Pörssien suunta (Osa 1)

Korkojen lasku nollaan riittää jo aiheuttamaan tuhoa. Tässä on europankkien NIM, eli net interest margin: paljonko pankki saa korkotuottoja lainoistaan vs. paljonko pankki joutuu maksamaan korkoja lainaajilleen (lainat, talletukset jne.).

Korkojen laskun myötä NIM on hissukseen kuristunut alati pienemmäksi:

Rapsa on vuoden 2018 lopulta, mutta trendi on sama käsittääkseni.

Miettikää, kun samalla pääbisnes kutistuu joudut investoimaan a) digitalisaatioon joka vie miljardikaupalla rahaa kuten Nordeassa ollaan nähty ja b) joudut kasvattamaan useamman tuhannen ihmisen compliance osaston ja vielä c) palkkiotuotot esim. osakevälityksessä on paineessa.

Ei ihme, että pankkien tuotot ovat romahtaneet finanssikriisin jälkeen.

Moni on uumoillut, etenkin ns. deep value -kaverit (diippejä pankit ovatkin todellakin), käännettä halvan näköisellä sektorilla mutta vastoinkäymiset tuntuvat jatkuvan.

3 tykkäystä

Itsekin pohdiskelen miten oman työssäkäyntini järkkään Koronan jälkeen. Minulla on työssäkäyntipaikkakunnalla vuokra-asunto, missä ennen koronaa olin 3-4 yötä viikossa. Viimeisen 2kk aikana olen käynyt siellä kerran. Varsinaiselta asunnolta työpaikalle alle 2h matka.

Kunhan tiedossa mitä koronan jälkeinen aika on niin voi olla että pk seudun vuokra-asuntomarkkinoille tulee yksi vapaa kämppä lisää, lounasravintola menettää yhden vakiasiakkaan ja työnantajalle tulee pienempi paine etsiä suurempaa toimistoa.

Tuskin olen ainoa näitä asioita pohdiskeleva.

5 tykkäystä


Hieman yllättäen trendi on aika vakaa. Itselläni on vain pieniä pankkeja, toki niitä kohdellaan yhtä kovalla kädellä.

Tähän vielä raportti

@Teisho

2 tykkäystä

Antti Saaren (Nordea) mielestä korjausliikkeet on toistaiseksi ehkä nähty?

image

11 tykkäystä

Hyvä nosto!

Tuosta twiittiketjusta poimin tällaisen graafin joka on tänne nostamisen arvoinen myös.

Jos suhteuttaa osakkeiden riskilisää 10v Yhdysvaltain lainankorkoon, näkyy ostopaikat aika hyvin ja kuinka ainutlaatuinen (ja nopea) paikka tuo maaliskuu olikaan viimeisen 20 vuoden aikana.

5 tykkäystä

Otanpa minäkin vielä kantaa tähän asiaan. Minuuttitason arvailuista en tiedä, mutta olen palstaa seurannut satunnaisesti muutamia kuukausia, ja koko ajan olettanut, että tässä on kyse PÄIVÄN PÖRSSIN suunnasta. Perusteluja toki pitäisi olla aina. Oikeastaan päivän pörssin suunta on ainoa syy, miksi tätä palstaa luen. Toki myös makrotason muutokset kiinnostavat, mutta pörssihän on etupainotteinen: makro-uutiset heiluttavat pörssiä heti, kun uutiset tulevat julki, joten itsekin täytyy reagoida nopeasti. Joten kyllä, päivän pörssin suunta on tärkeä asia tällä palstalla, koska se tulee näkymään myös pitemmällä aikajänteellä pörssissä. Eikä kannata avata uutta ketjua, koska samat tekijät heiluttavat pörssiä sekä lyhyellä että pitkällä aikajänteellä. Lisäksi näitä keskusteluketjuja alkaa olla jo turhan paljon, eikä tähän ketjuun tule mitenkään turhan runsaasti sisältöä, joten tämä olisi loogisin paikka kaikenlaiselle pörssien suuntaan liittyvälle keskustelulle ja uutisille. Kiitos nam :slight_smile:

9 tykkäystä

Jotenkin minun päässäni on sellainen muistikuva, että suomalaisten pankkien NIMmit eli korkokatteet ovat kääntyneet kasvuun viime aikoina — ei tosin ehkä trendiksi asti vielä. Muistikuvani saattaa toki olla aivan väärä.

