Puuilo - Halpakauppakentän uusin peluri

Lisäisin tähän K-Rauta vs Puuilo sen huomion, että nyt kun rakentamisessa ja remontoimisessa on liian helppo aika loppunut, niin Kiinan-kama alkaa kiinnostaa myös ammattilaisia. On ”ammattimies” työkalut todella kalliita, osa kuitenkin lähes kertakäyttötavaraa.

Puuilon myynti on kasvussa, K-Raudan laskussa….
Toki K-Rauta myy rakennustarvikkeita kautta linjan, eli puhutaan eri asiakasta kuitenkin. Kuten Puuilo kertoi, heidän verrokit ovat Biltema ja Motonet, Jula …jne

7 tykkäystä

En tiedä kuinka moni innostuu noista ruotsalaisista halpakaupoista. Itse en ainakaan juurikaan käy esim Rustassa tai Clas Ohlosonilla jos vain tuote on saatavilla Tokmanni, Motonet tai Prisma.

8 tykkäystä

Itse koen kuuluvani Puuilon kohdeasiakkaiden ytimeen. Aktiivista vapaa-aikaa viettävä perheellinen tee se itse mies. Puuilon konsepti on mielestäni erittäin toimiva. Vapaa-aikaa on ihmisellä rajallinen määrä, enkä itse viitsi hukata sitä liikkeissä kierrellen ja myyjien palvelua odottaen. Puuilossa asiointi on nopeaa ja hinnat edulliset. Useimmiten tuote on halvin tai ainakin aika lähellä halvinta. Itselläni on se olo, että sieltä uskallan hakea tarvitsemani tuotteet tarkistamatta jokaisen hintaa. Ei ole pelkoa siitä, että kilpailijalta saa sen yli puolta halvemmalla.

27 tykkäystä

Sijoituskohdetta valitessani annan ison painoarvon yrityksen johdolle ja viestinnän avoimuudelle. Mielestäni Juha Saarela antaa itsestään sekä yrityksestä hyvän kuvan. Puuilon omistajana tunnen, ettei minua koiteta vedättää tai tietoja pimitetä. Viestintä on selkeää ja avointa.

Toivottavasti konseptia ei lähdetä muuttamaan liikaa. On hienoa, että liikkeestä löytyy myös erittäin paljon laadukasta rakennustavaraa. Esimerkiksi Wurthin liimamassat ja kiinnitystarvikkeet. Nuo ovat esimerkkikohteita, joiden laadusta ei rakentaessa kannata tinkiä.

Puuilolla on historiassa näyttöjä konsepin toimivuudesta kannattavuuden ja kasvun osalta. Uskon tämän tarinan jatkuvan edelleenkin Suomen maankamaralla. Tilannetta en näe niin ruusuisena, jos Puuilo tavoittelee jatkossa kasvua ulkomailta.

19 tykkäystä

Ruotsissa kilpailijoita olisivat ainakin:

Rusta, Jula, Biltema, Clas Ohlson. Lisäksi paikallisesti on pahoja kilpailijoita varsinkin eteläisessä Ruotsissa (90% Ruotsin väestöstä asuu Gävlen eteläpuolelle - siis Helsinkiä etelämmässä - antanee kuvaa demografiasta). Etelässä on ainakin “Gekås” niminen paikka. Lähin vastine lienee Keskisen Vesan kauppamegapolis Tuurissa.

En oikein näe mitä kilpailuetua Puuilolla lopulta olisi esim. Jula + Clas Ohlson comboa vastaan.

Motonetilla luultavasti olisi saumaa Ruotsissa, koska Biltema on nykyään niin luokattoman surkea monissa tavaroissa eikä erityisen edullinenkaan monesti. Motonet onkin laajentumassa Ruotsiin.

1 tykkäys

Puuilon vahvuus on että se pystyy kilpailemaan monien kanssa. Rustasta saa kukkaruukun kuten Puuilostakin, Clasulta saa hdmi johdon kuten Puuilostakin tai Motonetista saa ison metalliporan kuten Puuilostakin. Valikoiman laajuus on vahvuus asiakkaalle, mutta siitä voisi helposti tulla taloudellinen painolasti. Muuten huomi Biltemasta. Biltemassa valtava halli, samaa tuottetta puoli hyllyä täynnä, mutta lopulta sitä erikoisen koon metalliterää ei kuitenkaan löydy vaan hyllykaupalla samaa perus tavaraa.

Rustasta teeseitse mies ei löydä mitään tarpeellista, Biltemasta tasan sen perustavaran, Clasulta löytyy kerrostalo asujan tarpeet, mutta ei mitään missä likaa kädet. Motonet lähimpänä Puuiloa, mutta Puuilon aktiiviset myyjät vievät voiton.

