PoIitiikkanurkkaus (Osa 2)

Väitän etteivät johtavat poliitikot ymmärrä Suomen veroasteen korkeutta, kansanedustajillahan on palkkion lisäksi verottomia kulukorvauksia, kauan sitten yksi tuore keskustan kansanedustaja totesi homman olevan hyvä nettotulojen ollessa suuremmat kuin bruttotulo. Vastaavasti entinen SDP’n puoluesihteeri Ulpu Iivari pudottuaan eduskunnasta ja siirryttyään erittäin paljon kansanedustajan palkkaa korkeammalla liksalla viestintätoimistoon hämmästeli kun käytettävissä olevan rahan määrä oli paljon pienempi.

15 tykkäystä

Wikipediasta:
" Verojärjestelmän yleisperiaate on laaja veropohja, mikä tarkoittaa, että verotetaan useita asioita vähän, sen sijaan että verotetaan joitain asioita paljon ja joitain ei lainkaan tai kevyesti. Verojärjestelmä ottaa kantaa siihen, verotetaanko kulutusta, työntekoa, pääoman tuottoja vai varallisuutta ja missä määrin"

Näin järjestelmän PITÄISI toimia. Nykyään meillä on himmeli, missä verorasitus on järjettömän kova, marginaalivero tavallisella työssäkäyvällä todella kova ja vastapainona on kaikenlaisia vähennyksiä, palautuksia, kevennyksiä jne.

En ole itse ikinä arvostanut kotitalousvähennyksen ideaa. Ihan kannatettavaa kannustaa käyttämään palveluita ja mieluummin verollisia kuin pimeinä. Mutta minkä takia kotitalousvähennys on olemassa? No ensin suomalaisilta verotetaan tuloista iso osa ja sitten kun ostetaan ulkopuolista työtä, niin siitäkin kustannuksesta iso osa on veroa → ratkaisuna ei ole laskea veroja, vaan rakentaa järjestelmä millä osan kuluista voi vähentää myöhemmin omista veroistaan :man_facepalming:

"makeisten ja suklaan arvonlisävero on nousemassa ensi vuonna reilusti 14 prosentista 25,5 prosenttiin, kun tuotteet siirretään yleisen arvonlisäveron piiriin. "

WTF

Alkoholia, tupakkaa, polttoainetta ja työtä on verotettu erittäin raskaasti ‘aina’. Samaan aikaan valtion talous on ollut ongelmissa pitkään. Ja vasta 2025 saadaan aikaan muutos, että reilusti ylipainosen kansan karkkiostoksia ei tarvitse verokompensoida, vaan suklaan ostamisesta joutuu maksamaan normi ALV:n :man_facepalming:

13 tykkäystä

En muuta syytä kuin sen että jo nyt valtaosa yrityksistä lopettaa kannattamattomana tai päätyy konkurssiin. Hyvin harva yritys pääsee voitolliseksi ja vielä harvempi nopeasti. Ihan yksinkertaisella matematiikalla voidaan todeta että jos huojennettu osinkoverotus poistetaan vähentää se yrittämistä entisestään. Kestääkö Suomi tämän - en usko. Viisaat ovat sanoneet että helpotettu osinko nimenomaan jarruttaa investointeja. Kommentti pitää yrittäjiä tolloina. Jos vapaata pääomaa onnistuu keräämään 100 000 € ja siitä nostaa 8 500€ huojennetulla verolla, ei investoinnit siihen kaadu sen voin taata.

Se mitä voitaisiin tehdä on pudottaa raja 150 000 eurosta vaikka nyt 75 tuhanteen. Tällä saataisiin julkeimmat kupparit kuriin, mutta samalla yrittämisen houkuttelevuutta ei murskattaisi. Nimimerkillä 25 vuotta yrittäjänä ja ensimmäiset huojennetut 5 vuotta sitten nostaneena. Maksoin minimi eläkettä ensimmäiset 15 vuotta ja tulen saamaan Yel- eläkettä tasan kansaneläkkeen verran. Maksamalla oikean/kunnon eläkkeen, vaikka en siis nostanut edes palkkaa, olisin varmistanut yritykseni hautaamisen jo ajat sitten.

12 tykkäystä

Pidän yrittämistä ja yrittäjyyttä Suomen kaltaiselle rajoitetun kilpailukyvyn maalle elintärkeänä.

