En lähde arvioimaan Qt:n kasvutarinaa. Ketjussa on monia hyviä kirjoituksia, joista saa selkeän käsityksen tarinan nykytilasta ja tulevaisuudesta.
Sen sijaan jäin miettimään Vareliuksen lausetta, joka tuli vastaan ensimmäistä kertaa. Mielestäni siinä kiteytyy monien suomalaisten yhtiöiden laajempikin ongelma. Vareliuksen visio herättää kysymyksiä. En usko kaikenkattavaa portfoliota koskevan pyynnön tulleen asiakkailta.
Kuvitellaanko Qt:n johdossa, että asiakkaat rientävät kiljuen yhdelle luukulle kaikkien tarpeidensa kanssa, jos sellainen luukku tarjotaan? Vain muutama vuosi sitten Suomen suurin teknologiayhtiö kuvitteli “end-to-end” -strategiansa voittavan. Se kuitenkin unohti kysyä asiakkailta, mitä he oikeasti haluavat, ja jätti varmistamatta, että se oli liiketoiminnan tärkeimmällä osa-alueella kilpailukykyinen oikeaan aikaan. Sama yhtiö teki saman virheen toisenlaisessa liiketoiminnassa erilaisten asiakkaiden kanssa reilu vuosikymmen aiemmin.
On monta pätevää syytä sille, miksi yksikään asiakas ei halua olla yhden toimittajan varassa. Yritysmaailmassa “vendor lock” -ilmiön välttäminen on vaikeaa suurten pilvipalveluiden aikakaudella. Lukuun ottamattta pieniä ja keskisuuria yrityksiä, harvat luottavat vain yhteen toimittajaan millään osa-alueella.
Jos muuta ei tämän vuosituhannen teknologiamurroksissa opittu, ainakin sen pitäisi olla tuoreena muistissa, että kaikki tuotekehitys tulisi aina lähteä asiakkaiden tarpeista. Yhtiön oman halun luoda kaikenkattava wall-to-wall tai end-to-end -tarjonta ei pitäisi ajaa tuotekehitystä tai yritysostoja, vaikka se tietäisi, että se tarvitsee niitä kyetäkseen kasvulupaukseensa.
Menestyneissä teknologiayhtiöissä on taustalla yksinkertainen resepti, jota on todella vaikea toteuttaa käytännössä:
Keskity aina ensin siihen, missä olet hyvä tai paras ja varmista, että olet siinä hyvä tai paras vielä viiden vuoden päästä. Selvitä, miksi asiakkaat päätyivät juuri sinun palveluihisi. Jos löydät jonkun uuden osa-alueen, joka auttaa asiakasta ja jota asiakkaat kipeästi sinulta kaipaavat, satsaa siihen.
Olisi hyvä kysyä niiltä Slintin kavereilta, joista ketjussa mainittiin, miksi he uskovat menestyvänsä kilpailussa. Arvaan, että he väittävät tarjoavansa asiakkaille paremman tuotteen parempaan hintaan kuin kilpailijat ja uskovat, että asiakkaat ovat valmiita maksamaan siitä.