Pörssien suunta (Osa 2)

En tiedä miksi nostin kalan esimerkiksi :sweat_smile: pointti oli että energia inflaatio tulee vaikuttamaan kaikkiin ja isosti, monen muun tyyppinen inflaatio kohdistuu erilailla ja sitä voi omalla kulutuksellaan koittaa välttää, voi tiettyyn pisteeseen tietty sähkönkulutustakin vähentää :point_up:

Toivotaan että 12/23 kun sopimuksen teet tilanne olisi parempi, mittavia investointeja ja euroopassa valtavan työn vaatii irtautua venäjän energiasta. Se tulee maksamaan ja kestämään.

5 tykkäystä

Todellakin! Tästä syystä FED ei anna enää “ohjeistusta” tulevista koron nostoista vaan tekevät tulevat päätökset datan perusteella. Tällä kertaa viisas linjaus! Historian perusteella muodostettavasta statistiikasta ei tässä tilanteessa ole paljon apua.

Pörssien suuntaan vaikuttaa lyhyellä aikavälillä psykologia ja “uskomukset” eli onko mm. pahin inflaatiovaihe ohi vai ei. Itse uskon jälkimmäiseen eli lisää ohjauskorkojen nostoja mahdollisesti tiedossa kesään 2023 asti

Pitkällä aikavälillä pörsseissä mennään luonnollisesti faktojen mukaan eli miten inflaatio/korot sekä kuluttajan ostovoima/ yritysten tulokset kehittyvät. Sanoisin että, nämä kaksi muuttujaparia ovat merkittävimmät. Makrotalouden ja yritysten tuloskehitys on lopulta riippuvainen siitä mitä tällä planeetalla asuvat 7,8 mrd ihmistä aikovat rahoillaan tehdä.

Geopoliittiselta sektorilta vanhat tutut eli pandemiat, Venäjä, Kiina, jne. sekoittavat edelleen pakkaa. Riskianalyysissä Kiinan osuus kasvaa huomattavasti kiinteistösektorin lisäksi mm. mahdollisen Taiwanin konfliktin osalta.

Parhaimman ja pahimman globaalin makrotalouden skenaarion spreadi on nyt harvinaisen suuri pelkästään Venäjän ja Kiinan vuoksi. Autoritääriset hallinnot ovat arvaamattomia. Toivotaan parasta ja odotetaan pahinta!

10 tykkäystä

Todellakin. Omissa kirjoissa pahin realistinen skenaario on, että Kiina hyökkää Taiwaniin ja seuraukset voi olla järkyttävät. Ylen kommenttikentässä joku sanoi osuvasti, että “laitetaan pakotteet kaikelle kiinalaiselle ja sitten tiedetään mitä on inflaatio”.

Taiwan käytännössä vastaa maailman mikrosiruvalmistuksesta. Jos se leikataan pois, seuraus eri luokkaa kuin kaasun loppumisella Saksassa. Kohtalon kysymys silloin on, vastaako USA haasteeseen vai perääntyykö. Kumpikin huonoja vaihtoehtoja. Toki Kiinakin tarvitsee samoja siruja, joten tuotanto pitäisi saada talteen. Onhan tähän skenaarioon havahduttu lännessä, mutta valmistautuminen toistaiseksi pahasti jäljessä.

17 tykkäystä

Ei pitäisi uskoa ja levittää kaikkea puppua jota näkee Twitterissä. Tuo yllä oleva eli se että osakkeet nousee öisin ei toimi.

  1. SP500 Buy Open Sell Close antaa 0,39 pinnaa
  2. SP500 Buy Close Sell Open antaa 0.64 pinnaa

Eli teoriassa yö inan parempi. Pitää kuitenkin huomioida että yö on pidempi. Eli per tunti päivä antaa paremman tuoton. Lisäksi viikonloput ja muut lomat kuuluu tuohon strategiaan 2. Testasin myös viikko vs viikonloppu strategiat

  1. SP500 Buy Open Mon Sell Close Fri 3,06 pinnaa
  2. SP500 Buy Close Fri Sell Open Mon 1,98 pinnaa

Eli viikonloppu näyttäisi selittävän yön yli noususta suuren osan. Silti maanantai ei ole erityisen hyvä pörssipäivä vaan itseasiassa maanantai close on halvin hetki ka 2692,13. Kalleinta on Torstaina close 2705,52

Mon Open Mon Close Tue Open Tue Close Wed Open Wed Close Thu Open Thu Close Fri Open Fri Close
2692.26 2692.13 2704.34 2704.45 2703.04 2703.81 2704.81 2705.52 2700.24 2700.84

Yahoosta en saanut kuin 9 vuotta hyvää dataa.

Toi tweetin kuva on FT:n jutusta, mutta väärin tulkittu.

