Private banking

Kyllä se Gold maksaa ellet satu kuulumaan kuvassa oleviin asiakasryhmiin eli Premium, sulla on asuntolaina, korkeakouluopiskelija alta 30v tai nuorisoa alta 25v.

Okei, mä ajattelen asian niin, että ne pankkipalvelut kyllä maksavat sen 4,65e/kk. Mutta ei se kortti sen päälle mitään maksa. Se mainittu 2,5e/kk taas koskee asiakkaita joilla ei ole pankkipaveluita käytössä. Se on nimenomaan kortin hinta, mutta harva on asiakas jota tuo hinta koskee.

1 tykkäys

Saman tyylistä kokemusta puhelimesta. Ensin premium litaniat kun on valinnut sijoitukset. Sit yhdistää yleiseen ja taas odotusta. No viimeaikoina ei ole ollut niin kiire, toisinkuin silloin kun investor bugitti ja ei toiminutkaan edes välillä.

Itse avasin huvikseen nordea capitalin kapitalisaatiosopimuksen. Onko se siis yhtä huono ja sama kuin tuo jonkun mainitsema kuori?

Oma private-kokemukseni rajoittuu Ålandsbankeniin. Ja minulle palvelu on maksullinen, vaikka heillä oleva salkkuni ylittää puolen miljoonan rajan selvästi. Maksu lasketaan prosenttiosuutena säilytyksen koosta, ja maksettavaa kertyy reippaasti. Onko tätä palvelua tosiaan tarjottu muille maksutta?

ÅB:n palvelussa on todennäköisesti vahvuuksia mm. heidän osaamisensa suhteen, ja ehkä ratkaisutkin voivat olla ketterämpiä kuin jossain isossa pankissa, mene ja tiedä. Ja jos sattuu erinomainen yhteyshenkilö, niin sehän voi olla todella arvokasta.

Oma kokemukseni palvelusta menee kuitenkin negatiivisen puolelle, ja lähtö on lähellä: Palvelu pohjautuu pitkälti malliin “soittele, jos tulee asiaa”. Yhteyshenkilön saa kyllä hyvin kiinni, se ei ole ongelma. Mitään vaikutelmaa ei ole tullut sellaisesta, että kukaan käyttäisi aikaa asioihini, ellen itse ota yhteyttä, ei ole tullut. Myös itsepalvelupuolella eli verkkopankissa käyttäjäkokemus on heikko ja karu verrattuna esim. Nordeaan - oli sitten kyse päivittäisistä asioista tai sijoituksista. Verkkopankissa on joka tapauksessa vuodesta toiseen nähtävillä ilmoitus, että palvelu on Suomen parasta. Päin vastoin kuin monella muulla yrityksellä, palautetta ei kuitenkaan kysytä itse asiakkaalta. Tällaiset kokemukset voivat johtua yhteyshenkilöstä ja henkilökemioista, mutta on silti rajallista, minkä verran asiakkaana pystyy tai haluaa korjata pankkia itselleen sopivaksi.

Lähtöni oli itse asiassa lähellä heti kättelyssä jo hetki ennen PB-sopimuksen allekirjoittamista, kun silloinen yhteyshenkilöni päätti tapaamisemme aikana yllättäen alkaa setämäiseen tapaan kehua heidän vastaanottonsa nuoren työntekijän ulkonäköä ja luonnetta. Tuolloin henkilökohtaiset tapaamiset lounaineen olivat ylipäänsä tärkeitä, jotta saadaan palveltua henkilökohtaisesti. Sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen tilanne on ollut kokonaan eri.

Mitä muihin etuihin tulee, pari kertaa vuodessa on tullut kutsuja joihinkin tilaisuuksiin, mitä pidän kyllä arvossa. Ja loppuvuodesta tulee jouluntoivotussähköposti automaattiselta postituslistalta. Nykyään on myös saatavilla lounget avaava luottokortti. Se ilmestyi valikoimaan parisen vuotta sitten. Itse olisin sitäkin markkinoinut PB-asiakkaille suoraan, mutta tieto kantautui itselleni aikanaan asiakaslehdestä. Tarvetta omalla kohdallani sille ei kuitenkaan ole.

Summa summarum: en voi suositella.

12 tykkäystä

Kuinka paljon tuo veloitettava prosenttiosuus on?

"Valitaan alhaisen riskitason arvo-osakkeita ja velkavivulla varmistetaan tuotto!?

Avaa hieman mitä tarkoitat,kun velkavivulla varmistetaan tuotto?Anna jokin yksinkertainen esimerkki.

Moro!

