Politiikkanurkkaus (Osa 1)

Luotaisedusta ei tarvitse maksaa veroa jos sitä ei ota vastaan.

Verolle joutuu kahdesta lämpömistä ateriasta päivärahan kanssa ja lehtitietojen mukaan on ollut aamupala ja kylmiä aterioita. → sama jos työreissulla hotellissa. Tuo ei ole luontaisetu.

3 tykkäystä

Periaatteessa ymmärtäisin joo jos siellä kävisi satunnaisesti. Nyt Marin on kuitenkin käytännössä ilmeisesti asunut tuolla, tiedät että teet/haluaisit tehdä hyvin vasemmistolaista veropolitiikkaa ja nämä aamupalasi maksetaan verorahoista. Kyllä tää mielestäni on sellaisia asioita joita itse miettisin hyvin tarkkaan jos ammattini olisi kiinni imagostani/äänestäjistä.

Edit. Marin vaikuttaa ihmiseltä joka pyrkii valvomaan tarkasti julkista imagoaan ja puuttuu kohtiin mistä ei pidä. Sen takia onkin outoa ettei miettinyt tätä asiaa muuten kun että tämä kuuluu mulle. Sellainen ajatusmaailma olisi enemmänkin oikeistolaista.

Edit2. Itsehän joisin mielelläni vaikka skumppaa teidän kanssa sijoittajien pääomaveroilla. Eli en tosiaan pidä tota nilkkinä toimintana kun se noin toimii, mutta poliittisesti hölmönä.

4 tykkäystä

Tarkoitan sitä että jos sinulla on autoetu ja auto seisoo pihassasi koko vuoden, maksat siitä silti. Tässähän on sama asia kyseessä muiden pääministereiden kohdalla.

Edit työreissuksi ei lueta muuttamista työn perässä toiselle paikkakunnalle neljäksi vuodeksi. Hotelliasuminen työreissulla menee päivärahojen kanssa samaan kategoriaan

Tässä on sovellettu matkakustannusten korvausta jos oikein ymmärrän. Ei ole sama kuin luontaisetu.

Ei voida soveltaa matkustamisen korvausta. Muussa tapauksessa muutan saman tien viereiseen kuntaan .

1 tykkäys

Kannattaa pitää kirjat toisessa kunnassa

Sepä se, olisi helppo tapa kiertää veroja. Ruokia on mystisesti myös korvattu koko perheelle ei ainoastaan Marinille. Mikä sekin on verottajan kannalta tuomittavaa.

3 tykkäystä

Oon miettinyt samaa asiaa. Paras esimerkki on mun mielestä Paavo Väyrynen, jolla oli taivas rajana aikanaan, kun hän oli suomalaisen politiikan huipulla. Sitten mökkikohua ja tuhat eri suhmurointia. Ei porukka vaan malta olla sumplimatta itelleen noita pikkuetuja ja sit kärsii moninkertaisesti.

Tässä tapauksessa en usko, että Marin ahneuttaan otti itselleen aamupalaetuja. Korkeintaan ajatteli, että no täähän on kiva ja jos kerran muutkin on hyödyntäny nii miksen minäkin.

Marin on poliitikkona aivan omaa luokkaansa. On saanut hirveän ison osan suomalaisista syömään kädestään ja kansainväliset mediatkin tykkää. Osaa pelata mahdottoman hyvin median kanssa. Tää aamupalahomma oli eka takaisku ja sekään ei ollut “oma moka”.

Poikkeuksellisen kova poliitikko. Valtiojohtajana ei ole mieleeni.

6 tykkäystä

Marin itse kertoi jo lauantai-iltana Twitterissä, että pääministerin ja tämän perheen käyttöön on aamiaistarvikkeiden lisäksi ostettu myös kylmänä toimitettuja aterioita.

Jotenkin vielä pystyin ymmärtämään 300e aamupaloihin. Onhan minulla itselläkin erittäin kattavat purtavat töissä enkä niistä mitään veroja joudu maksamaan. Mutta työpaikan ravintolasta en voi saada ilmaista ateriaa koska verottaja näin on päättänyt. Näköjään tämänkin voisi kiertää niin että kokki valmistaa ja sitten jäähdyttää aterian ja minä sitten mikrossa sen uudelleen lämmitän. Tässä siis aivan tietoisesti käytetään veronmaksajien rahoja maksamaan koko perheen sapuskat täysin lain henkeä vastaan mutta silti sen sisällä ehkä juuri ja juuri pysyen.

4 tykkäystä

Tästä tulee kyllä melkoinen ennakkotapaus jos tämä menee läpi. Ei muuta kun tarjoamaan ( sisällytetään palkkaan ) jääkaapista valmiita kylmiä annoksia työntekijöille ja itselleni. Miten tuo sitten menee, ilmeisesti sen saa myös yritys vähentää verotuksessa. Tuolla tapaa voi kivasti kiertää työnantajamaksut ja turhat ennakot. Täähän on itseasiassa mahtava juttu. Yritykselläni säästyy nopsasti laskettuna useampi tuhat euroa vuodessa. Tähän sitten kun saadaan heräämään kaikki Suomen yritykset niin päästään siihen, ettei tuo kohu enää olekaan lillukan varsia, vaan jotain ihan muuta.

3 tykkäystä

@JHeiskanen Toivolalla meni sekaisin myös pääasiallinen asuinpaikka sekä se, että voiko sairaslomalla ajella taksilla pitkin poikin ja laskuttaa eduskuntaa omista keikoista.

