PoIitiikkanurkkaus (Osa 2)

Syytetäänkö sitten myös Suomen Uutisia, kun hekään ei näytä kuvia yleisöstä? Poikkeuksena Simo Grönroosin vapppuhe, joka ei yleisökuvan perusteella kiinnostanut ketään:

En ole kyllä huomannut, että esim. Annika Saarikosta tai Krista Kiurusta olisi mediassa yhtään sen parempia kuvia kuin vaikka Riikka Purrasta. Kehen tarkalleen ottaen nyt viittasit? Poimin esimerkiksi uusimmat hesarin kuvat persujen keskeisistä poliitikoista:

Kuka heistä esitetään mielestäsi nyt yleisölle poikkeuksellisin huonoin kuvavalinnoin?

3 tykkäystä

Nyt pitää vähän korjata.

  • PS:n osalta näytettiin yleisöä kojulla, sekä brunette halaamassa Jussia. Erittäin positiivista uutisointia. Sekä näytettiin pitkä pätkä puhetta. Moni muu puolue jätettiin kokonaan käsittelemättä.
  • PS:n osalta näytettiin myös Mari Rantasen vappupuhetta.
  • Persuista näytetään ihan yhtä hyviä ja huonoja kuvia kuin kaikista muistakin. Voin hakea sinulle epäedullisia kuvia helposti muidenkin puolueiden edustajista. Niitä löytyy kyllä.

Näyttää hiukan siltä, että kannatat PS:ää ja katsot uutisia aika värittyneiden lasien läpi ja triggeröidyt kun PS:ää ei kohdella silkkihansikkain, mutta unohdat että ei kohdella mitään muutakaan puoluetta. Jokainen saa vuorollaan kokea julkisuuden hyvät ja huonot puolet.

10 tykkäystä

Voisiko keskustapuolueesta sittenkin tulla talousoikeistolainen tai talousliberaali puolue? Onko nykyhallitus “oikeistohallitus” jos se korottaa veroja jopa vasemmistolaishallituksia kovemmin?

Petri Roininen palaa huolestuneena studioon. Uusi hallitus, mutta onko mikään muuttunut – Suomi on yhä uppoamassa Bermudan kolmioon. Sen muodostaa huippukorkea verotus, ei kasvua ja matala yksityinen varallisuus.

Petri reagoi ns. “oikeistohallituksen” veronkorotuksiin, suomalaisten jopa $700 miljardin menetettyyn varallisuuteen suhteessa Ruotsin ihmiskeskeiseen politiikkaan 2000-luvulla ja esittelee ns. Roinisen listan.

Roinisen lista on kymmenen kohdan kasvu- ja säästölista, jolla hän kampanjoi sekä keskustan varapuheenjohtajaksi että eurokansanedustajaksi. Samassa yhteydessä hän kehotti Ursula von der Leyeniä investoimaan 10 miljardia Itä-Suomen rakentamiseen osana Venäjän aiheuttamaa kriisiä.

neuvottelija Sisäpiirissä Petri avaa miten Roinisen lista syntyi

8 tykkäystä

En itse ole oikein tykännyt kaikenlaisten vääräleukojen irvailusta, että meidän “oikeistohallitus” ei tee oikeistolaista politiikkaa.

Tilanne on sen verran surkea että itse ainakin olen enemmänkin äänestänyt sen puolesta että realiteetit velkaantumisen hallitsemattomuudesta tunnistetaan. Valitettavasti vaan verojen korotukset ja sossuilun leikkaukset ovat nopeimpia tapoja alkaa tehdä asialle jotain. Erityisesti kun hallitukset ovat aina hädin tuskin enemmistöhallituksia, jotka sitten päätyvät kaikenlaiseen lehmänkauppaan RKP:n tyylisen parin hassun äänenkin takia.

Yhteiskunnan rakenteiden korjaaminen vie paljon pidempään kuin on aikaa yhdellä hallituskaudella, ennen kuin seuraava hädin tuskin enemmistöhallitus taas rullaa omat muutoksensa päälle. Toivottavasti nyt on herätelty muitakin tekemään vaikeita päätöksiä.

