Qt Group - Eeppinen matka teknojätiksi

Kymppi-uutisissa näytetään eniten vaihdetut yhtiöt, jotka sattuvat usein vain olemaan large-capistä. Tällä kertää quutti mahtui mukaan.

15 tykkäystä

Kolmanneksi vaihdetuin lappu tänään. On se melkoista :smiley:

5 tykkäystä

”Voimakkaasta kasvusta huolimatta jakelulisenssimyyntimme ei yltänyt asetettuihin tavoitteisiin vuoden 2020 aikana. Koronaepidemia sulki tuotantolaitoksia maailmalla ja logistiikkaketjut kärsivät komponenttipulasta, mikä vaikutti Qt-pohjaisten tuotteiden valmistukseen. Asiakkaat myös peruivat projekteja tai niiden aikataulut siirtyivät eteenpäin. Paikkasimme jakelulisenssimyynnin laskua menestyksekkäästi kasvattamalla kehittäjälisenssimyyntiä yli odotusten ja aiempien arvioiden. Samoin konsultointipalvelujen myynti kehittyi edelleen suotuisasti. Jakelulisenssisopimuksemme ovat pitkäaikaisia, joten koronaepidemian hiipuessa jakelu- lisenssimyynti palautuu normaalille kasvu-uralleen. ”

Tämä taitaa olla jo joillekin luottamuskysymys😉

14 tykkäystä

En voi vastata muiden kuin itseni puolesta.

Sinänsä kyse on luottamuksesta etten usko Qt:n tuotteen ylivertaisuuteen ja bisnesmalliin niin paljoa että ostaisin näillä hinnoilla muuta kuin spekulaatio mielessä. Yritys tekee kyllä kaikkensa saadakseen minutkin uskomaan tällä foorumillakin pöhisevään hypeen sillä niin komeasti kehittäjälisenssimyynti on kehittynyt.

Olen joistakin mielestäni merkittävistä seikoista Qt:n bisneksessä sen verran erimieltä esimerkiksi Mikael Rautasen kanssa että en näe kovin hyvää riskin ja tuoton suhdetta tässä keississä, jos puhutaan ihan yrityksen kyvystä tuottaa omistajilleen kassavirtoja.

Se miksi minä olen täällä haastanut näkemystä on ollut hyvin yksinkertaisesti siksi, koska olen täältä bongannut väitteitä tai lukenut Inderesin raporttien osia, mitkä ovat olleet ristiriidassa sen kanssa mitä minä olen Qt:n sijoituskeissistä ja markkinasta ymmärtänyt. Olen kokenut että se voisi jotain foorumin käyttäjää kiinnostaa/hyödyttää sijoituspäätöstä tehdessä.

Lisätään näin jälkikäteen vielä sen verran että on tuolla haastolla ollut myös itsekkäät syyt. Olen kokenut, että mikäli omat ajatukseni tänne kirjoitan muiden ihmeteltäväksi, niin tulee mahdollisesti omassa ajattelussani olevat väärät oletukset korjattua samalla jolloin luonnollisesti oma käsitys keissistä paranee.

73 tykkäystä

Nyt tämäkin on vahvistettu LGn puolelta. webOS tulee olemaan ainakin muutamassa muussakin telkkarissa ja eiköhän siitä jakelulisenssit kilahda QTn tilille

e: Täällä vielä LGn tiedote

57 tykkäystä

Autoteollisuuteen liittyen: image

15 tykkäystä

Ehkä autoteollisuus oppi jotain… piirivalmistuksessa isoilla valmistusmäärillä lead timet ovat vuosia. Jos leikkaat dramaattisesti ostoja koska COVID ja sitten menet kysymään puolen vuoden-vuoden päästä että hei saisko taas alkup. määrät niin luovuttamasi kapasiteetti on sillä välillä myyty vuosiksi eteenpäin muille…

9 tykkäystä

Lukemani perusteella tässä oli kyse myös tuotannon puolelta. Elikkä automotive-kysynnän sakatessa tuotantoa siirrettiin tietoisesti telkkareihin ym. On ilmeisen haastavaa palata ennalleen kun viihdelaitteiden kysyntä on kasvanut kovasti… Mutta varmaan molemmissa vika, eli näimme sekä kysynnän että tarjonnan shokin päällekkäin.

Kuutin runtime-lätkämaila on alkuosaltaan ilmeisen riippuva automotivesta (jostain syystä)

8 tykkäystä

Siis se mitä tuolla piirivalmistuspuolella ymmärtääkseni kävi oli tämä;

  • Autofirmoilla oli pitkät sopparit isoilla määrillä.

  • Yhtäkkiä COVID ja moni autovalmistaja hieman panikoi ja leikkasi tuotantomääriä ja mekaanisesti vähensi piiritilauksia. Joku voisi sanoa “ajattelematta kahta päivää pidemmälle”. Se on se “Just In Time”-logistiikka.

  • Piirivalmistajilla ei yllättäen peppu kestä pitää tehtaita seisomassa vaan myllyn pitää jauhaa koko ajan tai isot investoinnit eivät kuoletu odotetussa aikataulussa, joten kun kapasiteettia vapautui näiden tilausmäärien leikkausten vuoksi, se tuli tarjolle markkinalle.

  • Markkinalla tämä kapasiteetti ostettiin pois vauhdilla.

