Plug Power ($PLUG)

Edit2: Linkki yt-kuvioista koskikin Ballardia. Hah. Hajaantukaa, ei ole mitään nähtävää.

Instikka-sijoittajat ovat lisänneet positioitaan Plugissa, ainakin erään twiitin mukaan. Yritän etsiä sen twiitin ja linkittää tänne.
Edit: löysin sen twiitin:

Olen sen aiemminkin sanonut, mutta plug on kyllä lupaavimpia vety-alan yrityksiä. Itse longasin pari viikkoa sitten tätä ja Teknisen Arvauksen perusteella kurssi on tehnyt “Turska Verkossa” -liikkeen sen jälkeen. Siitäkin huolimatta yrityksen tulevaisuus vaikuttaa mielestäni hyvälle. Toki ehdottomasti tämäkin kuuluu siihen pitkän aikavälin sijoituksiin.

Renault yhteistyö onnistuessaan alkaa kantaa hedelmää veikkaukseni mukaan joskus vuoden 2023 jälkeen. Se on eräänlainen käyntikortti Plugille ja se ei saisi mennä vihkoon. Markkinat on isot ja aika alkaa olla kypsä kyseisille tuotteille. Itse seuraan juurikin tätä osa-aluetta tarkkaan.

17 tykkäystä

Tuon twiitin mukaan instikat ovat lisänneet sijoituksiaan myös Nikolassa, joten ihan kauheasti en painoarvoa antaisi tuolle.

Tästä kirjanpitosotkusta: Keskustelin controllerina toimivan ystävän kanssa siitä, kuinka vaikeaa tuo restatement voi olla huonoimmassakaan tilanteessa. Hänkään ei sitä pystynyt ymmärtämään, vaikka on alan ihmisiä ja tajuaa kyllä warrantteihin liittyvät monimutkaisuudet. Erityisesti häntä kummastutti se, että firma ei pysty antamaan edes ennakkoarviota korjausten mittaluokasta.

Edelleen shorttina tässä:
A. Markkina-arvoon on edelleen leivottu suurin piirtein kaikki hyvä ja kaunis
B. Se, että 10K-formia ei ole saatu ulos (deadline 17. toukokuuta) eikä Q1-osavuosikatsauksen päivää ole vahvistettu kertoo minusta siitä, että huonojen uutisten kertomista lykätään niin pitkälle kuin mahdollista. Tämä siis oma tulkinta tilanteesta, ja saatan toki olla väärässä.

10 tykkäystä

Niin, aika näyttää. Näkemyksesi saattaa ainakin lyhyellä tähtäimellä olla oikea, mutta kohtahan se selviää. Kirjanpitosotku on mielenkiintoinen tapaus. Ei kai kukaan tältä vielä mitään tulosta odota, mutta kyllä yhtiön pitäisi pystyä perusasiat jo hoitamaan laadukkaasti. Hypelappusijoittajat toisaalta ei välttämättä näistä asioista niin välitä, joten voi olla ettei dippiä tule tästä syystä. Toisaalta tuntuu siltä, että tietynlainen koko sektorin mörniminen jatkuu.

Itselle on tärkeä hetki tuo Renun FCEV-pakun esittely. Silloin päästään vertaamaan kohtalaisen helppotajuisesti, että kuinka kilpailukykyinen on Plugin teknologia.

8 tykkäystä

Komppaan. Lisätietoja pitäisi tulla 2021 H2:lla, toivottavasti tämä aikataulu pitää.

3 tykkäystä

Kysyin sun shortin hintaa. Et vastannut. Nämä heitot ilman sitä on täyttä shaibaa. Jälkikäteen voi puhua mitä vaan.

7 tykkäystä

En ymmärrä, miten tämä vaikuttaa argumentteihin, onko Plug hyvä sijoitus vai ei.

Minifutuurin kautta shortattu 23.3. , Nordnetissä Mini S PLUG POWER AVA 4. Plugin kurssi tuolloin 37 USD.