15 tykkäystä

Ei voisi. Petri elää jossain harhakuvitelmissa, että puolueeseen voi astua sisään, muuttaa sen kurssin käänteiseksi ja samalla kannattajat seuraisivat uskollisesti uutta täysin muutettua linjaa. Yhden puolueen hän onnistui jo tuhoamaan, yrittämällä muuttaa talouspoliittisesti lähinnä demaripuolueen talousoikeistolaiseksi puolueeksi. Tuloksena oli puhdas 0,0 %:n kannatus ja puolueen lopettaminen. Olkoonkin, että sen puolueen kohdalla kyse olikin vain raunioiden romahtamisesta. Petrin poliittisen linjan kannatuksesta kertoo kaiken se, että avoimen fasistinen Sinimusta liike sai noin puolitoista kertaa enemmmän ääniä ja avoimen kommunistinen SKP sai noin 2,5 kertaa enemmän ääniä kuin hänen säälittävä puolueviritelmänsä.

Hienoa, että pörssiyhtiön pomolla on aikaa tuollaiselle puuhastetulle. No aikuisen oikeasti, se ei ole hienoa. Kuten ei sekään, että Roininen lähettelee poliittisesta puuhastelustaan tiedotteita Investor Housen kautta. Se syö pahasti pörssiyhtiön uskottavuutta, kun yhtiö valjastetaan pomonsa poliittisen puuhastelun apuvälineeksi.

6 tykkäystä

Kirjoitin vain Ylestä ja Hesarista, en ota kantaa muihin. Ja siinähän se pointti juuri onkin että pitäisi näyttää sitä yleisöä, siitähän jokainen sitten näkee kuinka paljon puheet kiinnostaa.
Lähinnä huonot kuvat kohdistuvat Purraan ja jotenkin tulee mieleen että jos hän olisi mies, niin voisi kohtelu olla toisenlaista. Ja huom, tämä on minun mielipiteeni, sinulla on omasi.

@Paapaa Olisi mukavaa jos et heti lokeroisi kirjoittajaa ja puhuisi kirjoittajasta, keskity itse asiaan. Ne uutiset, jotka minä katsoin, niin niissä ei näytetty yleisöä.

1 tykkäys

Kerro ihmeessä mikä uutislähetys oli kyseessä niin teen uuden analyysin. Katsoin 20.30 päälähetyksen Areenasta ja sieltä tein havainnot. Sen perusteella olet väärässä ja vihjailusi siitää, että PS:ää kohdeltaisiin kaltoin ei pidä paikkaansa. PS sai lähetyksessä paljon positiivista näkyvyyttä ja PS:n edustajien puheita näytettiin enemmän kuin muiden puolueiden. Suurin osa puolueista ei saanut lainkaan näkyvyyttä.

Mutta kerro toki, jos tarkoitit jotain toista lähetystä, niin katson senkin. Voin analysoida ihan aikaleimojen kanssa niin muutkin voivat helposti tarkastaa väitteet. Kaikki lähetykset löytyvät Areenasta. Pysyn kyllä analyysissäni ja mielestäni et tarkastele asiaa tasapuolisesti.

1 tykkäys

En itse ole oikein tykännyt kaikenlaisten vääräleukojen irvailusta, että meidän “oikeistohallitus” ei tee oikeistolaista politiikkaa.

Samaa mieltä, mutta kehysriihen veronkorotukset olivat minusta oikeistohallitukselta outo veto - olisi ollut taloustieteellisesti perusteltua jopa laskea palkan veroja ja silti argumentoida että verokertymä voisi siitä suurella todennäköisyydellä nousta.

Nyt minulle jäi sellainen kuva että kun vasemmalta laidalta lobattiin veroja niin nyt sitten lähdettiin myötäilemään tätä toivetta mukavuudenhalusta.

Nythän vasen laita kritisoi VM:n uutta bkt-ennustetta liian optimistiseksi, joten jos se pettää niin Suomen maailman 4. korkein kokonaisveroaste nousee oikeistohallituksen kaudella.

Suomen sija maailman kovimpien verottajien listalla ainakin päätyy hyvin todennäköisesti mitalisijoille.

3 tykkäystä

Palataanko asiaan sitten kun Saarikko ei enää ole Keskustan puheenjohtaja? Taitaa olla yksi Suomen historian vasemmistolaisimmista/holtittomimmista valtiovarainministereistä?

