Politiikkanurkkaus (Osa 1)

En mä oo tommosesta kateellinen ollut ikinä, ja tiesin ettei toi oo voimassa enää. Mut sama periaate, vapaassa maassa ihminen päättää asioistaan itse.

Kun tuon kateuden nostit esiin niin ollaanko täällä siis kateellisia lakkoileville duunareille?

En tunne ahtaajia, mutta asfalttimiehiä tunnen ja näillä oli toimintamallina että jos rakennuslakko tulee niin ero liitosta ja ytk:hon lakon ajaksi.

Koska emme elä 50-lukua niin kommunistit eivät saa istuttua liittoon kuulumattomia työpaikoilta ulos, eikä liitoilla ole mitään valtuuksia pakottaa liittoon kuulumattomia mihinkään.

Kyllä jos paikallinen sopiminen toimii niin miksi välittää jostain ammattiliiton ukaaseistakaan?

Jos ahtaajat haluavat lakkoilla niin voihan heidät korvata muilla jos pystyy, ja jos ei pysty ja maksaa niin eikös se sitten ole käypä korvaus?

Kysyntää ja tarjontaa, kaupankäyntiä siinä missä muutkin.

Lakossa oleva ei todellakaan tee sitä omalla kustannuksellaan. Kaiken lisäksi lakkoavustukset ovat verovapaita. Liittojen jäsenmaksut ovat puolestaan olleet verovähennyskelpoisia. Lisäksi nämä poliittiset lakot ovat tällä hetkellä laillisia, kunhan ne eivät kohdistu omaan työehtosopimukseen, vaan esim. Sorsapuiston huonoon katokseen. Esim. Ruotsissa nämä tämäntyyppiset lakot tehdään vapaa-ajalla.

1 tykkäys

Ahtaajat ovat Suomen sinikaulustyöläisten eliittiä, keskiansio n. 65.000 €/v. Heitä ei tarvittaisi kuin muutama, jos laivahenkilökunta saisi purkaa ja lastata niin kuin he menettelevät monessa muussa maassa.

Noita maita on edelleen vaikka kuinka paljon jos verojenmaksamisen haluaa sillä perusteella lopettaa.

No kuulostaa kyllä erittäin tehottomalta jos merimiehet joutuvat käsittelemään lastit satamassa, voisin kuvitella että varustamo haluaisi pitää laivat laiturissa mahdollisimman lyhyen aikaa.

Jos työpaikan järjestäytymisprosentti on päälle 90 (kuten olisi hienoa olla) niin aikamoinen pokka saa olla jos tullaan rikkureina töihin lakon aikaan. Tarvitaan todella jämäkkä työyhteisö istumaan pihalle yhtään rikkuria, mutta on päivänselvää, ettei heillä tule olemaan helppoa kyseisessä työpaikassa rikkuroinnin jälkeen.

Juuri näin. Jokaisen henkilökohtainen päätös se toki on, mutta ryhmäpaine on valtava.

Minun käsittääkseni tuo menee juuri toisin päin eli lakkouhan aikaan alkaa tulla kyselyitä, että miten liittoon liitytään. Eihän siinä hirveästi järkeä ole toisin päin. Lakkoavustus houkuttelee jonkin verran, koska monessa paikassa lakossa ollaan joka tapauksessa, mutta avustuksen saa vain liiton jäsenet.

Pelkästään lakon ajaksi YTK:hon? Aikamoista pelleilyä, johon liiton olisi syytä puuttua. Yleensä nimenomaan liittoon halutaan lakon ajaksi, jotta saadaan lakkoavustukset. Röyhkeimmät kehtaa erota heti, kun mahdollista.

Eivät ole verovapaita. Ruhtinaallinen 16€/päivä on verovapaata ja lopuista menee verot. Asian voi tarkistaa Googlesta hyvin pienellä vaivalla.