Omalla kohdallani pidin kovasti näitä palveluita vertaillessani Ålandsbankenin lähestymistavasta, jossa salkku voidaan vivuttaa sijoituslainalla (käytännössä omalla kohdallani 300ke omaa ja 300ke lainaa) ja salkkuun poimitaan eri toimialoilta noin 20 pohjoismaista arvo-osaketta (Suomi, Ruotsi, Norja ja vähän Tanskaa), joissa lähes kaikissa on aktiivinen ankkuriomistaja, käynnissä oleva omien osakkeiden osto-ohjelma, vahvat kassavirrat ja korkea osinkotuotto. Monissa salkkuyhtiöissä taustalla esimerkiksi Investor AB.

Nyt toki sijoituslainan 12kk korkoon sidottu korkokulu on toki noussut, mutta silti ollaan oltu huomattavasti osinkotuoton alapuolella kuluissa (kun lasketaan varainhoitopalkkio ja lainan korko & marginaali). Itselläni tämä malli on toiminut ja olen ajatellut tällä jatkaa, koska uskon että tällä lähestymistavalla aika ja todennäköisyys ovat sen puolella, että salkku tuottaa vivutettuna enemmän kuin indeksi tai sama salkku ilman vipua.

Mutta tämä on vain oma lähestymistapani ja tulevaisuudesta ei tiedä kukaan. Mutta toisin kuin moni palstalla, itse ajattelen myönteisesti vivutuksesta. Mikäli uskoo osakkeiden tuottavan pitkällä aikavälillä parhaiten, niin hölmö on se sijoittaja joka ei ota salkkuunsa sijoituslainaa, jos vain vain on varmuus siitä, että vakuudet riittävät :slight_smile:

22 tykkäystä

Sitaatti
Omalla kohdallani pidin kovasti näitä palveluita vertaillessani Ålandsbankenin lähestymistavasta, jossa salkku voidaan vivuttaa sijoituslainalla

Kiitos tästä. Tässä on justiinsa pointti, jota olen miettinyt ja harmitellut: asuntosijoittajille on luonnollista, että raha tehdään vivulla. Siinä kuviossa ei periaatteessa tarvitse muuta kuin saada se ensimmäinen laina ja vuokralainen sitä makselemaan. Mutta osakkeissa sijoituslainaa pidetään riskaabelina ja instrumenttia käyttävät lähinnä (kai?) ammattilaisharrastajat. Tarkoitan, että lienee harvinaista, että otetaan iso sijoituslaina ja laitetaan se indeksiin 10 vuodeksi.
Mutta miksipä niin ei voisi toimia, jos lainan ehdot ovat kohdillaan. Käytännössä tuo malli, jossa poimitaan mainitunlaisia yhtiöitä, kuulostaa paremmalta. Tällaiseen kokonaisuuteen ei varmaan oikeastaan pääse ilman PB:n palveluita, ellei siis ole se aktiiviharrastaja, joka haluaa ja jaksaa poimia ne yhtiöt itse.

Tietysti monella on käytännössä hieman ymmärtämättäänkin velkavipua asuntolainan muodossa. Anders Oldenburg aikanaan suositteli, että asuntolaina maksetaan ensin kokonaan pois ja sitten vasta sijoitetaan. Tämä onkin ainoita asioita, joissa olen hänen kanssaan eri mieltä. #offtopic

2 tykkäystä

Muistaakseni luokkaa kaksi prosentin kymmenystä.

Kävin juomassa kahvit ja pureskelemassa kuivakoita keksejä Mandatumilla. Kyseisestä firmasta jäi kekseistä huolimatta positiivinen kuva. Ammattisijoittajalle sijoitusvalikoimaa löytyy runsaasti, enemmän kuin olen nähnyt yhdelläkään perinteisellä pankkitoimijalla. Varainhoidosta ei peritä erikseen maksua, sijoitukset kapitaalisatiosopimuksen sisällä jonka ymmärsin myös olevan maksuton. Vaivaista puolta miljoonaa olivat vailla antaa heille sijoitettavaksi.

Asiakkaille oli tarjolla mielenkiintoisia etuja. Oletan että paikkakunnasta riippuen tarjolla on ainakin jääkiekkopelejä aitiosta käsin nautittuna sekä golf-pelioikeuksia. Jos riihikuivaa liikenee sijoitettavaksi enemmän, saa käyttöön Finnairin paremman pään kanta-asiakaskortteja :drooling_face:

33 tykkäystä

Jokunen miljoona on siellä myös edustamallani yhteisöllä, mutta niin varanhoidosta kuin sijoituskuoresta pitää maksaa. Pitää varmaan kilpailuttaa uudestaan jos hinnat on romahtaneet.

2 tykkäystä

Olen miettinyt, miten näihin vakuutuskuoriin tulisi suhtautua. Veroetu kuoren sisällä toki on olemassa ja rahanarvoinen. Toisaalta sijoitusten siirto kuoreen laukaisee veroseuraamuksia, jos sijoituksia joutuu välissä myymään voitolla. Ja erityisesti olen miettinyt, mitä käy liikkumavaralle, jos tulisi tarve vaihtaa varainhoitajaa siten, että sijoitukset siirtyisivät: siirtyminen paikasta toiseen vaatisi kuoren sisällön myymistä, ja verottaja olisi sitten siinä kohtaa käsi ojossa. Olisiko viisaammilla kommentteja tähän viimeksi mainittuun pointtiin?