Parasta olisi jos Keskusta pysyisi marginaalissa. Siltarumpupolitiikan ja maaseutumeinigin takia ollut todella vahingollinen puolue Suomen hyvinvointia ja taloutta ajatellen, ja tämä siis jo ennen edellistä hallitusta. Sipilän kaudella koitettiin tehdä järkeviä asioita, mutta silloinkin mentiin liikaa AY-/järjestö -tekeminen edellä. Eli omasta mielestäni oleellista, että jo haluaa äänestää muita kuin sosialisteja (SDP, Vasemmistopuolue, Vihreät), niin ääni kenelle tahansa muulle kuin Keskustalle. RKP:llä kyllä myös ongelmia, muttei ole ihan yhtä paha kuin Keskusta.

3 tykkäystä

Siellä on ollut 22 demaria ensimmäisenä valtionvarainministerinä, kakkosministerinä taas 14 demaria, yksi skdl ja yksi vasemmistoliittolainen.

En usko että yksi historian vasemmistolaisimmista olisi kovin kuvaava Saarikon tapauksessa.

2 tykkäystä
11 tykkäystä

Peter Seligsonilta hyviä ajatuksia. Epäpoliittinen Seligsonkin antaa täyslaidallisen Suomessa tehdylle vasemmistolaiselle politiikalle. Ei näytä tulevaisuus kovin hyvältä. Jos olisin itse ”tavallisissa palkkatöissä”, niin en jäisi tänne katselemaan vaan lähtisin Ruotsiin, Sveitsiin, Singaporeen… mihin tahansa maahan missä osaamisella ja ahkeruudella saa itselleen enemmän kuin Suomessa.

8 tykkäystä

Juuri näin. Tähän päälle vielä järjetön vihersiirtymä, jonka seurauksena teollisuus ei saa edes tasaista sähköä.

“Liian kallis ja epävarma sähkö ei houkuttele ulkomaisia investointeja Suomeen… sähkön hinta riippuu säästä.”

Nythän eduskunnassa ollaan päättämästä laista, joka sallii jopa uhanalaisten eläinten tappamisen tuulivoiman takia koska “yleinen etu”. Kenenköhän yleinen etu tämän sattumasähkön lisääminen on? Italian tuulivoimamafia hieroo käsiään ja kerää tukirahat tyhmältä Suomen valtiolta. Suomeen on kiva investoida tuulivoimaa, kun valtio maksaa siirtolinjat eikä vaadi toimijoilta säätövoiman rakentamista tyynelle ajalle. Hyvä Suomi! :person_facepalming:

Lisäksi typerä kiinteistöveroporkkana takaa sen että peräkylät antavat kaavoittaa voimaloita surutta mailleen, että varmasti loputkin asukkaat muuttavat pois melun keskeltä. Ruotsissa ollaan tässäkin viisaampia.

12 tykkäystä

Mistä tietää että on viikonloppu?

Yhteenveto

Politiikkakeskustelu siirtyy kahvihuoneelle. :anguished:

11 tykkäystä

Tämä on kyllä inderesin moderointiporukan typerimpiä linjauksia pitkään aikaan. Voi jessus tätä pientä nyhertämistä tämän politiikkaketjun kanssa. Olen melko varma, että kenenkään mielestä ei ole mukavaa, että se keskustelu ui kahvihuoneelle - ei edes keskustelijoiden itsensä mielestä. Jostain syystä tähän nyt ihmisiä ylläpidon toimesta ohjataan, ja vieläpä niin että tämä aivan erikseen sallitaan.

Todetaan vielä, että saunakaljapäissään kommunikointi on nähtävästi huomattavan suoraviivaista. Ja saunakaljapäissään kommentoija olen siis minä itse.

14 tykkäystä

Haluaisin itsekin kommentoida tuota Seligsonin haastattelua, mutta se on vaikeaa ilman lipsumista politiikan puolelle mutta yritän nyt silti.

Valtion roolia pitää saada vähennettyä Suomessa, näinhän sanoi myös nobelistimme Bengt Holmström. Jokaisen pitää ottaa enemmän vastuuta itsestään ja tehdä kovemmin töitä. Työkyvyttömät toki erikseen, mutta suurimman osan pitää tehdä töitä jotta meillä on varaa tukea niitä jotka eivät ole työkykyisiä. Olemme tottuneet liian hyvään ja liian helppoon elämään ja teemme sen ottamalla velkaa tulevien sukupolvien piikkiin. Työtä, työtä, työtä, leppoistamalla menetämme elintasomme ikävä kyllä.