1 tykkäys

Kyllähän se aika karulta kuulostaa, mutta tavallaan ymmärrän koska asfalttisesonki on lyhyt, tyypit tekevät kellon ympäri töitä, päivärahoilla ja muilla verottomilla korvauksilla on iso merkitys. Ei varmasti kaikki toimi noin, mutta osalla voi olla melkeinpä pakko.

Siitähän se kertoo ettei kukaan mielellään ja kevyin perustein lakkoon ryhdy. Jos lakkoavustus on vaikka kolmasosan normaaleista tuloista niin kyllähän semmonen pistää harkitsemaan tarkkaan.

Ilmeisesti pidät myös kouluväkivaltaa (koulukiusausta) hienona hommana, etenkin jos se tapahtuu ryhmässä. Kyllä eri mielisiä pitää kurmottaa niin, että tuntuu, mielellään vaarannetaan erimielisen oikeus työhön, toimeentuloon ja turvallisuuteen - saatana, siitäpä oppii olemaan.

31 tykkäystä

Itseäni ainakin ärsyttää kaikki lakot sun muut turhuudet. Duunarina en ole ikinä saanut mitään hyvää niiden kautta. Eripuraa se vain kasvattaa työnantajan ja työntekijöiden välillä, eikä auta yhtään Suomea nousemaan tästä velkataakasta, mikä meillä tällä hetkellä on. Eikö me täällä voida vaan vetää yhtä köyttä? Monesti olen miettinyt erota liitosta. Myöskin sen takia, että sielläkin on turhia väliportaan pomoja, jotka saavat älytöntä palkkaa, mikä me heille maksetaan saamatta oikein mitään vastinetta rahalle. Toki, jos liittoja ei olisi, niin se kasvattaisi työnantajan vastuuta, ettei tästä tule ihan villiä länttä ja pelkkää työntekijän polkemista. Uskon silti, että firma tajuaa, että se tarvitsee hyviä työntekijöitä ihan yhtä paljon, kuin työntekijät hyvää työnantajaa.

Eriasia oli 1970, 80 ja 90 luvuilla, kun työmarkkinat/sopimukset olivat murroksessa. Tuolloinkin olisi voinut lukea enemmän liiton kirjaa hansikkaat kädessä, ettei kommunismi olisi ollut niin paljon läsnä.

18 tykkäystä

Älyllistä pohdiskelua itseään kommunistiksi nimittävältä nykyiseltä Vasemmistonuorten puheenjohtajalta.

Itse olen sen verran boomeri että kyseisen “loogisen” pohdiskelun tarve ei oikein aukene, mutta toivon että lahkolaiset eivät ymmärrä myöskään väärin, ts toimi väärin omissa kapitalistin vastaisissa mikromaailmoissaan.

3 tykkäystä

Jos kaikki vetäisi yhtä köyttä niin se olisi hienoa, mutta kun Suomessa vasemmisto vetää reippaasti vasemmmalle ja oikeisto yhtä kovaa oikealle. Kyllä tavallisella duunarilla ja työnantajalla on ymmärrystä sitä toista kohtaan ja olisi valmis sopimaan, mutta politiikot idealismissaan ja intohimoissaan tekevät mitä tekevät.

Nyt osa suunnitelluista työelämää koskevista asioista on sellaisia, että ainakin itse ymmärrän syntyneen mielipahan. Tarkoitus on vaan kampittaa työntekijäpuolta ja siinä se paljon puhuttu luottamus menee tai ainakin heikkenee samalla. En ennen viime kesää olisi tiennyt että osa-aikatyötä tekevät yksinhuoltajat (naiset) on se porukka joilta pitäisi ottaa eniten.

Muut Pohjoismaat on uudistanut työmarkkinoita sopimalla ja rakentamalla luottamusta työntekijöiden ja työnantajan välille. Velvoittavuuttaa lisätty, ja samalla pidetty huolta työttömyysturvasta ja työvoimapalveluista. Tämä on näemmä mahdotonta Suomessa.

