Saa nähdä kuinka pitkään näitä jo nähtyjä toimitusketjuhäiriöitä tulee vielä olemaan. Muistaakseni aiemmin taidettiin ajatella, että ensi vuoden jälkipuoliskolla näistä alettaisiin pääsemään eroon, mutta saa nähdä. Kiinalla tässä asiassa varmaan suuri rooli ja mikäli näitä satamasulkuja tulee jatkossakin, niin kyllä ne tulevat pitkittämään palautumista normaalimpaan. Alla oleva juttu eiliseltä (25.12, mutta Guardian juttu 18.12):
Omikronmuunnos saattaa johtaa uusiin ongelmiin maailman logistiikkaketjujen tärkeimmissä solmukohdissa, kertoo The Guardian .
Uusimpana ongelmana on tartuntaketju Kiinan Zhejiangissa, missä sijaitsee merkittävä teollisuuskeskittymä sekä yksi maailman suurimmista tavarasatamista. Kiinan strategiana on edelleen tukahduttaa jokainen tartuntaketju agressiivisesti, joten kymmenet tuhannet ihmiset on määrätty karanteeniin. Sulkutilalla on merkittävä vaikutus sataman toimintaan.
Teollisuusalan asiantuntijoiden mukaan koronapandemiasta elpymässä olevat logistiikkaketjut saattavat kärsiä huomattavasti uusista rajoitustoimista. Ongelmat yhdessä satamassa saattavat aiheuttaa heijastusvaikutuksia ympäri maailman.
Kiinan lisäksi logistiikkaketjuissa on ongelmia myös muualla maailmassa. Britanniassa satamat ovat edelleen tukkeutuneita rahtikonteista kuljettajapulan vuoksi. Yhdysvalloissa puolestaan pula satamatyöntekijöistä on johtanut tilanteeseen, jossa täydet laivat odottavat purkamista sataman ulkopuolella.
Falvio Macau , logistiikkaketjujen tutkimukseen erikoistunut apulaisprofessori Edith Cowanin yliopistosta Australiasta kertoo talouden kärsivän ”korkeasta verenpaineesta”.
– Näkemykseni mukaan toimitusketjuissa on yhä korkea verenpaine ja jatkuvasti merkkejä rytmihäiriöistä. Paluu normaaliin tapahtuu vasta vuoden 2024 puolivälissä, Macau sanoo.
Ainakin 90 prosenttia hyödykkeistä kuljetetaan meriteitse jossain vaiheessa toimitusketjua. Viimeisen kahden vuoden aikana merirahdin hinta on kasvanut räjähdysmäisesti. Arvioiden mukaan normaalikokoisen merikontin kuljetuskustannukset ovat keskimäärin nousseet vuodessa 170 prosenttia.
Edit: Lainataan vielä tuosta alkuperäisestä Guardian jutusta pari pätkää:
Maersk, one of the big three shipping companies, said the worst delays were still on the US west coast where ships were waiting four weeks to unload due to the lack of workers on land. This creates a chaotic “ripple effect” around the world with ships locked into tight deadlines and a glut of containers in some ports in the US and Europe, but not enough in ports throughout Asia.
“With winter, year-end holidays in North America and Europe, Chinese new year in Asia, the already stretched supply chain will get even further stretched as workers, truckers and terminals are off for holidays,” a Maersk spokesperson said.
“Normally we can absorb these seasonal impacts fairly quickly, but when already stretched, it just becomes a multiplier,.”
Roy Cummins, who has worked in logistics for 30 years and until recently was chief executive of the Port of Brisbane in Australia, said there was some sense that things were improving but he estimated that constraints on the international shipping network were unlikely to be alleviated for the next two years.
Konttikuljetuksien hinnoista vielä lisää:
For example, the Drewry world container index measuring the cost of moving a 40ft container is 170% higher than it was a year ago. The price on some particularly in-demand routes such as Shanghai to Rotterdam has increased by almost 200%; in the case of the Dutch port to New York, the cost has risen by 212%.
Hintojen noususta:
Basic consumer staples are spiralling in price because of higher shipping costs and heightened demand from consumers stuck at home for months and unable to spend any money on treats such as holidays and nights out. Coffee prices have doubled over the past year, according to current data, as has the price of oats. Lumber, cotton, wheat and palm oil have all risen by more than 30%.