  • Autoteollisuus palasi piirivalmistajien luukulle kun COVID-paniikista oli selvitty ja tilasi lisää piirejä. Piirivalmistajat totesivat että jonoa on… toimitamme tietty aiemmat pienemmät toimitusmäärät sopimuksen mukaisesti mutta lisää saa sitten jossain vaiheessa joskus. Ja nyt on alkanut paljastumaan että se “joskus” voi olla vuoden-parin päässä eikä vain muutaman kuukauden joka oli se odotusarvo.

Liian agilea logistiikkaa ja alihankintaa…

Ja lisää piiritehtaita kyllä rakennetaan koko ajan, mutta ovat turkasen kalliita ja kestävät vuosia pistää pystyyn.

42 tykkäystä

Puolijohde teollisuudesta. Varmaan kaikki alalla olevat ovat kuulleet toimittajilta, sekä valmistajilta että Mouser ja Digikey tyyppisiltä jakelioilta että lead-timet on nouseet joissain kategorioissa huomattavasti. Tilanne vastaa kondensaattoreiden pulaa vuosi pari sitten (joka jollain tapaa jatkuu edelleen). Tai muistiongelmaa joka alkoi Japanin tsunamin jälkeen. Itse olen ymmärtänyt varsinkin MCU-puolella on suuri pula wavereista. Kysyntä on liian suurta vrt pandemian rajoittamaan tuotantoon. Kun raaka-aine hinnat ovat korkealla ei vähistä resursseista kannata tehdä muuta kuin korkeimman katteen tuotteita. Tässä tapauksessa muisteja ja isoja SoC-piirejä, jotka mobiiliteoolisuus ostaa lähes hinnalla millä hyvänsä. Eniten tämä iskee tuottajiin jotka eivät vastaa kokonaan omasta prosessistaan tai joiden alihankkijat sijaitsevat epidempia-rajatuilla alueilla.

15 tykkäystä
18 tykkäystä

Tässä jälleen kerran hyvä esimerkki siitä, miksi QT on uskomattoman hyvä tuote, myös näin yksinkertaisessa käyttökohteessa :rocket: :gem:

"Check out this treadmill console demo, with animated backgrounds and smooth animations, ‘running’ on a microcontroller. Made possible with ‘Qt for MCUs’. "

30 tykkäystä

Ketju arvostustason haastosta :+1:

60 tykkäystä

Hyviä pointteja, mutta mua ihmetyttää suuresti, miksi heti nyt kun kurssi on talviloman kunniaksi ottanut hieman pulkkaa alle, saanut “arvostelijat” liikkeelle. Suurin osa ei edes omista osaketta. Silloin kun kurssi nousi rajusti ei kuulunut juurikaan soraääniä. Yrittääkö ne saada meitä myymään? Ei tule tapahtumaan :sunglasses:

27 tykkäystä

Eikö soraääniä ole kuulunut jatkuvasti, ja eikö yksi tuommoinen soraääni ole paljon arvokkaampi kuin 10 :rocket: :rocket:-ääntä?

Hyvin perusteltuja soraääniä vastaan argumentoidessa (oli se sitten oman päänsä sisällä, twitterissä tai missä ikinä) saa ehkä paremman käsityksen mitä oletuksia oma perus-skenaario pitää sisällään, kunhan ei ainakaan liikoja valehtele itselleen.

39 tykkäystä

Juurikin näin! Ja samalla kun näitä soraääniä lukee/kuulee, saa ainakin itseni hyvälle tuulelle, kun huomaa miten tehokkaasti QT tulee näpäyttämään epäilijöitä sormille. Ja tämähän on mun mielipide muiden joukossa. :slightly_smiling_face:

1 tykkäys

Tervettä ja tervetullutta muistuttelua arvostusriskistä Heikiltä.

Osin pohjana tämä @Juha_Kinnunen hyvä kirjoitus mikä todellakin saa miettimään, mitä jos tämä magneettijuna meneekin liian kovalla vauhdilla mutkaan…

Qt on hyvin poikkeuksellinen firma mutta niistä harvoista firmoista jotka ovat poikkeuksellisia silti ennemmin tai myöhemmin kaikki ruostuvat puhki.

65 tykkäystä

Muokataan tätä sen verran, kun en tiedä otettiinko se kettuiluna. Kuitenkin se oli tarkoitettu ihan oikeaksi kysymykseksi.

3 tykkäystä

Mielenkiintoista nähdä jos tässä nopealla aikataululla taas hyväksytyt kertoimet muuttuu ja QTn markkinahinta tippuu niin lasketaanko suosituksia vaan sen takia, vähän niinkuin on nostettukki.

Mulle kelpais lasku, vois tulla taas takas QT kyytiin

11 tykkäystä

Hyvä, että tulee kriittisiä näkökulmia ja yhtiön tulevaisuuden monipuolista tulkintaa. Täytyy kuitenkin vielä kysäistä, että onko esim. autovalmistajien piiripula muuttanut QT:n näkymiä jollain tavalla, kun vielä pari päivää sitten oltiin vahvasti sitä mieltä, että Amerikan verrokkeihin peilaten yhtiön arvostus on puolet “oikeasta”?

Jos kurssi korjaa edelleen, on tuo itsellekin lisäyksen paikka. Viime osari lämmittää mieltä vielä pitkään… :grinning:

6 tykkäystä