Pörssin päiväliikkeet ja korjaukset (Karhunpesä & Härkätaisteluareena)

3 tykkäystä

Italian ja Espanjan tilanne on kyllä taloudellisesti katastrofaalinen. Kaikki ei-välttämätön tuotanto on seis toistaiseksi ja velkaa ennestäänkin liikaa. Maille tärkeä matkailuelinkeino ei tule toipumaan pitkään aikaan. Jo Kreikan pelastaminen otti lujille sekä taloudellisesti että poliittisesti, nämä maat tulevat tarvitsemaan paljon enemmän apua. Euron hajoaminen on mahdollista jos jäsenmaat eivät pääse yhteisymmärrykseen.

Italian ja Espanjan tilanne on kyllä lähes katastrofaalinen, mutta noista muista asioista olen kyllä aika eri mieltä. Matkailu toipuu nopeasti, kun korona saadaan haltuun. Ei ihmiset matkustamista lopeta, päinvastoin. Tarkoitikohan “Euron hajoamisella” Unionin hajoamista? Se on varmaan yhtä todennäköinen, kuin Neuvostoliiton uudelleen syntyminen eli ei tapahdu. Italiakin sen ymmärtää, että jos nyt palaisivat vanhaan “hyvään aikaan” ja ottaisivat liiran käyttöön, niin veikkaan että jälki olisi rumaa.

EU:nin keskustelu ja päätöksentekokulttuuri on vaan niin kompleksinen, että mikään ei tapahdu helposti, koska jäsenvaltiot ovat niin erilaisia, mutta päivän päätteeksi kaikki ymmärtävät, että ei ole oikein muutakaan vaihtoehtoa, kuin sietää toisiamme.

3 tykkäystä

In a new report the WTO forecasts a contraction of between 13% and 32% this year.

A decline of 13% in trade in goods is described in the report as a relatively optimistic scenario. It reflects a steep drop in trade followed by a recovery starting in the second half of 2020.

2 tykkäystä

On myös mahdollista että ihmiset välttelevät matkoja ja kokoontumisia pidempäänkin. Psykologialla on iso vaikutus. Niin kauan kuin koronaa maailmalla liikkuu, ulkomaanmatkoja koskevat rajoitukset ovat todennäköisesti viimeisenä purettavien joukossa.

En vaan nimenomaan yhteisvaluutan hajoamista. Muistan millainen kädenvääntö Suomessa käytiin Kreikan lainatakauksista, vaadittiin jopa saaria vakuudeksi. Nyt Espanja ja Italia tulevat tarvitsemaan isomman tukipaketin, Saksa ja muut taloudeltaan terveemmät maat eivät tule sitä helpolla nielemään. Mikäli pahimmat kriisimaat irtaantuisivat Eurosta, oman valuutan kanssa olisi helpompi selvitä veloista inflaation ja devalvaatioiden avulla. Varmasti hyvin paljon tullaan tekemään Euron hajoamisen estämiseksi, mutta tuleeko jossain kohtaa raja vastaan jos talouskriisi syvenee pelättyäkin pahemmaksi.

5 tykkäystä

Euron hajoaminen on nyt lähempänä kuin koskaan.
Näitä pelastuspaketteja aletaan pian virittelemään, mutta nyt kun siinä on lähtökohtaisesti kaikkien maiden omakin talous kuralla, niin apupakettien kasaaminen näistä asemista saattaa herättää meteliä…
-Irtautuminen toimimattomasta kolhoosista pitäisi suorittaa pikimmiten…
Toivon euron ja eu:n hajoamista. Missä Eu -siellä ongelma.

2 tykkäystä

Voiko tätä sanoa enää edes korjausliikkeeksi kun S&P500 hätyyttelee jo kohta 3000 pisteen rajaa…

2 tykkäystä

Huhtikuun ensimmäisen viikon aikana ~kolmannes jätti vuokran maksamatta. Ilmeisesti huhtikuulta 2019 jätti vastaavasti 1/5 maksamatta, eli olisi voinut kuvitella myös isompaakin osaa. Vuokrat ovat kuitenkin myöhässä vasta viikon kuluttua.

The consensus estimate among economists is that the US will have 5 million jobless claims for the week ending April 3, according to Bloomberg data. Estimates range from 2.5 million to as high as 7.5 million.

Eli huomenna US työttömyyshakemukset klo 15, NY pörssi aukeaa 1630 ja OPEC+ kokous alkaa 17. Ja Nordnetin vipukauppa menee neljäksi päiväksi kiinni klo 21. Huhuh!

7 tykkäystä

Trumppi ilmoitti just, OPEC kokoukseen liittyen, että mikäli tuotantorajoituksista ei tule sopua niin ei hätää, koska Trump “has lot of good options” mitä tehdä. Virnisteli leveästi ja totesi “I might like it even more”.

Muuten ei paljon uutta. Pikkubisneksien 350 miljardin lainapakettia aiotaan kasvattaa 600 miljardiin. Loppuhöpinä ollut ihan perusvouhotusta (Obamasta, vanhoista kiinabusineksista, demokraattien vaalikusetuksista jne.).

