Puuilo - Halpakauppakentän uusin peluri

Eli vielä yhtä myymälä avausta huutaa tälle tilikaudelle niin oltaisiinkin jo tuolla Juhan mainitsemassa 48 myymälässä. Eli tälle tilikaudelle olisi tulossa nyt näillä tiedoin vähintään 6 uutta avausta jos tuo 48 myymälää toteutuu. :+1:

“Oulun uusi myymälä tulee avautuessaan olemaan Puuilon 47. myymälä Suomessa. Mikäli kaikki menee suunnitellusti, meillä on tilikauden lopussa vähintään 48 myymälää. Tämä vuosi tulee siis olemaan meille ennätysvuosi myymäläavausten suhteen* .”, Saarela toteaa.”

25 tykkäystä

Analyytikon kommentti Ouluun tulossa olevasta kolmannesta myymälästä:

Huomautamme, että uudet myymälät saattavat syödä tai ”kannibalisoida” myyntiä toisilta myymälöiltä, kun ne sijaitsevat melko lähellä toisiaan.


Vuonna 2023 avattiin myös 6 myymälää, niin ei tätä nyt niin kovaksi kasvunopeudeksi voi sanoa. Odotin, että yrityskauppa tuo lisänopeutta myymälämäärän kasvuun ja ajattelin, että myymälöitä avataan 8:n tänä vuonna.

5 tykkäystä

Puuilo Oyj: Tilinpäätöstiedote 2023 - Mallikelpoisen kasvun vuosi

Keskeistä Q4/2023

  • Liikevaihto kasvoi 12,4 % (+9,7 %) ja oli 76,8 milj. euroa (68,3)
  • Vertailukelpoisten myymälöiden liikevaihto kasvoi 1,6 % (+6,8 %)
  • Verkkokaupan liikevaihto laski 14,1 % (+12,0 %)
  • Myyntikate oli 28,2 milj. euroa (24,8) ja myyntikate-% oli 36,7 % (36,2 %)
  • Oikaistu EBITA oli 10,7 milj. euroa (9,7), oikaistu EBITA-% oli 13,9 % (14,2 %)
  • Liikevoitto 10,2 milj. euroa (9,4), mikä vastasi 13,3 % liikevaihdosta (13,8 %)
  • Operatiivinen vapaa kassavirta oli -1,4 milj. euroa (3,9)
  • Osakekohtainen tulos oli 0,09 euroa (0,08)
  • Osakekohtainen tulos ilman listautumiskuluja oli 0,09 euroa (0,08)
  • Neljännellä kvartaalilla avattiin kaksi uutta myymälää (kaksi uutta myymälää)

Keskeistä tilikaudella 2023

  • Liikevaihto kasvoi 14,2 % (+9,7 %) ja oli 338,4 milj. euroa (296,4)
  • Vertailukelpoisten myymälöiden liikevaihto kasvoi 5,2 % (+5,5 %)
  • Verkkokaupan liikevaihto laski 11,2 % (+3,9 %)
  • Myyntikate oli 123,9 milj. euroa (107,2) ja myyntikate-% oli 36,6 % (36,2 %)
  • Oikaistu EBITA oli 54,1 milj. euroa (48,8), oikaistu EBITA-% oli 16,0 % (16,5 %)
  • Liikevoitto oli 52,8 milj. euroa (47,0), mikä vastasi 15,6 % liikevaihdosta (15,9 %)
  • Operatiivinen vapaa kassavirta oli 54,8 milj. euroa (52,7)
  • Osakekohtainen tulos oli 0,46 euroa (0,41)
  • Osakekohtainen tulos ilman listautumiskuluja oli 0,46 euroa (0,42)
  • Katsauskaudella avattiin viisi uutta myymälää (kolme uutta myymälää)
  • Hallituksen ehdotus osingoksi on 0,38 euroa osakkeelta. Osinko ehdotetaan maksettavaksi kahdessa erässä

Keskeiset tunnusluvut:

Puuilon toimitusjohtaja Juha Saarela:
Puuilo teki hyvän suorituksen tilikaudella 2023. Päättynyt vuosi oli monille kaupan toimijoille vaikea, mutta Puuilon defensiivinen konsepti näytti jälleen kyntensä ja kasvoi selkeästi markkinaa nopeammin haastavassa inflaatioympäristössä. Jatkoimme strategian mukaista kasvuamme ja suorituksemme kestää vertailun.