1 tykkäys

Hyvä nosto, muistin väärin: trendi on ollut vakaa tai hieman elpyvä kuten tuosta Helelin ajantasaisemmasta kuviosta näkyy. :wink:

2 tykkäystä

Eipä ole syytä ainakaan Inderes forumilla pitää useampia välilehtiä tai ikkunoita auki, koska yksi riittää vallan mainiosti. Tuolta vasemmalta ylhäältä kun klikkaat mökin kuvaa, niin sen alta näet mitä viestejä sinulla on lukematta eri ketjuissa, joita normaalisti seuraat. :+1:

2 tykkäystä

Hyvää sisältöä herra Winston! Lisää vain iltakatsauksia! :grinning:

1 tykkäys

Et sikäli ollut väärässä, että kuvaajasta ilmi käyvällä tavalla suomalaiset pankit ovat Euroopan pohjasakkaa, mitä tulee NIM:iin. Eli tuossahan suomalaisittain NIM on sellainen 1% kun Vernerin kuvaajasta voisi ymmärtää jopa 1.5%, mikä eurooppalaista keskitasoa olisikin.

Itselläni on Pareto Bank suosiossa, jolla NIM ollut siinä päälle 5%. Tavanomaiseksi “oikeaksi” liikepankiksi varsin kova. Toki se on norjalainen, eli douppaa totta kai. Toinen suosikkini ruotsalainen Resurs Bank, joka hieman spugempaa lainailee, mutta kasvavassa taloudessa ja NIM vajaa 10%

Mutta pankkisektori on hyvin painettu kannattavuudesta riippumatta. Huonosti kannattavalle nykyarvotuksen tai matalammankin ymmärtää, mutta kaikkea on tarjolla.

No eihän nuo kumpikaan europankkeja ole, että sikäli fuskaan.

2 tykkäystä

Pakko todeta tähän, että esim itseäni kiinnostaa eniten rahan tekeminen mitä sijoitustoimintaan tulee, niin kuulostaa aivan järkyttävälle tuo vaihtoehto A, kun ilmeisesti muuta ei jää käteen kun kyky halutessaan tappaa muut tylsyyteen ruokapöytäkeskusteluissa ja mahdollisesti joku indeksien kaltainen tuotto eläkeikään, mikä sekin taitaa jäädä suurimmalta osalta saamatta.

Vaikka sarkastiseen ja kärkevään tapaan ilmaisit mielipiteesti tästä tyypistä B, eli “muut tavat kuin omani, ovat vääriä” tyyppisestä sijoittajasta, niin itseäni tuo kurssiliikkeiden analysoiminen, enemmin kun mihin jotkin (suomi)yhtiöt on menossa, on tuonut keinot ja kiinnostuksen oppia ymmärtämään miten pörssissä saa painettua rahaa aina vaan enemmän ja lyhyemmällä aikahorisontilla. Maalaat kovin tyhmän kuvan tästä vaihtoehdosta B, mutta fiksu osaa suodattaa saamansa informaation ja itse päätellä asioista ihan huolimatta siitä minkä tyyppinen sijoittaja on.

Moni tosiaan käyttää merkittävän paljon aikaa esim “oppimalla miten talous toimii”, mutta käsittääkseni monikaan ei kuitenkaan saa kummoista vastinetta käyttämälleen ajalle ainakaan tuottojen valossa. Minusta ihmiselämän lyhyttä aikaa voi käyttää huomattavasti viisaamminkin, mutta se on tietysti vain oma subjektiivinen mielipiteeni. Käy kai jotkut lottovoittajatkin vielä töissä, joten meitä on moneen junaan.

Lienen vähemmistöä kun 10v päästä minua ensi sijaisesti kiinnostaa paljonko tällä toiminnalla on tehty rahaa (ajankäyttöön suhteutettuna), mutta samalla myös tyytyväinen, että suurinosa muista keskittyy olemaan niitä “kehittyneitä sijoittajia” ja tankkaamaan tietoa, mitä itse ei jaksa lukea ja välillä jakavat sitä tietoa briiffatumpina versioina esim tämän kaltaisille foorumeille. Arvostus siitä. :slight_smile:

Nimimerkki: Ei ainuttakaan yhtiöraporttia luettu, mutta käsitys miten pörssissä tehdään tuottoa yli indeksien.

8 tykkäystä

Fundamenttisijoittaminen on eri peli kuin treidaaminen, mutta siihen pätevät voitonjaon osalta samat säännöt. Kaikki fundamenttisijoittajat eivät voi saada ajalleen vastinetta ylituoton muodossa, vaikka kaikki käyttäisivät valtavasti aikaa. Ei riitä että tietää ja osaa paljon, jos joku toinen osaa ja tietää vielä enemmän.