8 tykkäystä

Jihaa, @Marianne_Palmu on palannut lomilta! :sunglasses:

Lomalla ollessani taloudessa on tapahtunut näennäisesti paljon, mutta samat teemat pysyvät pitkälti voimissaan kuin alkukesällä.

32 tykkäystä

Taas postailen tämän tänne. Ei olla enää kaukana korkokäyrän käänteestä. Parin viikon sisällä voi siis olla edessä isompaa liikettä ja pahoin pelkään alespäin. Kyseessä siis yksi pätevimmistä indikaattoreista laman/taantuman “ennustamisessa”.

// Unohdetaan se kaksi viikkoa ja sanotaan kaksi päivää.

14 tykkäystä

Jep, tässä aamun Vartista pidemmän aikavälin käppyrä korkokäyrästä. Kuvaajassa 3 kuukautinen ja 2 vuotinen korko vs. 10-vuotinen.

Jos pitäisi tiivistää markkina yhteen käppyrään, niin tämä antaa huolestuttavan signaalin. Huomatkaa vielä kuinka aiemmin kaukana inversiosta ollut 3 kuukautinen putoaa kuin kivi.

Jotain hyvää tähän väliin: ruoan hinta laskee maailmalla!

Ja, monin mittarein talous puksuttaa edelleen vahvasti. Euroalueen BKT kasvoi 4 % Q2:lla, eli talven mahdolliseen energiakriisin sysäämään taantumaan lähdetään ainakin kovasta vauhdista.

Ja, huolimatta kahdesta peräkkäisestä neljänneksestä jenkeissä negatiivista BKT:n kasvua on jenkeissäkin moni mittari vahva edelleen:

Työttömyyskorvaushakemuksessa on havaittavissa kylläkin nousua…

Tuloskausi on ollut kädenlämpöinen, mutta kohtuullinen. SP500:sen tuloskasvu on yli 5 %, tosin näin blummalla laskelmia että ilman energiaa ja pandemiasta palautuvia aloja olisi tuloskasvu prosentin luokkaa. Kuvaa hyvin, miten muille sektoreilla kasvu hidastuu.

33 tykkäystä

Muistutetaan, että indikaattori on tyypillisesti antanut ns. hyvissä ajoin merkin tulevasta taantumasta ja pari viime kertaa tuon jälkeen ollaan nähty vielä varsin vahva nousupyrähdys pörssissä ennen kuin markkina lähtenyt vahvemmin korjaamaan. Toki it-kuplassa indeksihuiput oltiin jo nähty ennen tämän indikaattorin välähdystä ja pörssin persmäki alkoi hyvinkin nopeasti tämän jälkeen vaikka taantumaan painuttiin vasta puolisen vuotta korkokäyrän inversion jälkeen.

13 tykkäystä

Reippaasti laskua on näissäkin.

E: @Kesa86 ja @Pavel tarkkasilmäisenä huomasivatkin, että Liz:n kommentin sijaan kannattaa katsoa sitä graafia ja mitä se esittää.

22 tykkäystä

Tästä lentotietoihin jos haluaa joku liittyä kisakatsomoon mailman 2suurimman valtion poliittiseen (toivottavasti ei sotilaalliseen) painiotteluun.

Lentodataa livenä lentokoneesta jossa Nancy Pelosi mahdollisesti on.

Toivotaan ettei nurkkaan ahdistettu kissa (Kiina) joudu käyttämään kasvojenmenetyksen sijaan väkivaltaa. Kovaa peliä ne Ameriikkalaiset pelaavat.

Tältä vielä pääsee seuraamaan jenkki lentotukialuksen sijainteja mutta tulisi 100dollaria vuosi lisenssistä maksaa jos haluaisi aluksien live sijainnit… Jos sen joku hankkii niin kiinnostaisi katsoa nuo kiinan lähirannikot minkälaista liikehdintää siellä on Taiwanin lähivesillä…

Rauhallista elokuuta.

1 tykkäys

Pelosin lentoreitti näyttäisi tosiaan kääntyneen aavistuksen kohti Taipein kenttää.
Filppareiden ja Borneon nurkilla muutenkin aika vähän liikennettä, joten todennäköisesti ihan normaalia koukata Taiwaniin tuolta itäpuolelta.

On muuten hölmösti kommentoitu Liziltä ja luulen että ei olla edes ynmärretty koko graafia koska ei olisi ensimmäinen kerta. Muistaakseni Lizik on joskus aiemmin mm. kommentoinut kontteja Baltic dry indeksillä. Eli joko on vahingossa hassusti muotoiltu tai sitten virheellisesti mutta tosiaan freight cost ei ole pandemia pohjissa, ja sitähän tuo kuvaaja ei esitä. Vaikka moni tuntuu twitterissä saaneen sen käsityksen.

