Puuilo - Halpakauppakentän uusin peluri

Puuilon tappaja ? Mihis tuo perustuu ?

Mutta minäpä osaan. Vertailet appelsiineja omeniin. K-raudalla näkyy poistoilmavenoissa olevan mukana ihan ammattilaadun tuotteitakin kuten Fläktin venttiileitä. Puuilo on jotain “Harju” nimistä kiinajunkkia.

En pidä tuollaista hintavertailemista relevanttina. Minä vertasin sentään samaa tuotetta ja Puuilo on hämmästyttävän paljon kalliimpi.

Homma on kuitenkin lähdössä lapasesta. Tarkoitus ei ole missään vaiheessa ollut väittää, että K-rauta olisi jotenkin systemaattisesti halvempi kuin Puuilo. Sellainen argumentti on keksittyä Olkinukkea tähän keskusteluun - ei ainakaan minun pointtini ollut missään vaiheessa.

Pointti oli vain tiputtaa maanpinnalle nämä väittäjät, että K-rauta olisi jotenkin järjettömän kallis systemaattisesti. Ei se nykyään enää näytä olevan. Oli ehkä joskus ennen, mutta ei ole nykyään.

K-raudanhan ei kauppana tartte edes olla systemaattisesti halvin. Se pärjää ihan sillä jo, että on sopivassa hintaspektrissä. Aivan kun S-ryhmä pärjää Lidliä vastaan.

Se oli vitsi. Jula tuskin haastaa millään tavoin Puuiloa. Julassa on myös puolet pienempi tuotevalikoima. Joka tapauksessa Julaa kannattaa seurata ja tämän vuoden aikana näitä pitäisi tulla vielä monta Suomeen. Jula-myymälöitä on kaiken kaikkiaan suunnitteilla Suomeen parikymmentä. Jula on myös kansainvälinen brändi, jonka voi viedä ulkomaille kuten nyt Suomeen. Hyvä asia Puuilon kannalta on se, että Puuilo-myymälöitä voisi nykykonseptilla olla Suomessa enemmän kuin se 65, mitä alunperin kerrottiin. Itse en näe Puuilolla suuria mahdollisuuksia pärjätä ulkomailla

1 tykkäys

K-rauta on yhtälailla kallis kauppa kuin halpakin, mutta samoin on Puuilokin. Kyse on ihan siitä mitä tuotetta ostetaan. Toisissa puuilo perjää paremmin, koska Kesko kiskoo K-raudassa isompaa katetta ja toisissa heikommin koska Puuilo hinnoittelee tietyt tavarat kalliimmiksi ihan tarkoituksella, niinkuin Keskokin. Tästä lisää pian. Kyllä, tiedän että K-raudoissa on itsenäiset kauppiaat mutta osan hinnoista sanelee ja ohjeistaa Kesko, samoin kuten Puuilonkin hinnoittelun päättää Puuilo.

Jos on ns “oma merkki” kuten Puuilolla (Tamforce, Kramfors, Best4pets, Tomber, Norrköping, Farmari) niin siitä saadaan parempi kate. Samoin K-raudalla on omissa tuotemerkeissä parempi kate (K-Prof, FXA, Cello, Goodiy sekä Onninen ja sen lähes kaikki lvi-perustavara) kuin tuotteissa jota muillakin on.

Hinnoitteluvoima on tietysti isommilla parempi ja valikoima. Aika on rahaa ja niin on juokseminen yhden tavaran takiakin ympäri kaupunkia, etenkin ammattilaisille. Kuluttajat juoksee hinnan perässä lähes aina, koska niillä on aikaa, ajat on kovat ja pihit ihmiset piheilee aina. Vaikka tuote olisi 2 euroa halvempi mutta bensoihin menee jo se litra niin sehän haetaan sieltä mistä halvimmalla saa. Ei nähdä metsää puilta.

Tuotteen laatukin merkitsee ja tässä nämä kauppojen peruskamat yleensä häviää laadukkaammille vastaaville. Poikkeuksiakin toki on ja aina tulee olemaan. Jos tarvii jotain siirtoleukapihtiä muutaman kerran pari elämässä niin se kannattaa varmasti Puuilosta hakea. Sen saa varmasti halvemmalla ja yleensä on tyytyväinen ostokseen.