Olen itse yrittänyt pienentää maariskiä pitämällä Suomipainon salkussa nollassa - ja surkeasti epäonnistunut siinä. Minulla on jo työ, eläke ja ”kiinteistösalkku” 100% Suomessa niin miksi hitossa vaan kasvatan maariskiä ostamalla hesuliosakkeita?

Lauantairäntti riittänee tässä, ajokunnossa ei olla täälläkään mutta ei tarvitsekaan.

2 tykkäystä

Katsotaas, siirsin keskustelua tänne. Avasin nyt tämän ketjun; viikonloppuisin on ollut aiemmin hurja paikka, erityisesti iltaisin siis myöhäisiltaisin. :slight_smile:

Nyt noin puoli vuotta viikonloppuisin ollut tämä ketju kiinni; aika paljon keskustelu on rauhoittunut ja toimenpiteiden määrä vähentynyt ja tuntunut, että keskustelu on keskittynyt enemmän sijoitusaiheisiin ketjuihin.

Toki joka päivä useammassa ketjussa saatetaan hieman sivuta politiikka viestin tai parin verran - kuten yleensä, niin joskus voi sopiakin politiikkaan liittyvä aihe, mutta sitten se lähtee usein enemmän väittelyksi ja ihan vain politiikkahöpinäksi. Kuten muissakin ketjuissa, niin hieman joustaa aina ku sopii aiheeseen jotenkin (ja joskus juttu vain sivuaa politiikkaa), mutta sitten kun keskustelu lähtee enemmän offtopiksi, niin se on liikaa.

Jotkut huomasivatkin, että suurin osa tietynlaisista viesteistä poistui Kahvihuoneelta tai siirrettiin Politiikkaketjuun erityisesti puolen vuoden ajan. Tiukempi linja on selvästi toiminut, koska kun muutamatkin jää, niin lähtee aika usein lapasesta. Joskus viestin siirtoja on muutamia päivässä, sitten joskus kymmeniä ja “pahimmillaan” 3-numeroinen määrä on päivän aikaan siirtynyt. Puhun kokonaisuudessaan en vain politiikkaketjuista.

Katsotaan, miten nyt toimii, mut panostakaa eniten sijoitusaiheisiin ketjuihin. :slight_smile:

Kiitos ja mukavia sekä ystävällisiä viikonloppuja kaikille! :slight_smile:

11 tykkäystä

Kansaneläkekkeeseen on oikeutettu kun asuu Suomessa. Ulkomailla asuvat eivät enää ole, näin on päätetty. Tämä siis jos kirjat ovat ulkomailla. Kuten sanoin aiemmin koko kansaneläke on mielestäni todella epäreilu systeemi ja korostaa vain sitä epäsuhtaa mikä meillä on. Yhä harvempi vastaa omista kuluistaan yhteiskunnalle ja liian moni kantaa repussaan muiden vastuita. Näin olisi vaikka kansaneläkettä ei tähän laskettaisi. Suomessa joutuu tekemään 22,7 vuotta töitä mediaanipalkalla, jotta pääsee samaan kuin mitään tekemätön naapuri.

16 tykkäystä

Viime kädessä kansaneläkkeessäkin on kyse siitä, että annetaanko meillä kuolla nälkään tai kylmään, jos ei ole kyvykäs tai halukas hoitamaan itse itseään. On laaja yksimielisyys, että kyvyttömiä pitää auttaa, oli kyse sitten ruumiin tai mielen sairaudesta tai vaikka ihan vaan kerta kaikkisen huonosta tuurista ulkoisissa olosuhteissa. Haluttomuuden suhteen tulee sitten hajontaa näkemyksiin.

Oma näkemykseni on hieman häilyvä, sillä haluan nähdä, että omilla tekemisillä on selkeä vaikutus omaan tilanteeseen, niin hyvässä kuin pahassa, mutta toisaalta näen totaalisen halun heittäytyä muiden hoivattavaksi myös omalla tavallaan olevan mielen sairaus. Joku huono arpa geenilotossa.

1 tykkäys