Qt Group - Eeppinen matka teknojätiksi

Jaa a, mikähän se suuri amerikkalainen kumppanuus/asiakas mahtaa olla? Pitikö sen olla ohjelmistoyhtiö?

Eikös sellaisesta kerrottu, nimeämättä?

10 tykkäystä

image

Vaihtomäärät viimeisen kuukauden aikana nousseet QT:llä kyllä huimasti. En olisi kyllä tätä silloin uskonut kun ensimmäisen viipaleen yhtiöstä kolmisen vuotta sitten. Saas nähdä milloin splitti tulee, jos on tullakseen.

25 tykkäystä

Tuosta lumberyardin paikasta ei kannata innostua liikaa, se näyttää ihan perus tech artistin hommalta. QT:tä käytetään esim 3D mallinnusohjelmien pluginien koodaamiseen, ja se ei ainakaan jakelulisensseihin tule peilaamaan, oman kokemuksen mukaan nuo pyörii yleensä joko ohjelman omalla lisenssillä tai avoimella versiolla.

8 tykkäystä

Joo, olen itsekkin tutkinut Unityn tunnuslukuja ja tilaa. Olen päätynyt ihan samaan lopputulemaan. Tuossa missä mainitset tulokanavien eroista on myös pohjaa. Tässä täytyy kuitenkin huomioida, että siinä missä Unity on toiminut nyky strategiallaan nyky muodossa reilusti toista vuosikymmentä, on Qt toiminut nykyisen strategian mukaan vain muutamia vuosia. Unityllä on suuri määrä menestyviä ja valmiita tuotteita, jotka tuottavat run-time tuloja. Unityn ikä myös edesauttaa tuoteportfolion laajutteen. Eivät ole yhden tempun ihme.

Tästä päästäänkin Qt:n tulevaisuuteen. Mikäli strategia on firman puolella kunnossa (niinkuin näyttää ainakin toistaiseksi olevan) on tämä se suunta johon Qt:n tulovirta tulee siirtymään. Se kuinka merkittävä osa se on riippuu suuresti siitä kuinka onnistuneita ja rahakkaita tuotteita teknologialla tehdään. Paras mitä Qt voi tässä tilanteessa tehdä on mahdollistaa asiakkaille niin hyvät kehitystyökalut kuin mahdollista, jolloin asiakas voi keskittyä oman tuotteensa ja strategian hiomiseen teknisten ongelmien ratkaisemisen sijaan. Kuten aikaisemminkin mainitsin: antaa tuotesuunnittelijan tehdä parasta työtään ja olla luova.

Aikaisemmasta keskustelusta aihetta vaihtaen. Tällä foorumilla tuntuu olevan suhteellisen paljon eri näkemyksiä millaisia yhtiöitä Qt voisi ostaa omaan portfolioon. Pyrin yleensä välttämään tällaista spekulointia mutta menkööt.

  • Eniten omaan silmään osunut firma, josta täällä on ollut keskustelua on ruotsalainen Smart Eye. En pidä itse tätä missään mielessä realistisena vaihtoehtona. Qt on ohjelmistotalo graaffisille output-laitteilla. Smart Eye on laite ja ohjelmistofirma biometriselle input laitteelle. Puhutaan aivan eri sektoreista teknologiaspektrissä.

  • Remedy-lisenssi (tai vastaava). 3D moottorit on vaikeita. Ne vaatii suhteessa paljon tehoa. Kyse on hyvin spesifistä teknologiasta. Tälläisen tuotteen sulauttaminen Qt frameworkkiin voi olla optio jollain aikajänteellä (10+ v, kun kasvua ei enää synny luonnollisesti ja tuotetta pitää marinoida sokerilla jotta siitä saadaan “uusi”. MS harrasti tätä Office-työkaluilla heidän vanhan myyntimallin aikaan, vuoteen ~2014 asti. Tämän seurauksena hyvä teksieditori muuttui bloattia täynnä olevaksi raskaaksi puhuvaksi paperiklipiksi). Sen sijaan tuki muille 3. osapuolen 3D moottoreille ja muille grafiikka moottoreille voisi olla mielenkiintoinen. Tällöin rajapinta Qt:ssa mahdollistaisi sulautetun ikkunan tai tilan, jossa moottori toimisi. Menee nopesti what-if kategoriaan.

