Politiikkanurkkaus (Osa 1)

Tämä kuulostaa kyllä aika oudolta toiveelta. Tuollainen aihe vaatii oman ketjun, jos tällä foorumilla ylipäänsä halutaan sallia vapaa poliittinen keskustelu. Spesifi sijoittamiseen liittyvä poliittinen keskustelu ei kyllä mitenkään tule saamaan mitään järkevää näkyvyyttä samassa ketjussa, missä muukin poliittinen keskustelu.

Käsittääkseni tämän ketjun fokus on nimenomaan yleinen poliittinen keskustelu ja ollut sitä no 5 vuotta.

14 tykkäystä

Eihän nuo aiheet kiinnosta ketään :sweat_smile: Politiikkakeskustelu on voimissaan siksi, että täällä puhutaan ihmisiä kiinnostavista teemoista. Toki Inderes voi määrätä omalla foorumilla mitä haluaa, mutta se on varmaa, että noista aiheista ei synny keskustelua (ei sitä ole syntynyt tähänkään mennessä).

Pelkääkö Inderesin viestintäväki mainehaittaa kun foorumilla esiintyy sana “persu” ?

13 tykkäystä

Omituinen toive. Ehdottamasi aiheet käsitellään omassa ketjussaan, jota on viimeksi päivitetty toukokuussa 2021. :slight_smile:

Ei tähän keskusteluun tarvitse osallistua eikä sitä tarvitse lukea.

Ketjussa on paljon hyvääkin sisältöä, vaikka sitä toistuvasti parjataan. Ennen kaikkea ketjusta saa hyvän kuvan suomalaisesta politiikasta ja sen vastakkainasetteluista. Viimeaikainen keskustelu hallituksesta koskettaa jokaista sijoittajaa tässä maassa. Kyse on muustakin kuin OST:n eurorajasta.

19 tykkäystä

Tässä nyt kohuttu asekeskustelu kokonaisuudessaan. Hesarin tämän hetkinen pääkirjoitus ei välttämättä ehkä nyt anna täysin rehellistä kuvaa asiasta. Mutta mikäpä minä olen pääkirjoitusta kirjoittanutta toimittajaa kritisoimaan, se olisi nimittäin maalittamista.

Nimi: Pirjo 25. syyskuuta 2008 21:47:45
100% kouluammuskeluista ovat tehneet miespuoliset henkilöt ja varmaankin lähes 100% kaikista ampuma-ase rikoksista tekevät miehet.Miten olisi jos aseluvan saisivat vain naispuoliset henkilöt?heille siitä voisi oikeasti olla jotain hyötyäkin itsepuolustustilanteissa kuten vaikka varsinkin Suomessa yleisissä perheväkivalta tapauksissa.

Nimi : Pirjo 25. syyskuuta 2008 22:02:06
Perustan tietoni ihan faktoihin.Reilusti suurin osa perheväkivalta uhreista on naisia.Miesten uhrius on lähinnä sitä että nainen on saattanut haukkua penistä pieneksi.

Nimi: riikka 25. syyskuuta 2008 23:43:03
Aika paljon asiaa. Onks tää mun viitekehys nyt sit.


P: Minut yllätti ihan perusduunarin tehneen hyvin samat havainnot ja analyysin suomalaisesta massamediasta. Kertoi jopa luopuneensa Ylen uutisten seuraamisesta, niiden ärsyttävän piiloaatteelisuuden vuoksi…

Perusduunari kykenee tähän yleensä aina, paitsi silloin, jos hänellä on muuta tekemistä kuin duunarointi, so. sosioekonomiseen ryhmään kuuluvaa negatiivista vertaistoimintaa (ylenmääräinen baarittelu esim.). Oikein kunnon PERUSduunari (uhanalainen laji nykyään) kyllä ymmärtää - hänelle politiikka tai yhteiskunta ei ole kivoissa kirjoissa hyllyssä tai palkkakuitin alareunassa, vaan se on kaikkialla. Tätä on ruohonjuuritason politiikka. Vaikka punavihreä kansalaisaktivismi yrittääkin asian unohtaa.

Muuten, jännä juttu, että keskiluokalle kaljan parissa filosofointi on vain korkeakulttuuria ja “mä oon kiinnostunut yhteiskunnallisista ilmiöistä”…

Jarkko Sandell: Eliitinkin edustajat ovat ihmisiä, ei robotteja. Ajat muuttuvat tarpeen vaatiessa hyvinkin nopeasti.

Niin! Parasta yhteiskunnallista muutosta saavat eliitissä aikaan sähikäiset, yhtäkkiset pienet pommit. Koko valtiokulttuuriin vaikutetaan niin. Miettikää, mistä nuo tulevat - VAALEISTA, yliopistoista, pienistä piireistä! En ole lainkaan niin pessimisti maahanmuutonkaan suhteen kuin eräät täällä. Homma itää, myös suvaitsevaistossa. Lähinnä kysymyshän on siitä, mikä “uhriluku” on siedettävä.