3 tykkäystä

Onko tämän hetken sepeen (futuuri hipoo 2800 pistettä) ym indekseihin esimerkiksi euroopassa todella “priced in” jenkkien jo olemassa oleva ja edelleen paheneva massatyöttömyys ja siitä seuraavat lieveilmiöt?? Paljon on tälläkin foorumilla ollut puhetta, että pörssi katsoo nyt eteenpäin ja työttömyys ei tule enää yllätyksenä mutta voiko nousu jatkua jos jenkeissä ilmoitetaan kesään mennessä 40-50 miljoonaa uutta työtöntä ja talous seisoo? Puhumattakaan Euroopassa orastavista ongelmista varsinkin Italian ja Espanjan jo ennästään kovilla olleen talouden kanssa? Ei jenkeissäkään tukipakettien koolla ole merkitystä jos miljoonat makaavat kotona työttömänä ja jättävät vuokran maksamatta. Tähän päälle vielä edelleen paheneva tilanne terveydenhuollon kestävyydessä.

8 tykkäystä

Eiköhän se aika hyvin ole hinnoiteltu, tärkeä muistaa kaksi asiaa. Elvytys ja korot ovat ennätystasoa, tuottoja ei ole juurikaan muualta saatavilla. Nolla/negatiivisten korkojen markkinasta hyväksyttävä p/e luku voisi olla 20, tästä voisi oikoen johtaa, että yksi vuosi vastaa 5% osakkeen arvosta. Osakkeet ovat pudonneet lähes 20% huipuista ja tämä tarkoittaisi sitä, että on hinnoiteltu neljä vuotta nollatuloksen yrityksille.

5 tykkäystä

Ollaan kyllä erittäin jännän äärellä viruksen ja usan suhteen. Pahimmassa tapauksessa kai rajoitusten puute johtaa entistä suurempaan kaaokseen syksyllä…?

14 tykkäystä

Ei tämä ole jenkeissä kolmen viikon päästä ohi jos vieläkin ihmisiä kuolee 2000verran. Kyllä kesästä ja syksystä tulee vaikea jos tuolle tielle rapakon takana lähdetään.

Hyvä että Inderes on saanut “kirjeenvaihtajan” Yhdysvalloista!

6 tykkäystä

Työttömyydestä en ole varma, että kuinka hyvin se hinnoitellaan, mutta toisesta aallosta ei tunnu olevan markkinoilla huolta. Nyt katsotaan vain sitä, että curve lähtee alaspäin ja oletus on, että yhteiskunnat avataan piakkoin ja homma alkaa olla sitä myöten selvä. Edelleenkin kuitenkin tehokas exit-strategia uupuu ja taudin uudelleenleviämiselle ei juuri ole esteitä, kun yhteiskuntia avataan.

Tauti ei näytä pysähtyvän kesään, joten olisin aika ihmeissäni, jos social distancingia ei jatkettaisi ja nuo kaikki työttömät pääsisivät uudelleen töihin. Jos näin tapahtuu, voi siitä päätellä onko tuo SP500 2800 kestävää vai ei.

3 tykkäystä

Enpä usko, että tälläkään kertaa halutaan ostaa viikonlopun uutisia. Karhuille ehkä balsamia haavoihin perjantaina?

Saatat olla oikeassa. Muistutus tosin, että pörssit ovat kiinni huomisen ja maanantain. Nyse tosin aukeaa jo maanantaina. (Norja ja Tanska jo tänään kiinni, Ruotsissa puolikas päivä)

1 tykkäys

No, itse olen n. 85 % cash, joten siitä voi päätellä, kuinka paljon uskon tähän nousuun. Mielestäni pörsseissä on ylioptimismi päällä = kupla ei ole vielä puhjennut. Vaikkakin pörssit katsovat eteenpäin, ihan hyvä tapa hahmotella tilannetta on soittaa tutuille, joilla on kosketuspintaa reaalitalouteen ja kysellä heiltä kuulumisia. Itse olen tämän kierroksen tehnyt ja sen perusteella odotan vielä.

Jos olen väärässä, niin kuin usein olen, alan kesällä nostamaan osakepainoa huolimatta siitä, mikä on tilanne. Tällä hetkellä minun laskelmissani saan positiivisen odotusarvon tälle strategialle.

15 tykkäystä

Malisella varmasti ollut hauskaa tätä kirjoittaessaan. Tämä on pessimistinkin mielestä hieman turhan pessimistinen. Euroalueesta olen kyllä samaa mieltä ja mitä jenkeissä asuvien kavereitteni kanssa olen jutellut, niin siellä on piru irti.

2 tykkäystä

Itse näen että kellaria tutkitaan viimeistään siinä vaiheessa kun joku iso talous joka on kerran purkanut rajoitteita, joutuu niitä laittamaan uudestaan kun pöpö pentele palaa…

Siksi seuraan Kiinan tilannetta kiinnostuneena - ongelmana tosin voiko kaikkeen dataan luottaa. Itämisaika jyllää Wuhanin lockdownin purkamisesta ja viikon-parin sisään tiedämme oliko kaikki OK.

5 tykkäystä