Miksi ihmeessä epäilet valehtelijaksi? Ei kait täällä longienkaan tarvitse osakekirjaa näyttää?

13 tykkäystä

Aivan vastaavaa logiikkaa oli havaittavissa EHang ketjun puolella. Heti jos nostaa esiin kritiikkiä niin:

  1. Ketjun seremoniamestarit liputtaa viestit. Kritiikkiä ei olla valmiita kuulemaan vaan ad hominem hyökkäyksillä ja liputtamisella pyritään hiljentemään kritiikki.
  2. Alkaa kritiikki siitä miten kritisoijat aloittavat huutelen vasta kun kurssi laskee. Jos firmaa on kritisoinut aiemmin niin se hukkuu hehkutuksen sekaan ja argumentit siivutetaan sillä että “hei onhan kurssi tähän mennässä bäggeröinyt vallan mallikkaasti, et taida vain tuntea tätä keissiä!”

Yhteistä tälle, Teslalle, EHangille ja vastaaville on USKO. Joko uskot firmaan ja olet meidän puolella tai sitten meitä vastaan.

Ymmärrän tämän hyvin, ei haluta tarkastella asioita objektiivisesti vaan kutitellaan liskoaivoja ja halutaan yhteenkuuluvuuden tunnetta.

Sijoittamisen kannalta tämä on luonnollisesti idioottimaista. Kaikkeen pitäisi suhtautua aina objektiivisesti ja löytää mielipiteistä, jotka ovat oman kannan vastaisia se pihvi ja ajatella asioita myös toiselta kantilta.

8 tykkäystä

Tässä ketjussa ei kyllä kritiikistä lippua ole heilunut ja keskustelu on mielestäni pysynyt ihan asiallisena.

Enkä nyt oikein kulttiakaan tästä saa aikaiseksi.

Ehkä tämä riittänee kun vähän ollaan offtopicin puolella.

23 tykkäystä

Olipas hutera viesti, en tunnista tuollaista tästä ketjusta…?
Ja mitä tuohon USKOON tulee, kyllähän jokaiseen omistamaansa lappuun/firmaan pitää uskoa. Mikäli et itse USKO omistamiisi osakkeisiin, kuulostaa se kyllä oudolta.
Anteeksi OT.

4 tykkäystä

Joku liputus on ollut ja välillä ihan aiheesta.

Toisaalta ketjun aktiivit kai pääasiassa kevensi tai Möi korkealta pois.

Saahan sitä uskoa vedyn tulemiseen ja silti myydä osakkeet, jos niiden hinta on liian korkea, eikä nouse enää.

Minä ainakin uskon uusiutuviin ja vetyyn, mutta osakkeita minulla ei enää nimeksikään.

Tarkkailua.

Ehang ketjusta en tiedä mitään.

7 tykkäystä

Katson itse Plugia mielenkiinnolla mutta risk vs reward suhde on edelleen tällä kurssitasolla hyvin huono. Tässä Finboxin laskelmia Plugin arvostustasosta. Luonnollisesti perustuu ennusteisiin jotka voi osoittautua vääriksi molempiin suuntiin mutta antaa kyllä hyvää osviittaa ja itselleni ainakaan ei tunnu ihan vielä ns screaming buy caselta :grin: Mutta sekin hetki tässä voi olla edessä kun vaan malttaa odottaa…

4 tykkäystä

Jos tähän ketjuun suoraan kertoo shorttaavansa, niin minusta olisi reilua, että silloin kertoo vähintään päivän, jolloin shortin on avannut, jos ei tarkkaa kurssitasoa ilmoita. Päivästä voi jotain kuitenkin jo päätellä. Yleensä kai täällä foorumilla kerrotaan kaupoista sen omassa ketjussa, jota itse tosin en seuraa kuin hyvin satunnaisesti. Kertoohan shorttaajan taso kuitenkin jotain, vaikka yksittäisenä toimenpiteenä hukkuukin valtamereen. Yritin mielestäni ihan asiallisesti aikaisemmin kysyä shorttisi yksityiskohtia, mutta et siihen reagoinut. Muuten olet kyllä osallistunut keskusteluun. Tästä johtui yo. kommenttini ja mielestäni minulla oli siihen ihan perusteet.

