Pörssin päiväliikkeet ja korjaukset (Karhunpesä & Härkätaisteluareena)

Kyllä tuollainen kunnon rommi eskaloituu jokaiseen osakkeeseen.
Toisiin vaan enemmän ja toisiin vain hetkeksi.

Se paniikki kun iskee, niin siinä kyllä laittaa kaiken laitaan.

5 tykkäystä

Tottakai kunnon rommi vaikuttaa kaikkiin osakkeisiin. Suuri osa sijoituksista on sidottu erilaisiin indekseihin ja rahastoihin. Kun jossain kolisee, niin muillakin sektoreilla on seurattava, vaikkei siinä pienintäkään järkeä olisi.

Tuohon logaritmisen asteikon käyttöön liittyen alla kuvat S&P500 indeksin kehityksestä viimeisen 50 vuoden ajalta. Ensimmäinen on logaritminen ja toinen normaali. Korkoa korolle efektin takia tasainenkin prosenttuaalinen nousu alkaa piirtämään eksponenttiaalisesti nousevaa käyrää ilman logaritmisen asteikon käyttöä.


Oikeastaan aina indeksin ollessa ATH lukemissa puhutaan pörssin olevan kuplassa ja arvostustasojen karanneen pilviin. Tämä on täysin luonnollista ja tervettä. Tähän rommailuun kannattaa myös suhtautua riittävällä kiritiikillä. Kaivoin vielä tähän havainnekuvan S&P500 indeksin kehityksestä päättyen 90-luvun puoliväliin. Oikeastaan ihan millä aikavälillä tahansa korkoa korolle efekti tekee käyristä erittäin kuplaantuneiden näköiset.

49 tykkäystä

Erinomainen pointti. Tulkitsenko oikein, että logaritmisen graafin mukaan mennään täysin normaalilla indeksin kasvulinjalla? Sellainen tuntuma itselle tuosta logaritmisesta graafista jää.

7 tykkäystä

Kannattaa huomioida, että arvostuskertoimet ovat venyneet koko ajan eikä tuottavuus ja tuloskasvu enää pysy perässä.

Kuvassa vertailun vuoksi 50-luvulta samasta kohdin lähtevä aikajakso.

2 tykkäystä

Kyllä. Toisaalta 2009 finanssikriisissä piikitettiin ilmeisesti vielä ylemmäs ja 2010-luku meni ihan asiallisella pe-tasolla. Saapa nähdä mihin 2021-2022 pe-luku voisi palautua 2020 piikin jälkeen. Tietenkin jos indeksi vain jatkaa nousuaan niin eipä yhtiöiden toipuvat tulokset siinä riitä kovinkaan pitkälle.

1 tykkäys

Finanssikriisissä taisi vain tulokset romahtaa oikein huolella, joten se on enemmän “epäjatkumokohta” graafilla.

1 tykkäys

En löytänyt ihan tarkinta tietoa, v.2020 S&P500 Earnings tullee ao. tiedon mukaan tippumaan luokkaa 30-40%, joka on aika iso pudotus sekin.

Jos tuosta pe 38x tasosta leikkaa kolmanneksen pois, ollaan pe 25x? :thinking:

Kyllä, jos tuo -40% tulee olemaan pudotus, puhutaan pe 23x -tasosta 2019-tuloksella.

Joidenkin arvioiden mukaan pudotaan karkeasti sataan dollariin, noin -40 %. Ja seuraavalle vuodelle ennustetaan parhaimmillaan 200 taalaa, eli edellisen vuoden tuplausta. Romahda nyt siinä sitten, jos pörssi tosiaan katselee tulevaisuuteen :wink:

3 tykkäystä

Jep mutta markkinaa ei laajemmin kiinnostanut viime vuosina kannabis- tai kryptokuplien puhkeaminen. Vastaavanlaisesti jos esimerkiksi vedystä tai aurinkoenergiasta puhalletaan kuumimmat ilmat pois niin tuskin indeksiä laajemmin heiluttaa.

Sähköautoiluun liittyen pohdin kuinka paljon Teslan romahtaminen vaikuttaisi markkinaan. Etenkin kun se on nyt noussut indeksiin. Voiko EV kupla puhjeta ilman että Tesla romahtaa? Keskimäärin jos Tesla menee alaspäin, niin kaikki uudet EV osakkeet menee myös. Teslan mennessä ylöspäin liike ei tosin aina seuraa muihin firmoihin.

6 tykkäystä

Tässä on hyvä yhteenveto liikevaihtojen kehityksestä isoimmista Yhdysvaltaisissa yrityksissä. Q4 luvut tietenkin vielä puuttuu.

5 tykkäystä

Finanssikriisissä taisi olla joku -95%. Eli jos ennen kriisiä oli 100 EPS jolla PE 15, ja epsin tippuessa 95% ja kurssien 50%, oli uusi EPS 5 ja PE 150.

Parhaimmillaan 85 dollaria ja alimmillaan 7 dollaria?