  • Jokin muu osto. Toki. Ei teknologian takia, vaan työtekijöiden. Tälläisen tuotteen, kuin mitä Qt on tehokas ja bugiton (todellisuudessa vähäbuginen) kehittäminen on vaikeaa. Nykyisellä kasvuvauhdilla konsulttipalveluiden myyminen voi kasvaa nopeammin kuin hekilöstö. Ei ole montaa asiaa joka saa asiakkallaa v-käyrän nousemaan kuin toimittaja joka ei vastaa ongelmiin ajoissa. Tälläinen epäluottamus on myrkkyä pitkän kantaman näkemyksellä. Uusia, hyviä sennudevaajia on todella tehokas ostaa ostamalla kokonainen yritys taikka yrityksen osasto. Tälläisessä tapauksessa ostokohde tuskin olisi pörssilistattu. Se ei sitä toki estäkkään. Osa Etteplania tai jokin suomen sadoista embedded-elektroniikan taloista? Insinöörin ja insinöörien kollektiivinen tietotaito on se joka tälläisiä firmoja rakentaa.

  • Turvallisuus. Mikäli Qt lähtee kehittämään tuottettaan kokonaiskattavammaksi, olisi tietoturvayhtiö tai muu alan toimija vaihtoehto. Tällöin puhuttaisiin edelleen puhtaasti ohjelmistofimasta. Menee osittain samaan kategoriaan edellisen kohdan kanssa (henkilöstön tietotaito).

  • Qt on melko hyvin turvassa isoilta ostajilta eläkerahastojen ja muiden suurten omistajien puolesta. Kenties pätevimmät skenaariot Qt:n potenttiaaliselle ostolle olisi jokin EB:n kaltainen allianssi ostaja tai muu ekosysteemitalo kuten NXP tai STM. Tai Softbankin kaltainen instituutio, jolloin verrokki olisi ARM. Kuten tästä huomaa on repertuaali melko laaja ja siksi tästä keskustelu on melkoista taivaanrannan maalaamista. Itse toivon Qt:lle pitkää ja hyvää tietä omana itsenään.

Osa näistä on vähän raakileita ideoina.

68 tykkäystä

Lisää kuuttia liikenteeseen 2022 alussa :slight_smile:

Lucid Motors will start customer deliveries in Europe in the first half of 2022. The recent social media response of ‘late 2021’ is inaccurate, but all future communications will reflect the correct timing.

https://electrek.co/2021/02/09/lucid-motors-reveals-european-deliveries-will-begin-late-2021/

43 tykkäystä

2 miljardia rikki!

112 tykkäystä

Ihmettelen juuri Kuutin kilpailijoita. Viestissa elokuulta 2019 oli mainittu Flutter ja olen kuullut muutaman henkilon mainitsevan firman viime aikoina:

Loysin mielenkiintoisen videon Qt vs Flutter:

Ainakin viela nayttaisi olevan vain desktop ja mobile, mutta embedded puuttuu.

Videon alussa mainitaan tama sivusto jossa Dart on ollut kovassa nousussa (Flutter on kirjoitettu Dartilla):

https://www.tiobe.com/tiobe-index/

“Dart is just skyrocketing off the charts. I expect it to shoot up very very quickly.”

Ei kuitenkaan ole kiivennyt taulukossa ylospain sitten syyskuun. Painvastoin.

Syyskuu 2020 (Sija 20)

Helmikuu 2021 (Sija 32)

Varmasti kuitenkin hyva pitaa silmalla.

34 tykkäystä

Mielenkiintoinen tuo Flutter, ja tosiaan Qt osalta täytyy kilpailijoita pitää silmällä. Toisaalta mitä kauemmin ilman suurempaa kilpailua pääsee touhuamaan, sitä parempi Qtn asema on (mainittu useasti täällä).

Itse näkisin tuon raudan olevan ongelma (jambon miete) sillä, kun suorituskyky kasvaa raudassa, kasvaa yleensä myös itse laskentatarvekin. Tämä korostuu erityisesti embedded systeemeissä (Flutter ei vielä ilmeisesti ollut), joissa ei haluta panostaa yhtään ylimääräistä laskentatehoon, sillä se on turha kulu. Fysiikan peruspilareitakaan ei voida ohittaa eli raskaampi softa myös kuluttaa enemmän energiaa. Qt:n softa on mielestäni tässä suhteessa hyvässä asemassa C++ pohjaisella ratkaisulla.

12 tykkäystä

Pitkästä aikaa tarkistelen tässä automotive-listaa läpi.

