PoIitiikkanurkkaus (Osa 2)

Syövätkö pedot sinulta paljonkin puuta? Minulta eivät ole vielä syöneet.

Lähestyn asiaa taloudelliselta kantilta, en harrastukselliselta.

Tämä on kyllä jotain legendaa. Ei nuo käyttämättömät kaatoluvat kyllä ole säilynyt vuodesta toiseen. Nämä “pankkiluvat” on yhteislupien jakamattomia lupia eli sellaisia mitä on myönnetty seuroille minkä alueella on ollu hirviä paljon. Eli jos yhteislupa saa 100 lupaa jätetään ennen kauden aloitusta vaikka 10 lupaa “pankkiin” ja ne voidaan tarvittaessa jakaa kauden aikana jos sille on tarvetta.

Miten määrittelet sosialismin?

Näin yleisellä tasolla oikeistohallitus olisi velkaantunut suunnilleen samalla tavalla, sellainen kuoppa tässä vaan tuli täytettäväksi.

1 tykkäys

Tämä koronvaihtosopimusgate tulsi selvittää perusteellisesti. Edellisen hallituksen valtionvaraiministeri lienee tästä ainakin tilivelvollinen.

Tuoylityökorvaushomma riippuu monesta eri tekijästä, yleensä pelkkä lauantai ei aina innosta, la-su kylläkin, jos vain jaksamista riittää. tarkemmin tuntematta taustoja vaikea ottaa kantaa.

1 tykkäys

No kun ei olisi. Rinteen kokoaman hallituksen motto ajalta ennen koronaa oli ”rahaa on”. Sen perusteella tehtiin käsittämättömän surkea ja veronmaksajien rahoja tuhlaava hallitusohjelma. Ja kun korona tapahtui, niin yhtään mitään ei taarkistettu tai leikattu.

5 tykkäystä

Palaan tähän vielä sen verran että väitätkö Riistakeskuksessa olevan paljonkin porukkaa jotka eivät metsästä? Tai riistanhoitoyhdistyksissä?

Riistakeskus on yhtä kuin aiempi Metsästäjäin keskusjärjestö + riistanhoitopiirit. Eli melkein kaikki metsästäjät.

Metsästäjät eivät päätä lupien määrää, vaan riistakeskus joka käytännössä koostuu metsästäjistä. En ole väittänyt että metsästäjät päätävät jollain huutoäänestyksellä asian.

Hirvikannan alentamisella olisi toki vaikutusta ekosysteemiin, eli luonnollisemmalla hirvikannalla esimerkiksi koivun kasvatus olisi helpompaa. Taloudellisesti vaikuttavinta on koivun ja männyn syönti, muutenkin ylisuuri kanta vaikuttaa todella paljon puustoon ja kasvillisuuteen.

Voidaankin aloittaa petoja vähentämään, jotta hirville on hyvät oltavat syödä ruokaa. Kyllä hirvet metsään mahtuu, ihmeellinen asenne vähätellä hirviä ja suojella petoja.

Onko sinulla ideologinen syy tässä takana vai mikä?

Minulle ei ole ikinä ollut harmia pedoista, hirvistä kylläkin. Hirveä on mukava syödä, mutta muuten kyseessä on tuholainen. Sarvipäinen rotta.

Hirvet mahtuvat metsään ihan hyvin, 50 tuhatta mahtuisi paljon paremmin kuin nykyinen 100000, eikö!

3 tykkäystä

Ei ole ideologista, mutta petoja on tietyin aluein liikaa. Se johtaa siihen, että sieltä loppuu ajallaan muut eläimet, eikä esimerkiksi enää voi harrastaa tuhansia vuosia vanhaa lajia.
Minä arvostan myös alkutuotantoa, niitä maaseudun yrittäjiä, joiden määrä vähenee kokoajan ja loppuu kokonaan petojen takia. Sinä et ilmesesti arvosta, tai ymmärrä mikä tilanne on kun susi vetää kaikki lampaat.

1 tykkäys

Jospa tämän aiheen jättäisi sikseen, yleensä ei hermot mene näissä, mutta jotenkin oletus siitä että olisin metsästyksen vastustaja tai puhuisin aiheesta jonain ummikkokaupunkilaisena meni ihon alle.

En ole aktiivimetsästäjä, mutta heille voin toivottaa vilpittömästi metsästysonnea. Turha tällä aiheella on politiikkaketjua tukotella, asia ei ole suuri merkitykseltään. Suurien tunteiden aihe usein kyllä :grin:

1 tykkäys

On helppo uskoa, ettet ole aktiivimetsästäjä. Näkemyksesi eroaa niin valtavasti useiden aktiivien osalta juttujesi perusteella.

En ole kieltämässä susikannan hoitoa, hirvikanta on se mikä itselläni on ollut hiertäjänä. Ja itse tunnen lammaskasvattajan jolla on susi käynyt liian monta kertaa kylässä. Ihan helvetin perseestähän sekin on.

