Qt Group - Eeppinen matka teknojätiksi

QT tekee n. 40Meur EBIT tänä vuonna, arvostus 40 (EV/EBIT) x40Meur= 1600Meur EV

Nyt tuleekin uutta EBITtiä +1,5Meur, olettaen että tämä saa QTn omistamana saman EV/EBITkertoimen, tulee QTn uudeksi arvoksi “kohta” 40 x 41,5Meur =1660, kun yritys piti kuitenkin ostaa, on EV laskenut kauppahinnan 32Meur verran eli 1628 on “uusi hinta”.

1628/1600=1,0175 eli QTn arvo nousee 1,75%

Tämä kuitenkin alle “reilu 2%”, mutta laskussani käytettiin viime vuoden toteutunutta, eikä tämän vuoden ennustettua EBITiä.

18 tykkäystä

Qt työpaikkadataa. Vaikka autoteollisuudella on haasteita ja komponenttipula jyllää sekä talous viilenee niin työpaikka ilmoitukset ainakin ovat edelleen hyvissä luvuissa:

Oma laiskuus näkyy viimeaikoina kun datapisteitä on kovin vähän. Pitäisi automatisoida tämä mutta empä ole jaksanut suorittaa. Piirsin vähän viivaa varjostaen pisteitä että missä mennään noin suunnilleen

edit: raakadata: Qt Open Positions - Google Regneark

41 tykkäystä
32 tykkäystä

Työkaveri juuri kirosi kosketusnäyttöä siitä, että ajaessa joutuu ottamaan katseen pois tiestä.

Sinänsähän tähänhän olisi hyvä ratkaisu se, että käyttäjä voisi itse määrittää, mitä näytöllä ajon aikana on kuten puhelimissa. :woman_shrugging:

Ehkä autojen kosketusnäyttöjen käytettävyys on vain vielä lasten kengissä?

21 tykkäystä

Saahan niitä. Itse olen esim. ottanut kesäksi Teslan näytön alarivistä pois painikkeet penkin- ja ratinlämmittimille.

Siitä olen samaa mieltä, että omassa tutussa autossa fyysiset napit on moninverroin helpompi löytää katsomatta sinne päinkään. Vieraassa autossa ei välttämättä ole niin helppoa. Toisaalta mietin omaa 6kk ajokokemusta Teslalla, eikä sitä näyttöä kyllä ole ollut tarve räplätä ajon aikana. Lämpötilaa ja navigaattoria ehkä, mutta varsinkin lämpötilasäädöt on todella helppo hoitaa näytöltäkin.

Äänikomentojakin olisi, mutta eipä niitä ole tullut käytettyä kuin testimielessä.

Hyvin toteutetun kosketusnäytön edut ajavat mielestäni valtavan fyysisen hallintalaitteiston edelle. Ehkä paras ratkaisu joku sopiva yhdistelmä molempia?

15 tykkäystä

Tästä olen samaa mieltä kanssasi. Kasarilapsena on helppo todeta, että maailma ei ole vielä valmis.

Eikä ole vielä huomennakaan.

Teknologia, kun kehittyy jatkuvasti ja auto rakennellaan tyypillisesti toivoen, että sitä voisi käyttää seuraavat kymmenen vuotta ja säilytetäänkin tyypillisesti, miten sattuu. Kosketusnäytöt hyvin rakennettuna aukaisevat mahdollisuuden lisätä toiminnallisuuksia ja kehittää ajokokemusta.

Toki, mikä on se teknologia, mitä käytetään vielä kymmenenkin vuoden päästä.

Aika hienoa, jos Qt rakentaa sitä yhdessä asiakkaidensa kanssa.

Esimerkiksi puhelimista ja tietokoneesta tutut ajoasetusten vieminen autosta toiseen ei olisi lainkaan pöllömpi ratkaisu siihen, että ajokokemus vuokra-autossakin voisi olla kotoinen.

