PYN Elite -rahasto

Toivotaan myös, että pilkun vasemmalla puolella on neljä numeroa.

4 tykkäystä

Mitä luulette, ehtiikö merkintä tiistaiksi klo 18 mennessä Pynin tilille jos merkinnän tekee viikonloppuna? S-pankissa oma tili. Kuinkas nopeita noi tilisiirrot nykyään on?

Luulisi ma-ti yönä siirtyvän mutta kannattaa varmistaa asia PYNin asiakaspalvelusta.

2 tykkäystä

Päädyin sittenkin lisäämään Seligsonin Tropico Latamia, joka on noin -50% alkuvuoden huipuistaan. Jospa vipu on sitten iso myös ylöspäin, hope so :smiley: Vietnamin vuoro ehkä kuukauden päästä.

Menee vähän ohi, mutta se sallittakoon, eipä tässä ketjussa liiaksi puhetta ole. Varmaan tiedät jo, mutta Seligsonin LatAm ja Russia ovat molemmat rahastoja, jotka eivät oikeasti ole heidän, vaan sijoitukset tehdään puhtaasti jonkun yhteistyökumppanin rahastoon. Hienosti tätä järjestelyä kutsutaan “neuvonannoksi”. Todellisuudessa kyseessä on siis enemmänkin fund of funds tyylinen ratkaisu. Tämä ei siis tarkoita, etteikö se voisi olla hyvä sijoitus (kuluista huolimatta) mutta käsittääkseni Pyn Eliten vahvuus on nimenomaan se, että suomalainen salkunhoitaja tekee konkreettisesti itse sijoitukset näille markkinoille, joille on usein vaikea päästä käsiksi luotettavan salkunhoitajan kera, ja indeksituotto ei välttämättä ole niin hyvä johtuen markkinan kehittyvästä luonteesta. (itse en ole sijoittajana, ensimmäinen merkintä toistaiseksi liian suuri)

3 tykkäystä

Herra mun jee kuinka halvalla tätä nyt saa. Oli pakko merkata lisää, jouluna naatitaan jo. Mielenkiintoista olis tietää, että esim. jenkkimarkkinan täysin romahtaessa, kuinka paljon olisi vaikutus Vietnamiin ja täten PYNiin…

Oman talouden turvaaminen on nyt etusijalla, joten jäi vielä avaus PYNiin tekemättä. Sinänsä win - win. Jos kuukauden päästä osuuden saa halvemmalla, kiva. Jos kuukauden päästä osuuden osuus on reilusti noussut, on maailmassa kenties kaikki paremmin. Oikein kiva.

3 tykkäystä

Voi pojat miten halpaa. Merkitsin ensimmäisen kerran jo 28.2, eikä harmita yhtään. Nyt merkitsin reippaasti lisää. Vielä en ole ALL IN, koska olen ahne opportunisti. Ajallisesti hajauttaen.

Juu oot täysin oikeassa. Tropicoon en uskaltaisi sijoittaa samalla painolla kuin Pyniin juuri tuosta syystä.

1 tykkäys

Jos rahastoon sijoittaa, saako sinne jotkut tunnukset, missä voi seurata oman position kehittymistä vai pitääkö itse vaan ottaa merkintäpäivät etc. ylös?

Ei saa tunnuksia. Rahasto-osuuden arvo näkyy (päivän viiveellä) netissä. Merkinnöistä saa merkintälaskelman ja salkkuraportti tulee muistaakseni pari kertaa vuodessa — vai olisikohan vuosineljänneksittäin? Lisäksi sähköpostilaatikkoon tupsahtelee sijoittajakirjeitä tms. melko usein, ehkä noin parin kuukauden välein.

Kutinaasi en lähde kommentoimaan tarkemmin koska en ole lääkäri. Oli kyllä kiva tehdä merkintä päivää vaille viiden vuoden pohjilta (ellen nyt ihan väärin muista). Tarkoitus on ostaa lisää lähitulevaisuudessa ja Vietnamin muuttumista kehittyväksi markkinaksi odotellessa.