Silti on ihmeteltävä yrittäjien yrittäjyyden puutetta. Se on vaihtunut valittamiseksi. Yrittämiseen ja yrittäjyyteen kuuluu tietty riskinotto, ja yrittäjyys on juuri näiden uhkakuvien taklaamista ja niihin varautumista. Yksi tällainen on verotuksen muuttuminen.

Toinen aspekti on sitten tietenkin se, että valitus ei tunnu hyvienkään päätösten kohdalla vähenevän. Lisäksi välillä pyydellään omanarvontunnon puuskissa täysin päättömiä: Ei tästä kauan ole kun yksi yrittäjä vaati nopeusrajoitusten poistoa yrittäjiltä, tosin kännissä vaan ei läpällä.

Yrittäjät jos ketkä tuntuvat sisäistäneen sanonnan “Ei se ole hullu joka pyytää, vaan se joka antaa” täydellisesti. Tosiasiallisesti, jos ja kun maassamme on viimeinkin alkamassa kauan kaivatut taloustalkoot, on yrittäjien osallistuttava niihin aivan samalla tavalla kuin muidenkin kansalaisten. Tämä koskee niin verotusta, etujen heikennystä kuin erilaisia maksujakin. Yrittäjät eivät puheistaan huolimatta ole missään erityisasemassa, pikemminkin heillä keskimäärin varallisuuden puolesta riittäisi osallistua talkoisiin enemmänkin.

1 tykkäys

Yrittäjien keskimääräiset ja mediaanitulot ja varallisuus taitavat olla selvästi palkansaajia pienemmät.

3 tykkäystä

Eivät todellakaan. On olemassa huomattavan varakkaita yrittäjiä, työllistävinä ovat kuitenkin kerryttäneet melkoisen potin valtion kassaan. Heistäkin suuri osa olisi varakkaampia, jos olisivat jättäneet riskit ottamatta ja vain tehneet sen saman tuntimäärän ihan palkollisena. 70 tuntia viikossa ilman lomia ei ole yrittäjälle mitenkään ihmeellinen työsarka. Harva siitä silti valittaa. Yrittäjien on toki osallistuttava taloustalkoisiin. Mutta jos laitat kaiken yrityksesi menestykseen, taloustalkoisiin osallistuminen saattaa tarkoittaa eläkkeeksi suunnitellun potin häviämistä kokonaan. Tilanne on jokseenkin eri kuin palkansaajalla. Jotenkin tuntuu että niihin taloustalkoisiin osallistutaan nyt jo . Huonossa taloustilanteessa yrittäjä tinkii omistaan, palkasta ja osingoista. Tilanteen jatkuessa kiinnitetään lisää henkilökohtaista omaisuutta. Miten töissä käyvä palkansaaja osallistuu talkoisiin tällä hetkellä ? Tai mikä siitä osallistumisesta tekee mittavamman. Esimerkkinä voisi mainita TEL maksut. Vuonna 2002 TEL maksu 17% , nyt prosentti taitaa olla 25%.

Miten luulet että siihen tällä hetkellä varaudutaan tai miten itse varautuisit siihen ?
Itse nostan kaiken huojennetun osingon vaikka en sitä tarvitsisi, ihan vaan kun on pelko siitä että sille verotukselle tehdään jotain.

Samassa virkkeessä tuli sekä ihmettelyä, että niihin vastauksia. Vakaumuksella ja kokemuksella tuntuu olevan kirjoitettu. Aivan kuin kirjoittaja olisi ollut vuosia yrittäjänä.

Kuka valittaa? Suomen yrittäjät joiden tehtävä on valittaa siinä missä palkansaajajärjestöjenkin. Yrittäjät vaan leimataan helposti järjestön mukaan ja samaa en ainakaan itse tee palkansaajien kohdalla. Ei ammattiliitot edusta minulle kaikkien palkansaajien kantaa asioihin.

Lause joka sopii siis vain yrittäjiin ja yleistettynä ilmeisesti kaikkiin yrittäjiin.

8 tykkäystä

Toki. Jokainen yrittäjä voi lisätä nousseet kulut hintoihin ja vähentää nousseet kulut verotuksesta. Niin on sanonut Arhinmäen Paavokin. Ei siis mitään huolta. Toki tmi. Pirjon Parturin (keksitty esimerkki) lisäksi myös monet suuremmat pörssiyhtiöt ovat varoitelleet, kuinka nousevia alveja ei saa vietyä suoraan kuluttajahintoihin tai kuinka inflaatio leikkaa tulosta, mutta eiväthän he asioita voi ymmärtää niin hyvin kuin Paavo tai Insinööri.

