Politiikkanurkkaus (Osa 1)

Kriisiviestinnän kolme perus pilaria.

  1. Kiellä, kiellä ja vielä kerran kiellä.
  2. Uhriudu, kysy suoraan mistä syytetään.
  3. myönnä vähäsen.

Sanna on tässä Mestari.

25 tykkäystä

En nyt sano, että olisin tässäkään asiassa aukottomasti samaa mieltä Halla-ahon kanssa, mutta ihan samoja asioita hän tuntuu mietiskelevän, kuin allekirjoittanut.

Ainahan vahvoja tai ihailtuja johtajia on selitelty ja peesailtu ja heiltä on hyväksytty lähes mitä hyvänsä. Nykyisin pieni somearmeija on heti selittelemässä, miten Sannankin brändi pysyy vahvana ja syyttävää sormi käännetään nopeasti arvostelijoiden suuntaan, jotka uskaltavat kyseenalaistaa töppäilijän toimintaa.

Sannan kohdalla palvonnassa ollaan vielä kaukana Trumpista ja hänen jäljittelijöistään saati diktaattorisiiven edustajissa Unkarissa, Turkissa tahi Venäjällä, mutta samaa somesukupolven logiikkaa tässä ilmiselvästi on.

Sanna, lopeta töpeksiminen. Tämä uusi Sanna ei mene minulta enää läpi. Pidin siitä edellisestä versiosta – eli fiksusta ja asiallisesta some-Sannasta – paljonkin. Tähän uuteen Sannaan on iskenyt hulluruoho ja poltergeist.

12 tykkäystä

Pääministerimme meemipääoma kasvaa exponentiaalisesti.

Ps. Oletteko koskaan huomanneet, kuinka ihmiset koko ajan puhuvat siitä, mistä itse haluavat tehdä? … ei kun… :face_with_hand_over_mouth:

Edit: Jotta totuus ei unohtuisi.

4 tykkäystä

Pääministerin paineista vielä. Halla-Aholta hyvä kirjoitus lauantain IL:ssa. Sanotaan, että raskas työ vaatii raskaat huvit. Videoille tallennettu vääntelehtiminen, mukailmeet ja kuvissa näkyvä ns. bilettämisen joukkoistettu ahdistuneisuus huutavat uskomusta vastaan. Pääministerin työn vastapainoksi olisi enemmän ja ikätasoisempia vaihtoehtoja, kuin mitä pääministerin allakka ja näiden nolojen kuvien jollain tasolla kenties itsetietoinen julkitulo kertovat.

6 tykkäystä
3 tykkäystä

50 tykkäystä

Hämmästelen yhä sitä miten Yle, Sanomat ja MTV3 tarjoaa selvää suojatukea Marinille ja on valmis siistimään mustan valkeaksi. Iltalehti uskaltaa sentää käsitellä asiaa.

Tämä aika tuntuu nostavan tietyntyyppisiä johtajia framille. Saa nähdä kääntyykö tuuli jossain vaiheessa toiseen suuntaan.

19 tykkäystä

Tämä Tuukan esittämä analogia siitä, milloin on ‘oikeutettu’ puhumaan mistäkin on yksi itseäni eniten ärsyttäviä asioita. Toinen esimerkki tästä on ‘ei kohtua, ei mielipidettä’.

Velkaantunut ei saisi puhua velan otosta.
Konkurssin kärsinyt yrittämisestä.
Rikas köyhyydestä, ja toisinpäin.

Twitter on kyllä sen sortin hiekkalaatikko, että aina ei kykene ymmärtämään siellä kirjoittavia ihmisiä. Ikävä huomata, että poliitikkojenkin ainoa tehtävä siellä tuntuu olevan asioiden spinnaus suuntaan jos toiseen, ja keskitietä ei ole: on vain vihervasemmisto, jotka tuhoavat talouden, ja misogyninen äärioikeisto.

Huoh.

27 tykkäystä

Joo olet oikeassa. Jussi on omat asiansa jo selittänyt. Tässä ei ole nyt kysymys oikeudellisesta arvioinnista ja tuomaroinnista, vaan tämän pitäisi olla politiikkaa, jolloin seuraavissa vaaleissa mitataan suosio. Tässä on kyllä kieltämättä se mahdollisuus, että Marinin suosio vain kasvaa, mutta toivotaan, että hän on tarkempi mitä tekee sosiaalisissa tilaisuuksissaan.

Poistan tuon heiton Jussista. Poliitikkona hän voi ottaa ihan hyvin kantaa.

1 tykkäys

Kohtuullista. Minä olen monessa eriä mieltä Halla-Ahon kanssa, mutta minun on pakko myöntää, että se on älykäs ja verbaalisesti lahjakas. Sitä kuuntelee, kunhan se ei puhu ihmisten rodullisesta ja etnisestä eriarvoisuudesta. Erityisen ansiokas tuossa IL:n jutussa on mielestäni hänen vetonsa naisasian suuntaan, että tämäkin maringate nähdään muka sukupuolisena, että hänen haparointinsa saa tilaa julkisuudessa, koska hän on nainen.