Varmasti, ihan jo sen vuoksi että katsoo asiaa aivan eri kulmasta. Metsästyksen jäämiseen ei kyllä ollut muuta syytä kuin kotikylän helvetin riitaisa metsästysseura jonka kanssa en halua olla missään tekemisissä :sweat_smile:

Eipä tuon määrittely minun asiani ole, sosialistihallituksella tarkoitin SDP-johtoista hallitustamme, jossa oli vahvasti mukana myös vasemmistoliitto. Sosiaalidemokraatit lasketaan yleisesti sosialistipuolueiden kategoriaan, vaikka puolueen kirjattuihin päämääriin ei Suomessa kuulune tuotantovälineiden haltuunotto yhteisomistukseen, sikäli ihan hyvä kysymys. Tosin en ole oikeasti minkään puolueen puolueohjelmaa tainnut koskaan lukea, niin en uskalla varmaksi sanoa, kuinka syvää sosialismia SDP tavoittelee, ainakin Marin jakeli sangen suruttoman oloisesti muiden rahoja vastikkeetta milloin mihinkin suuntaan.

1 tykkäys

Ei sinun siihen tarvitse kantaa ottaakaan, kun tiedän kyllä ihan omasta takaa, että homma on niin, että kaikista lisätyötuloista menee se 60 % veroa, ja näin ollen olen mieluummin vapaalla. Antaa nyt niiden sosiaalidemokraattien maksella veroja. Ei tämmöiseen asiantuntijatyöhön ole otettavissa työvoimaa kovin sujuvasti mistään kortistosta, tilanteet on ohi jo ajat sitten ennen kuin uudet tyypit pääsevät tuottavan työn asteelle. Ja toisaalta kun ala on suhdanneherkkä ja epävarma, vakkariväkeä ei uskalla palkata lisää. Työvoiman joustavuus olisi periaatteessa win-win-tilanne, mutta kohtuuton veroprogressio tekee joustamattomaksi, joka on lähinnä loose-loose. Työnantajan kallis rauta seisoo tyhjän panttina, liiketoiminta kärsii, verotulot putoavat, mutta meikä vain vetää lonkkaa kotona ja katsoo nautiskellen telkkarista Tunteita ja tuoksuja ja Dallasia.

Näin ollen siis edelleen kannustan sinua hankkeessasi, kun lupasit, että pudottaisit verorahoista maksettavia kuluja. Sillä tiellä kun vähän matkaa eteenpäin kuljetaan, niin kohta voidaan laskea veroja, ja alkaa taas mullekin työ maistua paremmin.

2 tykkäystä

Jos demarit lasketaan sosialistikategoriaan niin sitten kyllä lasketaan kokoomus ja persutkin. Sosialisteille pitää keksiä uusi nimi koska sosialismi ei tarkoita enää mitään.

Tämän foorumin suosikkitalousjärjestelmä on ilmeisesti sitten sosialismi/kommunismi, koska demarien ohella kaikki muutkin puolueet sitä kannattavat.

3 tykkäystä

Kiitän kannustuksesta, Tosin tunnen itseni hieman yksinäiseksi näitä säästökohteita etsiessäni, Jostakin syystä tämä teema ei erityisemmin kiinnosta tämän palstan kirjoittajia, mutta ainakin olen yrittänyt. Niin yrittävät Liberaalitkin, heikolla menestyksellä.

2 tykkäystä

Korona-aika ja Marinin hallitus aiheuttivat minulle allergian vihervasemmistoa kohtaan. Olen ollut aina puolueisiin sitoutumaton ja halunnut (ainakin omasta mielestäni) nähdä hyvää kaikissa, ideologinen moniarvoisuus yhteiskunnassa on paljon parempi kuin yhden oikean opin järjestelmä. Marin liputti voimakkaasti sen puolesta, että nyt pitää valita puolet, ja oikea puoli on vasen, boomerit ja muu roskasakki saa pitää mölyt mahassaan, nyt pitävät valtaa vasemmistonaiset. Ja voi sitä uhriutumisen määrää, kun kuka tahansa, missä tahansa uskalsi kritisoida päätöksiä. Vihaatte nuoria ja vihaatte naisia. Järkyttävää, ahdistavaa aikaa.

Tukia jaettiin sinne sun tänne, mutta ei tietenkään ikinä tarpeeksi vihervasemmistolle. Oli sähkötukea (vapaaehtoisesti tehtyjen kauppasopimusten riskit kaadettiin muiden niskaan ilman mitään järkeä) ynnä muuta.