Joskus yksi keskisuomalainen insinööri murhasi paikallispoliitikko-vaimonsa, tosin kännissä vaan ei läpällä. Ja piti tuomiota oikeusmurhana, eikä läpällä. Niin… mitä näistä nyt sitten pitäisi päätellä ammattiryhmiin tehtävinä yleistyksinä?

Koska yrittäjä ottaa sen taloudellisen riskin, mihin alussa viittasitkin, niin ihan perusoletustila on, että he vaurastuvat vastaavaa työtä työntekijöinä tekeviä enemmän. Harmi, että liian moni jää päinvastoin alemmalle tulotasolle.

Ymmärrän toki, että julkisella puolella toimivana ja siten veronmaksajien rahoilla elävänä (piilo)demari-insinöörinä haluat kurittaa ja ruoskia entistä enemmän yhteiskunnan tuottavan työn tekijöitä ja sosialisoida yrittäjien riskinoton hedelmät. Mutta kun meillä valmiiksi on jo maailman korkeimpia veroasteita, niin eiköhän tämä ala riittämään.

Yhtenä huomiona teen vielä sen, että Suomessa on aivan liian vähän yrittäjiä ja aivan liian suuri julkinen sektori. Jos siis haluat veroja lisää, niin säädetään ennemmin sinne teille julkiselle puolelle vaikka 10 %:n lisävero solidaarisuudesta sille, että verovaroilla saadaan turvattua teidän työpaikkanne. Vaihtoehtona ehdotan, että siirretään kaikenmaailman julkisen sektorin insinöörit kevytyrittäjiksi, niin saadaan perittyä työstä 25,5 %:n alv ja kilpailutettua duunit säännöllisin väliajoin ilman turhia irtisanomismuodollsuuksia. Samalla pääsette testaamaan tosielämässä sitä työn hinnoitteluvoimaa.

14 tykkäystä

Siis valtaosa kaikista olemassaolevista yrityksistä, vai mistä? Millä aikavälillä? Kaikki yritykset lopettavat joskus, syystä tai toisesta. Viimeistään jättimäiseen auringonpurkaukseen :wink:

Stat tietää kertoa, että rekisteröityjä uusia yrityksiä syntyi 1-3/2024 rapiat 15000kpl (Rekisteröityjä uusia yrityksiä oli 15 031 tammi-maaliskuussa 2024 - Tilastokeskus) ja samalla aikavälillä konkursseja oli rapiat 3000kpl (Kesäkuussa 2024 pantiin vireille 252 konkurssia - Tilastokeskus). Kannattamattomana lopetetuista ei tilastotietoa äkkiseltään löydy, mutta näyttäisi siltä, että yrityksiä kuitenkin syntyy nopeammin kuin “kuolee”.

No ainakin se vähentää näiden holding -yhtiöiden perustamista :grinning: Kannattavaa liiketoimintaa harjoittavaa yrittämistä tuskin kovin paljon. Otsikoissa pyörineet some-rikastujat ovat perustaneet yrityksen “normaaliin” verotukseen pohjautuen, mutta sen jälkeen huomanneet/tajunneet porsaanreiän. Eli kynnys yrittämiselle ei ole ollut tuo huojennettu osinkoverotus.

Lisäksi näiden porsaanreikien tukkimisella voitaisiin mm. hieman keventää KAIKKIEN yritysten (ja työntekijöiden?) verotusta. Mieluummin tasapuoliseamsti kaikille pieni kevennys kuin vain osalle suuri. Yksittäisen yrityksen kohdalla melko mitätön ero, mutta valtakunnan tasolla tasan sama ero.

Erittäin hyvä alku! :+1:

2 tykkäystä

Itse näen asian niin, että jos yrittäjä onnistuu hän saa itse tuotoksestaan 30% itselle, loput yhteiskunnalle lukuisia eri reittejä(välillisiä ja välittömiä veroja, YEL) jos hän epäonnistuu hän maksaa siitä 100%:sti. Ei kovin hyvä riski/tuotos suhde, ei kannata ottaa isoa riskiä.
StartUp firmoissa tuota on kierretty siten että yrittäjä ei laita lainkaan omaa rahaa, saa usein jopa palkkaa yrityksestä, vain sijoittajat ottaa riskin, jolloin diili on täysin eri yrittäjän näkökulmasta.