VW ei ole aikaisemmin hakenut näkyvästi Qt-osaamista. Nyt kuitenkin R&D puolelle useita paikkoja auki. Onkohan näissä molemmissa johonkin online-palveluiden testaamiseen, mitä haetaan…

image

image

image

image

image

Joka tapauksessa Audi on mainittu esim. KDAB partnereissa, eli Qt:lla on kehitetty enemmän tai vähemmän VW-konsernille isojen konsulttitalojen toimesta…

General Motors - SAIC joint venture?

TOP-20 listalla SAIC on ennen ollut täysin pimennossa Qt-rekryjen suhteen, ei ole enää?

image

Job Requirements:
Help SGMW build a team, train the team to quickly improve software development capabilities, and enable the team to quickly develop in-vehicle entertainment information systems
(Connected car and machine) and intelligent instrument software related business.
Familiar with software development, with experience in vehicle embedded software design and development (5-8 years), able to be responsible for software architecture design, core model
Block design and development, familiar with software development process.

job requirements:

  1. Good language communication skills, excellent logical thinking and written expression skills

  2. Proficient in in-vehicle entertainment information system software architecture and application layer software development based on Linux, Android and QNX systems: 3. Proficient in graphical interface development tools commonly used in in-vehicle entertainment information system software development (such as: Qt, KANZI, etc.);

FCA:lla (nykyisin Stellantis yhdessä PSA:n kanssa) myös Qt/Kanzi mainittu. Aiemmin ei ole ollut.

image

image

image

Päivitys. Suhtaudu tähän varauksella. Mielestäni vihreillä olevista on helpointa nähdä, että QT on siellä selvästi laajasti käytössä. Keltaisella olevissa on dual sourcing tai varovaisia viitteitä QT:n käytöstä (esim R&D). Valkoisista ei vielä tiedä.

Kokonaisuutena näyttää siltä, että pari keltaista varovaista tuli lisää. Qt:n käyttö automotivessa on ehkä “inasen” verran mennyt eteenpäin rekrymielessä… eli hieman avoimemmin jotkut hakevat (esim VW, FCA, SAIC)… näin ollen pari keltaista tuli lisää.

ps. pienemmissä Volvo näyttää jatkavan Qt preferoitua käyttöä trucks/buses puolella. Siksi vihreällä siltä osin. Voi olla että henkilöautoissa on jotain muuta…

image

64 tykkäystä

Masse-sedän ilta-analyyshi: Ei mikään yllätys. Miettikääpä kuinka pian 1 miljardin markkina-arvon ylityksen jälkeen tuli tämä 2 miljardia? Järkyttävän nopeasti!

Miksi? Siksi, että 1 miljardi oli se kynnys, jonka ylityksen jälkeen isot instikat tulivat/saivat tulla mukaan eli Kuutista kiinnostuneet rahavirrat nousivat potenssiin iso X! :heavy_dollar_sign:

No, kauanko kestää nyt päästä 3 miljardiin, 4 miljardiin ja siitä sitten ohi Nokian? No, ei sitä nyt voi tällainen karvalakki-Masse tarkasti tietää, mutta tarkkavainuinen masse-nenä kertoo, että yllättävän lyhyen aikaa…

Masse-setä, FA, Jos joku setä-immeinen on näillä palstoilla joskus uhonnut, että 100 eetussa myydään, niin unohtakaa!! Selvästi dementiivisessä mielenhäiriössä annettu lausunto :slight_smile:

152 tykkäystä

Viikinkipäällikkö ihmettelikin että onko setä hiihdolla vai kaakaota keittämässä.
Tämä pikkuinen kuutti on kyllä kasvanut kovaa. Ja tätä ei vielä hinnoitella kuten verrokkejaan. Ettei menisi ihan hehkuttamiseksi…
Mistä Qt:n seuraava iso kasvu katalyytti. Isosta tuloksesta ja markkinaosuuksien valloituksesta vai mahtaako kuutin pojat käydä ostoksilla… Täällä sarvihatun alla pyörii kaikenlaista ajatusta.

13 tykkäystä

Sata peukkua puhki!! YES! Setä nöyränä foorumia kiittää. Satku on aika kova raja Kuutti-velho Astonillekin :slight_smile:

Tais olla muuten Aston, joka aikanaan keksi Inden vastausten palkitsemisketjuun (hyvä = 10 peukkua; erinomainen 25; loistava 50) sedälle uuden kategorian (fantastinen = 100 peukkua). Nöyränä otetaan tämäkin titteli taas vastaan. Taisi vaan satku olla liikaa Foorumin järjestysmiehille ja ehkä Kingin koodaustaidoillekin, kun “fantastinen” ei ole koskaan ketjuun virallisesti ilmestynyt :slight_smile: :slight_smile:

Masse-setä, FA, Todistetusti fantastinen Kuutti-analyyshi yllä :smile: :smile:

73 tykkäystä

On muuten mielenkiintoisessa tilanteessa analyytikon kannalta tämä osakekurssin nopea kehitys.