Setämies- tai kateuskortista pitää Marinin kohdalla kohta käynnistää metookampanja. Nuoriso on tyhmää, siitä ei ole vanhemmiten epäilystä. Erityisen tyhmää on yrittää olla nuorempi, kuin miten tyhmä on.

8 tykkäystä

Kesän aikana on ollut kaksi ’kohua’ joista molemmista on riittänyt arvopohjaista kommentointia tällä palstalla. Omaa arvomaailmaani vastaan on selkeästi enemmän lapsiinsekaantuminen sekä sen sormien läpi katsominen, kuin hulvaton juhliminen viikonloppuyönä. Mutta jokainen valitkoon kenet omien arvojensa pohjalta tuomitsee omissa ajatuksissaan. Toivottavasti näistä asioista päästään pian eteenpäin uusiin aiheisiin. Ennen kuin joku huomauttaa ettei Rydmania ole tuomittu tai edes tutkita rikoksesta, muistutan ettei istuvaa pääministeriäkään :slightly_smiling_face:

1 tykkäys

Ei tämä mielestäni saa olla mikään valintakysymys.

Omien arvojeni pohjalta pystyn näkemään molemmat vääränä ja paheksuttavana tekona, jotka tulee siistiä pois valtiollisista viroista. Emme kai halua mennä siihen, että kun tuokin niin sitten tämänkin on saatava? Millainen kierre siitä syntyisi.

Huolestuttavaa on, että joudumme (lue: tietyt mediat joutuvat) kaivamaan Marinin puolusteluksi tapauksia seitsemänkymmentäluvulta asti (Kekkonen ja Karjalainen). Emme varmaan halua palata tuohon aikaan ja kulttuuriin.

23 tykkäystä

Minulla on sellainen arvopohja, että annan kaikista eniten painoarvoa sellaisille uutisille, joiden todenperäisyys on siinämäärin kyseenalaistettu, että on päätetty aloittaa esitutkinta itse uutisoinnista.

2 tykkäystä

Ihan hyvä, että Maringate alkaa jäädä vähän jo taka-alalle mutta se mikä tässä nyt on jäänyt päällimmäisenä mieleen on, että ärhäkkäimmät puolustajat ovat karkeasti olleet vasemmanlaidan kolmekymppiset sinkkumiehet… Tältä taholta heiluteltu feministikorttia ja vedetty Kekkosta yms. tähän puolustukseksi. Sinällään huvittavaa, että nämä kaverit kun puolustavat tällaista käytöstä, niin samalla puolustavat sitä, että kävisivät itse noin 15 vuotiaiden bileissä ja vetäisivät siellä överit… Ymmärrän kyllä, että toveria pitää puolustaa tapahtui, mitä tapahtui mutta aika ikävään välikäteen mielestäni itsensä ajavat näillä puolustuspuheillaan, jos siis suhteuttaa heidän oman ikänsä tähän Maringateen. Tämä on ehkä suurin yksittäinen syy miksi minua hieman etoo tiettyjen henkilöiden puolustuspuheet…

Tuossa aiemmin jo kerroinkin, että jonkin verran tutuksi tulleet nämä pintaliitäjät ja luin jonkun linkkaaman Halla-Ahon kommentit tästä tapauksesta ja varmaan siinä heijastuu sitä samaa ajattelua. Näihin selälle taputtajiin jäävät jotkut koukkuun ja vaikka kuinka perseilisit, niin he vain “tukevat” toimintaasi, joten nämä Marinin puheet ystävistä hieman huolestuttaa hänen puolestaan. Noh, aikuinen nainen tekee tietysti itse valintansa ja toisaalta hän saa puolestani bilettää sen minkä jaksaa mutta on aika outoa ajatella, että tuossa asemassa oleva ei joutuisi siitä myös jonkinlaiseen vastuuseen.

Nooh, tämä tästä minun puolestani ja ehkä ensi viikolla saadaan uusia otsikoita. Li Andersson on ollut ilmeisesti viime ajat aika rauhallisesti, joten voisi minun puolestani vähän repäistä, ettei Marin vie kaikkien kolmekymppisten “liberaalien” ääniä. Li Andersson on mielestäni todella fiksu nainen ja vaikka monissa asioissa en ole hänen kanssaan samaa mieltä, niin monissa asioissa hän kuitenkin tuo ihan valideja pointteja mielestäni esiin. Siksi toivoisin, että hän pääsisi vähän keskemmälle joskus aatemaailmassaan ja meillä voisi olla oikeasti todella hieno KOKO kansaa edustava poliitikko.

6 tykkäystä

En ole itse samaa mieltä. Mutta jos kyseessä olisi mies, niin poliittinen ura olisi jos ohi. Tämä on pakko todeta, kun ainakin oma linkedinkin rupeaa täyttymään viesteistä liittyen naisten vainoamisesta mediassa. Ei tule mieleen ketään aiempaa pääministeriä jolle olisi annettu yhtä paljon ”anteeksi”, ainakaan viimeisten vuosikymmenien aikana.