15 tykkäystä

Puuilo ostaa halpakauppaketju Hurrikaani Oy:n Nokian, Ylöjärven ja Forssan myymälöiden liiketoiminnan, muuttaen ne Puuilo myymälöiksi asteittain tilikauden ensimmäisen vuosipuoliskon 2024 aikana. Ostettavan liiketoiminnan liikevaihto oli vuonna 2022 noin 15 miljoonaa euroa. Kauppahintaa ei julkisteta

Yrityskaupalla ei ole vaikutusta Puuilon vuoden 2023 liikevaihtoon tai oikaistuun liikevoittoon (oikaistu EBITA), eikä sillä odoteta olevan merkittävää vaikutusta Puuilon rahoitusasemaan. Kaupan arvioidaan lisäävän Puuilon kasvuvauhtia tilikaudesta 2024 eteenpäin siten, että ostetut kolme myymälää kasvattavat myymälöiden lukumäärää verrattuna uusien myymälöiden historialliseen avaustahtiin, eli Puuilo avaa tilikaudella 2024 mahdollisesti yhteensä arviolta 7 uutta myymälää. Ostettujen kolmen myymälän arvioidaan kerryttävän liikevaihtoa yhteensä arviolta 15–30 milj. euroa niiden muuntamisen ja ylösajon jälkeen vuosittain ja alkaen vaiheittain vuodesta 2024 eteenpäin. Vastaavasti vaikutuksen oikaistuun liikevoittoon (oikaistu EBITA) arvioidaan olevan 3–5 milj. euroa vuosittain ja alkaen vaiheittain vuodesta 2024 eteenpäin. Puuilo tarkentaa erikseen tulevien tilikausien tulosohjeistuksen tilinpäätöstiedotteen sekä liiketoiminta- ja puolivuotiskatsauksien yhteydessä.

52 tykkäystä

Puuilo laajenee näemmä Hurrikaanin yritysostolla nyt Ylöjärvelle ja Nokialle.

17 tykkäystä

Mielenkiintoinen siirto Puuilolta tämä yritysosto. Tähän asti on laajennuttu/kasvettu orgaanisesti
hyvällä menestyksellä. Onkohan tässä kauppapaikat erityisen hyviä vai mikä on ajurina kun on lähdetty yritysostolla kasvamaan?

Saatu johdon mielestä hyviltä sijainneilta myymälät/työntekijät edullisemmin tai pienemmällä vaivalla/ajalla kuin rakentamalla itse? Eikös tällä hetkellä foorumilla ole odoteltukin sitä, että yhtiöt alkaisivat konsolidoimaan markkinoitaan ostamalla pienempiä yrityksiä pois kun markkinat haastavat ja kauppahinnat alhaisempia kuin pari vuotta sitten?

14 tykkäystä

Lisäksi firman kassatilanne on hyvä. Mukava että löysivät järkevää käyttöä kasvuun. Otan mieluummin tämän kuin ylimääräisen osingon.

23 tykkäystä

Ainakin tuo Nokian kauppapaikka on hyvä. Vieressä on Citymarket ja Nokian ainoa Lidl. Luontaista asiakasvirtaa pitäisi siis löytyä. Lisäksi itse rakennus on alueen kauppakeskittymän vanhimpia (entinen K-Supermarket), joten vuokran luulisi olevan pienempi verrattuna alueelle rakennettuihin uusiin vastaaviin, jossa esim. Tokmanni toimii. Eli ihan strategian mukainen kauppapaikka siinäkin mielessä.

26 tykkäystä

Olettaen että tämä yritysosto luo arvoa, eli sen tuotto ylittää sijoittajien tuottovaateen. Kauppahintaa ei kerrottu. :disguised_face:

(Vrt. F-Securen katastrofaalinen ”rahat palavaan tynnyriin” Look Out ((pikemmin WATCH OUT!:tornado::fire:)) yritysosto.)

En tiedä minkälainen Puuilo on yritysostajana, mutta mikäli sillä saralla harrastetaan samaa nuukuutta ja järjen käyttöä kuin muussa liiketoiminnassa niin jepa jee. :sunglasses:

51 tykkäystä

En minäkään, mutta ajattelenkin tätä yritysjohdon laadun ja toisaalta kauppatavaran kautta.

Puuilon johdon laadun arvostan todella korkealle puhtaasti sen perusteella mitä on historiassa tehty. Ja vaikka kokemusta ei yrityksen ostamisesta suoraan olekaan, niin kaupan ja kauppapaikan arvottamisesta sitä kyllä löytyy.

Lisäksi on aivan eri asia ostaa liiketoimintaa Suomen maakunnista, joissa oma firma on toiminut vuosikausia, kuin yrittää samaa Ameriikassa tai Saksassa.

Näillä puheilla pidän tästä uudesta liikusta paljon ja uskon, että todennäköisyydet arvonluonnin onnistumisesta on Puuilon osakkeenomistajan puolella.

Tämä saattaa jopa tuottaa enemmän mihin olisin itse ylimääräisillä osingoilla pystynyt :joy:

26 tykkäystä

Piti tarkistaa, oliko @Olli_Vilppo toukokuussa kirjoittanut mitään mahdollisista yritysostoista laajaan raporttiinsa Puuilosta. Nämä käytännössä mainittu ainostaan sivulauseessa pääoman allokointiin liittyen: “Yhtiön liiketoiminta tuottaa vahvaa rahavirtaa, joka on kehittynyt positiivisesti etenkin myynnin ja kannattavuuden suosiollisen kehityksen seurauksena. Myös investointitasot ovat nykyisellään pienet, eikä yritysostoja tavoitella yhtiön strategiassa.”

