Muutaman nopea näkökulma kasvun osalta kiinnostaisi Saarelan näkökulmasta.
- Kasvu - Alueellisen kasvun strategia?
MDI:n näkemyksen mukaan Suomen väestö kasvaisi maahanmuuton skenaariossa keskipitkällä aikavälillä +400k. 6 suurimman kaupunkin osuus tästä 96,4%. Hakeeko Puuilo kasvua:
a) sieltä missä kuluttajien määrä kasvaa - C6 kaupungit
b) sieltä missä väki ei kasva - keskisuurista ja pienemmistä kaupungeista
c) sieltä missä väki vähenee - maaseuduilta
d) kaikkialta
Ja tässä yhteydessä en tarkoita vain myymälöitä vain monikanavaista kasvua eli kaikki kanavat yhteensä.
2. Kasvu & volyymiedun maksimointi - uusilla vai vanhoilla myymälöillä?
Näkemykseni mukaan kaupassa voluumietujen osalta CompGrowth on sitä ylivoimaisesti arvokkainta/kannattavinta kasvua, kun voit skaalata sekä ostot, että myymälän operaatiot. Jakaako Saarela näkemykseni ja mikä on Puuilon näkemys kasvun dimensioinnista - millainen on Puuilon tavoite luoda kasvua vanhoista myymälöistä vs uusista myymälöistä? 25%-75%? 50%-50%? 75%-25%?
3. Kasvu & Kanavat
Millaista store-online-sharea (%) tavoitellaan ja miksi? Eroaako tavoitetila lyhyellä tähtäimellä (1-3v) ja keskipitkällä tähtäimellä (3-5v)?
Kuka kilpailija suomessa tai ulkomailla on Puuilon benchmark verkkokaupassa? Entä kuka toimija on hyvä benchmark myymälöiden osalta?
4. Kasvu & valikoima
Kuinka paljon tulevasta kasvusta tulee Saarelan näkökulmasta valikoimaa laajentamalla ja kuinka paljon nykyisen valikoiman markkinaosuutta kasvattamalla? Jos valikoiman ekspansiota tavoitellaan, millä segmentit olisivat kiinnostavia?
5. Kasvu & Second Hand
Voiko Puuilosta joskus ostaa käytetyn tuotteen? Jos voi, niin milloin? Jos ei, kuinka suurelle markkinalle sanotaan EI?
6. Kasvu & Asiakassegmentointi
Millainen on Saarelan näkemys “tee-se-itse”-kuluttajien tulevaisuudesta? Onko tee-se-itse tekeminen Suomessa kasvava, stabiili vai pienenevä aktiviteetti ja miksi? Onko eri ikäluokissa eroavaisuuksia “tee-se-itse” segmenttien koossa?
7. Kasvu & Ruotsi
Mitä Ruotsista on jo nyt opittu? Mitä pitää oppia seuraavaksi, jotta kilpailukyky kasvaa?
Ja vähän pidemmälle jos haluatte jatkaa halpakaupan tulevaisuuteen niin miten Saarela näkee EU:n Fit for 55 ja sen vaikutukset Suomelaisen halpakaupan kilpailukykyyn?