Pörssin päiväliikkeet ja korjaukset (Karhunpesä & Härkätaisteluareena)

Meitä on nyt selvästi liian monta täällä odottamassa rahanippu kourussa, että joko perkele laskee. Silloin kun tämänkin ketjun seuraajista osa möi, mentiin lujaa alas.

Nämäkin huutelijat on vähentyneet, jotka sanoi alle 7000 pisteessä, että ollaan vasta laskun puolivälissä. Paniikki on hälventynyt (toistaiseksi).

:smiley:

11 tykkäystä

ihme olis, minusta jos S & P 500 ei hivuttaituisi alemmaksi kun graafia katsoo… Toisaalta tuhansien miljardien stimulukset… ja loputtomasti kai luvattu.

Suoraan sanottuna S&P:n olisi odottanut laskevan enemmän. Muu jenkkipörssi nimittäin laski sen reilun 40%, (kts Russell 2000) mutta nämä isoimmat möykyt eivät niinkään.

Ei, mutta ei se ole pelkästään FAANG.

Facebook, Apple, Amazon, Netflix, Google (Alphabet), Berkshire, Microsoft yhdessä muodostavat vain n. 20% indeksistä. Kyse on laajemmalti siitä, että isot eivät ole laskeneet.

1 tykkäys

joo ihan hyvin voidaan vielä laskea, episodi vasta 1. luvussa kuitenkin… mutta se voi taas tulla silloin kun vähemmän odottaa. Ehkä. Who knows. Tai ehkä se tulee huomenna.

(Luultavasti sitten kun on jo katkennut henkisesti ja ostanut kassit täyteen näiltä tasoilta :smiley: )

Toisaalta hyvin ollaan edelleen Martin Paasin aikataulussa (6 kuukautta, 60% lasku :grin:)

Mäkin oon edelleen 100% käteisenä että sais jo saakeli vie lasketella vähitellen…

9 tykkäystä

Kyllä, ja sen näkee vieläpä aika selvästi sen tarkemmin laskemattakin.

S&P 500 laski sellaisen 33% ja Russell 2000 43%. Vaikka tuo FAANG+ porukka ei olisi laskenut yhtään (0%), S&P ei olisi silti selvinnyt kolmanneksen laskulla, jos muu 80% olisi mennyt markkinan tahtia. Kuitenkin FAANG+ porukassa ainakin Berkshire ja Googlekin menivät n. 30% ja moni niistä muista sentään yli 20%.

Eivät ne ole vetämässä indeksiä ylöspäin merkittävästi.

Sinänsä 20% on suhteessa todella paljon, kun kyse on seitsemästä yhtiöstä. Vertailun vuoksi 498 yhtiötä muodostaa sen lopun 80%. Silti se on “vain” viidennes, riippumatta siitä, montako yhtiötä sen muodostaa.

2 tykkäystä

Kannattaisi se nyt vähän varpaita kastaa. Joka päivä vaikeutuu lähteä mukaan jos seuraat markkinaa mutta et osallistu. Kuvittelet jonkin tason johon indeksit laskisivat vielä tästä?

4 tykkäystä

Mitäs pörssiin täysin ennalta-arvaamattomasti vaikuttavia tapahtumia tällä viikolla on tiedossa?

  • Ti iltana Trumpin suuri puhe: On Tuesday, we will be finalizing these (guideline) plans and providing a summary of our findings, supporting data, and strategy to the American people. We’ll be having a very important statement made on Tuesday, probably Tuesday evening, on all of the findings, all of the data, and the reasons we’re doing things the way we’re doing them.

  • To iltapäivä: Uudet US työttömyysluvut.

Täydennelkää tätä pelkokalenteria jos tulee jotain muuta silmällä pidettävää mieleen…

1 tykkäys

Minä odotan 2200 (SPX) tasoa tai seuraavaa kriisiä :sweat_smile:

5 tykkäystä

Eikö nykyisellä tasolla indeksiin sijoittaminen tarjoa tuottoa?

En tiedä tällä viikolla, mutta joku isompi laina-default laittaisi pulkkaan vauhtia

Henk. koht. olin sitä mieltä viime kesänä, että silloinen S&P 500 taso 2800 ei tarjonnut tuottoa ja ryhdyin osakepoimijaksi.

1 tykkäys

Eiköhän tuo jollain aikavälillä tarjoaisi, mutta esim. osto viikon takaisella 2200 tasolla voisi tehdä sen todennäköisemmin.

Todellinen pörssiromahdus olisi sitä että kaikkea saa halvalla. Nyt tuntuu että sieltä alekorista löytyy ne firmat joiden riskit ovat COVID-19 takia nousseet ja osakkeet ovat laskeneet ihan syystä. Yritän kuumeisesti metsästää sitä 10 % tuottoa jostain järkevästä firmasta. Markkinat eivät anna ilmaisia lounaita.