Tuossa listassasi on vain aina Q1-Q4 joka vuodelta, kuvaajassa aina 4 peräkkäistä Qta, eli voi olla Q2’08-Q1’09. Mutta PE luvun raketointiin tuohon aikaan vaikutti suuresti tuon E-komponentin tippuminen, oli prosentit sitten mitä vain.

1 tykkäys

Edit: Totta, tiputusta tuli paljon 2008 eli 78% ja jos vuoteen 2006 vertaa, niin 83%.

2010 $91.84
2009 $61.42
2008 $18.42
2007 $82.00
2006 $105.11

https://www.multpl.com/s-p-500-earnings/table/by-year

Kun ei ole kristallipalloa, niin historia on yksi vinkki tulevasta. Indeksin pe-luvulla on tapana pompata rommausvuotena ja laskea mahdollisesti seuraavina vuosina nopeastikin, joka oli keskustelun aiheena. Vaatii toki kaivelua, toisin kuin pelkät mielipiteet.

2 tykkäystä

Elikkäs vuosi 2008 olisi ollut hyvä paikka ostaa? Tietysti jos olisi mennyt tarpeeksi turkiksia kaupaksi niin tämäkin viikinkipäällikkö olisi ostanut. Kiva että jengi jaksaa kaivella historiaa,vaikka se ei tulevasta mitään sanoisikaan :thinking:

1 tykkäys

Nyt on sellainen fiilis, että olen kuin pahanilmanlintu kraakkumassa, että taivas putoaa niskaan, joka viikko. Toivotaan, että karhut eivät herää talviuniltaan näihin paukkupakkasiin.

Itse olen kevennellyt salkkua sen verran mikä on itselleni järkevää. Jos tästä matkataan ylös ja eteenpäin, harjoittelen käteisen kanssa elämistä hyvillä mielin. Nyt vahvin tunne on kuitenkin se, että olen laskuhumalan puolella ja väsyttää. Ajattelin ottaa kaikki kurssikayräsovellukset kännystä pois ja hukata salasanat ettei se tule kurkittua salkkuun joka päivä.

Tässä on hyvä padcast jälleen. Itselleni jäi paremmin mieleen pari negatiivisempaa lähiaikojen skenaariota. Pidän oikein mahdollisena, että rokotteen jakelussa ja saatavuudessa tulee olemaan ongelmia.

[Pörssipäivä] Markkinastartti 2021 - askelmerkkejä alkaneelle vuodelle #porssipaiva
https://podcastaddict.com/episode/117742775 via @PodcastAddict

10 tykkäystä

Mielestäni hyvä asenne ja samankaltaiset ajatukset itselläkin. Ajattelen asian niin, että tällä hetkellä sijoitettavien kohteiden tuotto-odotukset on keskimäärin ajautuneet niin alas, että jos passiiviselle tulolle ei välttämätöntä tarvetta ole niin kannattaa panostaa itselle tärkeisiin hankintoihin. Nyt on hyvä aika vaihtaa ne kertyneet sijoitustuotot johonkin itselle tärkeään todelliseen kohteeseen, oli se sitten parempi asunto/talo/mökki, vene, auto, tai mikä vaan.

Siitä huolimatta olen itse edelleen olemassa olevassa markkinassa “bullish” ja uskon, että näemme vielä korkeammat huiput. Stop-loss rajoja edelleen ylöspäin ja jatkan nousujen tavoittelua. Kassapaino iso, mutta kaikki kassa sellaista, että sen voi kättää asuntolainan poismaksuun jos ei muuta. Ei tässä ympäristössä uskalla puhtaassa kassassa / bondeissakaan olla. Velkarahalla rahoitettu käteinen on OK.

Itse olen asemoitunut niin, että jos nousu jatkuu, niin hyödyn kohtalaisesti, mutta rommaillessa häviöt tulee olemaan suhteessa ostovoimaan rajallisia :slight_smile:

17 tykkäystä

Jeremy Grantham veikkaa täydellistä romahdusta kesään mennessä, ilmeisesti tarkoittaa tulevaa kesää 21…

7 tykkäystä

Hyvä kirjoitus. Itsellä ei niin kovin riskisiä osakkeita ole salkussa mutta olen tässä miettinyt että laittaisin stopparia seuraavasti… Jos osake on nyt 30% plussalla niin laitan stopparin siihen että jos osakkeesta putoaa 20%. Toki osakekohtaisesti ja harkiten. Nyt vaikuttaa siltä että musiikki soi niin kauan kuin rahaa lapataan markkinalle mutta asiat saattavat muuttua. Itse olen permabear.
Olisi mukava kuulla miten muut ovat salkkujaan suojanneet.

1 tykkäys

Keväällä suojasin inverse-ETF:llä varsin menestyksekkäästi. Sama mielessä taas, mutta ois tarpeen olla jokin signaali, milloin vaihdetaan :grinning:

3 tykkäystä

Heippa! Olen aloittelija sijoittamisessa, ja olen ihmetellyt tätä karhukohkaamista. Normaalilla nousu-uralla mennään ja miksei mentäisi, ellei uutta mustaa joutsenta synny?

1 tykkäys