Jos sitä katsoo pintaa syvemmältä niin äkkiä huomaa entisenä laadukkaamman tuotteen käyttäjänä että hei, tämän leuat ei ole ihan tartuntapinnasta suorat eikä niin kapeat sekä nämä vääntyy kovassa käytössä. Muotoilu on kömpelömpi tai koko tarpeettoman iso, mekanismi on aika rimpula tai jäykkä mutta halpahan se on. Laatukin maksaa, ja niin kaupungilla juokseminenkin kuten jo totesin.

Puuilo sekä K-rauta myy yleensä halpaa vaihtoehtoa (oma merkki ja/tai vastaava hyvä katteinen) ja sitten on se kalliimpi. Osa katsoo hintaa, silloin lähtee se halpa. Ammattikäyttäjät käy myös Puuilossa ja ne ottaa sen kalliimman ja paremman, etenkin jos sen saa halvemmalta kuin K-raudasta tai muualta.

Mutta se lukko. Väitän että ASSA-Abloy myy samalla hinnalla tuotteet kaikille isoille firmoille ±5-10% kate. Se tarkoittaa sitä että jos tuote on marginaalinen tai sillä on pieni kysyntä, se voi myös maksaa enemmän, koska se löytyy hyllystä tarvittaessa mutta liikkuu harvemmin. Se joka tarvii, se ostaa. Tai hakee muualta sitten ja kyllähän se varastointikin maksaa kun pitää hyllyssä makuuttaa. Kokonaisuus on kuitenkin niin pieni, että suuressa kaavassa sillä ei ole juuri merkitystä että maksaako se 5 vai 10 euroa enemmän. Jos asiakas tarvii, hän saa sen samasta paikasta.

Tosin sanoisin että lukkorunko 3020 olisi ollut parempi vertailukohde koska se on legendaarisen tunnettu. Sekin on kalliimpi kympin Puuilossa kun vertaa esim K-rauta tai Motonet. Kärkkäisellä se on melkein 16e halvempi, mutta eipä ole saatavuutta ja kate on todella pieni. Tuutko hakee? En. Tuun. Asiakas päättää.

7 tykkäystä

Omasta näkökulmasta ja maa tuntemuksesta näkisin Ruotsissa olevan kysyntää juuri tällaiselle toimijalle, kuin Puuilo.

K-rauta huseeraa jo vahvasti Ruotsissa, Tokmanni sai jalansijaa ostamalla Dollarstoren, mutta sen tuotevalikoimat poikkeavat rajusti Puuilosta ollen saman suuntainen Tokmannin kanssa.

Mielenkiinnolla nähdään, miten kauppa käy Torniossa, alkavatko ruotsalaiset löytämään Puuilon kaupakseen Haaparannasta.

9 tykkäystä

Lisäisin tähän K-Rauta vs Puuilo sen huomion, että nyt kun rakentamisessa ja remontoimisessa on liian helppo aika loppunut, niin Kiinan-kama alkaa kiinnostaa myös ammattilaisia. On ”ammattimies” työkalut todella kalliita, osa kuitenkin lähes kertakäyttötavaraa.

Puuilon myynti on kasvussa, K-Raudan laskussa….
Toki K-Rauta myy rakennustarvikkeita kautta linjan, eli puhutaan eri asiakasta kuitenkin. Kuten Puuilo kertoi, heidän verrokit ovat Biltema ja Motonet, Jula …jne

7 tykkäystä

En tiedä kuinka moni innostuu noista ruotsalaisista halpakaupoista. Itse en ainakaan juurikaan käy esim Rustassa tai Clas Ohlosonilla jos vain tuote on saatavilla Tokmanni, Motonet tai Prisma.

8 tykkäystä

Itse koen kuuluvani Puuilon kohdeasiakkaiden ytimeen. Aktiivista vapaa-aikaa viettävä perheellinen tee se itse mies. Puuilon konsepti on mielestäni erittäin toimiva. Vapaa-aikaa on ihmisellä rajallinen määrä, enkä itse viitsi hukata sitä liikkeissä kierrellen ja myyjien palvelua odottaen. Puuilossa asiointi on nopeaa ja hinnat edulliset. Useimmiten tuote on halvin tai ainakin aika lähellä halvinta. Itselläni on se olo, että sieltä uskallan hakea tarvitsemani tuotteet tarkistamatta jokaisen hintaa. Ei ole pelkoa siitä, että kilpailijalta saa sen yli puolta halvemmalla.

27 tykkäystä

Sijoituskohdetta valitessani annan ison painoarvon yrityksen johdolle ja viestinnän avoimuudelle. Mielestäni Juha Saarela antaa itsestään sekä yrityksestä hyvän kuvan. Puuilon omistajana tunnen, ettei minua koiteta vedättää tai tietoja pimitetä. Viestintä on selkeää ja avointa.