Viimeisellä neljänneksellä Puuilon liikevaihto kasvoi 12,4 % ja oli 76,8 milj. euroa. Vertailukelpoinen liikevaihto kasvoi 1,6 %. Vastaavasti asiakasmäärät kasvoivat yli 12 %. Q4:lla avasimme uudet myymälät Helsingin Konalaan ja Vantaan Varistoon. Myyntikate Q4:lla oli 36,7 % ja se kasvoi komeasti 0,5 % -yksikköä. Myyntikateprosentin kasvua selittävät logistiikkakulujen lasku sekä omien tuotemerkkien tuotteiden myynnin voimakas kasvu. Oikaistu liikevoitto (EBITA) oli 10,7 milj. euroa, mikä oli 13,9 % liikevaihdosta. Liiketoiminnan kulut kasvoivat, erityisesti henkilöstökulujen kasvuvauhti oli melko voimakasta johtuen pääasiassa uusista myymälöistä sekä palkkojen noususta.

Puuilon koko tilikauden liikevaihto kasvoi 14,2 % ja oli 338,4 milj. euroa. Vertailukelpoinen liikevaihto kasvoi 5,2 %. Avasimme tilikauden aikana viisi uutta myymälää. Kaikki uudet myymälät ovat lähteneet hyvin käyntiin. Kumulatiivinen myyntikate oli 36,6 % (36,2 %) ja se kasvoi 0,4 % -yksikköä. Pidämme tätä todellisena onnistumisena ottaen huomioon vallitsevan taloudellisen- ja kilpailuympäristön. Kumulatiivisen myyntikatteen nousuun vaikutti logistiikkakulujen lasku, omien tuotemerkkien tuotteiden myynnin ja osuuden nousu, varaston kiertonopeuden parantuminen sekä myyntimixin muutos halvemman hintapisteen tuotteisiin. Omien tuotemerkkien osuus liikevaihdosta oli 20,6 % päättyneellä tilikaudella. Koko tilikauden oikaistu liikevoitto (EBITA) kasvoi ja oli 54,1 milj. euroa, mikä oli 16,0 % liikevaihdosta. Viime vuoden liikevaihdon kasvu tuli asiakasmäärän kasvusta. Puuilo saa uusia asiakkaita sekä kilpailijoilta, että tietysti uusien myymälöiden avausten myötä. Asiakasmäärän kasvu myös vanhoissa myymälöissä on selvä osoitus siitä, että Puuilolle on vahvaa kysyntää ja kasvupotentiaalia riittää.

Päättynyt tilikausi oli meiltä kelpo suoritus, vaikka suhteellinen kannattavuutemme hieman laski. Korkea inflaatio tulee läpi myös Puuilon kustannusrakenteesta palkkojen, vuokrien, energian ja muiden kuluerien kautta. Kiinnitämme kustannuksiin alkaneella tilikaudella entistäkin tarkempaa huomiota ja pyrimme nostamaan tehokkuuttamme erityisesti täydennystilausautomaatioon (Relex) ja työvuorosuunnitteluun panostamalla. Näihin liittyvät uudet järjestelmät ovat nyt käytössä ja tulokset alkavat näkyä kuluvan tilikauden aikana. Lisäksi uskomme, että voimakas panostus omien tuotemerkkien myyntiin tuo meille entistäkin parempaa myyntikatetta. Pystymme entisestään nostamaan logistiikan tehokkuutta tehtyjen keskittämisratkaisujen kautta. Näiden vaikutus niin ikään realisoituu tämän tilikauden aikana.

32 tykkäystä

Q4 alitti ennusteet.
Ohjeistus mielestäni positiivinen. Nykyiset Inderesin ennusteet ovat ohjeistuksen alalaidassa.


20 tykkäystä

Tilinpäätöstiedotteesta:

Puuilo tulee saavuttamaan pitkän aikavälin liikevaihtotavoitteensa selvästi ennen strategiakauden loppua. Päivitetty strategia julkaistaan Sijoittajapäivässä 23.4.2024.

17 tykkäystä
15 tykkäystä

Englanninkielinen puhelinkonferenssi alkaa näillä näppäimmillä osoitteessa: Financial Statements Release 2023 (February 2023 – January 2024)<br>Live on March 27, 2024 at 10.00 am EET (9.00 am CET).

Suomenkielinen webcast alkaa klo 11:30 osoitteessa: Tilinpäätöstiedote helmikuu 2023 - tammikuu 2024<br>Live 27.3.2024 klo 11.30. Tilaisuuden aikana on mahdollista esittää kysymyksiä chat-toiminnon kautta.

5 tykkäystä

Ei hullumpaa. Onneksi en kerennyt myydä suositusten muuttuessa.

Yhtiön liikevaihto lisääntyi marras-tammikuussa 76,8 miljoonaan euroon vertailukauden 68,3 miljoonasta eurosta.

