Pörssien suunta (Osa 2)

Onko sillä termillä mitään merkitystä lopputuloksen kannalta? Moni täällä korkeita arvostuskertoimia pelkäävistä näkevät asiat ehkä seuraavalla tavalla:

• Korkojen nousu ja tulevaisuuden tulojen diskonttaus kuumottaa

• Arvostus on niin korkealla, ettei sitä voi liiketoiminnan vahvuudella tai edes kasvulla enää selittää

• Historiallisesti vastaavat tilanteet ovat johtaneet kuplan puhkeamiseen tai arvostuskertoimien korjailuun

• Ylipäätänsä liiketoiminnan ja tuotteen hämäryys (case Nikola)

• Fundalla on pidemmässä juoksussa väliä

Qt on myös korkeasti arvostettu.
image

Vielä korkeammin arvostettuja verrokkeja kuitenkin löytyy. Varmasti Qt:ssa on tämän foorumin myötä hypeä. Ja se on mun mielestä ok. Mun mielestä on myös ihan ok, jos näkee Palantirissa mahdollisuuksia ja pystyy niiden avulla perustelemaan kertoimet, kuten Qt Bullit tekevät. Mutta jossain on sen rajan kuljettava, jossa arvostus on jo liian suuri. Ehkä se raja on vielä 400% korkeammalla. Itse en oikein Palantirista ole innostunut ja laitoin laput laitaan demo daynä.

Oma mielipiteeni koko asiaan on ehkä hivenen Lepikkömäisen karhumainen, mutta koitan vielä tanssia mukana. Kertoimet ovat monella alalla päässeet lipsahtamaan korkeiksi. Kupla saattaa venyä kuitenkin vaikka kuinka paljon vielä.

Mutta siis: Eihän mikään hinta ole periaatteessa liian korkea, jos uskoo, että firman hinta on korkeampi ajanhetkellä x. Ehkä voisin ostaa QT:tä 150€, joka tuntuisi tällä hetkellä korkealta, mutta 15 vuoden päästä se onkin parin splitin ja hurjan kurssinousun jälkeen halpa. Ei olisi jälkeenpäin ollut korkea hinta ostaa Amazonia (ylihintaan) 100$ vuonna 2002. Tai ei olisi ollut korkea hinta ostaa viikko sitten QT hintaan 88€. Mutta ei olisi ollut mitenkään ok, jos olisinkin ostanut vuonna 2003 Amazonia hintaan 5000€. Oman näkemykseni mukaan moni ostelee näitä lappuja tällä hetkellä hinnalla, jota ei tulla fundan puolesta ikinä saavuttamaan.

Ei kukaan tiedä, että mikä on tämän päivän amazon ja mikä cisco. Se on uhkapeliä.

Tämä ei tietenkään liity myöskään teidän lyhyen aikavälin treidaukseen.

11 tykkäystä