Olin itse pitkään lomautettuna koronan vuoksi. Minulla oli aika peljon tuttuja kulttuuripiireissä, jotka liputtivat hyvin suurella innolla vihreitä, vasemmistoliittoa, Sanna Marinia ja Pekka Haavistoa. Se henkilöpalvonnan määrä oli jotain minulle käsittämätöntä, kun en osannut nähdä näitä idoleita sellaisina pyhimyksinä ja sateentekijöinä kuin oikeaoppiset ihmiset heidät näkivät. No, korona kolhi näitä herkkiä taiteilijasieluja siinä kuin minuakin, ja luin jatkuvaa valitusta FB:sta, miten väärin taiteilijoita kohdeltiin, ja miten heiltä vietiin mahdollisuus elannon hankkimiseen. Erehdyin mainitsemaan, että olin itse mennyt epäpätevänä opettajan hommiin, kun minua oli niihin pyydetty, ja että siellä kyllä löytyisi töitä näille tuttavillenikin, olen melko varma, että olisivat suoriutuneet opettajan hommista vähintään yhtä hyvin kuin minä, ja sjaisista oli jatkuva pula. Voi laupias taivas, mikä määrä lokaa tuli siitä niskaan.

Minulle täysin tuntemattomat ihmiset alkoivat syytellä, että mikä hitto minä kuvittelen olevani määräilemään, mitä ihmisten pitäisi tehdä, kyllä yhteiskunnan tehtävä on huolehtia, ettei taiteilijan tarvitse kuin taiteilla, ja avustuksia pitää maksaa enemmän tässä vaikeassa tilanteessa. Yritin siinä, että enhän minä millään pahalla, mutta kun luulin vain, että tässä oli kyse siitä, että kaivattiin töitä hengen pitimiksi, ja että kun minäkin uuno ilman mitään pedagogian opintoja olin opettajana yllättävän hyvin pärjännyt, niin halusin tällaisen idean heittää taiteilijallekin, jolla tiesin olevan osaamista, taitoa ja jopa alalle soveltuvaa koulutusta. Että samassa veneessähän tässä ollaan, en minäkään ole mikään opettaja, ja minultakin korona vei koulutusalani mukaiset työt. Ja minua kyseltiin koko ajan opettajaksi moneen eri paikkaan, töitä oli tarjolla paljon enemmän kuin ehdin tehdä.

Tämähän kaiketi sai myös taiteelliset tiedepiirit ärsyyntymään. Minä, kouluttamaton moukka, vein opettajan työt joiltakin, jotka olisivat tarvinneet niitä työpaikkoja varmasti paljon enemmän. Tämä valistus tuli juuri apurahan turvin väitöskirjan vääntäneeltä kulttuuritohtorilta.

Nämä nyt olivat tietysti vain irtonaisia esimerkkejä, mutta eivät suinkaan ainoita. Marinin ja tovereiden “Jos et ole puolellamme, olet meitä vastaan” oli tunkenut näiden ihmisten tajuntaan niin syvälle, että kun minut tiedettiin ei-sosialistiksi, kaikki, mitä sanoin tai tein, oli luokkavihollisen työtä. Poistuin lopulta Facesta siellä esiintyneen ilkeilyn vuoksi, ja tuskin palaan. Täytyy kyllä sanoa, että en ole muutenkaan enää noihin ihmisiin yhteyttä pitänyt, vaikka olin luullut heitä ystävikseni. Korona aivan ilmeisesti oli kova isku henkisesti, ja herkät tateilijasielut kokivat sen niin paljon pahemmin kuin minä vääräoppisena ikinä voisin ymmärtää. No eipä siinä mitään, en ole koskaan halunnut tunkea seuraan, johon minua ei haluta.

On kuin olisi kivi,pudonnut sydämeltä, kun nykyisessä keskusteluilmapiirissä kaikki saavat taas yhtäläisen ihmisarvon. Enää ei pääministeri jaa ihmisiä meihin ja heihin avoimesti, nyt saavat puhua nekin, jotka ovat väärässä. Toivottavasti ei koskaan enää tule edellisen kaltaista hallitusta ja pääministeriä.

39 tykkäystä

Ennen oli sosialistit ja ei sosialistit. Jos puhuttaisiin tällä foorumilla vaikka ei-talousoikeistolaisista. Sillä muulla oikeistolaisuudella, vasemmistolaisuudella tai konservatiivisuudella ei niin merkitystä sijoittamiseen vaikka se korostuukin julkisessa keskustelussa liikaa nykyään. Talousliberaalit lasketaan oikeistoon ja monesti sosiaaliliberaalit vasemmistoon. Liberaalipuoiueessa nämä yhdistyvåt hyvänä kombona ja moni vasemmistolainen voisi myös tätä linjaa kannattaa, jossa karsitaan valtion turhia menoja karsimatta terveyspalveluista ja kyykyttämättä köyhimpiä tarpeettomasti.
Edit. Ja halutaan alentaa palkkaveroja.

4 tykkäystä