Fundapuolella kun isoja juttuja on näkemättä. Sellaisia juttuja, joiden kuitenkin varmuudella tiedetään realisoituvan keskipitkällä aikavälillä, mutta joiden tarkkaa vaikutusta on vaikea mallintaa. Puhun siis runtime-lätkämailasta sekä Qt SaaSista, joilla on isoja vaikutuksia.

Ulkit ostaa tällä hetkellä hinnasta välittämättä. Juuri 60% targetin korotuksen jälkeen (72€) kuitenkin kurssi on livahtanut heti jo 17% yli targetista. Nyt odotamme enää lähinnä 2021 ohjeistusta.

Fundajutuista johtuen analyytikon on varmasti todella harmillista kääntyä vähennä-puolelle, koska em. katalyytteihin liittyy kuitenkin ”merkittävää varmuutta”. Kuitenkin osakkeen maistuessa hallintarekisteröidyille joutuisi analyytikko taas nostamaan aika reilusti targetteja ja ennusteita entisestään ”lähes pelkän” tulevan 2021 ohjeistuksen nojalla.

Jos olisin analyytikko ja kääntyisin vähennä-puolelle, niin nykyisellä sentimentillä tietäisin olevani kohtalaisella varmuudella jopa väärässä. Nämä hallintarekisteröidyt kun ovat sellaista sorttia, että tähtäin on ihan muualla kuin 12kk päässä huomioiden Qt-teknologian strateginen merkitys. Lisäksi niitä ei kiinnostane kovinkaan paljon indereksen nykyinen suositus, kun omaa analyysimuskelia löytyy kuitenkin.

Kaikessa tässä analyytikon pitäisi vielä noudattaa konservatiivisuusperiaatetta ennusteissa, joita ei voi tarkkaan mallintaa.

Nyt ei kyllä käy Mikaelia kateeksi. Toivottavasti siellä löydetään seuraavaan päivitykseen isojen kiikareiden tilalle kaukoputkea. Tsemppiä!

142 tykkäystä

Rivian on kuutin käyttäjiä ja yllä @Arimatti_Alhanko Toi esille tuoreita rekryilmoja Amazon/Rivia yhteistyöhön liittyen.

Tässä lisää Rivianista

Rivian is seen as a potential automotive disruptor akin to Tesla Inc., the world’s largest maker of purely battery-powered vehicles. The Irvine, California-based company is due to start production and U.S. deliveries of a pickup model in June, followed by an SUV in August. Bloomberg News reported Tuesday that it’s looking to go publicas soon as September, potentially at a valuation of more than $50 billion.

Rivian has an order for 100,000 electric delivery vans from Amazon, which has invested in the company. Amazon has said it expects 10,000 of the vans to be on roads making deliveries globally by 2022, and the rest of the order is due by the end of the decade. Production of the vans is expected to start at Rivian’s plant in Normal, Illinois, by the fourth quarter.

Rivian has raised more than $8 billion to date from high-profile companies and investors including Amazon, Ford Motor Co., T. Rowe Price and BlackRock. The carmaker was valued at $27.6 billion in its latest round, a person familiar with the matter said last month. It has more than 3,600 employees across sites in Michigan, California and the plant in Illinois, which was formerly owned by Mitsubishi Motors Corp.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-02-10/amazon-backed-rivian-plans-europe-factory-for-battery-cars-vans

Em. volyymeilla ei saada kuuttia vielä ihan kuuhun asti (1-2$ per auto), mutta on tällä jonkinlaista kivaa symboliarvoa meille piensijoittajille :sweat_smile:

Tietysti olennainen kysymys on, paljonko Rivian tuottaa itse autojaan 5v+ tähtäimellä…

11 tykkäystä

Ehkä siisteintä näissä Rivianeissa ja vastaavissa on se, että ovat ikään kuin disruptoijan disruotptoijia siellä markkinoilla. Ja käyttävä Qt:ta. Ei vissiinkään ihan huonoin työkalu taida olla. Seurataan tilannetta. :wink:

12 tykkäystä

“S-sarjan MBUX-järjestelmä koostuu enimmillään viidestä monitoiminäytöstä, joista suurimmassa hyödynnetään kirkasta mutta energiaa säästävää OLED-valaistusteknologiaa. Kuljettajan 12,3-tuumaisessa näytössä on tarjolla ainutlaatuinen innovaatio: näkymän voi nappia painamalla vaihtaa 3D-tilaan, joka mahdollistaa avaruudellisen tilavaikutelman. Järjestelmässä hyödynnetään Eye-Tracking-katseenseurantaa ilman erillisiä 3D-laseja”.