Kaikki treidaajat eivät voi saada alfaa. Vaikka opettelisi miten paljon kurssiliikkeitä ym. alfaa ei vain tule, jos muut ovat vielä parempia.

2 tykkäystä

Avainsana tässä lienee “miten”. Toki myös lyhyellä aikahorisontilla on mahdollisuus onnistua, opettelemalla ja sisäistämällä miten tai miksi jotain tapahtui.

Sen sijaan esimerkiksi tällä foorumilla on lisääntynyt viime aikoina paljon sellainen “DAX laski edellisen 15 minuutin aikana 0,5%, taidan myydä kaiken pois” -ajattelu, sisäistämättä sitä miksi näin tapahtui. Valtaosa tämän foorumin käyttäjistä on pitkän aikavälin sijoittajia, joista kuitenkin osa on tämän kriisin aikana kääntynyt lyhyen aikavälin spekuloijiksi tai toisin sanoen arvailijoiksi. Monella tuntuu olevan jatkuvasti tarve päivän tai parin kurssiliikkeiden perusteella veivata salkkua suuntaan tai toiseen, unohtaen täysin sen ison kuvan ja pitkän aikavälin.

Tällaisilla sijoittajilla tuntuu päivässä vaihtelevan mieliala euforiasta masennukseen, tehdään radikaaleja liikkeitä ja tavallisesti epäonnistutaan, kun kurssit “epärationaalisesti” jatkavat nousuaan tai laskuaan. Sellainen lyhyen aikavälin arvailu ja indeksin tuijottaminen on vain täysin hyödytöntä puuhaa jos aikaväli on oikeasti kaukana tulevaisuudessa.

Toki on myös sinun kaltaisiasi, jotka pyrkivät hyötymään lyhyen aikavälin kurssiliikkeistä, eikä siinä todellakaan mitään väärää ole, päinvastoin hienoa jos kykenee ylituottoa sillä tavoin tekemään ja on kykyä ennakoida lyhyen aikavälin markkinaliikkeitä. Tämä kuitenkin vaatii paljon muutakin kuin pelkästään indeksin pistelukujen tuijottamista ymmärtämännä miten tai miksi jotain tapahtuu. Sitä kai tuolla haettiin. Voin seurata S&P500 -indeksin kehitystä vaikka koko päivän, mutta siitä ei ole mitään hyötyä, ellen tiedä mistä mikäkin johtuu.

Vähän sama jos käyttäisin päiväni kyttäämällä ikkunasta ulos katselemalla säätä. Voisin vain todeta, että “jaahas, nyt siellä paistaa aurinko tai sataa vettä”. Tämä olisi kuitenkin täysin turhaa, ellen tietäisi minkä takia ulkona vallitseva säätila on mitä se on. Pörssimaailmassa on hyödyllisempää opiskella kaikkea sitä, mitä siellä taustalla tapahtuu ja mikä lopulta vaikuttaa pörssikursseihin kuin käyttää päivät jonkun kurssikehityksen kyttäämiseen. Enkä nyt tarkoita treidaajia.

Itsekin olen syyllistynyt tähän, on tullut vähän väliä vilkuiltua sitä, mitä indeksille tai jollekin yksittäisen osakkeen kurssille kuuluu, vaikka ei ole ollut aikomustakaan myydä tai ostaa, vaikka olisi tapahtunut mitä. Joillain muilla sen sijaan taas on, laskupäivinä pohditaan pitäisikö ostaa ja kun kurssi on hieman noussut, pohditaan pitäisikö myydä. Vaikka nämä aikomukset eivät perustuisi mihinkään muuhun kuin siihen, että pörssikurssi on muutaman viime päivän aikana noussut/laskenut. Sekavaa tajunnanvirtaa, mutta jotain tuollaista olen itse pannut merkille tällä forumilla tässä kevään mittaan.

22 tykkäystä

Reuters on lukenut tämän foorumin fiiliksiä kurssinousun suhteen:

Hauska miten media alkaa nostamaan laskupäivinä taas enemmän riskejä, kun ne saa enemmän klikkejä.

9 tykkäystä

Varmaan yksi syy mikä saa itse kunkin varovaiseksi ja “kurssi spekuloijaksi” on tämän hetken epävarmuus. Kukaan ei tiedä näyttääkö kurssi huomenna tai viikon päästä - 10% vai +10%. Se saa ihmiset hakemaan pieniä merkkejä, “dax - 250pts… pitäisikö myydä?”.