7 tykkäystä

Itsellä osui s p 500 osto juuri tuohon alimpaan montuun. Olin toki aloittanut jo aiemmin ostot, eli se oli vain yksi erä.
Aion lyödä 100% osakemarkkinoille tämän kevään aikana. Kerran sitä eletään ja vanhana pappana keinustuolissa ja korkosijoittajana voi muistella kun otti näkemystä joskus nuorempana. Että rillumarei ja silleen, nyt on minun mielestä hyvä hetki olla ostella.

En näe tulevaisuutta synkkänä ja että pitäisi odotella, että vasta ensi syksyllä olisi parempi hetki lähteä markkinoille. Toki siihen mennessä olen säästänyt joka kk:n palkasta lisää pottia ja voin sijoittaa lisää, jos jostakin syystä syksyllä olisi lisää romahdusta markkinoilla.

Tänään oli työelämässä valonpilkahduksia, positiiviset näkymät ainakin mulla ja oikeastaan kaikilla tuntemillani ihmisillä, että hoidellaan korona ja suojellaan meidän riskiryhmäläisiä, mutta samalla painetaan töitä ja pyöritetään taloutta

Saako tänne kirjoitella tällaista positiivista höttöä?

26 tykkäystä

Öljyn hintaa ja sen vaikutusta tähän kaikkeen jäin pohtimaan kun eräs asiantuntija CNBCllä kertoi, että vaikka nyt puhutaan saudien ja Venäjän hintasodasta niin oikeastaan jo nyt isompi vaikutus on kysynnän todella rajulla putoamisella. Vaikka öljyn markkinahinta huitelee edelleen $20 paremmalla puolella niin on jo yksittäisiä case-esimerkkejä siitä, että ihan sitä fyysistä tavaraa itseään on joissain paikoissa jouduttu myymään jo negatiivisella hinnalla (eli on maksettu ostajalle siitä että ottaa öljyn vastaan), koska varastokapasiteetti alkaa olemaan jo täynnä.

Tässä vähän lukuja mitä nopeasti kaivelin:

  • globaali öljyntuotanto on n. 100M barrelia/päivä
  • finanssikriisivuonna kulutus putosi n. 1M b/d
  • öljykriisin aikaan kulutus putosi n. 2,65M b/d
    → Nyt kulutuksen on ennustettu putoavan 5-10M b/d (jopa enemmän).

Tämä on kyllä sellainen asia, jonka vaikutuksia en ainakaan itse osaa edes arvioida. Tuo kysynnän ja tarjonnan epätasapaino on aivan massiivinen. Ylipäätään öljyn kysyntä on supistunut vain 3na vuotena v. 1985 jälkeen.

Tästä tuli jatkoajatuksena mieleen, että mitenköhän tämä kaikki vaikuttaa sähkön hintaan? Löysin nopeasti jotain arvioita, että sähkön hinta tulisi putoamaan v. 2020 n. 10%. Millainen vaikutus tällä on energiayhtiöihin esim. Fortum, joka ei ole ottanut yhtään tuulta alleen viime päivien noususta.

Jos jollain on näistä hyvää asiantuntemusta niin mielelläni kuulisin näkemyksiä.

1 tykkäys

Mua puri pörssin karhu, mut miksi suremaan?
Jo kauan sitten lääkkeen löysin siihen puremaan.
Sinkon pörssikirjan sanaan, hajautukseen luotellen,
On hyvä olo ollut vaikka turskaa tuottelen.

Jos tuotto ei näy tilillä, niin missä vika on?
No Inderesin koplahan on ollut vastuuton!
Turska menee ensin poskiin, sieltä aivoihin,
Uppoo syvälle kuin veitsi voihin.

Siis tankkaamaan, tankkaamaan, avauksesta aina vaan
Ja kun päivä on ohi niin futuureilla pelaamaan.
Tahdon olla markkinoilla aina, sekä maanantaina,
Tiistaina, keskiviikkona ja torstaina!

Onnen vain uskon mua mätkineen.
Se on taas jossain pihalla liivikerhojätkineen.
Voi jospa voisin saada sertitreidin osumaan,
Mut otin väärän vivun, miksi menin hosumaan.

Siis tankkaamaan…


Säkeistöissä bulleron kolme vaihetta: 1) Ei hätää, luotan strategiaan 2) No perhana, munilleen menee, kenen vika 3) Paikataan virheitä vielä isommilla virheillä. Ja kyllä, minäkin olen bullero, mutten ihan näin paha :laughing:

43 tykkäystä

Tämä jäi soimaan päähän. Tähän tilanteeseen sopiikin omituisesti laahaava melankolinen tempo ja bullish asenne!

4 tykkäystä

Toiset firmat sen kun porskuttaa. Tässä esim. Amazon 3-vuoden käyrä. Eihän tästä pysty edes erottamaan, että mitään poikkeuksellista olisi tapahtunut :smile:

9 tykkäystä

Kerro jos löydät. Omalle ostoslistalle mahtuisi lisääkin.

1 tykkäys