Autoteollisuuden pitäisi kyllä palkata meidät konsultoimaan liiketoimintojaan. :wink:

Fyysiset näppäimet voisi olla mukavat tosiaan joihinkin yksittäisiin toimintoihin. Siksihän pyyhkimetkin on lähes aina tikkuna ratin vieressä. Esimerkiksi turvallisuuteen ja refleksin omaisiin paikkoihin olisi hyvä asettaa fyysisiä painikkeita ja vipuja.

10 tykkäystä

Mersu kehittää Unityn avulla oman OS:n joka ilmeisesti tarkoittaa sitä että 2024 alkaen siirrytään pois Qt:n avulla tehdystä MBUX:stä. Tarkoittaako sitä että koko asiakkuus Qt:n kanssa päättyy?

10 tykkäystä

Tästä Unityn softasta on myös keskustelua tässä ketjussa ylempänä.

Laitoin pari linkkiä tätä käsitteleviin uutisiin alle.

" The new operating system, simply dubbed Mercedes-Benz Operating System, or MB.OS, will be developed by Unity Technologies and replace the existing MBUX infotainment platform used by all Mercedes models."

Alempi linkki on jo hieman vanhempi, jossa on haastateltu myös Mercedeksen chief software officeria:

10 tykkäystä

Hallintaleitteissa toki, mutta kyllä jotain mediasoitinta, navigaattoria ja asetuksia on mukavampi selata hyvällä kosketusnäytöllä. Jotenkin samanlainen olo tulee kuin vaihtaisi älypuhelimen vanhaan Nokialaiseen. Samalla se GUI on muokattavissa ja päivitettävissä. Toki märillä sormilla ja hanskoilla käyttäyessä se on kankea, mutta itse ajan kyllä talvetkin ilman hanskoja. Harvoin sitä kosketusnäyttöä tosiaan ajaessa tulee räplättyä. Ja huonojakin toteutuksia on, en kiellä sitä. BMW:n ilmastointisäätö on hyvä esimerkki.

Ja Qt:n teknologia ei vaadi kosketusnäyttöä. Kunhan on näyttö ja graafinen käyttöliittymä!

11 tykkäystä

Tuon MB.OS:n osalta en ainakaan löytänyt mainintaa Qt:sta. Se voi olla osa sitä tai sitten ei. Ainakin olemassa olevissa työpaikkahakemuksissa puhutaan vielä MBUX:stä ja Qt:sta.

Volkswagenillahan on samanlainen muutos menossa. Sen tytäryhtiö Cariad toteuttaa softan ja ilmeisesti jopa SoC:t koko VW-konsernille. Sillä on todella iso kasa työpaikkoja auki, mutta en valitettavasti löytänyt Qt:ta sieltäkään. Spesifeistä työkaluista puhuttiin aika vähän; ainoastaan infotainment appseissa puhuttiin muutamasta webbiteknologiasta. Toki tämäkin voi olla jotain Qt:n päälle toteutettua (tai jotain ihan muuta).

"Become a part of the SDK team and boost our framework for infotainment apps. "

“Develop white-label UI components which are used across several brands of the Volkswagen group”

“Sound experience in current web technologies (e.g. TypeScript, RxJS, Angular v9+)”

E: Jos jollain on lisätietoa ylläolevista asioista, olisi kiva kuulla mielipiteitä. Aika isoja juttuja Qt:nkin osalta, jos kaksi yhtiötä katselee vaihtoehtoja.

E2: Cariadilla on ilmeisesti jotain liikkuja Luxoftin kanssa, joka taitaa siis olla Qt:n asiakas/käyttäjä:

15 tykkäystä

VAG taitaa olla yksi maailman suurimpia “autofirmoja”, että heillä nyt varmaan löytyy rahkeita kehittää oma ekosysteemi, jota käytetään kaikenlaiseen muuhunkin kuin mihin Qt järkevästi taipuu, jos ei pelkästään käytä sen UI-osuutta (QML). Eli ehkä liian iso pala purtavaksi Qt:lle (firmalle), oma arvaus.

9 tykkäystä

Ainakin tuo Cariadin projekti vaikuttaa massiiviselta. Samoin myös Mersun vastaava. Tuhansia devaajia rekrytään noihin Saksassa!