23 tykkäystä

Viestisi toi mieleeni tämän hetki sitten brittein hesarissa julkaistun artikkelin:

Tässä puhutaan siis ilmiöstä, jonka varmasti tunnistavat useimmat nykyisten teini-ikäinen huoltajat: nuoret ovat todella fiksuja. Eivät juo, eivät käy ulkona, keskittyvät tärkeisiin asioihin ja elävät terveesti. Tämähän on sinällään hieno juttu, mutta jos siitä maksettava hinta on se, etteivät he uskalla elää, on mielestäni tarpeellista pohtia yhteiskunnan arvoja uusiksi.

Nyt siis päästään erittäin vahvaa aasinsiltaa pitkin seuraavaan täysin epäprovokatiiviseen kysymykseen: Kumpi tekee nuorison kannalta tärkeämpää työtä? A) Marin B) moraalinvartijat

7 tykkäystä

Tämä on harvinaisen totta. Yleensä pääministeri vedetään pienimmästäkin risahduksesta tikunnokkaan. Marin onnistuu luovimaan tässä kohtaa kummallisen selvillä vesillä.
Jos sama bilevideo olisi maailmalla pyörimässä ja esiintyjä olisi 40-50 vuotias mies ja oikeistopoliitikko ajajahdilla olisi vain yksi lopputulema: Poliitikon ero pääministerin tehtävistä.
Marin ei tule eroamaan. Tähän en usko hetkeäkään.
Yleisesti minulla ei ole Marinin bilettämistä mitään vastaan, mutta sitten se pitää sallia muillekin - sukupuoleen ja puoluekantaan katsomatta.

6 tykkäystä

Olen 14-vuotiaana alkanut valmentamaan ja olen aina valmentanut nuoria, sekä tyttöjä, että poikia. Uskoisin, että minulla on aika hyvä näppituntuma siis nuorisosta aika pitkältä väliltä ja uskallan sanoa, että suurin osa nykynuorisosta pitää aivan idioottina Marinia. Ehkä Marin siis tekee heille tärkeämpää työtä, koska heidän mielipiteensä vahvistuu siitä, että he eivät halua olla tuollaisia säälittäviä kännisiä ikäloppuja, eivät nyt, eivätkä aikuisina.

Ymmärrän toki omasta villistä nuoruudesta, että silloinen nuoriso olisi ollut todennäköisesti innoissaan tällaisesta PM:stä ja oltaisiin vaan todettu, että hyvä Sanna, jatka samaan tahtiin.

Haet aika helkutin kaukaa mielestäni nyt puolustusta Sannalle ja uskon, että 99% niistä, jotka muistavat mitä nuorena on olla, tietävät miltä 15-20-vuotiaana tuntuivat jotkut ikäloput 36-vuotiaat… Uskallan myös väittää, että tuon ikäisiä ei juurikaan politiikka kiinnosta ja Marinin tempaukset ovat heille tosiaan täysin yhdentekeviä ja jos he jotain ovat mieltä, niin varmaan se myötähäpeä ja säälin tunne lienee päällimmäisenä heillä.

Näissä nuorisokysymyksissä tullaan mielestäni aina siihen, että maailma menee vauhdilla eteenpäin ja koska olisi ollut sellainen vanhempi sukupolvi olemassa, joka toteaisi, että nuorisukupolvi on heitä parempia ja heissä on maailman tulevaisuus…?

12 tykkäystä

Ei kumpikaan… fiksut nuoret ei nuita kaipaa.

Mielenkiintoista ja erikoista… eli nuoret menettää jotakin elämästä jos eivät rällää ja sekoile PM:n esimerkin mukaan? Melkoista… puppua.

21 tykkäystä

Tämä oli kyllä piste i:n päälle tämä Olavi Uusivirta -käänne tässä tapahtumaketjussa. Alun perin pidin melko uskottavana väitettä, että Marin ei ole ollut (juurikaan) tietoinen jauhojengin huumeiden käytöstä, ja on voinut ihan uskottavasti väittää, ettei ole tietoinen että huumeita olisi käytetty.

Mutta nyt selittelyt menevät liian epäuskottaviksi: samaan aikaan toimintakyky pääministerin tehtäviin on ollut hyvä koko ajan, mutta “en muista, että olisi kaulalle suudeltu”. Samaa sarjaa kuin "ei videolla minusta sanota ‘jauhojengi’ ". Lopulta kiistämisiä tulee niin paljon, että ensimmäistenkin kiistämisten uskottavuus murenee.

Jos minua joku suutelisi kaulalle sillä tavoin kuin Uusivirta sen videolla tekee, itse sen kyllä muistaisin. Minulla tulee mieleen Trump tästä mediastrategiasta: kiistä kaikki vaikka todisteet olisivat kuinka selvät.

Oli nyt niin tai näin sitten - niin sen tiedämme, että valtakunnassamme on pääministerin huumeiden käytöstä niin suurta epäselvyyttä, että pääministerille on tehty huumetesti. Enpä olisi pari vuotta sitten arvannut, että tämä on valtionhoitajapuolue SDP:n tila.

35 tykkäystä