Täälläkin on erilaisia graafeja ja arvauksia esitelty siitä, jatkuuko lasku kuten edellisissä romahduksissa tämän muutaman viikon nousin jälkeen. Minä en ole asiantuntija mutta onko tälle käynnissä olevalle V-toipumiselle esitetty jotakin perusteita? Lähes yksinomaan jokainen uutinen koronasta herättää lisää epätoivoa. Kesä tulee ja ihmiset eivät jaksa tätä, eikä heidän tarvitsekaan kun rajoituksia puretaan. Ja sitten syksyllä taas lisätään.

Itseäni houkuttaa joka päivä, laskusta tai noususta riippumatta, muuttaa kaikki sijoitukset käteiseksi mutta toistaiseksi olen melkein 100% vielä kiinni.

6 tykkäystä

Tässä toistuu aina sama kaava. Vähän aikaa sitten, kaikki toivoivat ja odottivat laskua, että pääsisivät lisäämään pitkiä sijoituksiaan. Nyt on pari päivää, muutama prossa laskettu ja mietitäänkin tankkauksen sijaan salkun tyhjennystä. Kun paras ostopaikka on taas ohi, harmitellaan, kun jäätiin junasta.
Jos ei treidaa, kannattaisi suunnitella edes jonkinlainen pidemmän aikavälin osto-ohjelma, jossa on huomioitu omat kassavarat, eikä muiden samassa junassa olevien. :bowing_man:

82 tykkäystä

Onhan noita perusteita esitetty puolesta ja vastaan. Ainakaan oma tietotaitoni ei vain riitä siihen, että kykenisin olemaan markkinaa viisaampi. Olen siis päättänyt pysytellä 100% kiinni osakkeissa, lisäten tasaisesti sitä mukaa kun on käteistä. Tosin sen verran olen suunnitellut, että seuraavan kerran lisään vasta joskus Q2 -tulosten jälkeen, kunhan näkymä edes hiemaan selkiytyy. Eikä kyllä ylimääräistä käteistäkään tällä hetkellä juurikaan ole, sillä kaikki ovat markkinalla.

Vaikka nyt möisin koko salkkuni tyhjäksi ja markkina laskisi 20%, luultavasti odottaisin, että laskettaisiin vielä lisää. Kun markkina korjaisi parissa päivässä takaisin päin 10%, odottelisin, että tulisi seuraava laskupäivä…ja vielä yksi…ja vielä yksi, enkä tulisi luultavasti koskaan lähteneeksi takaisin markkinoille, ennen kuin kurssit ovat jo taas korkeammalla kuin taso, josta 20% lasku lähti. Veikkaan, ettei kukaan muukaan onnistu ajoittamaan siten, että möisi salkkunsa tyhjäksi huipulla ja onnistuisi hyppäämään takaisin pohjilla. Psykologisesti vaikeaa hommaa ostaa jos eilen olisi saanut vielä halvemmalla, kurssilaskussa taas on vaikeaa ostaa, kun mieli olettaa, että huomenna saa vielä halvemmalla.

Loputon kierre, jonka itse olen ratkaissut myöntämällä itselleni olevani markkinaa tyhmempi, enkä edes yritä lähteä arvailemaan lyhyen aikavälin muutoksia. Teknistä analyysiä toki olen opiskelemassa pikkuhiljaa, mutta sitäkin lähinnä yleisen mielenkiinnon kannalta.

22 tykkäystä

Huomenna @Verneri_Pulkkinen melkein minuutissa videoon voisi laittaa taas kunnolla kannustusta pitkäjänteisyyteen.

Tällä viikolla on koettu Malisia, Sarasvuota, laskettelevia indeksejä, karhumaisia otsikoita jne jne.

Hyvä, että suomessa on edes yksi talous-/sijoitusmedia joka puhuu tämän pitkäjänteisyyden puolesta, kun kaikki muut sähläävät ”to sell or not to sell in may” otsikoidensa kanssa.
:sunglasses:

25 tykkäystä

Niin totta. Montakohan viestiä foorumeilla oli “kiva että nousee, mutta olisi kyllä kiva kun alennusmyynnit olisi jatkunut” :joy: sama kuvio toistui monella muullakin foorumilla. Noh on osto ja myynti ketjussa onneksi hyvä kasa ostoja, mutta on se ihmismieli jännä :slight_smile:

1 tykkäys