Puuilon oikaistu ebita kasvoi 10,7 miljoonaan euroon vertailukauden 9,7 miljoonasta eurosta. Tavanomaisesta pörssiyhtiöstä poiketen Puuilon tilikausi alkaa helmikuussa ja päättyy tammikuun lopussa.

Puuilon hallitus ehdottaa osingoksi 0,38 euroa osakkeelta, mikä vastaa noin 83 prosenttia osakekohtaisesta tuloksesta ja on yli 10 prosenttia enemmän kuin edellisellä tilikaudella maksettu 0,34 euroa osakkeelta.

10 tykkäystä

Webcastissa tarkennettiin Forssan myymälän avauspäivätavoitteeksi vappuviikko.


Puuilo on julkaissut kuvan Ylöjärven avajaisista:


Lähde Facebook


Tässä toimitusjohtajan haastattelu tuloksesta:

00:00 Aloitus
00:21 Q4
01:46 Kasvun vaisuus
02:43 Myymäläavaukset
04:38 Heikko markkina
05:55 Lakkojen vaikutus
08:27 Myyntikatteen parantuminen
10:30 Pitkän aikavälin kasvu
11:52 Ohjeistus

15 tykkäystä

Tuo Oulun myymälä liki keskustaa on uusi veto . 2 on ennestään mutta sijainnit palvelevat lähinnä tällaista pakettiautomiestä.
sijainti, sijainti ja sijainti

5 tykkäystä

Se on just näin!

Vasaraperällä on pitänyt käydä työmatkoilla ja silloinkin joutuu vähän kiertämään.

Ruskon ohi tulee ajettua silloin tällöin hiihtämään mennessä, mutta eipä ole tullut koskaan edes liikkeessä pistäydyttyä.

Kun Karjasilta aukeaa, niin tavarapyöräni pysähtyy pihaan joka kerta, kun on Puuilon katalogin tavaralle kysyntää tässä taloudessa.

Sijaintina tuo on oikeasti todella mielenkiintoinen, koska pyöräbaana menee melkein vierestä, keskustaan on ‘kivenheitto’ ja Limingantullin kauppakeskittymä on ratapihan toisella puolella. Lähimmät rautakaupat eli K-Raudat on Äimärautiolla ja Välivainiolla Puuilon osuessa näiden väliin. Keskustassa toki Clas Ohlson, mutta tämänhän Puuilo rökittää tuosta vain.

Ei taida suuremmissa kaupungeissa olla näin keskeisellä paikalla Puuiloa. Ensimmäisenä tulee itsellä mieleen Jyväskylän Seppälä, mutta se on liki saavuttamaton muuten kuin autolla. Tänne pääsee kaltaiseni kaupunkilaishippi fillarilla hakemaan kaiken tarpeellisen ja silti se on sellaisessa paikassa, että puolen kaupungin autokansa ajelee helposti siihen myös ja vieläpä vanhasta tottumuksesta!

Viereen jäänee Askoa, Sotkaa, Veken Kalustetta, Vepsäläistä, Lidliä, Budget Sportia ja K-Supermarketia, joten kulkijavirtaa riittää.

PS. @Ville_Ranta laittakaahan kunnon runkolukkopaikat fillareille ja myös tavarapyörille siihen pihaan, oikein asennettuna. Niin tuun hakeen ja kehun kavereillekin.

16 tykkäystä

Inderes nosti tavoitehintaa 10,00 € (9,00) ja suositusta tasolle Lisää (Vähennä):

Puuilo antoi voimakasta kasvua ja paranevaa kannattavuutta viitoittavan ohjeistuksen. Ohjeistuksen keskikohta tarkoittaa noin 17 %:n liikevaihdon kasvua sekä 16,5 %:n EBITA-kannattavuutta. Yhtiö arvioi 2024 myymäläavausten olevan ennätystasolla ja myymäläverkoston saavuttavan 48 kappaleen rajapyykin, mikäli asiat sujuvat suunnitelmien mukaan. Johdon sanojen mukaan Q1 on lähtenyt lupaavasti liikkeelle ja uumoilemamme markkinapehmeys on pysynyt Puuiloon kohdistuvasta kysynnästä poissa.

:gem: :

24 tykkäystä

OP pitää Vähennä-suosituksen ennallaan, mutta nostaa tavoitehinnan 9,00 euroon (8,70).

Puuilon oikaistu EBITA jäi hieman OP:n odotuksista. Tämä johtui OP:n mielestä hieman suuremmista operatiivisista kuluista ja aavistuksen pehmeämmästä kasvusta.