Naiset aina kertoo näitä arkielämän kokemuksia… Joten tuosta Bang Bang Somaleistakin sen verran, että eilen junassa…

Jostain Espoosta tuli koulujoukkio, ehkä 16-18 v. Mukana kaksi somalia, tyttö ja poika, ilmeisesti sisaruksia. Puhuivat suomea, keskenään välillä omaansa. Tyttö luki Metroa, jossa luonnollisesti Matti Saari Erikoisnumero. Näytti pojalle lehteä, kommentoi jotain. Tähän huomattavalla testosteronilla ja uhmaamisella varustettu pikkusomppu totesi murtavalla suomella (siis että muutkin kuulevat) “Vittu. Ei mua kiinnosta Suomi!!”

Mä olin kamalan tyytymätön elämääni, koska mun uusi tukkaväri oli muodostunut vääräksi, joten en voinut pitää spermaturpaani kiinni. Otin kuulokkeet korvistani ja kysyin spontaanin kiihtymyksen tilassa, että (aikuismaisella äänellä tietysti, olenhan aikuinen) “Mitä sä sitten teet täällä?”

(sen jälkeen kun joskus 10v tyttösenä pilkkasin skinhedejä tamperelaisessa bussissa, en olekaan uskaltautunut tällaiseen “rasistiseen keskusteluun” ventovieraiden kanssa.)

“Mitäää? Mitäää sä sanoo??!!11”

Toistin. Miksi sinua ei kiinnosta Suomi? Eikö pitäisi kiinnostaa? Mitä sä sitten teet täällä? Onkosutjokuvittupakottanuttännetulemaan
meidänrahoillavittuelämään?!

(en sanonut viimeistä virkettä; sehän oli lapsi!)

Kai sitä joskus itsekin aika emotionaalisena käy. Kun en suomalaiseltakaan mitään surunauhaa odota, mutta pienen somppupojan (pienen?!) odottaa olevan korrektimpi… Miksi?

No, jok.tap. poitsu totesi siinä kiroiltuaan hetken (tapaan, jonka osaa ihan kuka tahansa espoonkeskustalainen juippi), että “BANG BANG!!” ja näytti mua. Edelleen tukastani roihahtaneena koin melkein aggressiivisia tunteita, en lainkaan mitään pelkoa tai uhrimentaliteettia. Häiskän huivipäinen siveä sisko siinä poitsua hyssytteli ja minä puristelin päätäni aikuismaiseen tapaan. Onneksi jäivät seuraavalla asemalla pois. Minä, kaikella 54 kilollani, olen parhaimmillani hirveän spontaani =)

(joo, hävettää, en toki yleensä kommentoi heille - mutta se tukka vaikutti tässä!)


Pirjo. Jos mulle annettaisiin ase, ruumiita tulisi ihan lähijunassakin, you see.

Ootko muuten ite joskus haukkunut miesten elimiä pieniksi? Miksi? Itse olen huomannut, että pienistäkin hyötyy paljon enemmän, kun niitä kehuu isoiksi.

7 tykkäystä

Twitterissä ainakin Päivän Byrokraatti on jakanut ampumiskeskustelun kokonaisuudessaan. Kymmeniä viestejä osin puhekielistä ja sekavaa foorumikeskustelua, myös Halla-aho näyttää kommentoineen. Luin sen läpi. Nimimerkki Riikan kommentit eivät siinä kontekstissa näytä niin rumilta kuin kyseinen lause yksinään.

Tällä ei tietenkään ole enää mitään merkitystä, koska vastapuoli ja media on jo päättänyt, että Purra on absoluuttisen paha natsi.

Pakko arvostella tämän kohun yhteydessä mediaakin, koska noiden viestien arviointiin vaikuttaa ehdottomasti konteksti, johon ne on kirjoitettu, ja nyt se on jätetty kokonaan pois.

12 tykkäystä

Ehkä kuvaavin osuus on tässä.

Rasismia on katsottu Suomessa liian kauan sormien läpi – ja nyt meillä on jo esitellä maailmalle ministeri, joka on hekumoinut joukkoampumisella lähijunassa.

Helsingin Sanomia saattaa odottaa uusi oikeusjuttu.

5 tykkäystä

Jep, on ihan hyvä asiayhteys mainita sekin, että “Riikka” menee sönköttämään jollekin lapseksi luokittelemalleen henkilölle “Mitä sä sitten teet täällä?” Ja siihen päälle sitten tappofantasiat somessa. Sakeaa touhua.

En toki paheksu sitä, että aikuinen ihminen puuttuu alaikäisen epäasialliseen keskusteluun bussissa, mutta tuo ei ole se oikea reagointitapa.

Ja ihan hyvä mainita sekin, että Riikan kysymys oli vastaus maahanmuuttajan kommenttiin “ei kiinnosta Suomi”. Ja tappofantasia tuli siitä kun maahanmuuttajalapsi imitoi sormilla asetta, kohdisti sen Riikkaan ja sanoi bangbang.

Typerää kirjoittaa tuollaista omalla nimellä nettiin, mutta ehkä ihmisen käyttäytymisen näkökulmasta ei niin ihmeellistä. Jos sinua uhataan millään tavalla väkivallalla, saatat ajatella jotain mikä tekona voisi olla rikollista.