5 tykkäystä

Miten muuten mahtaa tulla QT:n strategiassa huomioiduksi että mm. EU parlamentti on juuri viime viikolla linjannut että kuluttajan ‘right-to-repair’ oikeus turvataan jatkossa. Eli kuluttajan mahdollisuus korjauttaa, uudistaa ja päivittää hankkimiaan laitteita. Sinänsä erittäin hyvä, koska elinympäristömme kestokyvyn kannalta jatkuva laitevaihto on ns. tuhon tie. Saattaa olla että kodinkonekauppiaiden märkä uni myyntisloganina ‘nyt taas uutta laitetta vaan kehiiin’ saattaa olla paineessa lähivuosina.

6 tykkäystä

Otetaanko tuossa right to repair mitään kantaa korjausten kustannuksiin? Tällä hetkellähän jos esimerkiksi pesukone rikkoontuu, niin todennäköisesti se johtaa koko emo-/logiikkalevyn vaihtoon. Takuuseen tuon saa ilmaiseksi, mutta takuun jälkeen se korjaus maksaa ainakin halvemmassa päässä enemmän kuin uusi kone.

Olettaisi myös, että em. vaatimukset eivät vaikuttaisi isossa skaalassa kauheasti, vaan hukkuisivat populaation vaurastumisesta johtuvan kulutuksen (mm. kodinkoneet) kasvuun.

3 tykkäystä

Käsittääkseni ei sitä linjata, mutta EU haluaa mm. torjua teollisuuden tilaisuus jatkossa tuottaa laitteita jotka tulevat käyttökelvottomiksi tietyn ajan kuluttua “premature obsolescence”. Ja toisaalta ennakoisin että tuotetta hankkivalle kuluttajalle tarjotaan info laitteen elinkaaresta, huollosta ja korjattavuudesta kustannuksineen. Ajatus lienee että kuluttajalle tulee tilaisuus tehdä tietoisesti valintoja oman etunsa mukaisesti.

2 tykkäystä

Right to Repairille tärkeintä on että dokumentaatiota ja komponentteja on olemassa. Koska takuussa usein vaihdetaan se koko kortti koska valmistajalle korjauslinjan pyörittäminen ei kannata vs. piirikortin valmistuskustannukset, tämä on monen valmistajan mielestä vähemmän tärkeää, varsinkin jos sillä saadaan ajettua uusmyyntiä korvaamaan hajonneita. Mutta kyllä näitä piirikortteja voi myös korjata - ja korjataan. Ja se voi olla jopa kannattavaa ainakin keskihintaisissa ja kalliimmissa vehkeissä, jos se vain on mahdollista. Ilman piirikaavioita homma menee vaikeaksi ja jos sopassa on custom- tai semi-custom piirejä joihin varaosia saa vain purkamalla piirejä ns donor-korteilta, eli muutoin korjauskelvottomista piirikorteista irti kolvaamalla niin usein korjausfirmat nostavat tässä kädet pystyyn vaikka kuinka olisi kysyntää.

EUn vedot tältä osin ovat mielestäni positiivisia. Markkina voi sitten päättää mitä kannattaa korjata ja mitä ei jos se kaiken osalta on kuitenkin teoriassa mahdollista. Pitää muistaa kuitenkin että monimutkaisessakin elektroniikassa suurin osa vioista on tasoa “2$ piiri levisi koska pieni suunnittelukäpy joka johtaa tämän piirin hajoamiseen aina välillä, mutta ei niin usein että valmistaja olisi viitsinyt lähteä supersankaroimaan vaan ehkä muuttaa laitteen suunnittelua seuraavassa sukupolvessa” ja näiden korjaaminen osaavalta porukalta onnistuu jopa länsimaiden työkustannuksilla kunhan korjausfirma voi ostaa niitä piirejä 2$/pala alkuperäiseltä tehtaalta tukkuerinä ja pystyy hankkimaan laitteen piirikaaviot.

4 tykkäystä