Toivottavasti konseptia ei lähdetä muuttamaan liikaa. On hienoa, että liikkeestä löytyy myös erittäin paljon laadukasta rakennustavaraa. Esimerkiksi Wurthin liimamassat ja kiinnitystarvikkeet. Nuo ovat esimerkkikohteita, joiden laadusta ei rakentaessa kannata tinkiä.

Puuilolla on historiassa näyttöjä konsepin toimivuudesta kannattavuuden ja kasvun osalta. Uskon tämän tarinan jatkuvan edelleenkin Suomen maankamaralla. Tilannetta en näe niin ruusuisena, jos Puuilo tavoittelee jatkossa kasvua ulkomailta.

19 tykkäystä

Ruotsissa kilpailijoita olisivat ainakin:

Rusta, Jula, Biltema, Clas Ohlson. Lisäksi paikallisesti on pahoja kilpailijoita varsinkin eteläisessä Ruotsissa (90% Ruotsin väestöstä asuu Gävlen eteläpuolelle - siis Helsinkiä etelämmässä - antanee kuvaa demografiasta). Etelässä on ainakin “Gekås” niminen paikka. Lähin vastine lienee Keskisen Vesan kauppamegapolis Tuurissa.

En oikein näe mitä kilpailuetua Puuilolla lopulta olisi esim. Jula + Clas Ohlson comboa vastaan.

Motonetilla luultavasti olisi saumaa Ruotsissa, koska Biltema on nykyään niin luokattoman surkea monissa tavaroissa eikä erityisen edullinenkaan monesti. Motonet onkin laajentumassa Ruotsiin.

1 tykkäys

Puuilon vahvuus on että se pystyy kilpailemaan monien kanssa. Rustasta saa kukkaruukun kuten Puuilostakin, Clasulta saa hdmi johdon kuten Puuilostakin tai Motonetista saa ison metalliporan kuten Puuilostakin. Valikoiman laajuus on vahvuus asiakkaalle, mutta siitä voisi helposti tulla taloudellinen painolasti. Muuten huomi Biltemasta. Biltemassa valtava halli, samaa tuottetta puoli hyllyä täynnä, mutta lopulta sitä erikoisen koon metalliterää ei kuitenkaan löydy vaan hyllykaupalla samaa perus tavaraa.

Rustasta teeseitse mies ei löydä mitään tarpeellista, Biltemasta tasan sen perustavaran, Clasulta löytyy kerrostalo asujan tarpeet, mutta ei mitään missä likaa kädet. Motonet lähimpänä Puuiloa, mutta Puuilon aktiiviset myyjät vievät voiton.

15 tykkäystä

Puuilo ostaa halpakauppaketju Hurrikaani Oy:n Nokian, Ylöjärven ja Forssan myymälöiden liiketoiminnan, muuttaen ne Puuilo myymälöiksi asteittain tilikauden ensimmäisen vuosipuoliskon 2024 aikana. Ostettavan liiketoiminnan liikevaihto oli vuonna 2022 noin 15 miljoonaa euroa. Kauppahintaa ei julkisteta

Yrityskaupalla ei ole vaikutusta Puuilon vuoden 2023 liikevaihtoon tai oikaistuun liikevoittoon (oikaistu EBITA), eikä sillä odoteta olevan merkittävää vaikutusta Puuilon rahoitusasemaan. Kaupan arvioidaan lisäävän Puuilon kasvuvauhtia tilikaudesta 2024 eteenpäin siten, että ostetut kolme myymälää kasvattavat myymälöiden lukumäärää verrattuna uusien myymälöiden historialliseen avaustahtiin, eli Puuilo avaa tilikaudella 2024 mahdollisesti yhteensä arviolta 7 uutta myymälää. Ostettujen kolmen myymälän arvioidaan kerryttävän liikevaihtoa yhteensä arviolta 15–30 milj. euroa niiden muuntamisen ja ylösajon jälkeen vuosittain ja alkaen vaiheittain vuodesta 2024 eteenpäin. Vastaavasti vaikutuksen oikaistuun liikevoittoon (oikaistu EBITA) arvioidaan olevan 3–5 milj. euroa vuosittain ja alkaen vaiheittain vuodesta 2024 eteenpäin. Puuilo tarkentaa erikseen tulevien tilikausien tulosohjeistuksen tilinpäätöstiedotteen sekä liiketoiminta- ja puolivuotiskatsauksien yhteydessä.

