Qt Group - Eeppinen matka teknojätiksi

@Antti_Luiro Oliko tuossa DFC:ssä joku syy miksi liikevoitto laskee 2027–>2028 (toki vaikuttaa siten myös DFC:n alempiin riveihin). Ja jos 2026 eteenpäin on pläänätty 2,3% liikevoiton kasvua niin joitakin miltsejä se sitä myöten heittää nuo muutama seuraavakin vuosi. Tuskin merkittävää eroa tekee kuitenkaan, mutta jäi kaivelemaan :slight_smile:

11 tykkäystä

Kesällä oli johdon kannustinohjelmasta täällä keskustelua. Joko nuo on mennyt maksuun, kun ilmeisesti loppui 2021?

4 tykkäystä

Taitaa mennä vasta kevään yhtiökokouksen jälkeen.

EDIT: Käsittääkseni kyllä.

5 tykkäystä

Maksetaanko kuitenkin viime vuoden päätöskurssin mukaan, kuten mainitsit tuossa vanhemmassa viestissäsi? (30.12.2021 osakkeen hinta 133,6€)

6 tykkäystä

Vähän tuli lennoikkaimpaan kurssiralliin nähden pannukakku bonus-seurannasta vaikka voihan tuota aika avokätiseksi palkitsemiseksi vieläkin kuvailla.110-120 miljoonan liikevaihto välillä palkkiot osuisi vuoden päätöskurssilla 53-71 miljoonaa, mistä Vareliuksen siivu 10-13 miljoonaa. ATH kurssilla ja 120 liikevaihdolla oltaisiin oltu 95 miljoonassa(Varelius 18 miljoonaa).

17 tykkäystä

Pikku kurssilaskun jälkeen pitkästä aikaa parin vuoden päähän katsoen Qt:n osake ei näytä edes kovin kalliilta. Ei siis mikään riemun aihekaan, kuten Antti muotoili viime päivityksessä.

Jos @Antti_Luiro ennusteet osuu suunnilleen niin sellainen reliikki kuin P/E -luku putoaa alle 30:en 2024 ennustein. Osinkotuotto yli 2 %. Paisuvan nettokassan huomioiva EV/Sales alle 10x. Tottakai lähivuosien kasvuennusteet ovat lähes yli-inhimillisiä kun ne liikkuvat 30-45 % välillä.

Lähivuosien jakelulisenssien päälle heittää komponenttipula varjon, mutta kasvun pitäisi silti olla turvattu pitkälle 2020-luvulle. Tietysti pettymykset kasvussa ruokkisi hapokasta sentimenttiä entisestään.

Tämä siis tällaisena huomiona, kummasti ketjut alkaa hiljetä kun osakekurssi ei menekään vain ylöspäin. :wink:

283 tykkäystä

EBIT-% kasvusta saadaan myös hyvää vipua tulokseen ja 2025 “arvostus-ennusteessa” on jo melkein 50%. Onko @Antti_Luiro lla valistuneita arvauksia mikäköhän voisi olla QT:n pitemmän aikavälin kannattavuuspotentiaali? Reilun vuoden vanhassa tämä oli 25-30%, mutta tältä osin ainakin laaja alkaa olemaan vähän vanhaa infoa?

EBIT-% ja liikevaihdon muutokset 9/2020 ja 12/2021 välillä:

9/2020

image

12/2021

image

35 tykkäystä

"LG reported revenues of KRW 21 trillion in the fourth quarter of 2021, an increase of 20.7 percent from the same quarter the previous year and the first time sales have exceeded KRW 20 trillion in the company’s history. Operating profit of KRW 681.6 billion in the fourth quarter is expected to be 21 percent lower than the fourth quarter a year ago.

LG’s annual revenue surpassed KRW 70 trillion for the first time in its history, totaling KRW 74.7 trillion in 2021, an increase of 28.7 percent over 2020. Annual operating profit of KRW 3.9 trillion is virtually unchanged from the previous year".

Ennakkoa :sunglasses: Q4 kovia myyntilukuja?!

95 tykkäystä

Onko noissa luvuissa huomioitu johdon kannustinjärjestelmästä yhtiölle aiheutuvat kulut? Kuten tässä ketjussa on todettu, yhtiölle aihetuu kannustinjärjestelmästä melko lailla kuluja, jota osaltaan syövät yhtiön ebittiä ja tulosta.

1 tykkäys

Tässä analyytikon vastaus:

23 tykkäystä

Tänään uutisoitu, että Mersun hyperscreen menee tuotantoon LG:n Android Automotive pohjaisella IVI-järjestelmällä. Kyse ei siis ole esim LG:n televisioista tutusta WebOS:stä joka syönyt käsittääkseni sisäänsä Qt:n kirjastoja. Aiemmin uutisoitiin, että jossain sähkörellussa tuo IVI-järjestelmä pääsee myös tuotantoon.

Varsin mielenkiintoinen käänne, koska olin käsityksessä, että Mersun softatalo Mbition olisi kehittelemässä Mersulle omaa käyttöjärjestelmä. Nyt sitten lähtevät kuitenkin viemään tuotantoon ainakin tämän mallin kanssa Androidia Volvon ja kumppaneiden vanavedessä.

48 tykkäystä

Ei tämä tieto vielä kumoa, että softalo Mbition kehittää Mersulle omaa käyttöjärjetelmää. Nyt tieto vai varmistaa että Mersun infotaiment järjestelmä tulee LG:ltä ja Qt:lla on rooli siinä. Mersun auton “aivot” tarvitsee edelleen käyttöjärjestelmän.