Eikä minulla ole treidaajana mitään shorttaamista vastaan, ymmärrän ihan täysin ajatuksen. Jos ei kohteeseen usko, niin sehän on paras statement asiaa kohtaan. Sinänsä shortti olisi kannattanut avata aikaa sitten, jos kohdetta on kerran seurannut.

Eikä minulla vastakkaisia näkemyksiä kohtaan mitään angstia ole. Useinhan ne tuo nimenomaan hyvää tietoa, jos ne perustuu faktoihin - säästyy itse tiedonkaivamiselta. Mutta sellainen puhtaaseen mielipiteeseen perustuva kohteen mollaaminen voisi sijoittua jonnekin toiselle palstalle, koska sillä vaan henkilö yrittää vaikuttaa toisten sijoituspäätöksiin.

  • edit: @Juho_Ojajarvi
    Ei tietenkään minulle, mutta eiköhän näkemykset kiinnosta kaikkia. Minä olen ymmärtänyt, että nämä kaupankäyntitapahtumat raportoidaan aika yleisesti omaan ketjuunsa, siellä näyttää olevan PLUG:in ostoilmoituksia vaikka kuinka paljon, samoin myyntejä. Jos sinne olit shorttisi raportoinut, niin hieno homma, en find:illa löytänyt.

Tottakai katsoin sinun kommentit tästä ketjusta ja kommentoin ne kaikki huomioiden. Jokainen voi niistä tehdä omat johtopäätökset. Arvostuksia toki jokainen tekee tavallansa, eikä niistä mitään oikein/väärin väittelyä kannata käydä. Omalta osaltani tämä oli tässä, voit jatkaa linjallasi ihan rauhassa.

22 tykkäystä

Mikä ihmeen laajennettu raportointi- ja todistusvelvollisuus minulla on sinua kohtaan, jos olen shorttipuolella? Mitä väliä sillä on, milloin tarkalleen ottaen olen avannut position? Eihän minun positioni avaamisajankohta vaikuta kuin siihen olenko henkilökohtaisesti voitolla vai ottanut turskaa, ja sillä tuskin on useimmille foorumilaisille mitään merkitystä? Mitä ihmeen “reiluutta” tarkoitat ja miksei se koske long-positioita?

Kyllä tämä nyt jotenkin sinulla menee ihon alle, koska sanot, että mollaan Plugia ilman perusteita. Olen tuonut ihan selkeästi esille, että minulla on negatiivinen näkemys tähän osakkeeseen, koska tuo kirjanpitosotku on poikkeuksellinen ja sen selvitys on kestänyt poikkeuksellisen kauan eikä se ole edelleenkään selvitetty.

En ole niin harhainen, että kuvittelisin tällä pienellä Suomi-foorumilla kirjoitteluni vaikuttavan Plugin kurssiin. Sen motiivin voit yliviivata spekulaatioistasi.

40 tykkäystä
14 tykkäystä

Aiemmin tänne linkatun tiedotteen perusteella voisi päätellä, että about viikossa pitäisi jotain infoa tulla.

3 tykkäystä

https://www.ir.plugpower.com/Press-Releases/Press-Release-Details/2021/Plug-Power-Provides-Business-Update/default.aspx

Ennätyksellinen Q1 ja ilmeisesti viiden päivän kuluessa tulee kuuluisa 10-K?

E. Eli viikko pyydetty lisäaika Q1/2021 raportointiin ja 10-K tulee viiden päivän sisään. Pysyvät kannassaan; ei vaikutusta cash balanceen tai muihin operaatioihin.