52 tykkäystä

Puuilo laajenee näemmä Hurrikaanin yritysostolla nyt Ylöjärvelle ja Nokialle.

17 tykkäystä

Mielenkiintoinen siirto Puuilolta tämä yritysosto. Tähän asti on laajennuttu/kasvettu orgaanisesti
hyvällä menestyksellä. Onkohan tässä kauppapaikat erityisen hyviä vai mikä on ajurina kun on lähdetty yritysostolla kasvamaan?

Saatu johdon mielestä hyviltä sijainneilta myymälät/työntekijät edullisemmin tai pienemmällä vaivalla/ajalla kuin rakentamalla itse? Eikös tällä hetkellä foorumilla ole odoteltukin sitä, että yhtiöt alkaisivat konsolidoimaan markkinoitaan ostamalla pienempiä yrityksiä pois kun markkinat haastavat ja kauppahinnat alhaisempia kuin pari vuotta sitten?

14 tykkäystä

Lisäksi firman kassatilanne on hyvä. Mukava että löysivät järkevää käyttöä kasvuun. Otan mieluummin tämän kuin ylimääräisen osingon.

23 tykkäystä

Ainakin tuo Nokian kauppapaikka on hyvä. Vieressä on Citymarket ja Nokian ainoa Lidl. Luontaista asiakasvirtaa pitäisi siis löytyä. Lisäksi itse rakennus on alueen kauppakeskittymän vanhimpia (entinen K-Supermarket), joten vuokran luulisi olevan pienempi verrattuna alueelle rakennettuihin uusiin vastaaviin, jossa esim. Tokmanni toimii. Eli ihan strategian mukainen kauppapaikka siinäkin mielessä.

26 tykkäystä

Olettaen että tämä yritysosto luo arvoa, eli sen tuotto ylittää sijoittajien tuottovaateen. Kauppahintaa ei kerrottu. :disguised_face:

(Vrt. F-Securen katastrofaalinen ”rahat palavaan tynnyriin” Look Out ((pikemmin WATCH OUT!:tornado::fire:)) yritysosto.)

En tiedä minkälainen Puuilo on yritysostajana, mutta mikäli sillä saralla harrastetaan samaa nuukuutta ja järjen käyttöä kuin muussa liiketoiminnassa niin jepa jee. :sunglasses:

51 tykkäystä

En minäkään, mutta ajattelenkin tätä yritysjohdon laadun ja toisaalta kauppatavaran kautta.

Puuilon johdon laadun arvostan todella korkealle puhtaasti sen perusteella mitä on historiassa tehty. Ja vaikka kokemusta ei yrityksen ostamisesta suoraan olekaan, niin kaupan ja kauppapaikan arvottamisesta sitä kyllä löytyy.

Lisäksi on aivan eri asia ostaa liiketoimintaa Suomen maakunnista, joissa oma firma on toiminut vuosikausia, kuin yrittää samaa Ameriikassa tai Saksassa.

Näillä puheilla pidän tästä uudesta liikusta paljon ja uskon, että todennäköisyydet arvonluonnin onnistumisesta on Puuilon osakkeenomistajan puolella.

Tämä saattaa jopa tuottaa enemmän mihin olisin itse ylimääräisillä osingoilla pystynyt :joy:

26 tykkäystä

Piti tarkistaa, oliko @Olli_Vilppo toukokuussa kirjoittanut mitään mahdollisista yritysostoista laajaan raporttiinsa Puuilosta. Nämä käytännössä mainittu ainostaan sivulauseessa pääoman allokointiin liittyen: “Yhtiön liiketoiminta tuottaa vahvaa rahavirtaa, joka on kehittynyt positiivisesti etenkin myynnin ja kannattavuuden suosiollisen kehityksen seurauksena. Myös investointitasot ovat nykyisellään pienet, eikä yritysostoja tavoitella yhtiön strategiassa.”

Hurrikaanilta ostetaan käytännössä kolme myymäläpaikkaa, mikä ei Puuilon nykyiseen myymälämäärään suhteutettuna vaikuta suurelta liikkeeltä, strategisesti se sitä voisi olla, mikäli yrityskaupoista tulisi yksi väylä kasvaa, kuten Tokmannilla, eikä vain “ainutlaatuisesta mahdollisuudesta laajentua kolmelle uudelle paikkakunnalle”, kuten tiedotteessa muotoiltiin. Itse näkisin, että tässä on kyse nimenomaan yksittäisestä opportunistisesta yrityskaupasta.

26 tykkäystä