Pörssien suunta (Osa 1)

Olen itse ruvennut nostamaan käteispainoa salkussa. Mennyt toki kiltisti ajopuuna virrassa muun pörssin mukana, mutta kohina alkaa kuulua. Onko Jyrävä vai Niagara, ei voi tietää.

2 tykkäystä

Tämä Gavin, joka hyvin muuten myös uumoili pohjia maaliskuussa, huomauttaa osuvasti että markkinan ennakointikyky yllättää aina. Ja että ”sell the news” voi olla päivän sana kun talous on oikeasti auki ja elpymisen hitaus paljastuu.

9 tykkäystä

Nyt ollaan mielestäni sijoittamisen vaikeimman kysymyksen äärellä… eli koska kannattaa myydä… :thinking: jos itse on kauhonut kassit täyteen sampoa 26€ tai fortumia 13,x€ keskihinnalla niin onko mitään takuita että enää tullaan takaisin alas jos myy… taidan tyytyä nauttimaan vaan 8% osinkotuotoista OST:lle…

19 tykkäystä

Tänään on kyllä ollut sellainen ralli että oksat pois, tekisi mieli keventää lähes kaikki :grin:

4 tykkäystä

Sama juttu. Kirjoittelin tästä jo maaliskuun puolessa välissä. Hirvittää kun harva se päivä salkku kasvaa 4-5 k€.

Minulla Sampo+Fortum 75 % kohtalaisen isosta salkusta.

6 tykkäystä

Itselle ei ole riskien arvoista veivailla koska veivailisin täysin väärin. Monesti kävi romahduksessa mielessä ja nousun aikana “nyt myyn ja ostan tuolloin takaisin”, ja nyt tarkasteltuna olisin joka kerralla tehnyt väärin tai kannattamattomasti kun ottaa verotuksen huomioon :joy: nyt jo olen paremmissa tuotto % mitä silloin ATH aikana ennen korona romahdusta, enkä ole myynyt mitään joulukuun jälkeen :slight_smile:

13 tykkäystä

Tein nyt kuitenkin niin että heitin aika paljon mäkeen. Sammot lähti, Metsot lähti, Wärre lähti jne.

Kunnon kevennys mutta osakepainoa silti reilusti. Otetaan vähän happea nyt ja katsellaan mihin mennään.

EDIT: tarkennuksena että mulla oli NN:n luottolimitti about tapissa jo kuukauden päivät, ei viitsinyt vetää vivulla pidempään. Pelasin koronarommin aika tyhmästi ja sen takia vielä uudet huiput näkemättä.

8 tykkäystä

tää oli aika hyvä

15 tykkäystä

Itse vältän ronskeja liikkeitä, mutta näissä paikoissa voi valita ostaako nyt FOMOssa lisää vai ei (nyt ei ole omassa tutkassa tuottovaatimukseen riittäviä osakkeita joten selkeästi vastaus on ei :sweat_smile:).

Rallilla on aineksia vetää ylemmäskin, ja iso käteispossa voi saada mielen hermostuneeksi vaarallisimmassa paikassa…


Vähän pitkä artikkeli, mutta suosittelen ehdottomasti ketjun keskustelijoita kahlaamaan tämä läpi.

Eriarvoisuus menee teemana herkästi politiikan puolelle, mutta tässä on hyviä taloudellisia argumentteja miksi talouden pitäisi palvella myös alemman tuloluokan väkeä. Markkinatalous tarvitsee kuluttajia, ei säästäjiä (rikkaat lähinnä säästävät luokkana). Kyse on siis erityisesti Yhdysvalloista ja länsimaista, EI SUOMESTA (monet sekoittaa melko tasaväkisen Suomen, jossa kyllä meilläkin itseasiassa esim. osakevarallisuus jakautuu hyvin vinoutuneesti, globaalilla tasolla käytävään keskusteluun).

Tilanne muistuttaa nykyään 20-luvun epätasapainoa.

Ongelma on, että näille säästöille ei ole mitään tuottavia investointikohteita.

9 tykkäystä

Tätä mietin itsekin tuntitolkulla tänään. Asia ei nimittäin riipu siitä, mitä itse tietää yhtiöstä (ts. kuinka hyvä se on). Kyseessä kuitenkin on hyväksi tiedetty yhtiö ja näkymät pidemmällä välillä hyvät.

Nyt pitäisi tietää, mitä muut tietävät tai luulevat tietävänsä ja voiko heidän ymmärryksensä painaa kurssia merkittävästi alaspäin lyhyellä välillä.

3 tykkäystä

Näin se on, Riippuu paljon FED, Koronatilanne ja ehkä myös Laurence D. Finkistä.

Tuo Google on vaan hauska data, vaikutus on tottakai hyvin minimaallinen.

Amerikkasa nousi just aurinko ja mielenkiintoinen päivä tulossa.

1 tykkäys

Saman asian äärellä tässä ollaan. En kuitenkaan myy tuon 30 % veron takia. Melkoinen rommaus pitäisi tulla että kannattaisi taas hypätä markkinoille.

