Iltaa kaikille! Pian taas koetaan kutkuttavia hetkiä Jay Powellin seurassa Fedin korkokokouksen merkeissä. Taputeltuna on 25 korkopisteen nosto ja senkin jälkeen keskuspankki jättänee oven auki lisänostoille, mutta paussi on tulossa. Powellilta lienee odotettavissa aikamoista taiteilua sanamuotojen valinnoissa tulevan rahapolitiikan linjan suhteen, sillä ne varmasti ratkaisevat pörssien suuntaa. Tänään ei luvassa ole korko- tai talousennusteita, vaan keskitymme itse päätökseen ja Powellin lehdistötilaisuuteen.
Vielä pari huomiota ennen siirtymistä itse asiaan. Pankkijännitteet eivät ole täysin jättäneet sijoittajia rauhaan, mutta lainaehtojen tiukkenemista ei voida laittaa ainoastaan maaliskuussa alkaneen hermoilun piikkiin. Itse asiassa luottoehdot kiristyivät jo kauan ennen sitä, ja pitkälti rahapolitiikan kiristämisen seurauksena (ks. Bloombergin kuvio alla). Ei siis ihme, että Fedillä on haluja siirtyä katsomoon.
Toinen juttu liittyy likviditeetin määrään, joka on viimeisen puolen vuoden aikajanalla (6kk muutos) alkanut olla jälleen lisääntymään päin, kuten TS Lombardin kuviosta näkyy (oikeanpuoleinen kuvio). Pidemmällä horisontilla (12 kk muutos) ollaan kuitenkin lähellä pohjamutia. Tämä lähinnä muistuttamaan siitä, kuinka aikaväli ja laskentatapa todella merkitsevät.