24 tykkäystä

Me toki luetaan tuota business updatea eri tavalla, mutta minulle se pihvi oli tämä:

As a result, the Company has filed a Form 12b-25 with the U.S. Securities and Exchange Commission to extend the Form 10-Q filing due date from May 10, 2021 to May 17, 2021.

Eli deadline Q1:lle oli tänään ja nyt tuli tuollainen “dog ate my homework”-tyyppinen pyyntö SEC:lle, että saisivat lisäaikaa. Mitenhän tuo mahtaa edes mennä? Ehtiikö SEC käsittelemään pyynnön ja mitä sanktioita deadlinen rikkomisesta mahdollisesti on?

En jaksa uskoa, että markkina suhtautuu tähän hyvin. Ainakaan aftermarket ei näytä siltä ja lappu on myynnissä alta kahdenkympin. Minulla on toki vahva bias.

EDIT: Selvitin asiaa ja saavat automaattisesti yhden kerran viisi päivää armonaikaa. Sen jälkeen tulee sanktioita mahdollisesta delistaamisesta lainakovenanttien rikkomiseen.

Tulkitsen tämän niin, että heillä ei ole edelleenkään tilintarkastajan hyväksyntää ja nyt ilmoitettiin vain että mennään aivan viimeiselle deadlinelle asti. Siis ongelmia siirretään siihen viimeiseen pisteeseen missä ne lopulta on pakko kohdata.

Business updaten tarkoitus on varmaan tämänpäiväisen julman kurssilaskun jälkeen valaa hiukan lisäluottamusta sijoittajiin.

EDIT2: Huomattavaa on myös, että heidän oli pakko antaa tuo julkinen non-timely 10-Q ilmoitus markkinalle tänään. Tulkitsen niin, että otsikoimalla ilmoituksen business updateksi ja ripottelemalla sinne muutama alustava arvio tuloista saatiin ikävä ilmoitus paketoitua mahdollisimman nättiin pakettiin.

20 tykkäystä

The Company is reiterating its previously disclosed annual gross billings targets of $475 million in 2021, $750 million in 2022 and $1.7 billion in 2024.

Tämä on se pihvi mikä siellä on edelleen, ei mutuilua, arvailua, ”minun mielestä”, ”epäilen”- kommenttien saattosanoja.

Viime kesänä ostetut laput saa pysyä siellä salkussa edelleen, matka on pitkä mutta ei tässä kiire ole :+1:

13 tykkäystä

https://sec.report/Document/0001104659-21-064023/?fbclid=IwAR1cztTajCyxCoZ46j03jnb7dWBUZczE6e_b5kNwkY6VbdyQWJU3noEUExM

Tässä nyt ilmeisesti lisäselvitystä kirjanpitosotkuun.

“As previously disclosed in the Form 8-K filed on March 16, 2021, the Company concluded that it would recognize a non-cash impairment charge relating to certain long-lived assets. The Company currently expects that the impairment charge will be in the range of $6.0 to $7.0 million, which amount is subject to change as the audit of the Company’s financial statements for the year ended December 31, 2020 is finalized. The impairment charge relates to certain equipment and right of use assets and will be booked in the quarter ended December 31, 2020. The impairment charge will not result in any cash expenditures.”

Joku osaavampi voisi tästä nyt selvitellä enemmän, mutta omaan korvaan ei 6-7 miljoonan vaikutus nyt aivan järisyttävän suurelta kuulosta, kun yhtiöllä on pelkkää käteistä viisi miljardia. Jos asia nyt edes liittyy mitenkään mihinkään.

13 tykkäystä

Kai tässä jotain monimutkaisempaa pitäisi olla taustalla kun asiaa on vatvottu ikuisuuksia ja potentiaalisia omistajia on peloteltu epämääräisillä sotkuilla.

3 tykkäystä