3 tykkäystä

Nykyisessä tiedonvalossa pidän maaliskuun pohjilta hankitut laput visusti salkussa ellei tule jotain selkeää tuomiopäivän uutista joka indikoisi että porataan lattiaan vielä syvempi reikä. Muuten lisäostot on nyt seis ja keräilen ammusvarastoja jos saadaan vielä uudet alet aikaiseksi😃

9 tykkäystä

Vasta tyyliin viime viikolla sanoit minulle, että matalan kasvun TINA-ympäristö on osakkeille paras. Tämän perusteella TINA on osakemarkkinan stagnaatiopiste, josta matka on vain alaspäin. :stuck_out_tongue:

Mielestäni looginen seuraava vaihe on, että keskuspankit rahoittavat valtioita suoraan. Ne käyttävät rahat investointeihin, joilla ei ole niin korkea ROI mutta jotka ovat ihmisten mielestä kivoja tai hyödyllisiä. Lisäksi hallitulla helikopterilla laimennetaan rikkaiden omaisuuden suhteellista osuutta hiljakseen.

Tulee inflaatiota, korot hiljakseen nousevat ja elämä on taas normaalia.

Istutaan käsien päällä 2/3 osakepainolla. En jaksa uskoa että Q2 tulokset tulee mitenkään markkinoille yllätyksenä.

Seuraavaan laskuun tarvitaan jokin shokki, tyyliä:

  • eristysten purkamisesta seuraa valtava piikki koronatilanteessa jossakin maailmalla
  • jostain muusta syystä lockdownit jatkuu täydellisenä myös Q3-Q4 asti (en jaksa usko, että *kaikkien *osakkeiden hinnoissa on huomioitu riittävästi lockdownien piiiitkää venymistä, sitten huonot vetävät hyviäkin alaspäin)
  • dominoefektinä joku too-big-to-fail, pankki, teknojätti tms osoittaa heikkouden merkkejä
  • joku muu, mikä ______________
2 tykkäystä

Maaliskuussa ostetut visusti salkussa, mutta kevennetty esim. Remedya ja nostettu käteispainoa. Vn muotoinen käyrä pitää vähän skeptisenä, mitä q2 tuo tullessaan.

1 tykkäys
1 tykkäys

Saman ‘‘ongelman’’ kanssa painitaan täälläkin. Eipä ois kuukaus sitten tällasta skenaarioita osannu miettiä. Itse järkeilin sen niin, että Fortum, Sampo ja Google muodostaa tällä hetkellä nyt salkun peruskivijalkaa ja jos oikein rupeaa suuret ja kasvavat positiot ahdistamaan niin hajautuksen nimissä maksimissaan keventelen niitä ja siirrän muihin osakkeisiin salkun sisällä.

2 tykkäystä

En usko, että tässä on tarvetta ihan lähiviikkoina kevennellä, sillä en näe kauheasti syitä joiden takia merkittävästi korjattaisiin alaspäin. Toiveita heikompi ja hitaampi talouden avaaminen voi tuoda painetta kursseihin, mutta tästä alkaa tulla havaintoja aikaisintaan kesäkuussa ja toinen potentiaalinen uhka on sitten Q2-tulokset, jotka tulee vasta heinäkuussa (vaikka tiedetään, että ne on huonot niin on nää hyvät Q1-tuloksetkin nostaneet kursseja vaikka tiedettiin että ne on vielä hyviä).

Tässä on kuitenkin myös potentiaalia jollekin “lottovoitolle” hoitopuolella esim. á la Gilead ja nämä rokoteohjelmat tuntuu etenevän huikeaa vauhtia (Vaikka itse olenkin näiden suhteen skeptinen).

Eli istutaan nyt ainakin toistaiseksi osakkeiden päällä ja tankkaillaan sopivista paikoista ja katsotaan, että pitääkö kesän tullessa muuttaa strategiaa. Momentum-sijoittajana on mukava kun tuntuu olevan taas selkeä trendi niin itse ainakin istun kyydissä niin kauan kuin sitä riittää.

19 tykkäystä

Sorruin tällä viikolla poikkeamaan sijoutusstrategiasta ostelemalla liian kevein sormin yhtiöitä, joihin en ole perehtynyt riittävästi. Onnekseni on ollut nousuviikko, ja tyhjensin nämä hankinnat pois salkusta pienellä plussalla tai ±0 palaten taas tuijottamaan näytön vieressä olevaa post-it lappua suunnitelmasta :sweat_smile: Nyt on taas kevyempi hengittää.

Jos Sampo puhkoo takaisin kohti 25€ tämän kuun uutisten jälkeen :palms_up_together:
Jos Fortumia kiskotaan takaisin kohti 13€ :palms_up_together:

On tää hurjaa menoa kun sykkeet nousee kesken työpäivän. Täytyy lähteä lenkille…

5 tykkäystä