6 tykkäystä

Not only will LG be providing the OLED panels for the unique Mercedes EQS pillar-to-pillar Hyperscreen, but, after debuting in the Renault Mégane E-Tech Electric, the luxury EV will also land LG’s new premium in-vehicle infotainment (IVI) system software to go along for the ride

15 tykkäystä

Eipä ole ihme että Qt laskettelee. Kauppalehden Rajala kirjoittaa mm seuraavaa:

"Analyytikkojen tulosennusteet ovat pienempiä, kuin mitä osakkeeseen on ladattu odotuksia tulevasta kehityksestä.

Rajalan mukaan erikoista on se, että tästä huolimatta analyytikot antavat Qt:n osakkeelle korkeita tavoitehintoja, keskimääräinen tavoitehinta on 164 euroa."

Ja vielä:

”Kahdeksan prosentin tuottovaatimuksella Qt:n tuloksen pitäisi olla viiden vuoden kuluttua noin 226 miljoonaa euroa. Tämä edellyttäisi jaksolla vajaan 60 prosentin vuosittaista tuloskasvua”, sanoo Kauppalehden analyytikko Ari Rajala .

Miten tuo yllä oleva on nyt Inderesillä laskettu?

Edit. Vaatisi liki miljardin liikevaihtoa viiden vuoden kuluttua että voitto olisi 250 miljoonaa. Siis tämän hetkisellä liikevoitto%:lla. Eihän sellainen tule mitenkään toteutumaan.

6 tykkäystä

Itse kukin voi sitä hieman pohtia, kuinka realista on miettiä yritystä 5 vuoden päästä tämän hetken liikevoitto %:lla, softa yrityksissä kun tuppaa nuo skaalaedut puremaan hieman paremmin läpi kuin perus teollisuudessa liikevaihdon kasvaessa merkittävästi…

27 tykkäystä

15 tykkäystä

Kiitos.

Eli Inderes odottaa liikevoitto%:n kasvavan noin voimakkaasti tulevina vuosina. Toivotaan että niin tapahtuu.

2 tykkäystä

Edit. Vaatisi liki miljardin liikevaihtoa viiden vuoden kuluttua että voitto olisi 250 miljoonaa. Siis tämän hetkisellä liikevoitto%:lla. Eihän sellainen tule mitenkään toteutumaan.

Ja vuoden 2019 liikevoittoprosentilla vaatisi yli sadan miljardin liikevaihtoa. Ehkä ajatuksena on että skaalaetujen myötä liikevaihdon kasvaessa liikevoittoprosentti nousee siinä samalla reippaasti. Ihan vain mutuna tämä.

Edit: Siltikin vaikka liikevoittoprosentti tuplaantuisi niin liikevaihdon pitää silti nousta sinne 500meur lähettyville. Että onhan tässä vähän kasvuodotuksia sisässä :slight_smile:

11 tykkäystä

Eiköhän tuo kurssilasku selity myös tällä hetkellä rapakon toisella puolella tapahtuvilla korkojen nousuilla.

Itse yhtiössä ei ole tapahtunut tänä laskukautena huonoja muutoksia. Taitaa vain laskea kaikki teknologiafirmat nyt ilman sen kummempia uutisia.

Aika paljon on itsellä kyllä odotuksia helmikuun tulosjulkistukseen, josko korjausliikettä viimeistään niillä nurkilla nähtäisiin.

15 tykkäystä

Alla referoitu alkuperäistä LG uutista (minkä linkkasit ensimmäisenä) selvästi näkee että siinä puhutaan vain ja ainoastaan LG toimittamista näyttöpaneeleista ja hyperscreen kokonaisuudesta.

SEOUL, Jan. 12, 2022 — LG Electronics’ (LG) newest premium in-vehicle infotainment (IVI) system will be a central feature in the 2022 Mercedes-Benz EQS EV sedan, the Pillar to Pillar (P2P) display built into the MBUX Hyperscreen that stretches across the entire width of the dashboard. With its unique interior concept and revolutionary human-machine interface, the first luxury electric vehicle from Mercedes-Benz AG highlights the futuristic trends in electric vehicle design and points to an exciting vision for future mobility.

First introduced by Mercedes-Benz at AG CES 2021, the MBUX Hyperscreen consists of three screens including LCD display, ICD (Instrument Cluster Display) and two OLED displays, CID (Central Information Display) and CDD (Co-Driver Display) under a bonded glass cover to give the appearance of a single, continuous display. The use of advanced plastic OLED (P-OLED) display technology enables the infotainment system in the Mercedes-Benz EQS EV to deliver clear, sharp images and text and slim bezels with no physical knobs means occupants get an intuitive touch interface with refined haptics for a user experience (UX) with minimal learning curve.

LG’s IVI system was specifically designed to meet the needs of Mercedes-Benz AG with the curved, panoramic form factor required by the ultra-sleek sedan. LG’s in-house Production Engineering Research Institute, tasked with providing in-house expertise for equipment and material components as well as advanced production techniques, developed the core technologies implemented in the display: Curved Glass Forming, Surface Treatment and Curved Display Bonding.

Working closely together, LG and Mercedes-Benz AG engineers are taking in-vehicle displays such as instrument panels and navigation systems to a new level, providing drivers and passengers with greater convenience and control of their on-road experience. The visually-pleasing IVI system in the Mercedes-Benz EQS EV not only raises the bar for ease-of-use but also safety, featuring new technologies that perform well above minimum standards for head-on and collisions.

“It’s an honor and a privilege to be able to work in close collaboration with a trusted partner such as Mercedes-Benz AG,” said Eun Seok-hyun, president of the LG Vehicle component Solutions Company. “Being named a valued supplier of automotive displays by Mercedes-Benz AG last year gives us immense pride in knowing that the partnership is showing great results.”

4 tykkäystä