Hurrikaanilta ostetaan käytännössä kolme myymäläpaikkaa, mikä ei Puuilon nykyiseen myymälämäärään suhteutettuna vaikuta suurelta liikkeeltä, strategisesti se sitä voisi olla, mikäli yrityskaupoista tulisi yksi väylä kasvaa, kuten Tokmannilla, eikä vain “ainutlaatuisesta mahdollisuudesta laajentua kolmelle uudelle paikkakunnalle”, kuten tiedotteessa muotoiltiin. Itse näkisin, että tässä on kyse nimenomaan yksittäisestä opportunistisesta yrityskaupasta.

26 tykkäystä

Ensireaktio kaupasta luettuani oli “Miksi ihmeessä?”. Enemmän mietittyäni olen edelleen epäluuloinen siitä onko Puuilon järkeä ostella tällaisia sen sijaan, että itse laittaisi omaa putiikkia pystyyn, kun se onnistuu niin sujuvasti. Toisaalta jos hinta oli varsin huokea ja saatiin siis kolme hyvää kauppapaikkaa, niin mikäpä siinä sitten. Toivotaan että johdossa nämä on osattu laskea.

2 tykkäystä

Mielestäni kauppapaikka näissä on tärkein asia vaikka tietenkin kiinteistön layout pitää olla soveltuva. Raha tulee rahan luo, asiakkaat käyvät siellä mistä saavat kaiken tarpeellisen. Kauppapaikkaa näissä mielestäni ostetaan, ei aina edes toimivaa liiketoimintaa.

Esimerkiksi Pirkanmaalla Partolan alue vetää asiakkaita kuin häkä, moottoritien kupeessa alue jossa on CM, Prisma, Motonet, Bauhaus, VK.com jne. Tässä kohtaa häviäjiä ovat kaikki ketkä eivät alueelle pääse.
Turtolan CM:n vieressä Puuilo on hyvä koska Citymarketista ei saa juuri mitään tee se itse-kamaa toisin kuin esimerkiksi mega-Prismoista saa. Aiemmin mietin, että olisiko Tampere Kalevan Prisman alueella (Kiekkobussin tilalle) kysyntää Puuilolle, mutta tästä Prismasta jo saakin tee se itse tavaraa toisin kuin pienemmistä Prismoista.

9 tykkäystä

Analyytikon kommentit halpakauppaketju Hurrikaani Oy:n Nokian, Ylöjärven ja Forssan myymälöiden yritysostoon liittyen. :point_down:

25 tykkäystä

Woop woop! Vaikuttaa kyllä omaan silmään hyvältä yritysostolta. Kemiön myymälä jää ilmeisesti nykyisille omistajille, joten vaikuttaa siltä, että kaupassa on pidetty järki päässä jalat maassa.

Vahvasti samaa mieltä, kun peilaa johdon aikaisempaan historiaan arvonluomisessa.

9 tykkäystä

Paikkakunnat joihin Puuilo nyt laajenee yritysoston kautta ovat asukasluvuiltaan melko pieniä, jolloin useamman ”tee-se-itse” halpakaupan läsnäolo nostaisi kilpailun kohonneeksi. Käsityksemme mukaan Hurrikaanilta ostettujen kauppapaikkojen kunnat ovat olleet Puuilon lyhyellä listalla jo jonkun aikaa. Tilanteessa, jossa Puuilo avaisi uuden myymälän pienelle paikkakunnalle, jossa operoisi valmiiksi useampi halpakauppa, jäisi Puuilolla osa potentiaalisesta liikevaihdosta saavuttamatta. Näin ollen Puuilo samaan aikaan osti kilpailijan pois markkinoilta, avittaen näin yhtiön potentiaalista markkina-asemaa.

Ensipuraisulta mietin juuri tätä samaa, mitä analyytikko Heikurakin kirjailee. Pienelle paikkakunnalle siirryttäessä, miksi ottaa osaa kilpailuun, kun kilpailun voi ostaa pois?

Nokian ja Ylöjärven avaus täydentää hyvin Tampereen tarjontaa, ja se seutu on nyt aika hyvin hallinnassa joka ilmansuunnassa. Länsipuolella jopa melko tiheästi, kun kolme liikettä nyt aika kivenheiton päässä toisistaan.

Kuitenkin mielenkiintoisin kauppa on itselleni tämä Forssan (lue: Vorssan) pulju. Alueella, jossa Puuilolla ei vielä ole jalansijaa (kuva Puuilon sivuilta, myymälöiden sijainnit), ja kuitenkin siinä ympäristössä paljon pienempiä paikkakuntia, joista uskon, että jaksetaan ajaa hakemaan tee-se-itse matskut edullisesti.

image

Toivotaan, että kauppahinta on ollut osakkeenomistajan kannalta erinomainen! En näe, että tässä sinänsä muuta riskiä pahemmin olisi, kuin liian iso hintalappu. Kauppaa on tehty alueella ennenkin, ja miksei myös jatkossa.

39 tykkäystä