PYN Elite -rahasto

Täältä lähti ensimmäinen merkintä rahastoon, nyt onkin sitten helpompi lisäillä tulevaisuudessa kun ei tarvitse 10k€ kerralla laittaa.
Tällä saa sopivasti kehittyville hajautusta.

9 tykkäystä
2 tykkäystä

Jos muu maailma ottaa hittiä niin mikä tekisi keski-aasiasta saarekkeen, joka ei olisi riippuvainen globaalista talouden suunnasta?

Tällainen uutinen tuli vastaan M&M:ssä koskien PYN Elite-rahastoa. Hesarin toimittaja Kari Räisänen siirtyy PYN Elite -rahastoa hallinnoivan PYN Fund Management -yhtiöön vastaamaan rahaston sijoittajasuhdeviestinnästä.
https://www.marmai.fi/uutiset/helsingin-sanomien-taloustoimittaja-kari-raisanen-vaihtaa-journalismin-sijoittajaviestintaan-siirtyy-pyn-elite-rahaston-sijoittajasuhdepaallikoksi/17832c29-329c-4c43-9e56-8a00b1b62e11

Kiinnostavaa uutisessa on se, että PYN lisää entistä enemmän voimavaroja asiakasviestintään.
Uutisen mukaan yhtiö:

  • haluaa tarjota sijoittajilleen ajankohtaista tietoa markkinoista ja rahastosta.
  • tiimiin saadaan nyt lisää viestinnällistä osaamista
  • kokee velvollisuudekseen tehdä rahastoa ja Vietnamin markkinaa sijoittajille mahdollisimman tutuksi panostamalla asiakasviestintään

Eli hyvä uutinen :+1:

11 tykkäystä

Haiskahtaa hieman siltä, että PYN pyrkii kasvattamaan rahastoaan voimakkaasti.

Muistelen, että joskus alkuvuodesta PYN kertoi sääntömuutoksesta, jolla luovuttaisiin osuudenomistajien kokouksesta. Tämä sääntömuutos lienee jo toteutunut. Mutta siinä samassa yhteydessä kerrottiin ”salkunhoitajan katsauksesta”, joka oli määrä järjestää 25. toukokuuta ymmärtääkseni jonkinlaisena online-tapahtumana. Sittemmin en muista kuulleeni asiasta mitään.

3 tykkäystä

Tänään tuli raportti: - 9,6% vuoden alusta. Ei ollut vertailu indeksiä niin en tiedä miten Vietnam on yleensä kehittynyt, mutta joka tapauksessa huonoimpia lappuja mitä olen tänä vuonna ostanut.

VN-indeksin YTD näyttää olevan –12.3 %.

Toisaalta jos sattui ostamaan maaliskuussa, niin hurjan tuoton on saanut. Osuuden arvo 206->265.

Taitaa olla vähän liikaa pankkeja suurimmissa omistuksissa, että pääsisi kunnolla nousemaan.

Itselläni PYN Eliteä on salkussa jonkinlainen siivu.

Probleema on, että rahasto on auki vain kerran kuussa. Tällaisissa rajuissa liikkeissä oikea-aikainen kopitus on hieman hankalaa.

Itse panostin alhaisimmassa dipissä liian vähän ja kuukauden päästä juna oli jo mennyt parhaiden tuottojen osalta.

Itse ajattelin kuitenkin istua kyydissä vuosia, joten en revi pelihousuja. Vietnamissa on uskoakseni potentiaalia pitkällä aikavälillä.

3 tykkäystä

Herätelläänpäs tätä keskustelua henkiin. PYN Elite on tällä hetkellä salkkuni kolmanneksi suurin sijoitus. Olen ollut varsin tyytyväinen rahastoon, sillä pääsee mukaan sellaisiin yhtiöihin, joihin ei millään muulla tavoin pääse. Hyvin kehittymättömillä markkinoilla salkunhoitaja pystyy tekemään lisäarvoa, koska markkinat eivät ole niin tehokkaat. Toki kun kyse on reunamarkkinasta niin riskit on hyvä tiedostaa - kyyti voi pahimmillaan olla melkoista vuoristorataa.

