Ihan mielenkiinnosta: miten ajattelit hoitaa lihavien pakkohoidon? Koskee muuten lähes kolmannesta suomalaisista aikuisista.
Olipa huonosti muotoiltu minulta. Ajatuksena oli päihteiden käyttäjien pakkohoito, jota läheiset aina silloin tällöin mediassa toivovat. Liikalihavilla taas voisi olla malli, jossa lääkäri ihan oikeasti määrää pudottamaan painoa. Jos prosessi ei lähde liikkeelle, niin yhteiskunnalla on oikeus kieltäytyä maksamasta elintasoon liittyvien sairauksien hoitoa. Alkuunhan voisi olla esimerkiksi kyse, että potilaan maksuosuus kasvaa. Vähän samaantapaan kuin vakuutusyhtiöillä, jos vahinko on vakuutuskenottajan oman toiminnan tulosta.
Eli jos yksilö tuhoaa terveytensä omilla valinnoillaan, niin aivan vapaasti, mutta yhteiskunta ei hoida diabetestä, sydän- ja verisuonisairauksia jne joita valinnoista syntyy. Keppi ja porkkana – vapaus ja vastuu.
Samat ajatukset sopivat minun mielestäni peruskoulun filosofiaan. Jokaisella on oikeus sinne tulla opiskelemaan, mutta jos omaa opiskeluaan ei kykene tekemään muita häiritsemättä, niin muiden oikeus oppia ja opiskella rauhassa ajaa tämän kusimutterin
oikeuksien ohi. Kuten totesit “Yhteiskunnan näkökulmasta kuitenkin kokonaisuus kiinnostaa enemmän kuin yksittäisten [oikeudet]”. Vai päteekö tuo kokonaishyvän kiinnostaminen enemmän vain silloin kun vastapainona on yksilö, joka onnistuu jossain?
Omien kokemuksien perusteella kannatan peruskoulua, jossa voi olla oppiainekohtaisia tasoryhmiä. Itse opin hitaasti lukemaan, joten olin huonoimmassa ryhmässä (joka oli kaiken lisäksi pienryhmä), mutta muistaakseni meillä oli lukemisen harjoittelua hieman muuta luokkaa enemmän. Aika pian sainkin sitten muut kiinni ja siirryin muiden mukaan.
Matematiikassa meillä taas ei ollut ryhmiä, jolloin kaikki tehtävät ratkaistuani sain vain uuden A4:n täynnä samoja tehtäviä, joita sitten mekaanisesti ratkaistiin lisää. Hassua sinänsä, että en minä enää lisää harjoitusta siihen aiheeseen tarvinnut.
Minusta peruskoulu on siis vallan hyvä idea, kunhan sieltä poistetaan huonot oppilaat. Ja huonoilla oppilailla en tarkoita huonosti pärjääviä oppilaita tai hitaita oppijoita. Tarkoitan oppilaita, jotka saapuvat kouluun päihtyneinä, myyvät päihteitä, “puuttuvat toisen ihmisen fyysiseen koskemattomuuteen”, häiritsevät opetusta tai vastaavaa. Keppiä ja porkkanaa. Vapaus ja vastuu.
Yllämainituista kusimuttereista muuten kasvaa varsin isolla todennäköisyydellä taparikollisia, joten jossain vaiheessa voisi olla yhteiskunnan kannalta järkevää upottaa nämä tulevat pirivieterit vaikka Näsijärveen. Samalla kutistuvat tuloerot, joten vasemmistokin voittaa.
Viimeinen korjaus: Minun näkökulmani liikalihavien “pakkohoitoon” ei muuten ollut kansanterveydellinen vaan puhtaasti yksilön terveyteen keskittyvä. Samalla kiittää kansantalous.