4 tykkäystä

Tuota pelosi-kiina asiaa seurataan jo ainakin kahvihuoneessa, politiikkaketjussa ja täällä. Joku voisi päättää minkä otsikon alla seurataan sitä?

9 tykkäystä

Muitakin on - pistin aiheesta yhden hehkuttelun myös kurssien hehkutteluketjuun! :smiley:

Joo, ehkä Pelosin Seikkailut Taiwanin Ihmemaassa-ketju tarpeen, tai sitten modet linjaa mikä on päivän paikka näille ja työntelee kaikki yhteen läjään?

3 tykkäystä

Kahvihuone, ellei jotain pörssien kannalta merkittävää tapahdu. :coffee:

5 tykkäystä

Tilannehan on kuten Liz sanoo eli rahtikustannukset tippuvat dramaattisesti. Onko ne alempana kuin pandemian aikana, onkin sitten eri asia.

Jos absoluuttista tasoa haluaa seurata, niin esim. Shanghai Containerized freight index antaa hyvää suuntaa.

Indeksissä nämä painotukset (eli tästä ei voida esim vetää suoraa johtopäätöstä, että Euroopan rahdit kehittyvät tätä tahtia).

5 tykkäystä

IMO freightos fbx parempi ja ainakon Mintzin VIE käyttää lähinnä sitä. Mutta joo näinhän se on, kuten sanoinkin, mutta twitterissä kun tuo kuvaaja levisi niin valtaosa ymmärsi sen väärin. Eli kuten sanoin niin tämä oli huonosti häneltä muotoiltu kun olisi voinut ihan hyvin sanoa että perään että kustannukset on kuitenkin reilusti koholla vs pandemian pohja, tai että elämme low seasonia ja kannattaa tarkkailla satamaruuhkia ja rateja kohti normaalisti vahvaa holiday seasonia. Itsellä ei ole konteissa rahaa kiinni, mutta ei ole kovin hedelmällistä heittää kaaviota jonka puolet ymmärtää väärin ja jossa verrataan vuoden takaisiin ath lukuihin.

En siis missään nimessä usko viime talven toisintoon
taantumassa ath luvuilla etenkin kun 2023 tulee uusia laivoja, MUTTA taisi mm Maersk nostaa ohjeistustaan. Toisaalta kuka tietää mitä Kiinankin kanssa tapahtuu.

Itse konttilafkat ovat imo liian bullina odotuksissaan ja container leasing sopparit on imo aivan liian korkeita. Mutta näyttää mm GSL tästä kiittävän.

6 tykkäystä

Hyvä kurkkaus tuloskauteen sektoreittain.

Lähes kaikkialla kasvua edelleen.

28 tykkäystä

Tähän voisi kommentoida myös niin, että jos dry bulk ratet ei nouse, ei myöskään talous kehity globaalisti. Itse olen tässä jonkin aikaa kontrannut bearina tämän kautta, mutta keventelin tänään puolet pois DAC:ista. Seuraan kyllä tarkasti, miten tavaraliikenne lähtee käyntiin tai ei lähde.

5 tykkäystä

Joo tota baltic dryta käyttää moni talouden indikaattorina. Itselle toi on yleinsä vain laivojen/hyödykkeenkuskauksen indeksi joka on niin usein kustu yli tarjonnalla, MUTTA itseasiassa nyt drybulkin puolella on teoriassa erittäin tiukka supply/demand ratio ja jos ratet ei lähde tässä pikkuhiljaa nousemaan niin kyllähän se jostain kielii. Varsinkin kun meriliikenteelle tullut Venäjän myötä poikkeuksia mm hiileen mikä koskee drybulkkia. Mutta Kiina kai se olennaisin. Ehkä tosta voisi vielä poimia että näillä rateilla teoriassa esim Golden oceanin ja Eglen ei imo pitäisi olla noin hyvissä osakkeen hinnoissa että sijoittajat vielä selkeästi uskoo talveen. En oo toviin nähnyt vieläkö Hannisdahl on pitänyt kiinni oletuksesta talven drybulk supersyklistä. Menee jo offtopicin puolelle ja sopis enemmän shipping-ketjuun mutta varoittelin toisaalla keväällä osakkeiden laskiessa että kannattaa odottaa ihan vähintään kesäkuun loppuun rateja katsellen mitä tulee drybulkkiin ja itse katsoisin reilua ratejen käännettä ennenkuin salkkuun lappaisin. Etenkin kun VLCC tankkerit selkeässä nousussa mielestäni pienemmillä riskeillä.

Pahoittelut kun meni shipping jaaritteluksi ohi ketjun.

15 tykkäystä