5 tykkäystä

Mistä Suomessa löytyy mikään oikeisto joka vetäisi oikealle? Multa ainakin mennyt ohi. Voisin mielelläni äänestää ensi vaaleissa.

8 tykkäystä

Elinkeinoelämän keskusliitto nyt ostaa omat ehdokkaansa eduskuntaan joka vaaleissa. Jos se lobbaus ei olisi ihan niin yksisilmäisen räikeää olisin itsekin valmis heikentämään ammattiliittojen asemaa. Ilman liittoja EK:n vastavoima vain katoaisi.

1 tykkäys

Kok ja Lib oma suositus.

Itse en näe EK:ta kovin erilaisena, kuin AY-liikettä. Ehkä keskinmäärin ajaa mun mielestä vähän vähemmän järjettömiä asioita eikä liene ihan yhtä änkyrä, mutta ei sekään mitään sopimusvapautta tai muuta tunnu edistävän muutoin, kuin erikoistilanteissa, jossa katsoo siitä olevan itselleen etua. Eikä keinovalikoimakaan tunnu erityisesti poikkeavan AY:stä. Jotenkin näyttää, että monille EK hyvä/paha ja AY paha/hyvä.

Mitäs mieltä muuten oltaisiin, jos vaikka Marinin hallituksen aikaan, tai vaikka joskus tulevaisuudessa demarivetoisessa hallituksessa EK ilmoittaisi, että jos ei hallitusohjelma muutu, niin vedetään työsulku päälle. Tämähän olisi ainakin minun järjen mukaan täysin sama asia, kuin poliittinen lakko. Ja ettei nyt vain jää väärä kuva, niin en hyväksy kumpaakaan.

11 tykkäystä

Pähkinänkuoressa Pinjan flow jotenkin näin “vallankumouksen ei tarvitse olla väkivaltainen jos toinen osapuoli vaan suostuu vaatimuksiin”

Vertauskuvana ja esimerkkinä miten jos vaikka tämän foorumin keskustelutkin hoidettaisiin tältä pohjalta?

Just sad, plain sad

8 tykkäystä

Purralta hyvää palautetta SAK:lle.

Mielenkiintoista jäädä odottamaan miten SAK:n PJ Eloranta kommentoi työmatkaltaan Afrikasta, jossa STTK:n PJ Palolan kanssa ovat

10 tykkäystä

Wait, what? :smile:


Anyway…

Tämä koko Suomelle vahingollinen ammattiliittopelleily käynnistyy Teollisuusliiton osalta Pohjois-Suomesta. Teollisuusliitto valitsee poliittisen lakkoilunsa toimipaikatkin vaalipiirijaolla. :smiley:

Ulosmarsseihin osallistuvat toimipaikat sijaitsevat Lapin ja Oulun vaalipiirien alueella.

Teollisuusliiton valitsemat syyttömät kärsijät ovat:

Nokia Solutions and Networks Oy Oulu,
Skoda Transtech Oy Otanmäki,
BRP Finland Oy,
Scanfil EMS Oy Sievi,
Norrhydro Oy Rovaniemi,
Pölkky Oy Kajaani,
Hydnum Oy Muhos,
Stora Enso Oy Veitsiluoto,
Comforta Oy Sodankylä.

11 tykkäystä

En olisi uskonut, että Vasemmistoliitossa vaikuttaa tänä päivänä näin järkyttävää tekstiä tuottava vaikuttaja, vieläpä korkeassa asemassa. Vetää sanattomaksi, miten voi olla mahdollista, että tällainen ajattelu saa valtaa?Olen pitänyt Li Anderssonia kohtuu järkevänä poliitikkona, mutta tunteeko hän olonsa kotoisaksi tällaisten ideologien joukossa? Oksettava tekstiä ja läpeensä tuomittavaa edes levittää näin sairasta ideologista sontaa.

4 tykkäystä