E: Ja ettei mene ihan monologiseksi spämmiksi niin lisää samaan viestiin. Qt:lla on kai putkessa jotain vähän erillaista web-teknologiaan perustuvaa tuotetta. Screenshot on LinkedInistä:

Ja ilmoitus Qt:n omilta sivuilta:

https://www.qt.io/open-positions/fullstack-web-developmer

11 tykkäystä

@Torniojaws Näinhän se on ja säästävät rahaa käyttämällä Qt. Eihän Qt mikään rajoite ole, vaan tapa säästää rahaa kehityskuluissa. Pääsääntösesti C++:lla sillä ohjelmoidaan, joten ainoa rajoite on C++ rajoitteet(jos niitä on, ottaen huomioon että suurin osa käyttöjärjestelmistä on kirjoitettu C/C++ kielellä, esim. Windows, Linux, Android, Mac OS kernel…)

Qt:lla on tällä hetkellä kolme vaihtoehtoa olla mukana autoteollisuudessa, eka on että tehdään ihan puhtaasti käyttöjärjestelmä käyttäen Qt:n frameworkkia, toinen käyttäen omaa Automotivea tai kolmas, jos valmistaja haluaa Googlen Androidin autoon, niin käytetään Qt for Android Automotive. Käytännössä mahdollisuudet Qt:n kohdalla on rajattomat, koska eivät ole rajoittuneet mihinkään tiettyihin työkaluihin tai sovelluksiin tai 3D moottoreihin. Eriasia sitten, mitä niistä mahdollisuuksista saavutetaan.

Edittinä vielä tässä wikilinkki tietokonesovelluksiin jotka tehty Qt:lla tai käyttää Qt:ta joltain osin. Antaa ehkä vähän perspektiiviä siihen, että niitä rajotteita ei tosiaan oikeen ole

https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Software_that_uses_Qt

22 tykkäystä

Kolmisen viikkoa on kulunut tästä kommentistani ja kurssi on laskenut 64 eurosta 54 euroon.

Mietin vielä Quutin houkuttelevuutta sijoituskohteena uudelleen. HUOM! Arvioin tässä oikeutettua kurssitasoa vain yhdellä mittarilla (p/e), ottaen mukaan sen saavuttamiseen liittyvän riskin ja tuottovaatimuksen seuraavalle 3,5 vuodelle.

Oletetaan että edellisessä viestissä laskemani yrityksen asettamat tavoitteet 30% liikevaihdon vuosikasvusta ja 30% EBITistä 2025 pitävät ja osakekohtainen tulos olisi vuodelta 2025 3.30 euroa. Minkä p/e-luvun sallimme tällaiselle yritykselle, ja toisaalta mitkä kasvunäkymät ovat keväällä 2026? Sallimmeko p/e 20? Tällöin kurssi olisi 66 euroa. 25? → Kurssi 82,5 euroa.

25 p/e voi olla hyvinkin sallittua, jos yritys on oikeasti osoittanut kykenevänsä kasvamaan kannattavasti ja myös näkymät kasvun jatkumiselle ovat hyvät.

Mutta entäs se riski? Millä todennäköisyydellä yritys pääsee 3.30 euron osakekohtaiseen tulokseen tilikauden 2025 osalta? Kaiken pitää osua nappiin, eli yrityksen asettamien tavoitteiden ylälaitaan. On erittäin todennäköistä, että kasvu ja kannattavuus eivät yllä yrityksen asettaman haarukan ylälaitaan. Toisin sanoen todennäköisyys 3.30 euron osakekohtaiseen tulokseen on aika pieni. Riskille pitää saada kompensaatio, eli millaisen vuosituoton vaadimme seuraavalta 3,5 vuodelta kun kurssi on mainitussa skenaariossa päälle 80 euroa keväällä 2026? 10%? 20% Enemmän?

Itse en lähtisi sijoittamaan tällä riskitasolla edes 20% vuosituotolla, 30% olisi lähempänä. Toisin sanoen houkutteleva kurssitaso tänään olisi noin 32-33 euroa, joka siis 30% p.a. tuotolla johtaisi keväällä 2026 81-82 euron kurssiin.