4 tykkäystä

Jep, lähinnä tarkoitin ihan lähitulevaisuutta. Vain joka toinen yritys on viiden vuoden päästä aloittamisesta pystyssä. *tilastokeskus

Mutta saadaanko sillä toivottu vaikutus, joka on ainakin ajatuksen kannattajien mukaan verhoiltu investointeihin. Tarpeeseen sen nostavat nostavat sitä edelleen, ja sen poistuttua onkin se ja sama nostaako 8% vapaasta pääomasta vai koko pääoman. En siis ymmärrä miten tämä lisää investointeja. Nopean poiston mahdollisuus uusille investoinneille lisää varmasti jos mikä, enkä tiedä tässä taloustilanteessa lukuja miten sen vaikutus on edennyt.

Some rikastujat eivät kyllä mitenkään ole järkevä otos yrittämisestä. Vähän sama kun ammattijääkiekkoilija otettaisiin esimerkiksi työntekijästä. Ymmärrän toki että heidän tulonsa saattavat aiheuttaa kateutta, mutta muuten heillä on perinteisen yrittämisen kanssa kovin vähän tekemistä.

2 tykkäystä

roi
Suurin osa yrityksistä lopettaa toimintansa ilman konkurssia, osa poistetaan kaupparekisteristä, osa jää roikkumaan ilman toimintaa ja varallisuutta.

Oppositio on arvostellut Lulu Rannen(?) laittamista oman ministeriytensä ohella sisäministerin vakanssiin. Kuten aina ennenkin, niin syy on oppositiossa.
Persut tarvitsevat koko syksyn aikaa selvityksiin mahdollisten ministeriehdokkaidensa aiemmista blogi- yms kirjoituksista ja toiminnasta.
Jos Mari Rantanen ei pääsekään palaamaan, niin heillä on esittää kerralla täysin nuhteeton henkilö uudeksi ministeriksi.
Jos nuhteetonta ei löydykään, niin ainakin teot ovat vanhenneet 4 kuukautta lisää.

2 tykkäystä

Alvi on sitten 25.5%, Euroopan huippua. Myös Suomen tulovero ja pääomatulovero ovat Euroopan huippua. Rahaa tarvitaan nelikerroksiseen hallintoon: 1) EU, 2) Valtio, 3) Hyvinvointialueet ja 4) Kunnat. Mukaan vielä hieman maakuntahallintoa ja laaja joukko julkisia virastoja sekä laitoksia ja ”yrityksiä”. Ratkaisu tietenkin lakkauttaa kunnat ja siirtää kaikki toiminnat hyvinvointialueille, joiden määrä samalla rajusti alas. Muutama satatuhatta virkamiestä pois ja vapauttaa hakemaan duunia yksityiseltä sektorilta. Tämä kaikki seuraavan 2-3 vuoden aikana. On kiire.

13 tykkäystä

Muutama satatuhatta virkamiestä, huh. Mistäs kaikkialta meinasit nämä leikata pois? Ei taida virkamiehiä edes olla kokonaisuudessaan tuollaista määrää.

1 tykkäys

Verovaroin kustannetusta hallinnosta löytyy em himmeleistä varmasti +100.000 ylimääräistä päällikköä, johtajaa. Pahin tilanne on hyvinvointialueilla ja kunnissa, joissa organisaatioissa on massaa ja ylimääräisiä organisaatiokerroksia.

3 tykkäystä

Ei tuo nyt ihan kaukaa haettu suuruusluokka ole. Toki sen vähentäminen kertarysäyksellä ei tietenkään onnistu. Juurisyy on tietysti perisuomalainen systeemiin sisään rakennettu syöpä, jonka myötä virkoja loihditaan sinne tänne veronmaksajien rahoilla.

On selvää, että hoitoala tarvitsee työntekijöitä, mutta siinä(kin) kohtaa Suomessa mennään perse edellä puuhun, kun rahoja ei kohdenneta tekijöihin, vaan himmeliin. Siellä on kaiken maailman päivänvaloa kestämättömät yhteydet Apotteihin yms. hyvä velikuvioihin ja seurauksena on se, että rahat on loppu, vaikka samaan aikaan niitä tekeviä käsiä pitäisi palkata lisää…

edit. Alla olevaan viestiin, liittyen tuoreempaa tilastoa:

JULKISELLA sektorilla on nyt ennätyksellisen paljon työntekijöitä, käy ilmi Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksesta.