3 tykkäystä

Itsellä tämä on suurin sijoitus, tosin koska kyseessä on rahasto, niin ei tämä mikään “yksittäinen” sijoitus ole. Uskon, että Vietnamin talouskehitys on tulevina vuosikymmeninä suurempaa, kuin esim Euroopassa, joten eiköhän rahaston arvokin jatka positiivista kulkuaan. Maaliskuun lopussa tuli tehtyä onnistunut lisäys. Itsellä oli muistaakseni tätä salkussa jo joskus kun arvo oli kympin päälle ja kohdemarkkinana Thaimaa. Valitettavasti tullut kuitenkin jo aikoja sitten nuo myytyä ja vasta viime vuonna päätyi uudelleen salkkuun. Riskiä rahastossa on toki jonkin verran ja altistuu myös valuuttakurssivauhtelulle, muistaakseni Deryng ottanut kuitenkin ihan onnistuneesti näkemystä myös valuuttakurssien suhteen ja saanut niistäkin lisätuottoja.

4 tykkäystä

Tuli viestiä rahastoyhtiöltä, nyt voi tilata päivittäisen PYN Eliten rahasto-osuuden arvon WhatsApp-viestinä puhelimeen. Ihan kiva juttu mutta samalla vähän hassu, kun ottaa huomioon rahaston merkintä- ja lunastuskäytännöt :smiley:

2 tykkäystä

Markkinointia.

Pysyy rahasto paremmin mielessä kun piippaa päivittäin :slight_smile:

Kyseinen palvelu tuli saataville muistaakseni noin puolitoista vuotta sitten.

Rahasto kieltämättä pysyy paremmin mielessä kyllä, kun voi seurata kurssia. Tosiaan vaan sen kurssitiedon pohjalta ei voi tehdä mitään järkevää, kun rahasto on auki vain kerran kuukaudessa ja toimeksiannot on tehtävä hyvissä ajoin niin tuon päivittäisen piippailun hyöty on aika olematon :smiley:

Itsellä ollut vuoden päivät käytössä whatsapp-hälyt. En näe sitä millään mittapuulla turhana :flushed:
En mä osakkeen osto/myynti -päätöksiäkään tee hinnan takia, kyllä siihen llittyy aika paljon muutakin.
Ja kyllä mä seuraan niidenkin osakkeiden hintakehitystä, joita olen suunnitellut pitäväni sinne kuuluisaan ’hamaan tappiin’ :grin:

Ilmoitukset mutettu PYNin whatsappilta, eli päivittyy vaan muttei piippaile tmv. Näin kuitenkin aina uusin NAV tiedossa helposti, ei tarvitse käydä katselemassa sivuilta jne.

Kyllä mua ainakin kiinnostaa miten performoi, vaikka lunastankin nämä niinkin pian kuin ~30v päästä jos ihmeitä ei käy :sunglasses:

Ps. Ja tosta saa kivasti päiväkohtaista dataa jos sattuisi tarvitsemaan, tai nopeasti scrollaa seuraamaan miten performoitiin pahimman koronakriisin aikana jne!

7 tykkäystä

Tästä nähdään, miten erilaisia me sijoittajat olemme, itseäni melkein ahdistaisi jos joka päivä tulisi rahaston kurssitiedot kännykkään. Seurailen omaan tahtiini, välillä useammin, välillä harvemmin - kun en ole lunastamassa tai tekemässä lisäsijoituksia vaan holdaamassa rahastoa en tarvitse päivittäistä informaatiota. Mutta tämä on asia, missä ei ole “oikeaa” tapaa vaan kullekin sopii oma tyylinsä :slight_smile:

1 tykkäys

Onko tälle muuten syytä miksi PYN ei näytä kurssikäyränä selaimessa tätä NAVin kehitystä muiden rahastojen tapaan? Olisi hieman helpompi nähdä trendiä yms.

1 tykkäys

Käyrä näkyy kyllä.

4 tykkäystä