:qia. Sen vuoksi US osakkeet kannattaisi omistaa jenkkibrokerin kautta.

3 tykkäystä

Edit: Cramer ollut tänään äänessä. Onko hän kenties saanut tankkauksen jo tehtyä?

https://www.thestreet.com/video/jim-cramer-says-investors-should-absolutely-buy-plug-power

12 tykkäystä

Oisinkohan mä nyt muutaman viikon sisään viitisen kertaa kuullut/nähnyt Cramerin mainitsevan Plugin vähintään sivulauseessa ja aina positiivisessa valossa. Olettaisin että joku positio löytyy kun se pitää aina mainita, mutta enpä omistajana laita mainostamista pahitteeksi.

1 tykkäys

Onkohan Cramer (tai mä) ihan tajunnut, mitä GREEN hydrogenilla tarkoitetaan…? Tuliko muille semmoisia viboja?

1 tykkäys

Tuli. Pihalla asiasta, puhui blue hydrogenista eli maakaasulla tehdystä vedystä josta CCS:llä vedetään CO2:t talteen.

Hyvä että puhuu, jenkit on aina vähän suurpiirteisiä.

2 tykkäystä

Jopas pomppaa Plugi, joku hemmo oli liputtanut 5% omistusrajan ylittämisestä eilen.
Kelpaa kyllä mulle, isoin omistus täällä.

8 tykkäystä

D.E Shawista kyse. Tosin ollut tovin jo 5% siivulla.

17341855-6124-45bf-b447-e4685a2fec9d.pdf (111,3 Kt)

Muuan Jeff Bezoz on työskennellyt D.E Shawin hedge-fundissa alkuaikoina parisen vuotta ennen Amazonin perustamista.

Ja laitetaan vielä tämä muistin virkistykseksi Amazonista Plugin suhteen

https://www.ir.plugpower.com/Press-Releases/Press-Release-Details/2017/Plug-Power-and-Amazon-Sign-Agreement-for-Multi-Site-GenKey-Deployments/default.aspx

10 tykkäystä

Jos tuohon tietäisi vastauksen, niin kannattaisi pantata äitinsäkin ja Plugin ostamisen sijaan lyödä vetoa vaalituloksesta. Mitään en tiedä, mutta vahva tunne on, että näitä viherlappuja sattuu leukaan jos Trump vie voiton.

Eli tänään jos ostat niin lyöt, ainakin lyhyellä tähtäimellä, vetoa vaalituloksesta, luulen ma.

7 tykkäystä

Osittain samaa mieltä. Kyllä siitä varmaan hetkellinen mukava dippi saattaisi Trumpin toimesta tulla. Sitten toisaalta onhan Trump poseerannut sähköautojen kanssa valkoisen talon edessä, posti siirtynee jokatapauksessa sähköpakuihin ja sitten faangit jatkanee omaa imagon kiillotusta vihreään suuntaan mikä vaikuttaa esim Plugiin. Eli kyllä Trumppikin halunnee ne isoimmat sähköauto, vihreän energian lafkat jenkkeihin, vaikka ei ilmastonmuutokseen ja Pariisin ilmastosopimuksiin uskokkaan. Jos ei muuta niin kilpaillakseen Kiinan kanssa. Samalla toki varsinkin vetylaput on aika tappiollisia firmoja että siinä mielessä ohjatumpi nopea suunta sinne greendealiin olis hyvä.

Mä en usko että Trumpetin mahdollinen voitto (jota ei tule) merkitsisi niin paljon tulevaisuuden vetyasioihin. Enemmän tässä mietityttää akkujen kehitys/vety.

2 tykkäystä

20 tykkäystä

Jos saa kysyä niin mikä tuossa nyt mietityttää :slightly_smiling_face:?

1 tykkäys

Akkujen kehitys menee aika tasaista uraa, ennenkuin SS-batteryt tulee niin ei ole odotettavissa mitään isoja hyppyjä.

Toyotan dirikka sen sanoi parhaiten, akkujen hinnasta tyyliin 70-80% on raaka-aineista, loput manufacturingista. Vedyn puolella taas vedyn valmistamisessa 70% on kiinni puhtaan sähkön hinnasta ja loput elektrolyysilaitteistoista, molempien hinnat tippuvat aika nopeaa tahtia.

Polttokennoissa taas laitteistojen valmistus muodostaa leijonanosan hinnasta, raaka-aineet vähemmistön ja sekin osuus pienenee kun platinaa yms. saadaan korvattua muilla ja määriä vähennettyä. Valmistuksen kustannukset taas tulevat lujaa alas kun rakennetaan isompia valmistuslinjoja ja valmistusta automatisoidaan.

Trump/Biden ei vaikuta oikeastaan mihinkään näissä.

9 tykkäystä

Onkohan mistään löydettävissä, miten Amazonin Ruotsin varastot on hoidettu trukkien osalta? On kuitenkin uusimpia varastoja, joten luulisi, että siellä panostetaan uuteen teknologiaan.
Tässä ei kerrota tarkempia yksityiskohtia muusta kuin AWS datawarehousesta (mitenhän siellä olevat varavoimalat):

5 tykkäystä

Eiköhän maailma ole menossa vihreään suuntaan oli siellä sitten Trump, Biden taikka Kanye West presidenttinä :slight_smile:

5 tykkäystä

Energiaketjussa sivuttiin plugia

5 tykkäystä