Valtiolla, kunnissa ja hyvinvointialueilla työskenteli helmikuussa 705 000 henkilöä. Määrä ei ole ollut niin suuri kertaakaan vuonna 2009 alkaneen vertailukelpoisen mittaushistorian aikana.

14 tykkäystä

Tuossa vähän tilastoa. Julkinen sektori kokonaisuudessaan muodostaa n. 622 000 henkeä. Valtion osuus tästä on n. 82000 henkeä. Voisiko tuosta määrästä irtisanoa muutama sata tuhatta, varmaan voisi, mutta ei täällä olisi kovin kivaa sen jälkeen elää. Puolitetaan armeija, poliisivoimat, palomiehet, opettajat, sosiaalisektorin työvoima (sis. terveydenhoito, sairaanhoito ja lastensuojelu).

Työvoimakustannukset ovat noin 7,4 prosenttia koko valtion menoista ja 1,9 prosenttia bruttokansantuotteesta. Työvoimakustannusten osuus valtion menoista on lievässä laskussa. Edellisvuoteen nähden osuus laski 0,6 prosenttiyksikköä. Valtion henkilöstö muodostaa noin 3,6 prosenttia kaikista palkansaajista. Kun tarkastellaan pelkästään julkista sektoria, valtion henkilöstöä on noin 12,5 prosenttia. Julkisella sektorilla työskentelee noin 622 000 henkilöä.

Yksi koeteltu tapa on poistaa tehtäviä eläköitymisten yhteydessä ja pikku hiljaa muuttaa toimintaa vastaamaan käytettävissä olevia resursseja. Näin tehdään aika paljon yrityspuolella.

Valtion henkilöstöstä jää eläkkeelle vuoteen 2030 mennessä noin 20 000 henkilöä. Vanhuuseläköityminen on vuositasolla tasaista koko kuluvan vuosikymmenen.

Tässä vielä valtio erikseen.

Vankilat suljetaan ja asiakkaat valvottuun kotiarestiin, suljetulla osastolla olevat avohoitoon/kadulle ja turvallisuudesta huolehtii kulmakunnan suojeluskunta ja tulipalot hoitaa paikallinen VPK, jos sellaista on saatu kasaan.

Tämä olisi vähän kuin Libertaariaatteen kansallinen kokeilu. Sitä on itse asiassa kokeiltu Yhdysvalloissa, jossa tuo valtion ja kuntien palvelupuoli on muutenkin ohuempi kuin täällä kotosuomessa. Kokeilu päättyi kun karhut valtasivat kylän ja kukaan ei saanut niitä lähtemään. Ei se hyvin mennyt alkujaankaan, mutta lukekaa itse.

There’s a national community of libertarians that has developed over the last 40 or 50 years, and they’ve never really had a place to call their own. They’ve never been in charge of a nation, or a state, or even a city. And they’ve always really wanted to create a community that would showcase what would happen if they implemented their principles on a broad scale.

So in 2004, a group of them decided that they wanted to take some action on this deficiency, and they decided to launch what they called the Free Town Project

En spoilaa enempää, mutta arvannette mitä tapahtui tässä vaiheessa… :roll_eyes:

One thing that the Free Towners did that encouraged the bears was unintentional, in that they just threw their waste out how they wanted. They didn’t want the government to tell them how to manage their potential bear attractants. The other way was intentional, in that some people just started feeding the bears just for the joy and pleasure of watching them eat.

Toki, varmasti Suomessa voisi näitä julkisen sektorin asioita tehokkaamminkin hoitaa, mutta se ei tapahdu pelkästään väkeä vähentämällä. Vastuita ja tehtäviä pitää ottaa pois samassa mitassa. Jokainen työelämässä ollut tietää, mitä tapahtuu, kun henkilölle/yksikölle annetaan enemmän töitä kuin se kykenee hoitamaan. Hommat kusee aika pian.

16 tykkäystä

Tuo vain valtio. Todelliset ongelmat ovat kunnat ja hyvinvointialueet.

No 100000 on huomattava ero muutamaan sataan tuhanteen verrattuna. Ymmärrän, että toimii populistisena heittona, mutta edes ripaus realismia mukaan niin uskottavampaa.

2 tykkäystä