7 tykkäystä

Nordea julkaisi päivitetyn Puuilo-analyysinsä. Suositus pysyy ennallaan PIDÄ-tasolla, Fair Value tarkentuu 9,70 euroon (edellinen: 9,90 €).

9 tykkäystä

Täss on Arhi Kivilahden tviitti ja juttu Puuilosta.

https://twitter.com/ArhiKivilahti/status/1773235457381314566

Tämä alla oleva linkki on tuossa tviitissä. :slight_smile:
https://www.kaupantila.fi/p/puuilo-jatkoi-vahvaa-kasvuaan-vuodenä

7 tykkäystä

Tuossa oli hyviä huomioita.

Mietin jo teelusikallisen kokoisen Puuilo-position myymistä kun @Arttu_Heikura reducoi hetken, mutta nythän suositus on lisää ja mielelläänhän tässä kyydissä istuu.

Yhtiössä on niin paljon hyvää. Toimarin jutut, tiukka keskittyminen ja kulutehokkuus, selkeä konsepti, joka erottuu edukseen kovassa kilpailussa, korkea pääoman tuotto (ROI jossain 30 % mailla per Inderes) ja tiukka pääoman allokaatio: sopiva kasvuvauhti vaatii vähän investointeja, joten käytännössä tulos maksetaan osinkoina ulos. Ehkä osinkojen sijaan suosisin omien ostoja, mutta tämä on kauneusvirhe korkeintaan.

Ydinkysymys on, kuinka kauan nykyisellä konseptilla voidaan kasvaa. 60 myymälän aiemmin arvioitu rajapyykki lähestyy. Toisaalta myymälät kasvavat ROAST-opiskeluiden pohjalta ulkomuistista seuraavat kymmenen vuotta avauksensa jälkeen, joten kasvu ei lopu seinään vaikka uusien myymälöiden avaukset loppuu joskus. Toki samalla kilpailu kiristyy tällä alalla käytännössä aina, ja harvat firmat lopulta selviää pitkälle.

Mikäli yhtiö jatkaa erinomaista fokustaan, palauttaa pääomia omistajille emmekä kuule hullunrohkeista kasvuhankkeista strategiapäivityksessä ensi kuussa niin mikäpä tässä istuessa kyydissä.

44 tykkäystä

Kutsu Puuilon sijoittajapäivään Flikin studioon:

12 tykkäystä

Saarelan haastettelusta jäi myös mieleen Juhan sanonta kohdasta 12.50 eteenpäin. " Voi tapahtua yllätyksiä sellaisia jotka avaa meille uutta markkinaa, potentiaalia ja kysyntää menemättä siihen tarkemmin". Ensimmäisenä omaan mieleen tästä tulee tietysti mahdolliset yritysostot. Mukava optio omistajille.

18 tykkäystä

Lainaus Kivilahden tekstistä:

Olisikin kiinnostavaa tietää miten Puuilon myymälät pärjäävät Espoon Laajalahden kaltaisilla sijainneilla, joissa saman parkkipaikan reunalla on myös Tokmannin myymälä.

Raumalla Puuilo avattiin 2021 aivan Tokmannin lähelle. Rauman Tokmanni on keskimääräistä pienempi ja valikoima vähäisempää etenkin DIY-segmentissä, niin Puuilo oikein loistaa vieressä laajalla valikoimalla. Tokmannilla on paljon vaatteita ja kausituotteita. Puuilolla nämä ei ole keskeisiä tuoteryhmiä. Näen, että nämä kaksi kauppaa täydentävät toisiaan, mutta on tietenkin paljon tuoteryhmiä, jossa kilpailevat keskenään. Jos nyt jotain yksittäistä tuotetta nostan esille, niin Rauman Tokmannilla oli ainoastaan yksi monitoimiöljy traktoriin, kun Puuilossa oli monia vaihtoehtoja monessa hintapisteessä.

Uskon siis, että Puuilo pärjää hyvin Tokmannin läheisyydessä.

Tässä vielä kartta. Googlen mukaan Puuilossa on normaalia vilkkaampaa:

7 tykkäystä

Ihan nyt vaan huomiona että tuo googlen ilmoittama reaaliaikainen seuranta vaihtelee eri kellonaikojen mukaan ja riippuu siitä onko siellä ihminen sisällä joka on googlen palveluihin kirjautunut tai niitä aiemmin käyttänyt. Noiden perusteella ei kannata vetää mitään johtopäätöksiä siitä kummassako käy enemmän asiakkaita tai kumpi on suositumpi. Nyt esim Rauman Tokmannilla on enemmän asiakkaita kun Puuilossa on taas viikonpäivän hiljaisin tunti.

6 tykkäystä