4 tykkäystä

Noniin, Riikka “riikka” Purra nöyrtyy ja pyytää anteeksi rasistisia kirjoituksiaan. Ehkä Orpo piti pienen puhuttelun. Niin se mieli muuttuu yhdessä yössä kun tarpeeksi alkaa kuumottaa:

5 tykkäystä

Vastaus kommenttiin, joka ei ollut Riikalle osoitettu. Toki epäasialliseen keskusteluun voi julkisessa liikennevälineessä ottaa kantaa, mutta lapseksi luokittelemallesi henkilölle mainitun kaltainen kommentti ei ole asiallinen. Ei tietenkään ollut myöskään toisen osapuolen seuraava reaktio siihen, joka meni jo nähdäkseni rikoksen puolelle.

Mutta se peräänkuuluttamasi konteksti on se, että yli 30-vuotias Riikka alkaa julkisessa kulkuvälineessä soittamaan suutaan lapseksi luokittelemansa henkilön kanssa, ja hieman myöhemmin naputtelee väkivaltafantasioitaan nettiin. Sakeaa touhua. Ei ministeriainesta.

1 tykkäys

Riikka “riikka” Purra 10.7.2023

Minulle ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella tekemisiäni ja sanomisiani vuosien ja vuosikymmenten takaa. Miksi ihmeessä niin pitäisi tehdä?

Riikka “riikka” Purra 11.7.2023:

Pyydän anteeksi 15 vuoden takaisia typeriä somekommenttejani ja niistä ymmärrettävästi aiheutunutta haittaa ja mielipahaa. En ole täydellinen ihminen, olen tehnyt virheitä.

Ei helvetti :man_facepalming:

7 tykkäystä

Itse asiassa tästä olemme samaa mieltä. Korostin vaan sitä, että haluaisin itse muodostaa mielipiteet alkuperäisen aineiston, en jonkun yksittäisen irrotetun lauseen perusteella.

Purra on kuitenkin ministeriksi päässyt. Jos hän eroaa tai pakotetaan eroamaan, hallitus on nurin.

Ja nyt pyytelee nöyränä anteeksi. Omat, jotka tähän saakka puolustivat, rankaisevat varmasti.

Osataan sitä riman alitus muuallakin kuin Inderesin politiikkaketjussa. :slight_smile: Vaikea ymmärtää, mitä toimittajan tai toimituspäällikön päässä on liikkunut, kun päästää tuollaisen lauseen kaikkien luettavaksi Suomen suurimmassa mediassa.

Otan Riikka Purran anteeksipyynnön anteeksipyyntönä. Pitäisikö siitäkin ristiinnaulita? Hesari on haistanut veren, mutta nyt menee hesarinkin Purra-jahti yli.

18 tykkäystä

Olen samaa mieltä tuosta viimeisestä lauseesta. Ja on toki erittäin hyvä asia, että nyt tehdään julkista irtiottoa vanhoihin sanomisiin. Se on hyvä silti, vaikka se tapahtuisi hallituskumppaneiden paineen vuoksi.

Niin en tiedä onko pääkirjoittaja jättänyt lukematta kyseiset tekstit. Vai onko hän lukenut ne ja silti tahalleen ja tarkoituksen mukaisesti valehdellut maan suurimmassa päivälehdessä.

Minua ei edes kiinnosta, että kummin on asian laita. Mutta huolestuttavampana minä pidän tätä, että meidän suuri levikkeisin uutislehti kirjoittaa tommoisia valheita kuin mitä Riikka Purra kirjoitti someen 15 vuotta sitten.

9 tykkäystä

Niin no, 24h sitten totesi vielä että “ei tulisi mieleenkään alkaa irtisanoutua tai pahoitella”. Ja tänään sitten lakki kourassa Orpolta ja kansalta pyytämään anteeksi. Onhan toi nyt aika käsittämätöntä.

1 tykkäys

Kommenttisi on selvästi muotoiltu ketjun hengen mukaiseksi. :smiley: Anteeksi pyytäminen ja -antaminen on selvästi kärsinyt inflaatiosta, kuten koko kansa. Vakuutan, että on niitä selkärangattomia ihan joka puolueessa.

Hyvä pointti. Mutta tällä tavalla jokainen poliitikko toimii.

4 tykkäystä

Hommafoorumilla ollaan pettyneitä, nimimerkki andrus tiivistää tunnelmat:

“Purran viimeisimmän vuodatuksen johtopäätöksenä voidaan pitää sitä että hillotolppa ajoi kaiken muun edelle. Persut on käytännössä nyt sitä samaa mitä Soininkin persut. Heikko puheenjohtaja, ei voi muuta sanoa.”

Alkaako puolueen hajoaminen, vain parin viikon hallitusvastuun jälkeen? :sweat_smile:

8 tykkäystä

En ole aktiivisesti seurannut ketjua, mutta vakuuttelusi muista puolueista ei nyt vakuuta :slight_smile:

1 tykkäys

Osa voi pettyä, mutta osa voi myös harkita äänestävänsä persuja ensimmäistä kertaa.

1 tykkäys