Joku empi aiemmin suurta minimipanosta, jos on rahaa niin miksei tee merkintää ja nosta seuraavana merkintäpäivänä esim. puolet pois?

1 tykkäys

Onko rahaston merkintä- ja lunastuspalkkiot poistuneet hiljattain? Vai muistanko väärin, että tälle on joskus ainakin merkkari ollut?

Muistelen, että ainakin joskus markka-aikoina oli merkintäpalkkio.


Ajoittuipas muuten teknisessä mielessä erityisen kauniisti tuo viime kuun merkintäpäivä. Vietnamin VNINDEX-indeksissä muodostui Double Bottom -kuvio (tuplavee), jonka toinen ponnahdus osui juuri merkintäpäivälle. Tuo pohja toiminee teknisenä tukitasona lähitulevaisuudessa.

Tämä kuuluisi ehkä teknisen analyysin ketjuun, mutta koska kyseessä on Pyn Elite -spesifi huomio niin ehkä sallitte tämän tänne. :blush:

17 tykkäystä

Onnittelut hyvästä ajoituksesta kaikille merkinneille :slight_smile:

Meillekin, jotka ovat jo mukana rahastossa mutta ei ehtineet tähän merkintään mukaan, on hyvä jos rahastoon virtaa nyt mahdollisimman paljon uutta pääomaa, jolla Petri voi tehdä hyviä sijoituksia edullisessa markkinassa. Se boostaa kaikkien omistajien tuottoa pitkässä juoksussa. :+1:

13 tykkäystä

Tiedättekö julkaiseeko PYN Elite missään rahaston nettomerkintöjä? Mielenkiinnosta voisi seurailla. Onnekkaasti hyppäsin kelkkaan nyt viimekuussa.

Monikos meinaa merkkailla tässä kuussa pynniä? Itsellä vielä asia mietinnässä viikonlopun yli. Harmittavan paljon näyttää pomppanneen jo pohjalta, vaikka pynnin salkussa näyttääkin olevan pankkisektori kovassa painossa, eikä teknoja juurikaan. Olisipa ensimmäiseltä merkinnältä vaadittu summa pienempi, niin voisi hajauttaa helpommin ajallisesti.

Aika vaikea tilanne. Itse otin avauspossan 2kk sitten - kun NAV oli 300+. Viime merkkauksessa 25% lisää (olis voinut ottaa enemmänkin…), ja tarkoitus oli jättää tähän merkkaukseen vielä rahkeita. Tavallaan hinta ei vieläkään ole korkea - PYN ainakin sijoittajakirjeessä korosti, että sai lisämerkinnöillä ym. ostettua halpaa hyvää niin, että muutamien vuosien päästä kun tilanne on kokonaan selätetty - olisi lopputulos parempi, kuin ilman kriisiä. Tämä voi pitääkin paikkansa.

Toisaalta, jos lisään vielä panoksia PYNiin, niin alkaa olemaan massiivinen potti siinä korissa. Jos ja kun uskon, että joitain taloudellisia huolia vielä matkan varrella tämän vuoden puolella tulee, niin “jäävuorta päin” ei ole kivaa mennä bensatankit täynnä.
Luulen, että merkkaan pikkuisen, ja mahdollisesti kevennän kesällä tmv. Toisaalta, tuskin sitä teen, kun tästä keventely ei ole sieltä helpoimmasta päästä (kk etukäteen…), ja uskon kyllä rahastoon pitkällä juoksulla todella paljon.

Tunteiden sekamelskaa siis! Pieni siivu se varmaan on otettava :smiley:

3 tykkäystä

Olin merkitsemässä maaliskuun lopussa mutta työkiireet veivät huomion ja myöhästyin… kallis lapsus. Nyt ajattelin laittaa kohtuullisen summan, uskon rahaston johtoon ja track record on vakuuttava.