1 tykkäys

Olen ymmärtänyt, että joissain kansainvälisissä vakuutuskuorissa “asiamiestä” eli varainhoitajaa voi vaihtaa vakuutuskuoren tarjonneen yhtiön (esim. Swiss Life) päästä. Eli varainhoitajan vaihto olisi mahdollista ilman veroseuraamuksia.

4 tykkäystä

Aivan satavarmasti on kuluja kapitalisaatiosopimuksesta, se on sitten eri asia miten avoimesti tästä asiasta myyntitilanteessa kerrotaan. Voidaanhan se kertoa vaikka niin, että tämä kapitalisaatiosopimus ei maksa mitään, (hiljennetään ääntä) → mutta kaikki sen sisällä oleva sitten maksaakin aika paljon.

1 tykkäys

Näin varmaan. Itseäni kiinnosti lähinnä private equity-rahasto, jossa hallinnointipalkkio on 2%. Kuluja enemmän minua kuitenkin kiinnostaa sijoittajalle jäävä nettotuotto kulujen jälkeen. Aktiivisesti hoidettuja osakerahastoja ei ole tarkoitus hankkia missään muodossa.

5 tykkäystä

Varoituksen sana vielä itsekkäistä Senior Premium Bankers neuvojista.
Törmäsin åb:ssa sellaiseen osaajaan, joka ei helmikuussa ymmärtänyt korkosijoituksista ja nyt lokakuussa halusi kertoa “ammattitaidostaan” sijoittajana, ainakin hyvänä neuvojana. Asiakas on väärässä, liian lyhyt sijoitusaika, jne.
Pankin yksikään rahasto ei ole yltänyt sijoitusperiodissa korkotalletuksen tasolle. Näihin osaajiin kuluu turhaan asiakkaan aikaa, ja rahaa. Pään pisti pensaaseeen koko “talon väki”.

8 tykkäystä

Nyt kun OP nostaa bonuksiaan ensi vuodeksi, niin mieleeni tuli seuraavanlaista:

Saako OP privaten kulut maksettua bonuksilla?

Indeksirahastot heillä 0,39% kuluilla ja bonukset ensi vuonna 0,35%. Kasvutuotto myös parempi kuin muilla kivijalkapankeilla.

Samalla päivittäispalvelut “ilmaiseksi”. OP:ssa kokonaisasiointi täten vaikuttaa edulliselta. Onko foorumilaisilla mielipiteitä?

1 tykkäys

Privaten kulut saa maksettua bonuksilla, mutta on järkevämpää maksaa esim. vakuutukset niillä jos sellaisia on, kun privaten kulut ovat vähennyskelpoisia.

Itse pidän tällä hetkellä parhaana käyttöpankkina sellaiselle jolla on varallisuutta. Hyvät korotkin suhteessa ns kansanpankkeihin. Alle 50k€ säästöillä taitaa olla S-pankki paras. Mutta Privaten lisäarvoa en näe. Kävin viime viikolla keskustelemassa aiheesta ja lähinnä saa vakuutuksista 10% lisäalen ja kortin (josta on concierce palvelu poistettu, S-ryhmällä tämä vielä on). Pääsy private-rahastoihin on ehkä lisäarvo, mutta itse en niistä niin innostunut suhteessa indeksirahastoihin.

Sinänsä musta kortti on komea, sointuu hyvin opiskelijakortin kanssa rinnakkain - mutta sen saa Nordealta halvemmalla kun tekee “omalla kuvalla”.

2 tykkäystä

Saisiko olla Suomen parasta private banking -palvelua eli palvelun tarjoaa Nordea, ei kun Ålandsbanken.

Nordea Private Banking - Tervetuloa asiakkaaksi | Nordea: “Saisiko olla Suomen parasta Private Banking -palvelua”

Ålandsbanken | Ålandsbanken Private Banking (alandsbanken.fi): “Suomen Paras Private Banking - kolmatta vuotta peräkkäin”

6 tykkäystä

Alan toimijat tietävät että nämä “palkinnot” ovat ihan puutaheinää. Palkitsevia instansseja ja kategorioita on kymmeniä ja riippuu ihan siitä kenen kanssa teet yhteistyötä, että kuka kruunataan “voittajaksi”. Enemmänkin näille naureskellaan alan ammattilaisten keskuudessa, mutta toki näyttää hienolta jossain mainoksessa samassa kuvassa elintasorusketusta esittelevän veneilevän herrasmiehen kanssa.

7 tykkäystä