Eihän noista kansanedustajista suoraselkäisiä ole kuin harvat, kovasti Marinia puolustaneella Rinteelläkin on mennyt omat ja taloyhtiön rahat sekaisin sekä työmatkatkin piti laskuttaa tuplana AKT:n aikana IS: Sdp:n Antti Rinteellä kaksi vanhaa rahasotkua | Verkkouutiset

Mä en ymmärrä miksei jokaiselta kansanedustajalta vaadita nuhteetonta käytöstä muiden rahojen kanssa pelatessa. Jos sellaista taustaa ei ole/rikoksia ilmenee niin kylmästi suoraan kenkää. Sama porukka kuitenkin päättää mitä Suomen valtion rahoilla tehdään.

2 tykkäystä

Minua ihmetyttää Valtioneuvoston kanslian todella amatöörimäinen ja tökerö viestintä. Kriisiviestinnän ABC:hän on, että jos kohujuttu tulee, kannattaa nopeasti käydä läpi, liittyykö tähän jotain sellaisia juttuja, joita ei ole tullut vielä julki, onko toimittu tavalla joka on herkimpien mielestä ”moraaliton”, onko toimittu lain hengen vastaisesti, onko toimittu lain vastaisesti. Sitten tullaan ulos, avataan koko juttu niin että sitä ei tule enää tipoittain ulos seuraavien päivien aikana, pahoitellaan jos aihetta on, selvitetään viranomaisten kanssa avoimesti jos aihetta on.

Nyt petti ainakin tuo ensimmäinen kohta, eli kun ekassa kohujutussa oli 300, olisi pitänyt nopeasti avata että summa on 850e, sekä mahdollisia muita yksityiskohtia. Silloin asia ei olisi enää tänään uutisissa. Pienikin juttu saattaa paisua hallitsemattomaksi jos se saa polttoainetta tipoittain tulevista uusista yksityiskohdista.

Sitten se oli erikoista, että he heittivät lonkalta, että Lipposet ovat varmaan käyttäneet tätä. Kun Päivi Lipponen kiivaasti kiisti ja selosti aika uskottavasti, sen sijaan että kanslia olisi nopeasti kulisseissa varmistanut asian, he twiittasivat että alkavat selvitellä kuitteja ja ”haastatella aikalaisia” :smiley:

11 tykkäystä

En edes jaksanut kaikkea kirjoittaa, mutta täysin samat ihmetyksen aiheet. En sinällään Marinia tästä osoita, muutakuin pelisilmän puutteesta.

3 tykkäystä

Mikä siitä Marinista kovan tekee? Kaunis nainen ja käskevä ääni? Totuushan on, että meidän viisikko on jatkuvasti mediassa ihan sukupuolensa, ei tekojensa ansioista.

Budjetit on lykätty kauas tulevaisuuteen, asioita vatkataan ees taas ja monesti ihan keskitytään siihen, että puhutaan paljon eikä sanota yhtään mitään.

En pitänyt Sipilän hallituksesta, mutta ei aiheuta tämäkään hurraahuutoja. Voisi sanoa että mentiin äärilaidasta toiseen.

19 tykkäystä

Varmaan se , että mainitsemistasi asioista huolimatta suosio on ollut näihin päiviin asti todella kovaa.

1 tykkäys

Amerikassa puhutaan termistä OPM: other peoples money. Se vaikuttaa vaan kumman paljon rahankäyttöön, että kuka kuittaa laskun. Varmaan itsekin tilaisin baarissa kalliimmat juomat, jos ne maksaisi aina joku muu.

Tästä on hyvin puhunut The Wolf of Wall Streetin Jordan Belfort. Hän aloitti kunnollisena miehenä, ja häneltä on kysytty, että miten hän korruptoitui niin pahasti. Tapahtuiko kaikki pikkuhiljaa vai mitä tapahtui.

Hänen mukaansa kaikki lähti liikkeelle siitä, kun hän hyväksyi sen, että on ok tehdä meklarina kauppoja, jotka ovat asiakkaan etujen vastaisia ja hänen oman etunsa mukaisia. Sen jälkeen aivan kaikki oli mahdollista.

Samaan tapaan uskon poliitikoille käyvän. Kun alkaa ajatella, että on ok elellä työnantajan piikkiin, niin vain taivas on enää rajana.

5 tykkäystä

Sunnuntai on pörssin lepopäivä ja kahvikupin äärellä on soveliasta hieman hallitustakin arvostella.

4 tykkäystä

Ja syynä mikä, sukupuoli ja ulkonäkö. Se sama jolla päästiin lehtien kanteen. Meillä on ollut Tarja pressana jo parikymmentä vuotta sitten. Tausta oli huomattavasti kovempi, silloin vain ei ollut muotia nostaa ketään ison lehden kanteen sukupuolen takia.

Selvyyden vuoksi vielä, olen sitä mieltä että se työn tulos pitää arvioida ihan tehdyn työn mukaan, eikä sen tekikö sen mies vai nainen.

2 tykkäystä

Itse ajattelisin niin, että sellaiset ihmiset hakeutuvat rooleihin, jossa tämä on mahdollista. Jos ei sitä selkärankaa valmiiksi ole, niin ei se tuollaisessa roolissa yhtäkkiä tyhjästä kasva.

4 tykkäystä

En ole mistään kirjoittamastasi eri mieltä. Sanoinkin, ettei hän ole mieleiseni valtiojohtaja, mutta erinomaisesti hän on noussut valtakunnan kaapin päälle. Kaiken paskan hän on valuttanut onnistuneesti eteenpäin Vihreiden ja Keskustan niskaan.

Poliitikolta ei vaadita hyviä päätöksiä tai mitään substanssiosaamista. Se on nähty moneen kertaan.

Eiköhän Marin saa spinnattua tämän aamiaiskohunkin niin, että Saarikkoa varten on tarjoilut ostettu, kun on käynyt kylässä :smiley:

9 tykkäystä