Private banking

Riippuu vähän. Prospera näissä piireissä todella kunnioitettu toimija.

2 tykkäystä

Arvioin juuri ottaisinko OP privaten tai jonkun muun vastaavan käyttöön. Tämän ketjun perusteella ei kyllä houkuta hurjasti, mutta toisaalta en ole oikein löytänyt tarvekuvaani vastaavia palveluita muualtakaan. Olen sijoittajana yhdistelmä “tiedän liikaa, mutta liian vähän” ja helvetin laiska päätöksentekijä, mikä tarkoittaa käytännössä, että “pistä vaan kaikki johonkin indeksiin” ei lennä, mutten myöskään aktivoidu tekemään liikkeitä kuin silloin tällöin fokuksen ollessa pääosin aivan muualla. Tämä sitten tarkoittaa aivan liiallista käteispainoa, missattua tuottoa ja vastaavasti taas selkeästi etupainotteisesti nähden huonoista lajeista irtoamista liian myöhään.

Private-puoli taitaa olla ainoa, josta saa kokonaisvaltaisempaa varainhoitoa? Jenkkityylistä riippumatonta kokonaisvarainhoitoa / salkkustrategian hallintaa tjsp ei taida juuri olla tarjolla.

Ideaalituote olisi kyllä käytännössä kokonaisvaltainen mallisalkku ehkäpä muutamilla varianteilla avaten mihin allokaatio, tuotevalinnat/suositukset perustuvat, mutta muodostaen yksittäisen kokonaisuuden, joka sitten vain mennä suoraviivaisesti toteuttamaan itse halvimman välityspalvelun (tai useamman) kautta. Ja saaden aina taloustilanteen kehittyessä myös nostoja, että nyt on järkevää allokaatiossa tehdä liikkeitä ja tässä olisi kolme vaihtoehtoa pohjautuen näihin syihin ja varautuen tällaisiin skenaarioihin x y z, josta sitten vain valita omaa näkemystä vastaten parhaiten sopiva ja kliksutella menemään välittämättä yksittäisistä tuotteista. Tai vaikka vastaus olisikin setti erilaisia indeksejä kattaen eri asset classit, niin sopivilla painotuksilla huomioiden skenaarioanalyysinäkökulmasta globaalit mahdolliset eri kehityskulut + näihinkin sitten muutoksiin reagointi.

Onko tällaista edes olemassa? Onko private banking ainoa vaihtoehto mun mentaliteettiselle, jolle ei jatkuva seuraaminen, osakepoiminta tai myöskään “kaikki vaan sokkona indeksiin” toimi? Tai ylikallis ja monesti kuitenkin blind indexing varainhoitorahasto?

1 tykkäys

Indeksi on yleisesti ottaen voittajan valinta. Mutta jos haluaa aktiivista näkemystä voi toki ostaa jotain rahastoja. Noilla se varainhoitokin hoituu - tosin ei halvalla.

2 tykkäystä

Analyytikoista ja varainhoitajista sanottua: In order to get paid / earn income as an analyst, he is pretending to know something… Markkinaa kun olen seurannut yli 10 vuotta, lause on kokemusteni perusteella totta. Arvauksia ja arvauksia, joku on ajoittain oikeassa, sitten taas väärässä. Etukäteen mahdotonta tietää. Tuuri on varainhoitajan ammattitaitoa ja epäonnistuneet arvaukset pyritään unohtamaan. Uutislähteistä löytyy koko ajan täysin päinvastaisia näkemyksiä ja analyysejä samasta asiasta, toinen painottaa toista näkökulmaa, toinen toista.

Allokaatiota itse muuttamalla edestakas saamasi “tiedon” perusteella, tuhlaat elämästäsi satoja, luultavasti tuhansia tunteja aikaa (jos vuosikymmenten aikana luet ja pohdit kaikki analyysit ja päätät, että mihin niistä uskot tällä kertaa tai mihin kvartaalisuositus milloinkin perustuu). Samalla myös maksimoit maksamasi verot tai varainhoitajan perimän palkkion.

Indeksisijoittaja kk-säästösopimuksella on historiassa voittanut yli 75% tai 90% markkinasta. Jos haluat tuota todennäköisyyttä lähteä haastamaan, onnea matkaan.

OP Private voi olla ihan OK, anna rahojen olla siellä ja keskity omaan elämääsi. OP luultavasti ainakin pystyy estämään tyhmimmät virheet, joihin on helppo sortua. Esim. typerät osakepoiminnat, joihin olen itse sortunut tämän palstan suosituksia ja analyysejä uskomalla. Tänäkin vuonna olen huuhtonut useamman kuukauden nettopalkkani vessanpöntöstä alas. OP Varainhoidon rahaston kautta tai indeksisijoittajana näin ei olisi tapahtunut.

5 tykkäystä

Nasdaq on noussut 42% tänä vuonna. Indeksillä on väliä.

3 tykkäystä

Itse olen pitänyt OP:n private bankin palvelusta. Käydään salkku läpi 3-4 kertaa vuodessa. Itse toki täytyy päätökset tehdä, mutta olen kokenut että nuo markkinakatsaukset ja suositukset ovat olleet hyödyllistä sparrausta.

Olen oman salkuhoitajan kanssa työstänyt näitä jo kahdeksan vuotta ja on mukavaa kun on joku jolta voi kysyä tarkemmin eri instrumenteista. On ollut hyödyllistä kun voi pyytää tarkempia tietoja esim eri trendien mukaisista ETF:istä ja niin edelleen.

EDIT: Tämä oma kokemus on varmaan hyvin riippuvainen salkunhoitajasta henkilönä. Omalle kohdalle on sattunut särmä ja luotettava kaveri, mutta tässä lienee aina tuuria mukana.

3 tykkäystä

Vertailuindeksi kannattaa valita niin, että on rehellinen itselleen sekä muille.

2 tykkäystä

Varainhoidon tai indeksijoittamisen ohje on esimerkkiasiakkaalle:
50 v mies, käyn töissä ja tienaan 40 000 e/vuosi palkkana, perhe kotona, haluan harrastaa ja olla lasten kanssa vapaa-ajalla, ei kiinnosta tuhlata iltoja/viikonloppuja osakekurssien ja analyysien kyttäämiseen. Tiedostan, että valtaosa edestakas osakkeita venkslaavista häviää indeksituotolle kun huomioidaan verot ja varsinkin oma ajankäyttö.

Osakepoiminnalla voi voittaa indeksin, mutta riski on korkeampi. Warren Buffettin ohjeella Osta ja unohda Nasdaqin tämän vuoden tuotto on tosiaan ihan mukava 40% ja sijoittaja on käyttänyt asiaan perehtymiseen 0 tuntia jos ohjeita noudattanut.

Omaa tuttavapiiriäni kun pohdin, heistä jokaiselle järkevintä olisi luultavasti indeksisijoittaminen tai varainhoitopalvelu.

1 tykkäys

Tässä on sen verran hurja trackki että voisitko vähän avata miten olet tässä onnistunut?
Mikä on vertailuindeksi?
Oletko huomioinut kulut ja verot?

Paljon on TWR tuotto annualisoituna?

3 tykkäystä