61 tykkäystä

33 euron kurssilla kuluvan vuoden EV/EBIT olisi noin 20. Firmalle joka kasvattanut liikevaihtoa yli 25% viisi vuotta putkeen, EPS:ää vielä kovemmin kun kääntyi voitolliseksi ja jonka tulevaisuuden näkymät on, noh, ihan kohtalaiset. Kelpaisi minulle!


Asiasta toiseen: Stack Overflowlta on tullut vuosittaisen developer surveyn tulokset. Kyselyyn vastasi 70,000 kehittäjää.

Lyhyesti: ei suurta muutosta Qt:n osalta viime vuoteen. Qt on omassa kategoriassaan aikalailla keskitasoa.

Alla olevat Other frameworks and libraries -kategoriasta.

Most popular technologies
(minkä teknologian kanssa devaajat työskennelleet ja haluavat jatkaa työskentelyä)

2021: Qt 9.9%
2022: Qt 8.5%

Pientä laskua viime vuoteen - tosin suurin osa muistakin 2021 vaihtoehtoina olleista laskeneet kun tänä vuonna lisätty vastausvaihtoehtoja.

Most loved vs. dreaded

2021: Qt 45% rakastaa, 55% vieroksuu
2022: Qt 44% rakastaa, 56% vieroksuu

Ei suurta muutosta. Qt:n kohdalla 3900 vastaajaa eli 7% kaikista vastaajista. Muihin verrattuna vastaajamäärä noin puolivälissä. Esim. Flutterilla 5800 vastaajaa.

Most wanted
(devaajat jotka eivät vielä työskentele kielen/techin kanssa mutta jotka haluaisivat)

2021: Qt 4.2%
2022: Qt 3.6%

Tässä jälleen vaihtoehtojen määrä kasvanut ja lähes kaikki 2021 vaihtoehtoina olleet laskeneet vs. 2022.

Top paying technologies
(mediaani vuosipalkka)

2021: Qt $51,888
2022: Qt $63,984

Merkittävä kasvu, tähän tietty vaikuttaa paljon vastaajien profiili (esim. ovatko jenkeistä vai Intiasta). Myös muut 2021 vaihtoehtoina olleet kasvaneet reilusti.

Bongaako teknisemmät vastauksista tai muista kategorioista Qt:lle oleellisia kilpailijoita?

86 tykkäystä

Oheisessa blogissa on kriittisiä huomiota Qt:n tiukasta lisenssöintipolitiikasta ja Flutterin avoimuudesta. Qt on nyt vahvempi mutta pidemmän päälle avoimuus tuo käyttäjiä ja käyttäjät tunnettuutta.

”Having said, should the decision on the use of Flutter vs Qt should be made – based on requirements, timeline and all other development environment and requirement of your projects – it will most likely be Qt in the present days, at least on the embedded platforms. Regardless, there seems to be common consensus among all open source developers that the future looks brighter for the framework which are “open source friendly” and “community rich”.”

35 tykkäystä

Sitten voidaan myös spekuloida haluavatko maksavat kehitysfirmat käyttää open source työkaluja yksityisyys syistä.

Hyvä nosto! Omat huomiot lähinnä Qt:n kannalta.

  • Dart ja varsinkin Rust kasvattaa osuuttaan ammattikäyttäjissä.
  • Flutter hieman kasvattanut suosiotaan ja Qt:n hieman laskenut ammattikäyttäjissä.
  • Rakastetut vs kammotut kategoriassa GTK tykätympi kuin Qt. Aika yllättävää, koska ajattelin GTK:n olevan jo isossa kuvassa menneen talven lumia.
  • Qt devaajat kalliimpia kuin esim Flutter devaajat. Tätä eroa selittänee kuitenkin mobiilidevaajien isompi osuus Flutter devaajissa.

Miten open source työkalujen käyttö liittyy yksityisyyteen?

9 tykkäystä

Reactilla pyörii varmaan joka kolmas webbi UI ja se on facebookin open source

No todellisuudessa siinä ei mitään riskiä ole, vaikka onkin open source, en sitä väittänytkään. Osa firmoista saattaa kuitenkin nähdä asian niin.